• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsze elektrczne minibusy dla Gdańska. Tylko jedna oferta

Michał Brancewicz
27 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Tak wygląda zaproponowany przez firmę MMI minibus Karsan Jest Electric. Tak wygląda zaproponowany przez firmę MMI minibus Karsan Jest Electric.

Tylko jedna firma odpowiedziała na ogłoszenie GAiT ws. dostawy trzech elektrycznych minibusów o długości do 6,5 m. Jednak oferta firmy MMI ze Słupska znacząco przekracza budżet. Jeśli cena zostanie zaakceptowana, to pierwsze elektryczne pojazdy w Gdańsku pojawią się wiosną przyszłego roku.



Auto, którym obecnie jeździsz jest:

Do tej pory Gdańsk nie posiada żadnego elektrycznego autobusu miejskiego. Pojedyncze pojazdy pojawiały się w mieście przy okazji testów, ale po kilkunastu dniach opuszczały Gdańsk.

Tak było chociażby w sierpniu, gdy na początku miesiąca po mieście zaczął kursować elektryczny MAN Lion's City E.

Prawie 2 mln zł różnicy na trzech pojazdach



Wówczas w toku był już przetarg na dostawę trzech elektrycznych minibusów, które miały wejść na stałe do miejskiej floty.

W czwartek otwarte zostały oferty. Jedyną złożyła firma MMI ze Słupska na kwotę ok. 3,9 mln zł netto (niespełna 4,8 mln zł brutto).

Tymczasem GAiT zaplanował wydać na ten cel 2,4 mln zł netto (2,95 mln zł).

Silnik BMW, 210 km zasięgu



  • Wnętrze minibusa Karsan Jest Electric.
  • Miejsce dla kierowcy w minibusie Karsan Jest Electric.
Propozycja MMI dotyczyła dostawy autobusu Karsan Jest Electric.

To pojazd o długości ponad 5,8 m, który może zabrać na pokład 22 osoby z czego 10 podróżuje na miejscach siedzących a 12 na stojąco. Wyposażony jest w silnik elektryczny BMW, a na jednym ładowaniu może przejechać do 210 km. Minibus posiada rampę dla osób niepełnosprawnych i szerokie podwójne drzwi

- Musimy przeanalizować ofertę i jako zarząd podjąć decyzję czy ją przyjmiemy - mówi Maciej Lisicki, prezes spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

Od 51 do 80 ekologicznych autobusów



Elektryki mini mają obsługiwać linię 100, która kursowała po Śródmieściu, ale została zawieszona pod koniec marca 2020 roku. Jeśli oferta zostałby zaakceptowana, to pojazdy pojawią się w przeciągu 9 miesięcy od podpisania umowy.

W kolejnych latach GAiT ma ambitne plany zakupu od 51 do 80 autobusów zeroemisyjnych.

Opinie (147) 2 zablokowane

  • (16)

    Shenzen Chiny. W mieście jeździ 14 tys. autobusów. Wszystkie elektryczne. To tak dla porównania :)
    Obecnie w Chinach jeździ około 500 tys. elektrycznych autobusów

    • 10 18

    • Co to za porównania ? (2)

      Polska ma tyle mieszkańców co Chińskie miasto.

      • 11 1

      • Raczej (1)

        Chodziło o to, że kolega chciał pokazać iż się da wykorzystywać elektryczne autobusy w mieście

        • 1 4

        • Jak się ma milion Roboli rocznie na czyszczenie elektrowni atomowej szczotką ryżową i kilka rzek które mają wodę cały rok do przepłukiwania i na zaporę wielkości Tatr Wysokich i połowy Słowacji.
          ;)

          • 6 0

    • (2)

      No i.. Gdańsk nie musi tak samo wyglądać. Gdzie i tak nie ma na to miejsca. Wystarczy spojrzeć jak zachowują się i utrudniają mikro busiki.

      • 5 3

      • Najbardziej utrudniają te z samym kierowcą, albo jednym pasażerem (1)

        Tysiące ich są, całe miasto codziennie blokują...

        • 4 4

        • Sugerujesz, że nie mogę jeździć sam? Muszę jeździć z pełnym kompletem?

          Więcej szkody wyrządza wycinanie lasów i stawianie w ich miejsce kolejnych osiedli. Bo przecież teraz każdy młody rurkowiec z brodą musi mieszkać sam generując przy tym zniszczenie środowiska, zużycie prądu, produkcję elektrośmieci. Mógłby mieszkać w jednym mieszkaniu wraz z rodzicami i babcią zużywając mniej prądu, bo światło świeci w jednym pomieszczeniu dla wszystkich. Można też korzystać ze wspólnego telewizora, lodówki i pralki. Czysta oszczędność i dbałość o środowisko.

          • 2 1

    • kupuj wiecej produktow Made in China (4)

      Chinczycy sie wzbogaca a my zbiedniejemy, najlepsze co Chiny eksportuja to bezrobocie do innych krajow! Tylko nie wspominaj, ze kupujesz na Aliexpress bo taniej

      • 17 2

      • Z chęcią kupię polskie ( nawet narodowe ) półprzewodniki . Tylko gdzie ? (3)

        Może już budują gdzieś fabrykę pod Radomiem tak jak promy w Szczecinie i Izerę w lesie.

        • 16 3

        • (1)

          Dokładnie. Zakłócenie dostaw półprzewodników jest ostrzeżeniem jak łatwo można wywrócić światową gospodarkę

          • 8 0

          • Inco? Innic

            • 0 1

        • Jak nie chińskie to koniecznie polskie? Koreańskie może chociaż?

          • 1 0

    • Zgadza sie ale Gdańsk jest nie tylko zaściankiem europy ale i Polski jako ostatni w Polsce kupuje autobusy bez emisyjne (1)

      Ale tez nie oczekujmy od dzbanów rozumowania w swoich 20 letnich blachosmrodach

      • 2 7

      • Nie ma to jak innych wyzywać od dzbanów a samemu nawet nie opanować pisowni na poziomie gimbazy.
        Smród to masz we łbie ćwoku.

        • 4 1

    • (2)

      Brawo ! W Chinach jeździ już 500 tys. elektrycznych autobusów . Poza danymi wyssanymi z palca n.t. ilości elektrycznych autobusów odejmij od tej ilości ekologicznych autobusów 100 nowo budowanych elektrowni opalanych węglem w Chinach, z których również ładowane będą baterie tych eko-pojazdów.
      Wtedy spróbuj wydedukować wynik tego równania.

      • 4 1

      • do ekotłuków to nie dotrze

        • 2 1

      • Skala

        W przeliczeniu na powierzchnię to liczba elektrowni węglowych w Polsce i Chinach jest identyczna. W przeliczeniu na liczbę mieszkańców to stosunek liczby elektrowni na jednego mnieszkańca jes wyrażnie mniejszy niż w Chinach.

        Chińcycy mają 500 000 autobusów elektrycznych. My 350. Przelicz samodziejnie jak do tyłu jesteśmy za tymi, którzy pracują za miskę ryżu....

        • 0 1

  • (9)

    Elektryków nie trawię,mocno nieekonomiczne i bardzo drogie.Do tego drogie ładowanie.A i bateryja czasem robi bum. Jednak dawny benzyniak bez turbo i z łańcuszkiem rozrządu posłuży mi jeszcze dziesiątki lat.A te elektryki UE na siłę lansuje podobnie jak normy euro.

    • 46 26

    • Ten twój "doktorat"

      to takiej "klasy" jak jednego prawnika po UJ......A jak czegoś nie trawisz to polecam wizytę u gastrologa.

      • 8 6

    • twój

      pół mózg chyba czasem robi bum

      • 4 4

    • (5)

      Jest jedno pytanie na które nikt nie chce udzielić odpowiedzi. Jaki całościowo ślad węglowy zostawia wyprodukowanie baterii i takiego autobusu czy samochodu. Jaki ślad węglowy w przypadku Polski ma ładowanie takiego pojazdu. Pojazdy elektyczne są ok. Fajnie przyspieszają, nie trują spalinami itp. Ale wciskanie ich na siłe nie jest dobrym rozwiązaniem. Wyprodukowanie takiego samochodu bardziej zanieczyszcza środowisko niż klasycznego. To ze później jest zero emisyjny to nie znaczy że jest ekologiczny. Ale pewnie szybko się nie dowiemy jak bardzo ekologia zanieczyszcza środowisko bo upadną wszystkiemity nt bycia eko.

      • 7 1

      • Silnik elektryczny w samochodzie jest super, tylko baterie sa tragiczne.

        • 3 1

      • Zestawienie (1)

        A jaki ślad zostawia wydobycie, przetworzenie i dostarczenie paliw ciekłych na stację benzynową? Zastanawia mnie dlaczego jeśli mówi się o samochodach elektrycznych to analizuje się cały cykl produkcyjny każdego z komponentów, a jak mówi się o samochodach spalinowych to tylko mówi się o spalaniu paliwa w silniku. Jak porównujemy to porównujmy w ten sam sposób.

        • 5 2

        • Jednocześnie przypominam że na 10 największych trucicieli na świecie

          9 to koncerny paliwowe.

          • 3 2

      • (1)

        Jak nikt nie chce odpowiedzieć? Wystarczy poszukać. W takich krajach jak Polska ślad węglowy dla elektryków jest na razie dużo gorszy niż dla klasycznych benzyniaków. Bilansuje się to w takich krajach jak Norwegia, gdzie masz mnóstwo energii ze źródeł odnawialnych.
        Ale od czegoś trzeba zacząć. Na razie jest tak, wraz z rozwojem technologii i zmianą sposobu wytwarzania energii elektrycznej będzie się to zmieniać. Mam nadzieję.

        • 1 2

        • Dokładnie! Choć mamy tylko wiatr poza okresem letnim i słońce latem. To jednak coś!

          • 0 0

    • Widzialem na wlasne oczy trzy samoistne pozary samochodow spalinowych. Tylko te na pedaly sa bezpieczne.

      • 1 4

  • Nie ma na co kasy wydawac (5)

    Ej, Pani AD, nie masz na co wydawać naszych pieniędzy ?!! Wszystko się sypie, tu, a Ty kupujesz turystom elektryki. Nic nie wiesz o tym a za chwilę złomy będą stały po stadionach schowane jak rowerki za miliony. Bawić się u wydawać nie swoje pieniądze na zabawki, no chyba lepszej prowadzącej nie znam..

    • 53 9

    • Za to, że się sypie (4)

      to podziękuj wyborcom , pewnie w związku z tym sobie też, pis. Miłosciwie panujacy "rząd" robi wszystko by samorzady miały coraz mniej pieniędzy.Co do wożenia turystów.....to turyści zdecydowanie zwiedzają Główne i Stare miasto "z buta" a z busika korzystają starsi mieszkańcy tego rejonu i osoby dojezdżające do przychodni na Wałowej, wiec z takimi madrościami to do GPC.

      • 6 8

      • Jakos na parady lpg (1)

        Samorządy maja kasę

        • 7 5

        • Wydanie pozwolenia na paradę jest takie drogie?

          Po LPG nie trzeba odbudowywać miasta, jak po narodowcach :)

          • 2 2

      • Był już testowany w Gdańsku bo chyba przeoczyłem

        • 0 1

      • No to mają czy nie mają?

        Na elektryczne minibusy kasa jest, ale może w ramach protestu nie będą ich ładować, bo będą oszczędzać prąd?

        • 0 1

  • Paranoja cenowa! (1)

    Inflacja goni inflację! Chyba że ktoś się pomylił w obliczeniach.

    • 18 4

    • Po prostu

      Jak zawsze nie wkalkulowali, że ceny urosną zanim oglosza przetarg i zanim sie zakończy :) standard w Gdansku

      • 1 1

  • Kosztowne te ekofanaberie.

    • 54 1

  • Jak się rozpisało przetarg pod konkretna firmę to i tylko jedna oferta jest

    • 25 5

  • (17)

    Czy ktoś się zastanowił nad tym że to ma być "autobus miejski" i ma jeździć na trasie a nie stać połowę dnia pod ładowarką! Jego zasięg 210km na jednym ładowaniu jest wręcz tragiczny!Nie wspomnę o cenie za którą zapewne mozna nabyć ze trzy autobusy zasilane gazem,nie ma jak wydawać cudze pieniądze(czytaj podatników) na fanaberie pseudo ekologiczne.

    • 217 24

    • Zobaczymy (7)

      Masz rację i do tego jeszcze w Gdańsku mamy górki i dołki więc te 210 km można włożyć między bajki. Kiedyś pisano, że w Warszawie elektryczne autobusy na akumulatorach nie są w stanie przejechać jednej zmiany, a tam jest płasko. Fajniej zrobiła Gdynia bo ma trolejbusy na baterie, które jeżdżą z opuszczonymi "szelkami", jak elektryczne autobusy tam gdzie nie ma trakcji elektrycznej.

      • 31 5

      • (2)

        Autobusy mają obsługiwać płaską jak stół linię 100, a nie górny taras

        • 18 4

        • A nawet jakby miały obsługiwać górny taras (1)

          Elektryki ładują się jadąc z górki z całkiem dobrą sprawnością. To nie 20 letni diesel :)

          • 7 22

          • Te zasięgi często są podawane już z wliczona rekuperacja... Zresztą, co z tego że z górki by odzyskiwał jak pod górkę zużył więcej Energi. To nie perpetum mobile

            • 8 0

      • (3)

        Niestety Gdynia tez inwestuje w elektryczne autobusy. Juz montuja stacje ladaowania na petli przy Domu Marynarza. Tylko po co? Nie lepiej bylo rozszerzyc siec elektryczna dla trolejbusow?

        • 16 5

        • Ma być drogo. Swoi ludzie mają zarobić.

          • 22 1

        • Nie trzeba będzie utrzymywac trakcji

          • 1 3

        • W Gdyni oni już sami nie wiedzą, bo takie tu bogactwo, że im to chyba nawet nie robi, czy to będzie autobus elektryczny, czy trajtek.

          • 3 0

    • Trasa autobusu 100 to 3,5 km. Zasięg starczy na 60 okrążeń (1)

      • 23 4

      • Tylko jeszcze dolicz dojazd i powrót do zajezdni

        • 2 1

    • Na lini 100 robi się w ciągu dnia 100 km łącznie więc bez obaw

      • 18 3

    • One miały być tylko na linie 100

      • 7 1

    • Autobusy jeżdżą tez w trybie szczytowych dodatków, rano i popołudniu. Dla takiego trybu zadieg 200 km jest co najmniej wystarczający

      • 7 2

    • tansze i lepsze nowe linie tramwajowe - takie nasze metro

      • 3 4

    • niestety nie wstawie tu komentarza bo usuwaja ,ale trudno powstrzymac kulture jak sie ma taka nedzna sztuke ignorancji i 100 kolejnych nieukow

      • 1 5

    • Zasięg nie jest tragiczny. Wystarczy przeanalizować jakie dystanse pokonuje dziennie taki pojazd.

      • 1 1

    • Ustawa o elektronobilności!

      muszą byc czy to ma sens czy nie

      • 1 0

  • kogos to dziwi?

    • 15 3

  • Im więcej wydadzą (8)

    na tzw. innowacyjność tym wyższe nagrody roczne sobie przydzielą. To nie jest ważne, że cały projekt to kosztowna utopia. Pozorują, że idą we właściwym kierunku. Koszty nie grają roli. Nikt im nie zarzuci, że nic nie robią w kierunku nowoczesności.

    • 137 10

    • (1)

      Jak nie będę musiał wpie*rzać się przed autobus, bo chmurze dymu za nim idzie się udusić, to bardzo chętnie zapłacę...

      • 1 19

      • Włącz obieg wewnętrzny

        • 10 1

    • I to jest właśnie (1)

      krótkowzroczne myślenie. Ono nawet nie ma nic wspólnego z ekonomią bo straty z powodu chorób wywołanych inhalacją spalin, a zwłaszcza diesla, o wiele przewyższają większy koszt elektrycznych pojazdów. Takie samo myślenie miały kolejne polskie rządy, a szczególnie ten obecny, w związku z gospodarką węglem. Tak, zielone źródła energii kosztują ale gdyby ich używano od dawna to o wiele więcej by zaoszczędzono na wydatkach na leczenie i zasiłki dla chorujących.

      • 1 13

      • No właśnie ..

        Policz ile piecy za 3 miliony można wymienić mieszkańcom i zrobią to praktycznie od ręki . Efekt natychmiastowy.. a nie 3 busiki. Co one mają zmienić w ilości spalin w mieście ? Śmiesznostka.

        • 18 0

    • (1)

      To jest akurat świetna droga. Te elektryczne autobusy przede wszystkim zasilą linię 100 w samym centrum miasta. Będą miały krótki odcinek do pokonania jak na linię autobusową a w dodatku nie będą przyczyniać się smogu w centrum.

      • 1 11

      • Jak się korek zrobi przy nowo budowanym przejściu naziemnym przy "Locie" to zobaczysz ile smogu będzie więcej. Albo inaczej...wyczujesz

        • 4 0

    • Miś

      To jest Miś na miarę naszych możliwości

      • 9 0

    • Skąd ta wiedza?

      Od Kacpra, który nic dobrego dla Gdańska nie zrobił ale zawsze jest w kontrze?

      • 0 0

  • metale ziem rzadkich są na wykończeniu (1)

    a niedawno okazało się, że lodowce rozpuszczają się przez ciepło biomasy.. ha ha ha..

    • 9 4

    • Co się okazało?

      Samo BP podgrzewa ziemię szybciej niż cała biomasa i wybuchy wulkanów razem wzięte...

      • 4 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane