- 1 Tatuaż jak wskaźnik zamożności społeczeństwa (350 opinii)
- 2 Agresywny mężczyzna skoczył do Motławy (365 opinii)
- 3 Dziś nocny przejazd rowerowy (52 opinie)
- 4 Gdańsk: 30 "elektryków" za 90 mln zł (396 opinii)
- 5 Ktoś ostrzelał z wiatrówki okna szkoły (133 opinie)
- 6 Utrudnienia dla pasażerów SKM (106 opinii)
Pierwsze efekty wartej 31 zł mln zł rewitalizacji zabytku
Oczyszczone elewacje nabierają wyglądu z dawnych lat. Brakujące elementy drewniane są odtwarzane, a zachowane historyczne belki, po zabiegach konserwacyjnych, wracają na swoje miejsce. Trwa warta ponad 30 mln zł rewitalizacja zabytkowego zespołu poszpitalnego Bożego Ciała w Gdańsku.
Dzięki prowadzonym tu pracom zaaranżowane na nowo zabytki zyskają nową funkcję.
W dawnym domu inspektora (budynek C) powstanie mediateka, w której będą m.in. kawiarnia, księgarnia oraz miejsce spotkań z ciekawymi ludźmi.
W budynku D, największym z całego kompleksu, ma być zaplecze noclegowe z ponad 100 pokojami.
Najmniejszy z budynków, oznaczony literą E, przeznaczony zostanie na pracownię pszczelarza.
Rewitalizacja trzech z pięciu budynków poszpitalnego kompleksu Bożego Ciała jest możliwa dzięki pożyczce z Pomorskiego Funduszu Rozwoju, utworzonego przez samorząd województwa pomorskiego. Pożyczka opiewa na 25 mln zł. Miasto wyasygnowało na tę inwestycję 6 mln zł.
Gdańskie domy dla trędowatych
Odbudowany w XVII wieku stanowił już kompleks budynków. Na początku XIX wieku przebywało w nim ok. 200 pensjonariuszy, w okresie międzywojennym liczba ta wzrosła do 400. Do końca II wojny światowej budynki pełniły funkcję przytułku i domu opieki.
Tak wyglądały budynki zespołu dawnego szpitala Bożego Ciała w 2014 r.
Miejsca
Opinie (82) 4 zablokowane
-
2023-02-27 12:02
Opinia wyróżniona
(6)
Przepiękne.Dbajmy o te nasze zabytki,wszak są one namacalnym dowodem na dawną wielkość Gdańska .Niechay grosza miasto nie żałuję,choć długi ogromne.Ale to już włodarze zarządzają.
- 72 20
-
2023-02-27 22:31
To miejsce ma ogromny potencjał, także turystyczny. (1)
Reklama: dom dla trędowatcyh z XiV wieku. Ile jest zachowanych (w mniejszym lub wiekszym stopniu) takich miejsc w Polsce? Dla wielu ludzi trąd jest w dalszym ciągu czymś egzotycznym, ale jeszcze pół tysiąca lat temu była to jedna z najokropniejszych chorób. Oglądaliście 'Braveheart'? Szpital - to tez ciekawy pomysł na pokazanie, jak dawniej
Reklama: dom dla trędowatcyh z XiV wieku. Ile jest zachowanych (w mniejszym lub wiekszym stopniu) takich miejsc w Polsce? Dla wielu ludzi trąd jest w dalszym ciągu czymś egzotycznym, ale jeszcze pół tysiąca lat temu była to jedna z najokropniejszych chorób. Oglądaliście 'Braveheart'? Szpital - to tez ciekawy pomysł na pokazanie, jak dawniej leczono ludzi. Uroczy kościół z ciekawym wyposażeniem... Wszystko w pieknym miejscu, choć dojście przez tunel do PKS nie jest szczególnym przeżyciem. Stamtąd tylko krok do Hevelianum.
- 3 1
-
2023-02-28 00:21
Pamiętajcie - mój pomysł ofiarowany władzom Gdańska, darmo
Jak zareklamować ten obiekt? Mała ekspozycja w tunelu, gdzie przewija się ziliony luudzi plus to samo na powierzchni. Dwie postacie medyków ze średniowiecza. Tak, te z ptasimi maskami na tle reprodukcji (albo obrazu namalowanego na wzór tamtych) . Kto nie przystanie, żeby nie obejrzeć tego? Pomyślcie o dzieciakach krzyczących: "tata, mama,
Jak zareklamować ten obiekt? Mała ekspozycja w tunelu, gdzie przewija się ziliony luudzi plus to samo na powierzchni. Dwie postacie medyków ze średniowiecza. Tak, te z ptasimi maskami na tle reprodukcji (albo obrazu namalowanego na wzór tamtych) . Kto nie przystanie, żeby nie obejrzeć tego? Pomyślcie o dzieciakach krzyczących: "tata, mama, zobaczcie!". Po drodze (od PKS-u, czy też cokolwiek tam powstanie), punkty sprzedaży specjałów - lody, pączki - bo tam teraz jest pusta przestrzeń. Co do ekspozycji, tez mam pomysły, np: czym raczyli się przebywający tam ludzie w perspektywie 500 lat. Z konserwatorem zabytków trzeba ustalioć format tablic informacyjnych. Gdańsk jest pełny miejsc, gdzie przebywali mniej lub bardziej znani ludzie. Ja nie tak dawno dowiedziałem się, że w Gdańsku mieszkała gosposia Kopernika, juz po jego śmierci. Ciekawostka - można postawić tablicę z info o Koperniku. Ilu w Gdańsku przybywało króli i cesarzy? Był nawet Napoleon! Zrobić park z postaciami tych osób i z ich opisami.
- 1 0
-
2023-02-27 21:56
Dzisiaj są setki namacalnych dowodów, ale na powolny rozkład tego miasta
- 1 3
-
2023-02-27 20:59
Kłapouchy, staruchu, a znasz te strofy:
" trzeba z żywymi naprzód iść
po życie sięgać nowe,
a nie w uwiędłych laurów liść
z uporem stroić głowę"
czy jakoś tak podobnie.- 1 2
-
2023-02-27 18:40
Szkoda ze najpierw dopuszczono do ruiny aby później z wielkim hałasem zrobić remont. Chwalenie się po czasie remontem czegoś co powinno być utrzymywane przez dziesięciolecia w stanie dobrym to wstyd.
- 8 6
-
2023-02-27 12:24
Przepiękne.Dbajmy o te nasze zabytki,wszak są one namacalnym dowodem na dawną wielkość Gdańska .Niechay grosza miasto nie żałuję,choć długi ogromne.Ale to już włodarze zarządzają.
- 4 7
-
2023-02-27 12:46
Opinia wyróżniona
(6)
Narzekacie na dużą kwote za wykonanie całości. Jest to zrozumiałe, ale patrzcie na ten temat szerzej. Gdyby terenem w porę nie zainteresowałoby się miasto, zrobiłby to deweloper... Tym bardziej, że pobliski teren dworca PKS w bardzo niejasnych okolicznościach juz należy już do jednego. Być może, teren kupiłby ten sam deweloper, tak samo traktując
Narzekacie na dużą kwote za wykonanie całości. Jest to zrozumiałe, ale patrzcie na ten temat szerzej. Gdyby terenem w porę nie zainteresowałoby się miasto, zrobiłby to deweloper... Tym bardziej, że pobliski teren dworca PKS w bardzo niejasnych okolicznościach juz należy już do jednego. Być może, teren kupiłby ten sam deweloper, tak samo traktując te inwestycje jako lokatą w ziemi(tak jak mamy do czynienia z terenem dwrocs PKS), a zabytkowa substancja albo by spłonęła, albo doprowadzono by do jej dalszej degradacji pod jej rozbiórkę, np. jak przedwojenna willa przy ul. Orzeszkowej.
- 91 7
-
2023-02-28 07:56
Otóż, to
za taką kasę miasto powinno odkupić dworzec PKSu i wyremontować. Byłoby to tysiąc razy bardziej pożyteczne niż te budynki z niby działalnością kulturalną. Żądamy od miasta uratowania dworca PKSu !!! Od tego zależeć będzie poparcie w wyborach!
- 0 0
-
2023-02-28 06:50
PKS,powinno się zająć CBA i prokurator!!
- 1 1
-
2023-02-27 22:00
Widzę, że tutaj trwa jakiś istny wyścig, pojedynek między miastem a deweloporami. Zwycięzca może być tylko jeden...
- 0 0
-
2023-02-27 21:58
(1)
Być może go kupi po rewitalizacji
- 1 1
-
2023-02-28 11:38
za 3 mln
jak ziemia na Wyspie Sobieszewskiej
- 0 0
-
2023-02-27 21:41
Nie. Na ten teren czekał Roby
Niestety. Adam wspierał górala. A jego zastępca nie grzeszący rozumem wspiera brata z R.
- 3 1
Wszystkie opinie
-
2023-02-27 12:02
Opinia wyróżniona
(6)
Przepiękne.Dbajmy o te nasze zabytki,wszak są one namacalnym dowodem na dawną wielkość Gdańska .Niechay grosza miasto nie żałuję,choć długi ogromne.Ale to już włodarze zarządzają.
- 72 20
-
2023-02-27 12:24
Przepiękne.Dbajmy o te nasze zabytki,wszak są one namacalnym dowodem na dawną wielkość Gdańska .Niechay grosza miasto nie żałuję,choć długi ogromne.Ale to już włodarze zarządzają.
- 4 7
-
2023-02-27 18:40
Szkoda ze najpierw dopuszczono do ruiny aby później z wielkim hałasem zrobić remont. Chwalenie się po czasie remontem czegoś co powinno być utrzymywane przez dziesięciolecia w stanie dobrym to wstyd.
- 8 6
-
2023-02-27 20:59
Kłapouchy, staruchu, a znasz te strofy:
" trzeba z żywymi naprzód iść
po życie sięgać nowe,
a nie w uwiędłych laurów liść
z uporem stroić głowę"
czy jakoś tak podobnie.- 1 2
-
2023-02-27 21:56
Dzisiaj są setki namacalnych dowodów, ale na powolny rozkład tego miasta
- 1 3
-
2023-02-27 22:31
To miejsce ma ogromny potencjał, także turystyczny. (1)
Reklama: dom dla trędowatcyh z XiV wieku. Ile jest zachowanych (w mniejszym lub wiekszym stopniu) takich miejsc w Polsce? Dla wielu ludzi trąd jest w dalszym ciągu czymś egzotycznym, ale jeszcze pół tysiąca lat temu była to jedna z najokropniejszych chorób. Oglądaliście 'Braveheart'? Szpital - to tez ciekawy pomysł na pokazanie, jak dawniej leczono ludzi. Uroczy kościół z ciekawym wyposażeniem... Wszystko w pieknym miejscu, choć dojście przez tunel do PKS nie jest szczególnym przeżyciem. Stamtąd tylko krok do Hevelianum.
- 3 1
-
2023-02-28 00:21
Pamiętajcie - mój pomysł ofiarowany władzom Gdańska, darmo
Jak zareklamować ten obiekt? Mała ekspozycja w tunelu, gdzie przewija się ziliony luudzi plus to samo na powierzchni. Dwie postacie medyków ze średniowiecza. Tak, te z ptasimi maskami na tle reprodukcji (albo obrazu namalowanego na wzór tamtych) . Kto nie przystanie, żeby nie obejrzeć tego? Pomyślcie o dzieciakach krzyczących: "tata, mama, zobaczcie!". Po drodze (od PKS-u, czy też cokolwiek tam powstanie), punkty sprzedaży specjałów - lody, pączki - bo tam teraz jest pusta przestrzeń. Co do ekspozycji, tez mam pomysły, np: czym raczyli się przebywający tam ludzie w perspektywie 500 lat. Z konserwatorem zabytków trzeba ustalioć format tablic informacyjnych. Gdańsk jest pełny miejsc, gdzie przebywali mniej lub bardziej znani ludzie. Ja nie tak dawno dowiedziałem się, że w Gdańsku mieszkała gosposia Kopernika, juz po jego śmierci. Ciekawostka - można postawić tablicę z info o Koperniku. Ilu w Gdańsku przybywało króli i cesarzy? Był nawet Napoleon! Zrobić park z postaciami tych osób i z ich opisami.
- 1 0
-
2023-02-27 12:07
tam powinni mieszkać ludzie, przynajmniej w 2 budynkach (6)
normalnie, na stałe
- 15 9
-
2023-02-27 12:20
Mieszkali tam ludzie niestety przegoniono ich i dostali mieszkania zastępcze na Szadółkach (4)
Tracąc doskonałą lokalizację w centrum
- 7 3
-
2023-02-27 13:55
Mieszkali i nie dbali, nie remontowali tylko niszczyli (1)
Tacy to byli ludzie przecież im się to wszystko za darmo należało. Teraz za nasze podatki płacimy za nich, takie jest w dużej mierze nasze społeczeństwo. Wszystko się należy tylko kto ma płacić za rachunki. Oni ciągle nie wiedzą że nie ma nic za darmo.
- 6 4
-
2023-02-27 19:01
nie dbali, to jak to możliwe że przeżyli w XVIII wiecznych budynkach 70 lat?
Nie, to miasto nie łożyło nic, zero, na swój zasób mieszkaniowy. Zresztą tak jest zawsze. To się powtarzało i to nawet przed Adamowiczem, a potem Grzelakim. Oni sobie sami dachu nie naprawią, a tym bardziej nie znajdą środków na remont konserwatorski, ba, nawet nie mogą o taki wystąpić, bo nie są właścicielami.
- 1 2
-
2023-02-27 15:33
Bzdury!
Nie pozostawiono ich bez mieszkań, tylko przeniesiono! To były mieszkania komunalne, nie kupili ich sobie, a dostali. Jako Gdańszczani oczekuję od miasta, że mieszkania w takim miejscu, w takich budynkach będą przeznaczone na coś dla miasta, dla wszystkich mieszkańców, a nie dla tych którzy sobie "wychodzą" mieszkanie w urzędzie. Nie bronię tym ludziom prawa do mieszkania socjalnego, ale czemu mieszkania socjalne mają być w tak świetnych lokalizacjach, podczas gdy przeciętnych Gdańszczan, jak kupują mieszkanie, to stać jedynie na coś na południu daleko od centrum?
- 5 1
-
2023-02-27 18:39
Komunałki nie powinny być w doskonałych lokalizacjach w centrum.
- 2 0
-
2023-02-27 12:31
już mieszkali
i doprowadzili do dewastacji tych budynków
- 8 7
-
2023-02-27 12:08
31 mln i widac jakies efekty. (4)
158 mln na FALE i nic nie widać. Ile sensownych inwestycji można by zrealizować za te pieniądze. Np. Postawić 300 domów szeregowych dla potrzebujących.
- 47 11
-
2023-02-27 12:19
Oj tak - towarzysz Moradziecki mógłby znowu pochwalić się nowym kolejnym już programem mieszkanie+ :)))
Mieszkanie + dla swoich - czyli rodzina PiS na swoim :)))
- 7 4
-
2023-02-27 13:58
Kup za swoje mieszkanie dla potrzebujących
Ja kupiłem mieszkanie i będę je przez 20 lat spłacał a nieroby mają dostać za darmo
- 3 2
-
2023-02-27 17:11
Ołkommmon!
To już lepiej mieszkania dla zdolnych na dobry start. Niech zdolni dostaną stypendia pomieszkają w takich mieszkaniach a jak wyjdą na swoje to już odłożone pieniądze przeznacza na swoje lokum..
- 2 0
-
2023-02-27 21:01
Z basenami i garażami za nasze pieniądze ?!
- 0 0
-
2023-02-27 12:09
Rewitalizacja za pieniążki Samorządu a gdzie jakiś grant finansowy z ministerstwa zarządzanego przez PiS ja się pytam? :))) (1)
Wolą swoim słupom napychać kabzę niż dbać o zabytki :))))
- 13 26
-
2023-02-27 12:58
Słupom i pisowskim trollom
które wbrew faktom,rzeczywistości i realizacji programu "Polska w ruinie+" udają,że kraj jest wspaniale rządzony zgodnie z 10 przykazaniami,zwłaszcza ty...nie kradnij,tudzież nie móŵ fałszywego świadectwa....czy jakoś tam.
- 3 3
-
2023-02-27 12:13
Czy warto rewitalizować? (11)
Naszła mnie taka oto refleksja po przeczytaniu tego ciekawego artykułu .
Czy warto takie budynki rewitalizować? Bo moim zdaniem nie !Takie budynki są pożeraczami energii ,są nieekologiczne i taki remoncik pozostawi duży ślad weglowy .
Lepiej zburzyć i w tym miejscu jakiś ekologiczny szałas postawić .- 15 169
-
2023-02-27 12:50
(1)
To nieliczna autentyczna zabudowa w tej części Gdańska, nie zniszczona podczas II wojny światowej. Więc jak najbardziej warto. Szkoda tylko, że to samo miasto przez wieloletnie zadbania doprowadziło te budynki do ruiny.
- 29 3
-
2023-02-27 18:41
Zburzyć i rozpocząć hodowlę jadalnych robaków.
- 8 5
-
2023-02-27 12:51
tyle pisania i tak bardzo nieśmieszne
odpuść sobie nastęnym razem
- 23 4
-
2023-02-27 13:02
Połowe tych zabytków należy zniszczyć. (2)
To samo ,Teatry ,Muzea w Gdańsku jest za dużo ,dobre miejsce na stołki rodzinne.
- 4 17
-
2023-02-27 13:29
Widzę, (1)
że tobie wystarcza młotek, majzel i kanciapa u majstra, a po robocie jakiś kiepski full. Ale nie wszyscy muszą chcieć tego, co ty.
- 11 3
-
2023-02-27 23:49
Nie znasz mnie a już wiesz kim jestem?
Widzę ,obserwuję co robią z nami niby elity a powinni nam służyć i być pod nami ,ja jestem ich pracodawcą ,powinni mniej zarabiać i służyć ludziom co im płacą.
- 1 2
-
2023-02-27 14:42
szałas
Nie ekologiczny?. A czym dojeżdżasz do pracy, sklepu, a może odwozisz swojego bobasa do szkoły?. Może to właśnie to Ty jesteś nie ekologiczny ?
- 6 2
-
2023-02-27 15:06
Słaba prowokacja
Słaba prowokacja, a w dodatku głupia. Oryginalne budynki z przed rewolucji przemysłowej były dużo bardziej oszczędne energetycznie niż nam się wydaję.
- 19 2
-
2023-02-27 18:28
brak sympatii do zabytków, skąd to znam...Robyg to ty?
- 13 0
-
2023-02-27 20:51
ślad węglowy
to robi twój łeb bo za wolno myśli. tv robi z ciebie głupka
- 5 0
-
2023-02-27 21:44
Pożeraczem energii to jesteś ty!
- 1 0
-
2023-02-27 12:17
a moze powinnno tam powstac miejsce opieki dla potrzebujacych (2)
kiedys byl szpital - bibliotek, kawiarni, itp, w Gdansku nie brakuje, natomiast punktow aktywizacji seniorow i doroslych brak, dla dzieci i mlodziezy tez przydaloby sie wsparcie psychologiczne, mury beda piekne ale chodzi tez o wnetrze tych budynkow,
- 12 7
-
2023-02-27 12:57
To jest unikatowy zespół autentycznych budynków w centrum Gdańska - robienie w takim miejscu "miejsca opieki" to łagodnie mówiąc słaby pomysł. Zresztą gdzie chciałbyś tam na przykład parking zrobić? Może na dawnym cmentarzu?
- 3 0
-
2023-02-27 15:40
A może może miejsce pomocy dla niepotrzebujących?
Uwielbiam takie komentarze, miejsc aktywizacji seniorów wcale nie brakuje, warto się trochę dowiedzieć w tej kwestii. Do tego to co może się tam odbywać będzie właśnie dla seniorów, dorosłych i dzieci. Na przychodnie zajmujace się zdrowiem psychicznym nadaje się każdy budynek, po cholerę ma to być zabytek w takim miejscu, jeśli jest dla niego lepszy pomysł? No i fajnie sobie napisać taki komentarz o pomocy dla młodzieży, ale już wymyśleć kto i jak ma za to zapłacić trudniej, co? Miasto? Czemu jeśli mamy NFZ? A NFZ na pewno chętnie zaplaci, na pewno...
- 1 0
-
2023-02-27 12:27
Kolejna instytucja z etatami dla urzędników (1)
- 19 4
-
2023-02-27 18:24
niestety
Szeregowy gdańszczanin będzie miał z tego tytuł głównie dodatkowy koszt, a remontowane za publiczne pieniądze obiekty powinny służyć mieszkańcom, nie tylko urzędnikom i turystom. Bardzo popieram rewitalizację zabytków, bo w 1000-letnim mieście tych autentycznych mamy niewiele. Jednak pomysły na ich wykorzystanie są dziwnie monotonne i nieco oderwane od rzeczywistości. A domek pszczelarza to chyba jedynie kolejny etat i siedziba dla znajomków z UM.
- 1 0
-
2023-02-27 12:29
Mam nadzieję, ze po remoncie budenk będzie wyglądał jak za Niemca (2)
przywróćcie niemieckie napisy i oznaczenia
- 7 16
-
2023-02-27 21:03
... a wogóle, po cholerę było wojnę wygrywać !
- 0 0
-
2023-02-28 07:38
Konkurs nieustającego plucia trwa dalej...
I tyle...
- 0 0
-
2023-02-27 12:32
byłem tam kiedyś na poddaszu w jednym miekszkaniu
no klimacik, to tam był :) te "klatki schodowe", a raczej drabiny prawie :D
- 9 2
-
2023-02-27 12:42
Volvo Cars wlasnie wybralo Krakow jako miejsce swej inwestycji ...600 miejsc pracy na poczatek. (3)
zastannawiali sie nad roznymi miastami w Polsce-Trojmiasto,chocby przez dogodnosc transportowa-powinien walczyc o te inwestycje do upadlego.A tymczasem g....Wy sie dalej zajmujcie remontowanymi ruderami,mityngami politycznymi itp PO****dolkami..A swiat ucieka...
- 10 11
-
2023-02-27 12:55
(1)
Południe Polski jest o wiele bardziej atrakcyjne dla takich inwestycji z powodów niezależnych od władz Trójmiasta. Mają tam lepsze połączenia drogowe z Europą Zachodnią, więcej miast i potencjalnych pracowników. Nie bez przyczyny inwestycje związane właśnie z motoryzacją są właśnie tam (przede wszystkim na Śląsku, ale z Krakowa tam niedaleko)
- 7 2
-
2023-02-27 20:25
bzdury
- 0 0
-
2023-02-27 17:13
Gdzie niby...
Znowu na obrzeżach miasta zbudowali by te Volvo.. W mieście nie ma miejsca a 1,5h dojeżdżać do pracy nie każdemu chce się trącić tyle czasu. Życie mija za szybko aby oddawać 3h na dojazdy dziennie.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.