• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsze 9 metrów drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą wydrążone

Maciej Naskręt
7 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Od poniedziałku maszyna TBM drąży drugą nitkę tunelu pod Martwą Wisłą. Przez pięć dni wywiercono 9 metrów tunelu. Wykonawca pracuje na trzy zmiany.



Od niedzieli maszyna TBM drąży drugą - północną - nitkę tunelu pod Martwą Wisłą. Wykonawca planuje ją wykonać w trzy miesiące, czyli niemal o połowę szybciej niż w przypadku pierwszej nitki podwodnej przeprawy.

Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa zobacz na mapie GdańskaWęzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Wykonawca na placu budowy i przy drążeniu pracuje na trzy zmiany i przez 24 godziny na dobę.

Obecnie maszyna TBM "Damroka" powoli przewierca się przez blok nazwany "jet grouting", czyli betonowy element oddzielający komorę startową od gruntu. Do czwartku 6 marca maszyna wydrążyła 9 m i znajdowała się na głębokości 7,5 m. Gdy pokona ten 18-metrowy odcinek, rozpocznie drążenie w gruncie i zwiększy swoją prędkość.

W Zakładzie Prefabrykacji w Gdańsku Kokoszkach zakończono natomiast produkcję tubingów, z których powstaje konstrukcja ścian tunelu - wyprodukowano tam komplety pierścieni dla dwóch rur tunelu. To w sumie ok. 7,2 tys. sztuk.

- Intensywne prace toczą się także pod Węzłem Marynarki Polskiej. Związane są z wykonywaniem wanien wjazdowych do tunelu, betonowaniem ścian - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki GIK.

Co ciekawe, pierwsza nitka tunelu już służy jako tunel drogowy, ale wyłącznie dla niewielkich pojazdów budowy. Pod Martwą Wisłą przemieszczają się pracownicy odpowiedzialni za prace przy realizacji podwodnej przeprawy.

Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu.

Zobacz przygotowania do drążenia drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Film promocyjny miejskiej spółki GIK.

Opinie (68)

  • emocje (1)

    chinole mówią że pałeczkami do ryżu to tunel z gdańska do gdyni wydrążą,za połowe ceny

    • 2 17

    • do głąba

      Gdzie to mówili,to ich zaproś.

      • 1 0

  • a Kaczka mówił nie wchodzić do Unii (7)

    ten tunel jest przykładem bredni które wygłasza

    • 24 13

    • Kiedy i gdzie koziołku?

      • 5 4

    • mówił to przed czy po podpisaniu Traktatu Lizbońskiego?

      • 4 0

    • Powiedz mi jeszcze jak turcja sobie radzi bez UE? (4)

      2 tys autostrad
      800 tys armia
      itd itp...

      Jak oni do tego doszli bez dotacji z Brukseli?

      • 8 5

      • turystyka

        • 4 2

      • trucja ma inne tereny (1)

        1) skaliste podłoża, do których nie trzeba budować odprowadzania wody, bo jest sucho
        2) paliwo, w przeliczeniu na złotówki po 9-10zł., z czego finansują autostrady
        3) armia, bo ciągle się tłuką z kurdami lub w sąsiedneij Syrii mają wojnę

        • 2 3

        • mówiłem że nie wytłumaczysz...

          zawsze znajdą powody że musi byc jak jest

          • 1 2

      • nakradli

        • 0 0

  • Jakiś rozdźwięk. (2)

    W inwestycjach: tunelach, drogach, ECS-ach, teatrach naprawdę jesteśmy dobrzy. Tu się przewala miliardy. Ale żeby w przychodni, szpitalu zapewnić podstawowe normy leczenia na to kasy nie ma. Człowiek zdechnie zanim zobaczy światełko w tym tunelu.

    • 15 14

    • na szpitale unia kasy nie daje (1)

      • 6 1

      • na sprzet daje

        Poza tym tylko slysze daj daj daj.... Trzeba samemu na siebie zarobić a nie liczyć na pomoc innych.

        • 9 1

  • A Gdynia czeka na tunel na Chyloni o dł. 45m. za 12mln.

    Pozdrawiam dr. Szczurka.

    • 18 2

  • ten tunel i pkm to

    inwestycje, ktore calkiem niedawno wydawaly sie jedynie marzeniem:-) nie oznacza to, ze zaglosuje na Adamowicza, za duzo przeskrobal no i za ten syf w centrum:-)

    • 20 1

  • No i gitara.

    • 11 0

  • żenada (3)

    W Norwegi taki tunelik buduje się za połowę tej ceny przy kosztach pracy norweskich a nie białoruskich. Przyklad tunel w Stavanger 23 km podmorskiego 90m pod poziomem. czas ok 4 lata. My Estakady nie możemy skończyć przez 35 lat. Wybory ida i propagandę sukcesu sieją. Odbiór na same wybory oczywiście. Warszawskie metro tez przed wyborami otworzą.
    Głupi ten masz naród że sie tak daje omamiać "rządzacym" / wszystkich opcji/

    • 5 21

    • Norwegia
      Fjordy
      lita skała
      nie ma potrzeby wzmacniania gruntu
      możliwość użycia tańszej tarczy (kruszącej)

      • 6 1

    • Nie bardzo rozumiem to porównanie tunelu długości 23 km do tunelu krótszego,niż 1 km.Mogę szczegóły?

      • 0 2

    • Nie bardzo rozumiem to porównanie tunelu długości 23 km do tunelu krótszego,niż 1 km.Mogę szczegóły?

      • 0 2

  • (1)

    tylko jełop ,który nie ma wszystkich zwojów w mózgu tak mówi

    • 13 0

    • popieram

      wielki znawca sie znalazł

      • 0 0

  • teraz isc za ciosem i dokonczyc droge zielona

    • 17 0

  • tylko sie cieszyć

    Miasto się rozwija.Brawo.Tym którym nie pasuje niech sie wyprowadzą hahahah do Norwegi jak przedmówca pisze.Chorzy ludzie do potęgi.

    • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane