• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsze elektryczne autobusy w Gdańsku. Od 20 do 45

Michał Brancewicz
22 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska
Elektryczny mercedes w zajezdni GAiT pojawił się w 2019 roku tylko na kilka godzin, a rok później kursował przez pewien czas po mieście. Jest szansa, że tego typu pojazdy zagoszczą w Gdańsku na stałe. Elektryczny mercedes w zajezdni GAiT pojawił się w 2019 roku tylko na kilka godzin, a rok później kursował przez pewien czas po mieście. Jest szansa, że tego typu pojazdy zagoszczą w Gdańsku na stałe.

Dofinansowanie do zakupu 45 autobusów elektrycznych chce złożyć GAiT w tym roku. Wcześniej przewoźnik sam kupi trzy minibusy elektryczne. Dlatego obecnie trwają przygotowania do budowy stacji ładowania w zajezdni przy HalleraMapka.



Warto kupować elektryczne autobusy?

Autobusy elektryczne do tej pory pojawiały się w Gdańsku jedynie na testach i były jedno- lub kilkudniową atrakcją, głównie dla fanów komunikacji miejskiej.

Mimo że flota Gdańskich Autobusów i Tramwajów wzbogaciła się w ostatnich dwóch latach o blisko 100 nowych pojazdów - w 2019 roku GAiT kupił 46 nowych pojazdów, a rok później wydzierżawił kolejnych 48 - to do tej pory przewoźnik stawiał na autobusy z silnikiem diesla.

W lutym informowaliśmy o wyborze dostawcy 24 autobusów elektrycznych dla Gdyni.

Przenośna stacja do ładowania autobusów elektrycznych w Gdańsku



Teraz przyszedł czas na to, by także w Gdańsku pojawiły się tego typu pojazdy. Co ciekawe, ich pojawienie się zwiastowane jest budową kontenerowej stacji transformatorowej wraz z ładowarkami do autobusów na terenie zajezdni przy al. Hallera.

14 kwietnia spółka złożyła w tej sprawie wniosek o pozwolenie na budowę.

- Stacja służyć ma do ładowania autobusów elektrycznych. Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje aplikować będzie o dofinansowanie zakupu kilkudziesięciu autobusów zeroemisyjnych w jesiennej edycji naboru programu "Zielony Transport Publiczny" organizowanego przez NFOŚiGW - informuje Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.

Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?



Autobusy elektryczne: co najmniej 20, maksymalnie 45



Elektryczny mercedes w 2019 roku pojawił się na kilka godzin w Trójmieście. Ale już w 2020 roku przez pewien czas jeździł liniowo w Gdańsku i Gdyni. Elektryczny mercedes w 2019 roku pojawił się na kilka godzin w Trójmieście. Ale już w 2020 roku przez pewien czas jeździł liniowo w Gdańsku i Gdyni.
Chodzi konkretnie o 45 autobusów z bateriami o dużej pojemności, które pozwolą pokonywać nawet 250 km na jednym ładowaniu.

- Chcemy w ten sposób uniknąć konieczności doładowywania pojazdów na trasie, bo jeśli autobus utknie w korku i dodatkowo będzie musiał się doładować, to już do końca dnia nie nadrobi tego czasu - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT. - Pozwoli to także zaoszczędzić pieniądze na budowę stacji do ładowania na terenie miasta, bowiem wszystkie autobusy ładowane będą tylko w zajezdniach.
Według prezesa Lisickiego jeden krótki, 12-metrowy autobus z taką baterią kosztuje ok. 2-2,5 mln zł.

- Autobusy elektryczne kupimy bez względu na to, czy otrzymamy dofinansowanie, czy nie. W tym drugim przypadku zamówimy ok. 20 autobusów i zapłacimy za nie z własnych środków - zapowiada Lisicki.
Wcześniej, bo jeszcze przed wakacjami, ma zostać ogłoszony przetarg na zakup trzech minibusów elektrycznych. Takie zamówienie w GAiT złożył Zarząd Transportu Miejskiego. Będą one obsługiwały najprawdopodobniej linię 100, która kursowała po śródmieściu, ale obecnie jest zawieszona.

Nowa zajezdnia: środki unijne lub transakcja wiązana



Koncepcja nowej zajezdni autobusowo-tramwajowej na Ujeścisku. Powstanie ona dopiero za kilka lat. Koncepcja nowej zajezdni autobusowo-tramwajowej na Ujeścisku. Powstanie ona dopiero za kilka lat.
Od kilku lat mówi się o przeniesieniu zajezdni z al. Hallera na Ujeścisko, gdzie krzyżować się będzie al. Adamowicza z będącą obecnie w budowie Nową Warszawską i planowaną w dalszej perspektywie Nową Jabłoniową.

W lutym 2020 roku rozpoczęły się prace nad sporządzeniem miejscowego planu, który powinien być gotowy jeszcze w tym roku. Potem będzie czas na opracowanie projektu, ogłoszenie przetargu na budowę i samą realizację.

Wiadomo, że wówczas GAiT będzie chciał sprzedać teren przy al. Hallera.

- Pod uwagę brane są dwa warianty. Jeśli otrzymamy środki z nowej perspektywy unijnej, to sami sfinansujemy budowę nowej zajezdni, a starą sprzedamy albo będzie to transakcja wiązana i zajezdnia zostanie wybudowana w zamian za teren przy Hallera, ale nie jeden do jednego. Po wycenie nieruchomości we Wrzeszczu i oszacowaniu kosztów budowy okaże się, jaka jest różnica do pokrycia - tłumaczy prezes GAiT.

Opinie (306) 6 zablokowanych

  • Żenada (10)

    Łódź kupiła już 70 takich i czeka na dostawę, brawo Gdańsk, jak zwykle w tyle

    • 23 43

    • (6)

      Łódź to niech lepiej zainwestuje w tramwaje i torowiska, które chyba od wojny nie były modernizowane.

      • 19 6

      • PiS w łodzi inwestuje w lotniska (2)

        nawet nieoPiSanie genialnego specjalistę lotnictwa z Gdyni ściągnęli by im zarządzał lotami

        • 1 12

        • Pis rządzi w Łodzi? (1)

          • 5 4

          • A kto napisał ,że rządzi???

            Napisał inwestuje, znasz różnice? jeżeli inwestujesz w Gdańsku np w remont kamienicy to znaczy ,że rządzisz Gdańskiem?

            • 1 1

      • Dzbanie tramwaje powinno sie likwidowac i zastepowac uatobusoami elektrycznymi to niebeda potrzebne torowiska (2)

        i nie będzie potrzeby marnować kasy na remonty

        • 1 9

        • To będziemy remontować drogi bo autobusy rozjeżdża.

          Do tego będziemy stać wraz z autobusami w korkach . Super rozwiązanie, dzbanie . Remontować zajezdnie, przystanki, budować zatoczki. Przekonałeś mnie jak nie będzie tramwaju nie będzie żadnych remontów!!!

          • 5 0

        • A Ty czasem nie mieszkasz na Bohaterów Getta?

          Bo tylko w tamtych okolicach takie tezy można usłyszeć...

          • 4 1

    • Nie kupujemy - źle, kupujemy - żenada. Co za marudy.

      • 7 4

    • a czy takie elektryki nie są bardziej wybuchowe od tradycyjnych?

      Tym bardziej,że beda jezdzic po dziurawych jezdniach w PL?

      • 2 2

    • po co nam ten garb?

      • 1 0

  • Iza (24)

    Elektryczny autobus napędzany przez prąd ,który w Polsce powstaje w wyniku spalania węgla .
    Ekologia jakich mało .Wręcz hipokryzja .

    Ludzie nauczcie się ,że w Polsce coś co jest na prąd jest nieekologiczne!

    • 86 31

    • I bardzo drogie.

      • 12 2

    • Faktycznie (6)

      Tyle gazu z Szadółek się marnuje. Mógłby napądzać autobusy.

      • 7 1

      • Iza (5)

        Można ten gaz przerabiać na prąd .

        • 5 0

        • Można, tylko jest tego za mało, więc zostaje dalej tradycyjny Polski ekologiczny prąd

          • 1 1

        • szadółki mają taka instalację

          a przynajmniej kiedyś była.

          • 1 0

        • Gaz na prąd aby ładować akumulatory? (2)

          Jak byłaby wydajność tego procesu? Nie lepiej autobusy napędzać gazem?

          • 3 0

          • Podobno będziemy budować elektrownie gazową

            więc może jakiś sens jest . Choć wydaje mi się ,że napędzanie gazem ma większą logikę.

            • 2 0

          • No właśnie nie.

            Nie bez powodu istnieją lokomotywy spalinowo-elektryczne.

            • 0 1

    • Chodzi o to aby pozbywać się spalin z miast gdzie mieszka sporo ludzi i to dzięki elektrycznym pojazdom jest osiągane. Dodatkowo lepszy jest dym z jednej elektrowni dzoe są filtry i wyższa wydajność niż z rur wydechowych milionów pojazdów spalinowych. Przetwarzanie ropy naftowej może też jest ekologiczne. I na koniec prąd teoretycznie jesteśmy w stanie sami wytwarzac za ropę trzeba płacić ruskim i Arabom, czy to się opłaca?

      • 12 5

    • I dobrze ze wegiel. (2)

      Znaczy to tylko ,ze mogli bysmy korzystac z polskiego wegla ale pis pozamykal kopalnie i sciaga wegiel od Ruskich. Problem z weglem jest taki ,ze nie mamy zamontowanych piecow ,ktore taki wegiel spalily by ekologicznie do konca. Tylko kto zamyka na swoje kopalnie,podpisuje pakt klimatyczny na redukcje CO2 na 55% jednioczesnie pozwalajac sciagac tani wegiel z zagranicy i nabijajac kabze Putinowi/ Jak to sie stalo ,ze wydobywanie wegla w Czechach i na Slowacji sie oplaca przy dobrych zarobkach gornikow?Jak to sie stalo ,ze Naimski z kolegami bez zadnego referendum,bez zadnego pytania narodu -podpisuje z Amerykanami kontrakt na 5 elekrtowni atomowych w technologii,ktorej nie chca uzywac nawet sami Amerykanie bo ta jest za droga?Jak to sie stalo ,ze czlowiek ow zadluza narod caly w obcych bankach na 500miliardow zlotych i ,ze jedyna narracja jest pozamykac polskie kopalnie?....I jak to sie stalo,ze taki czlowiek rzadzi sobie z tylnego siedzenia gospodarka od 89 roku na zapleczu rzadu?

      • 3 8

      • Akurat zamykanie kopalni to jedyne co temu rządowi wyszło.

        Węgiel drożeje, więc trzeba koniecznie z poświęceniem życia górników jak najszybciej wyczyścić złoża, bo jeszcze coś zostanie na czasy kiedy jego wydobycie będzie się opłacało...

        • 1 1

      • Już widzę jak idziesz do sklepu i kupujesz droższe tylko dlatego, że wyprodukowano to w Polsce. Zajrzyj do szafy i poczytaj metki.

        Koszt wydobycia polskiego węgla jest nieopłacalny i to powoduje, że lepiej jest go ściągać zza granicy.

        • 4 1

    • A ten dalej powtarza bzdury. (6)

      56% prądu w Pomorskim jest z OZE.

      • 2 5

      • ale prawdą jest - tylko dyzel! dyzel jest król dróg!

        • 2 0

      • (4)

        Nie do końca tak, jak piszesz: wyprodukowany na Pomorzu prąd rzeczywiście w ponad 50% pochodzi z OZE, ale zużywamy tutaj około dwa razy więcej prądu niż produkujemy, więc jeśli mówić o zużyciu, udział OZE spada do mniej więcej 25%.
        Co i tak jest przecież niezłym wynikiem.

        • 6 1

        • Z wytwarzaniem energi elektrycznej jest pewien problem (3)

          Wytwarzany prąd MUSI być w danej chwili zużyty. Jeśli jest chwilowa nadwyżka to trzeba ją jakoś zużyć i to kosztuje ekstra. Niestety z natury OZE wynika, że sporej że sporej części nie ma pożytku oprócz generacji kosztów. W przyszłości może uda się magazynować energię elektryczną i wtedy sytuacja się zmieni. Jak na razie na świecie z OZE udaje się uzyskać mniej niż biopaliw.

          • 4 0

          • A teraz wyobraź sobie, że magazynujemy tą energię w bateriach samochodów :) (2)

            • 0 4

            • W czasie jazdy w ciągu dnia? Raczej chcesz ładować je w nocy a wtedy odpada energia słoneczna. Wiatrowa chyba jest mniej podatna na zmiany pory dnia, ale tylko zgaduję.

              • 3 0

            • Wytworzenie baterii do samochodu to równoważnik ekologiczny przejechania 40.000km dieslem.

              • 0 0

    • To nie jest argument za niekupowaniem elektryków, tylko za likwidacją elektrowni węglowych (1)

      Albo będzie ci elektryk kopcił w elektrowni, albo diesel kopcił w środku miasta. Na jedno wychodzi. A nawet wtedy elektryk lepszy, bo nie smrodzi na osiedlu tylko w strefie przemysłowej.

      • 3 2

      • Jest jeszcze jedna ważna rzecz

        Elektrownia nie upitoli układu oczyszczania spalin, bo wymiana filtra jest za droga.

        • 4 0

    • Dlaczego blondi musi sie chwalic głupotą zawsze.Jak dzbanku niemasz pojeecia o energetyce w Polsce (1)

      To poco się plujesz.A i jeszcze jedno dzbanku nawet nie wiesz gdzie jest elektrownia w miescie .A trójmiasto jest jednym z najbardziej zatrutych miast spalinami blochosmrodów.Eletrymi w trójmieście oznaczają brak spalin wmieście i to ze nie beda zatruwani mieszkańcy spalinami.

      • 2 4

      • Dzbanku a skąd masz te rewelacje ,ze trójmiasto jest jednym z najbardziej zatrutych miast?

        i jak wyjaśnisz to ,że w trójmieście żyjemy najdłużej w Polsce? Coś tu się dzbanie (tak lubisz to słowo) nie zgadza w Twojej wypowiedzi.

        • 3 1

    • Problemem Jest tlenek azotu z rur wydechowych spailiaków ,

      i Metan , niż dwutlenek węgla dla świata , co wszyscy krzycze ... bzdury wam wmawiają. Metan jak najbardziej mozna zagospodarowac jako paliwo .. ale to swiństwo z rur wydechowych spalinowozów , to jest problem, bo to cząstki małe " nanorurki" i wbijają się tam gdzie nie powinny w ciele człowieka.

      • 1 1

  • (6)

    Najlepszy numer że wyprodukowanie tych niby ekologicznych bardziej zanieczyszcza atmosferę niż tych starych...komedyja i sztuczne normy euro byle sprzedać szmelc, podobnie z autami.

    • 60 17

    • Napisz coś nowego

      Bo to już było 300 razy

      • 10 8

    • 8 na 10 największych trucicieli na świecie to firmy paliwowe. (1)

      Myślisz, że benzyna magicznie pojawia się na stacji?

      • 5 0

      • Zamien proporcje pojazdow, to najwiekszymi trucicielami swiata beda producenci baterii. Mowa jest o miliardach pojazdow.

        • 0 0

    • mowisz nieprawde ale co sie dziwic skoro nie czytasz tylko powielasz bzdury zaslyszane. masz internet i dostep do artykulow oraz badan ktore wielokrotnie obalaly twoje klamliwe tezy

      • 4 0

    • autobus elektryczny nie kopci w mieście

      taki jest ich sens

      • 2 0

    • Dr Swencjusz To co opowiadasz to nie do końca prawda

      Ja jestem chemikiem i wiem, myślę, więcej niż Ty.Pozatym mam 70 lat i pewnie więcej wiedzy.Owszem póki co rzeczywiście autobus elektryczny napędzany jest energią elektryczną pochodząca ze spalania węgla,tyle tylko że węgiel jest spalany w specyficzny sposób,w elektrociepłowniach.Rozumiem że jesteś z Gdańska,popatrz sobie jak minimalizowane da przez nowoczesne elektrofiltry szkodliwe substancje.Nadto autobus elektryczny stojąc w korku,lub na światłach nie emituje żadnych szkodliwych związków.Owszem produkcja i potem utylizacja akumulatorów wymaga jeszcze wielkich unowocześnień,ale to kwestia czasu.Im więcej będzie przybywać pojazdów elektrycznych,tym szybciej zamiany będą następować.Zobacz jak w szybkim tempie nastąpiły zmiany w produkcji telefonów komórkowych.Wracając do autobusów spalinowych , trują cały czas w trakcie eksploatacji,ale ile trucizn wytwarza produkcja silników skrzyń biegów itp.Jakoś nikt nie narzeka na trolejbusy gdyńskie jeżdżące długie odcinki tras na akumulatorach,ba ja byłam zdumiony jak radzi sobie trolejbus linii 181 na ulicy Sopockiej pokonując słynny górski zakręt,o wiele lepiej niż spalinowa wersja.Także zanim coś napiszesz to rozważ wszystkie za i przeciw

      • 1 1

  • Obecny rząd obiecał 1000 narodowych polskich autobusów (8)

    I po kilku latach wycofał się z projektu. A cena prądu od kilku lat intensywnie rośnie.

    • 37 11

    • a tfusk obiecywal druga irlandie (3)

      i sam wyemigrowal :)

      • 9 4

      • (1)

        A Bolek drugą Japonię i po 100 milionów dla każdego.

        • 12 1

        • Morawiecki co obiecał :

          -Koniec pandemii
          -1 mil samochodów elektrycznych
          -polskie promy,
          -miliony mieszkań
          - helikoptery i od 6 lat nawet jednego nie ma.
          - 30 tyś zwolnione z dochodu
          Długo tak jeszcze wymieniać?

          • 4 1

      • z 3milionów mieszkań powstało ledwo 2300

        nieoPiSanie wysokie czynsze z kosmosu w budynkach na peryferiach z dala od wszystkiego

        • 8 5

    • (1)

      To za poprzednich rządów cena prądu malała ?

      • 1 4

      • Nie malała ale też nie rosła w takim tempie.

        do tego nie były wywalane pieniądze na budowę elektrowni którą po 2 latach się rozbiera. takich jaj nie było. No ale teraz mamy dobrą zmianę więc płacimy 2 x drożej za wszystko.

        • 2 1

    • co za belkot trola forumowego (1)

      • 0 3

      • Bełkot?? prawda w oczy kole co??

        JAk się okazuje ,że wybrana przez Ciebie partia kradnie 2 x więcej .

        • 0 1

  • Dobry krok, jednak coś mnie zastanawia (55)

    Autobusy będą ładowane tylko w zajezdni. Przyjmijmy że będzie kursował przez strome i zakorkowane ulice np. Jaśkowa Dolina. Wtedy autobus zużyje więcej mocy, bo jedzie pod górkę, w korku, gdzie co chwilę staje i jest pełny pasażerów. Czy w takim wypadku 250km to nie jest za mało?

    • 94 28

    • Za dwa lata bedzie artykul (13)

      O tym jak Pan kierowca powiedzial do pasazerow: Szanowni Panstwo, prosze opuscic pojazd, skonczyl nam sie prad.

      • 40 15

      • Słyszałeś o czymś takim jak planowanie? (11)

        Naprawdę myślisz że nie da się przewidzieć czy starczy prądu na wykonanie całego kursu czy nie?

        • 17 19

        • nie no co ty, nie wiedziałeś, że urzędnicy, naukowcy i przedsiębiorcy opierają się na komentarzach pod artykułami? (3)

          • 9 0

          • Urzędnicy opierają się na maksymalizacji korzyści dla siebie, rodziny i znajomych królika. (2)

            Naukowcy dzisiaj opierają się na maksymalizacji strumyka grantów - nie ważne na jakie badania - może to być badanie zawartości cukru w cukrze. Jedyna rozsądna grupa to przedsiębiorcy, ale oni też nie mogą za bardzo planować, bo nie wiadomo co z dnia na dzień wymyślą im nasi wspaniali "politycy"...

            • 4 2

            • (1)

              Na badanie zawartości cukru w cukrze nikt raczej nie dostanie grantu. Ale co ja tam wiem.

              • 0 0

              • Nie, bo to za malo glupi cel.

                • 0 0

        • (4)

          Gdzie ty żyjesz? Planowanie jak tutaj nie można zaplanować komunikacji tak by można było sprawnie przemieszczać się po trójmieście bez kilkunastu przesiadek? Oszczędność będzie taka, że po 1-2 kursach autobusy będą zjeżdżać do zajezdni na ładowanie a potem znowu dojeżdżać na trasę. Połowa czasu ich eksploatacji to będą kursy na i z ładowania. Pomysł jest może i dobry ale pod warunkiem, że na pętla będą też punkty ładowania. Chociaż doraźnego. Do tego dochodzi jeszcze budowanie tej stacji na Hallera gdy chcą zajezdnię przenieść na górny taras. Za rok może dwa będą znowu płacić za przeniesienie całej infrastruktury.

          • 6 7

          • Można przemieszczać się całkiem sprawnie (3)

            Wystarczy nie mieszkać na totalnym zad*piu.

            I mówi to słoik z Południa, mający 25 minut (realnie, według rozkładu 20) autobusem do pracy we Wrzeszczu bez przesiadek.

            • 2 1

            • (2)

              Żeby było jasne. Nie mieszkam na zad*piu tylko w dobrze skomunikowanej dzielnicy. Nie mówię też o pojedynczym przypadku bo to nie sztuka wybrać trasę i powiedzieć, że jak wsiądę w autobus pod domem to dojadę do końcowego bez przesiadki. Mówi o całokształcie siatki połączeń. Poza tym co znaczy mieszkać na zad*piu? Miasto się rozrasta co jest logiczne to i infrastruktura i siatka połączeń powinna być dostosowana do tych zmian. Dla mnie to Migowo to jest już zad*pie co nie zmienia faktu, że mieszkają tam znajomi których bym chciał odwiedzić, lekarze albo firmy z których usług chciałbym skorzystać. Inna sprawa to jest czas i komfort dojazdu. Jeżeli mam jechać do znajomych tramwajem godzinę albo samochodem godzinę a później wracać wieczorem samochodem 20 minut albo autobusem 1,5 godziny to jest to różnica. Niestety ale jeżeli mówimy o planowaniu to nawet kursy nocne gdzie nie trzeba planować "korków" nie są skomunikowane więc jak niby mają być zaplanowane kursy i ładowania dla takich przejazdów w ciągu dnia? No chyba, że to ma wyglądać na zasadzie na dojazd potrzebujemy 20 minut, na ładowanie 1 godzinę na powrót 20 minut to zaplanujemy 3 godziny na wypadek "korków", a sam zjazd zaplanujemy jak autobus będzie miał 50% baterii tak by mieć zapas. Wtedy to nie jest planowanie tylko śmiech na sali.

              • 0 1

              • Autobus wyjeżdża z zajezdni, jeździ cały dzień, przejeżdża przez ten czas jakieś 150km i zjeżdża do bazy na noc. (1)

                Sprawdź kiedyś jaka jest średnia prędkość jazdy w godzinach szczytu :)
                U mnie z dojazdów do pracy samochodem wychodziło 13km/h.

                PS. chciałbym zobaczyć trasę, którą przejedziesz w 20 min samochodem, a autobus jedzie 1.5h... Jedyna opcja to oba końce na obwodnicy :)

                • 1 0

              • zasięg jest podawany w idealnych warunkach

                w ruchu miejskim przeładowany autobus nawet nie zbliży się do niego - baterie będą zajeżdżane do zera a to skraca sporo ich żywotność...

                • 0 1

        • zobaczymy w zimie z pełnym obłożeniem :)

          • 7 1

        • Tak, planowanie - piękna idea!

          Jednak odległa od praktyki w naszym bantustanie. Czy system informacji dla pasażerów nie był planowany? Ktoś powie: "był"! To skąd kilkuletni poślizg i następnie kilkuletnie poprawki błędów działania i zaraz później wymiana wyświetlaczy? To było planowane? Chyba nie. Czy Tristar nie był planowany? No był przecież! No tak, ale znowu: ogromny poślizg we wdrożeniu i naprawdę ślimacze tempo w "konfigurowaniu" po wdrożeniu. Mevo - planowane? TAK! I piękna katastrofa po niecałym roku działania. Zatem nie zdziw się młody planisto jeśli sytuacja z posta o dwa poziomy wyżej nie ziści się któregoś pięknego dnia :D

          • 3 1

      • benzyna też może się skończyć

        • 1 2

    • (6)

      Przypominam, że zimą zasięg będzie jeszcze krótszy

      • 26 5

      • (5)

        Latem krótszy bo trzeba włączyć klimatyzacje zamiat uchylić okno ... /

        • 6 4

        • W zimie prąd idzie na ogrzewanie więc nie ma dużej różnicy (4)

          no chyba że w Gdyni bo tam to w zimie jest w autobusach po prostu zimno więc maja oszczędności

          • 5 0

          • jest (3)

            klima źre znacznie więcej

            • 0 1

            • (2)

              W pojazdach elektrycznych stosuje się pompy ciepła przez co klimatyzacja i ogrzewanie potrzebuje dużo mniej energii. Zimą zasięg będzie krótszy przez niższe temperatury. Nie chodzi o kwestie ogrzewania, a specyfikację akumulatorów.

              • 3 0

              • krótszy nie znaczy za krótki

                • 1 0

              • ssss

                Ktoś tu nie ma pojęcia o działaniu klimatyzacji. Klimatyzacja zawsze pobiera tyle energii ile zużywa sprężarka. Pompa ciepła to odwrócone działanie klimatyzacji służące na potrzebę ogrzewania. Przy ogrzewaniu rzeczywiście mogą być oszczędności na energii w porównaniu z grzałką elektryczną, ale przy chłodzeniu nic ma różnicy - każda klimatyzacja działa tak samo czy ta w domu czy ta w samochodzie. Jedynie ta w samochodzie spalinowym nie jest zasilana energią elektryczną tylko sprężarka ma napęd bezpośredni z silnika poprzez automatycznie załączana przekładnię pasową.

                • 0 0

    • "Zużyje" enrgię nie moc

      • 11 2

    • Nie, bo w przeciwieństwie do spalinowego, odzyskuje energię zatrzymując się (2)

      A także zjeżdżając z tej górki :)

      • 12 5

      • (1)

        Ja myślę że ten zasięg który podaje producent to już uwzględniając rekuperacje

        • 8 1

        • To by mu się nie opłacało.

          W końcu najwięcej wykręci jadąc bez zatrzymywania, im wolniej tym lepiej :)

          Inna sprawa, że przy porażających prędkościach rzędu 20km/h elektryk jest duuuużo bardziej wydajny od benzyny.

          • 9 1

    • (5)

      przecież takie rzeczy się planuje, tak samo jak jazdę w godzinach szczytu czy nachylenia na drodze

      • 10 2

      • (4)

        Gdyby to nie był GAiT to jeszcze bym Ci uwierzył, że takie rzeczy się planuje :D.

        • 10 8

        • Fakt, Sasin i Obajtek by to lepiej zrobili (1)

          • 14 11

          • Każdy pcha swoich, taka to nasza polityka. Ale co by się nie działo, jakie by afery nie powychodziły jedni jak i drudzy mają swoich fanatyków co zawsze oddadzą wiernie głos.

            Firmy do których pcha się ludzi skażonych polityką powinny być zawsze pod lupą, a takich kandydatów powinno się wałkować przed przyjęciem do pracy. Dodatkowo, wyniki procesu rekrutacji (rozmowy, testy, zadania) w spółkach państwowych powinny być jawne.

            • 4 2

        • Smutna prawda. Jak ludzie, którzy nie potrafią skoordynować przyjazdów PKM i odjazdów autobusu z linii końcowej (np. 155) chcą się brać za planowanie tras dla pojazdów elektrycznych z uwzględnieniem wielu czynników. Problem mają z dwoma zmiennymi...

          • 8 1

        • ale GAIT tego nie planuje tylko ZTM

          • 1 1

    • Za to jadąc z górki i hamując podładuje sobie baterię

      • 3 1

    • Rekuperacja (12)

      Akurat korki czyli ciągłe zatrzymywanie się działa na korzyść przez tzw. rekuperację czyli odzyskiwanie energii

      • 4 4

      • (1)

        no jasne - kolejny co wynalazł perpetuum mobile. Mam lepsze rozwiązanie - jak nie jedzie w ogóle to nie trzeba go nawet ładować

        • 7 3

        • miał na myśli, że jest to bardzie efektywne niż spalina

          ciągłe ruszanie i hamowanie.

          • 0 0

      • (9)

        jakoś nie spotkałem elektryka oszczędzającego energię przez wieczne ruszanie i hamowanie - coś chyba twoja teoria nie działa, fizyka się kłania.

        • 8 3

        • Spokojnie, może nie "działa na korzyść", ale nie jest aż tak niekorzystne jakby się mogło wydawać.

          Nie bez powodu elektryki "palą" mniej w mieście niż na trasie.

          • 3 1

        • Jak można mieć tak pusto w głowie (7)

          Spalinówka: ruszasz, zużywasz dużo paliwa, po chwili hamujesz i produkujesz ciepło w hamulcach. Elektryk: ruszasz, zużywasz dużo prądu, hamujesz silnikiem, ładujesz baterię, hamulce ledwo dotknięte tylko aby utrzymać pojazd w miejscu.

          • 5 3

          • (6)

            lepiej wróć na fizykę chociaż na poziomie szkolnym. ruszanie pochłania dużo więcej energii niż odzyskana przy hamowaniu. Najmniej energii jest zużywane w elektryku przy jeździe ze stałą niską prędkością. A żaden autobus nie będzie hamował tylko silnikiem z pasażerami i z górki jak Jaśkowa Dolina bo musiałby mieć silnik od lokomotywy.

            • 4 2

            • (4)

              A ile energii odzyskuje na hamowaniu spalinowy?

              • 3 2

              • (3)

                A spalinowy ma zasięg 250km? I ile trwa tankowanie autobusu w porównaniu z ładowaniem. Ot takie szczegóły.

                • 2 0

              • Takie zupełnie nieistotne szczegóły. (2)

                Zasięgu ma starczyć na jedną zmianę, a potem pod prąd na noc.
                Nawet szybkie ładowanie nie jest potrzebne przy takim używaniu.

                • 4 2

              • (1)

                baterie o dużej pojemności chcesz ładować z gniazdka - to autobusy będą wyjeżdżać co drugi dzień

                • 0 1

              • 400kWh, czyli "z gniazdka" jakieś 100h.

                Tylko skąd pomysł że ktoś to będzie ładował prądem 16A przy 230V? :D

                • 1 0

            • A z ostatnim się nie zgodzę.

              Jeżeli silnik pozwala podjechać pod górę, to tymbardziej pozwala wyhamować z tej góry :)

              • 1 0

    • nie znasz podstaw - elektryk w korkach zuzywa mniej energii niz spalinowy (2)

      nie znasz podstaw - elektryk w korkach zuzywa mniej energii niz spalinowy

      • 2 6

      • (1)

        ale więcej niż jadąc ze stałą prędkością

        • 2 2

        • i tu też brak wiedzy się kłania, kto ma auto elektryczne to spokojnie może potwierdzić że przy standardowym aucie elektrycznym przy normalnym ładowaniu z domowego gniazdka koszt przejechania każdego kilometra jest przynajmniej 5 krotnie niższy niż w aucie spalinowym

          • 1 0

    • Za mało

      Z 250 km zasięgu zrobi się 180 km. Przypisać elektryki do danej linii na przystankach początkowych jak i końcowych zainstalować stacje ładowania. No i jak miałoby wyglądać samo ładowanie? Przez kabel który kierowca musiałby podłączyć ręcznie czy poprzez specjalnie składany pantograf który po dojechaniu do stacji ładowania kierowca uruchamia poprzez włączenie odpowiedniego przycisku. Problemy zaczynają się zimą kiedy dach zasypany jest śniegiem lub zamarznięty jest. Na to też jest rozwiązanie. Zapraszam do Skandynawii gdzie takie rozwiązania funkcjonują od paru lat

      • 3 0

    • Autobusy elektryczne to droga zabawka dla bogatych.

      Widać Gdańsk na sporo pieniędzy. Może tak zainteresować się hybrydowymi, tańszymi autobusami. Lżejszymi które nie niszczą jezdni jak ciężkie autobusy elektryczne. Ciekawe jak po roku będą wyglądać zatoczki autobusowe skoro przy obecnych pojazdach zapada się nawierzchnia? Dzisiaj elektryki to dobre rozwiązania dla małych miast.

      • 5 1

    • Ładowanie zwrotne

      Wtedy pasażerowie będą podłączać swoje smartfony do portów usb i doładowywać baterie w autobusie by ten osiągnął zamierzony cel podróży. Jesli nie - pieszko przy czym wesoły Romek zaśpiewa piosenke dla pokrzepienia serc.

      • 2 0

    • W Gdyni będą instalowane ładowarki na pętlach (1)

      Przypuszczam, że w Gdańsku nie obędzie się inaczej.

      • 0 0

      • Akurat Gdynia przypadkiem jest mocno do przodu

        Bo ma sieć trakcyjną dla trolejbusów. Aż się prosi żeby jeździły tam hybrydy.

        • 2 0

    • 250km

      Tam jest takie magiczne słowo "Nawet". To nawet może oznaczać Maksymalny zasięg, który jest zapewne podawany przy jakimś tam założonym obciążeniu. Myślę, że w Gdańskich realiach 100km zasięgu to jest max.

      • 1 1

    • Proponuję wymianę aku jak w MEVO

      Powinni zrobić jak w byłym MEVO, jak się skończy akumulator to się dowiezie samochodem inny na podmiankę ;) Kilka lotnych brygad po mieście (uzbrojone w dźwigi bo to trochę może ważyć) i ładowarki na zajezdniach nikomu nie będą potrzebne :D

      • 1 0

  • (14)

    A czemu Niemieckie ?

    • 35 20

    • (3)

      A są polskie?

      • 14 7

      • Są. (1)

        • 6 4

        • ta Autosan co wygrał przetarg na 6 wozów i kara za opóźnienie przerosła wartość kontraktu

          • 4 2

      • Solaris jest największym producentem autobusów elektrycznych w Europie. Firma od dwóch lat jest hiszpańska, ale produkcja nadal odbywa się w Polsce.

        • 10 2

    • To taka gdańska tradycja ;-)

      • 12 7

    • Iza

      Też wolałabym bawarskie.

      • 7 4

    • Bo są lepsze

      • 9 6

    • (5)

      A czemu nie?

      • 9 4

      • Nie żebym miał coś do Niemcòw (4)

        ...ale kupowanie produktów polskich rozwija polskie firmy, które odprowadzają podatki w Polsce

        • 8 4

        • Masz polskie? (3)

          Gdzie?

          • 5 7

          • (2)

            Akurat Polska była w 2020 roku największym eksporterem autobusów elektrycznych w Europie :) Niemal co drugi autobus elektryczny kupowany w ubiegłym roku w Unii wyprodukowano u nas.

            Oczywiście marka tych autobusów to już inna sprawa: przede wszystkim Solaris, który od dwóch lat jest hiszpański, MAN i i Volvo.

            • 4 1

            • Masz racje BYŁA . Potem przyszedł PIS i stało się ,że była. (1)

              • 1 3

              • W 2020 roku był już PiS :D

                • 2 0

    • Bo to folksdojcze

      • 0 1

  • Znając życie dopłacą jeszcze do nowej zajezdni.

    • 16 4

  • A co z utylizacją baterii, czy to jest ekologia? (6)

    • 42 9

    • (3)

      Juz powstają fabryki między innymi vw które będą recyklingowac baterie. Wystarczy tylko trochę poczytać.

      • 6 13

      • Nie psuj narracji. (2)

        Przecież będą leżały pod gołym niebem tony litu i będą śmierdziały, a kury przestaną nieść...

        • 5 2

        • (1)

          A uważasz że w bolzce będzie inaczej? Kraj który bierze śmieci nawet z Nigerii? Gdzie lewe wysypiska palą się jak lampki na choince? Już ja widzę tę "utylizację". Będzie czysta jak zapach z Szadółek.

          • 2 3

          • Będzie jeszcze czystsza niż utylizacja katalizatorów.

            Nawet się nie zdziwię, jak pojawią się grupy przedwczesnego recyklingu cudzych baterii :)

            Za dużo dobra jest w środku, żeby tego nie odzyskać.

            • 0 1

    • nikogo nie stac na wywalanie baterii na smietnik. metale potrzebne do ich budowy sa zbyt cenne aby ich nie przetwarzac ponownie. nierecyklowanie baterii sie po prostu nie oplaca.

      • 4 2

    • dlatego transport publiczny powinien byc na szynach

      • 1 0

  • Będą mieli gdzie niszczyć ten sprzęt (2)

    Chyba że wykupili pakiet na bezdroża bo iile to może wytrzymać tłukąc się po zapadniętych studzienkach na Wiśniewskiego lub po zapadlinach pod sądem czy na Kartuskiej

    • 17 4

    • mam pytanie, a czy te autobusy elektryki nie są czasem wybuchowe tak jak hulajnogi elektryczne? (1)

      Bo będę sie bała jezdzic nimi....

      • 1 0

      • A to musisz zapytać ba Gdynia jest zarąbista

        • 0 0

  • Lepiej późno niż wcale. (9)

    Od 3 lat jeśdżę elektryczbymi albo hybrydami jak jestem w Krakowie. Nie wiem tylko, czy akurat Mercedes to dobry wybór.

    • 15 28

    • I co z tego (5)

      W Krakowie jak był s yf w powietrzu tak jest dalej.

      • 13 6

      • W Gdańsku lepiej? (3)

        Port Service, rafineria, Szadółki. Mamy najwyższą w Polsce sapadalność na nowotwory. A jeszcze dojdzie spalarnia w centrum miasta. To mało?

        • 4 5

        • Jakieś źródło tych danych o nowotworach? (2)

          GUS śmie twierdzić inaczej...

          • 0 6

          • (1)

            a co ma GUS do nowotworów ?! zobacz dane NFZ.

            • 4 1

            • Dzbanie mamy największą zachorowalność na raka to prawda ale wiesz czemu??

              Bo żyjemy najdłużej, a jak człowiek się starzeje to ma 2 wyjścia by umrzeć
              1.Na skutek nowotworu , im dłużej żyjemy tym większa szansa na nowotwór- to po prostu statystyka
              2. na skutek incydentu naczyniowo-sercowego.

              W zasadzie innych przypadków nie ma . dlatego jest najwięcej nowotworów. Poczytaj trochę zanim napiszesz więcej bzdur.

              • 1 0

      • bo w krakowie...

        Bo w Krakowie samochody odpowiadają za pomijalne ilości zanieczyszczeń. Większość to wciąż palenie czymkolwiek w całej niecce i dolinie Wisły od Śląska. Plus przemysł. Z Samym miastem już w większości sobie poradzono. Rugowanie samochodów i śrubowanie norm spalin to działania w większości polityczno-medialne, bo łatwe do przeprowadzenia i egzekwowania (normy i zakazy). Ale nawet Greta T. wie, że to zespół naczyń połączonych i jak nie uszczelnimy ich wszystkich, to efekt będzie mizerny.
        A co do zanieczyszczeń cząstkami stałymi - pojedź zimą doliną Wisły np. od Oświęcimia w stronę Krakowa bocznymi drogami. Tam z biedy palą w byle piecach, byle czym. Domowe śmieci i podłe mokre drewno to najmniejszy problem. A większość piecy pamięta PRL jak i Przedwojnie...

        • 1 1

    • Mercedes jest najfdroższy a nic lepszy ,ale tu nie oto chodzi tylko o układy polityków z dostawcą mercedesów

      W Gdańsku zawsze kupowali głównie mercedesa i jeśli się władza nie zmieni tak będzie cały czas. Przetargi tak ustawiają jak nominacje Józefa Bąka do ZTM :)

      • 2 0

    • Kwak ja też bym wolał Solarisa (1)

      Solaris obecnie jest hiszpański, ale powstał w Polsce i chyba Polska ma swój udział

      • 0 0

      • Liczy się gdzie płacą podatki.

        Jak w Hiszpanii, to nie ma znaczenia, jak zaczynał :)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane