• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy fragment asfaltu w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
2 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Asfaltowanie w tunelu pod Martwą Wisłą. Asfaltowanie w tunelu pod Martwą Wisłą.

Wykonawcy budowy tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska nareszcie udało się ułożyć tam fragment nawierzchni asfaltowej, tzw. podbudowę jezdni. Rozściełacze pełną parą pojadą tam w drugiej części listopada. Budowa przeprawy powinna być gotowa pod koniec roku, a kierowcy mają tamtędy pojechać w kwietniu.



Czy tunel pod Martwą Wisłą ułatwi ci życie?

Dobre informacje płyną z budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Wjechał tam rozściełacz do nawierzchni bitumicznej. Asfaltobeton został położony w obrębie dylatacji między częścią tunelu drążonego, a wykonanego metodą wykopową. Zdjęciem z tego wydarzenia pochwalił się w portalu społecznościowym zastępca prezydenta Gdańska, Andrzej Bojanowski.

- Mamy za sobą krytyczne punkty na budowie. Praca w tunelu pod Martwą Wisłą idzie pełną parą. Kilkaset osób uwija się na różnych odcinkach inwestycji. Chcemy zakończyć prace budowlane do końca tego roku - mówi Trojmiasto.pl Andrzej Bojanowski.
Plan zakłada, że po nowym roku odbędą się odbiory. To oznacza, że jeśli nie będzie problemów, kierowcy pod dnem Martwej Wisły przejadą w kwietniu. Termin przejezdności stał się też tematem wśród bukmacherów.

Pojawienie się rozściełaczy to sygnał, że koniec prac pod Martwą Wisłą jest już blisko. Asfaltowanie wspomnianych dylatacji to jedynie początek tego rodzaju prac. Pełną parą rozściełacze wjadą pod Martwą Wisłę pod koniec listopada. Gotowa jest betonowa płyta pod jezdnię w obu rurach. Ponadto w północnej rurze zakończył się montaż ścianek odbojowych. Z tymi pracami wykonawca przeszedł do południowego otworu. W tunelu działa też oświetlenie.

Zgodnie z pierwotną umową na roboty, zawartą w 2011 r. pomiędzy miejską spółką Gdańskie Inwestycje Komunalne a firmą OHL, budowa tunelu pod Martwą Wisłą powinna się zakończyć w październiku 2014 r. Prace miały potrwać równe trzy lata. Tego terminu nie udało się jednak dotrzymać. Roboty w tunelu trwają do teraz - 13 miesięcy po pierwotnej dacie zakończenia prac.

Przekrój podłużny przez tunel. Przekrój podłużny przez tunel.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (132) 5 zablokowanych

  • (6)

    Tak Bojanowski jest sie czym chwalić pochwał sie terminem cwaniaku

    • 159 24

    • to nie budowa warzywniaka na osiedlu.... (5)

      • 21 38

      • A co w tej budownie jest takiego unikatowego? (3)

        Z globalnego punktu widzenia?

        Pojedź do Chorwacji, obejrzeć tunele. O wiele dłuższe, bardzo skomplikowane, a my się rozczulamy nad jednym

        • 53 22

        • (2)

          lubię jak z wielkim znastwem wypowiada się ktoś kto nie ma pojęcia...chorwackie tunele to małe miki w porównaniu do naszego - drążone w litej skale. Pisząc twoim językiem - nic prostszego

          • 25 25

          • z (1)

            Ale wykonawca zobowiązał się do wykonania w określonym terminie, który został przekroczony

            • 24 7

            • Główny wykonawca (lider konsorcjum) upadł

              Hydrobudowa Polska

              • 20 3

      • Naprawdę?????

        Dzięki Ci oświecony lemingu.
        Tylko po kiego diabła w takich umowach są kary umowne, skoro potem od nich odstępują pod wpływem szantażu wykonawców, jak choćby w Gazoporcie.
        A pieprzenie OHL, że im Hydrobudowa padła i mjusieli kończyć za nia Słowackiego jest o kant d..y, bo to oni od początku byli liderem, gdyż Hydrobudowa nie miała żadnego tunelu w swoim portfolio. A Słowaka kończyli podwykonawcami.

        • 41 14

  • No to czas (2)

    na szklaneczkę "szarlotki".

    • 34 4

    • (1)

      Niech oni lepiej tu w Polsce zasila ochronę, bo my tu jesteśmy napadani przez świrów. Jeden taki bandyta bo to już nawet nie świr bo prawie w biały dzień napadł moja siostrę (79 lat), uderzył ją pięścią w twarz że, wybił jej zęba a mało tego jeszcze przywalił jej chyba kamieniem albo kastetem w głowę że, karetka na sygnale musiała ja wieźć do szpitala, gdzie założyli jej kilka szwów na głowie. Tym sposobem udało mu sie wyrwać jej torebkę narażając ja na duże straty. Policja w takich wypadkach sporządza tylko protokół ze zdarzenia a po miesiącu sprawy umarza i na tym sie kończy ich praca a łobuzy dalej grasują, bo jakiś idiota sobie wymyślił że, kradzież do 2000 złotych to nie kradzież.

      • 17 3

      • A co z tym wspólnego ma szarlotka>

        pyta się

        • 1 4

  • przygotowując się do otwarcia tunelu (10)

    warto jednocześnie przygotować się do wprowadzenia ruchu pieszych przez jezdnię Wałów Jagiellońskich przed dworcem głównym w Gdańsku.

    Ten tunel ma zmniejszyć ruch tranzytowy przez centrum Gdańska - warto więc przy okazji poprawić warunki ruchu pieszych w tym centrum.

    • 72 94

    • "przepustowi" z pryszcza Cię za to zjedzą

      • 18 8

    • a ja wole przejscie podziemne (6)

      widziales ile ludzi przechodzi przejściem podziemnym? wyobraź sobie ich wszystkich czekających na zielone światło... na wysepce pomiędzy jezdnią i torami

      • 48 11

      • (4)

        proste - i przejście podziemne i naziemne. przy UG funkcjonuje idealnie

        • 16 28

        • Na drodze rowerowej (3)

          może i to się sprawdza. Dajcie spokój, akurat tunel przy głównym to ostatni jaki bym likwidował.

          • 33 6

          • kto napisał o likwidowaniu?

            tunel od północnej strony może pozostać jako dojście do peronów SKM i TLK

            • 1 4

          • nie trzeba likwidowac. Wystarczy dodac przejscie naziemne (1)

            i zlikwidowac wtedy niepotrzebne mechanizmy dla osob niepelnosprawnych do peronow tramwajowych

            • 7 10

            • iluz tu Januszow z wlasnie kupionym Passatem od emeryta z Niemiec...

              Ktos im zabierze 100 metrow drogi bez pasow. To niczym zamach na niepodleglosc czy darmowe porno w internecie.

              Przykre to. Byle szybciej dojechac do domu, byle szybciej wlaczyc telewizor i mowic, ze nic w nim nie ma.

              • 1 2

      • A.

        Jest ich dużo, jednak wiele wiele mniej niż w centrum Warszawy, rodno al jerozolimskich, gdzie.. wytyczono naziemne przejścia (jeszcze nie otwarte)

        • 3 10

    • O, Krzysiu Koprowski się ujwawnił

      • 12 8

    • Warto raczej pomyśleć o wykonaniu drugiego przejścia podziemnego, na przeciwnym krańcu peronów tramwajów, co usprawniłoby ruch pieszych.

      • 16 5

  • 4 lata opóźnienia (9)

    hmmm, piękny wynik. Brawo temu Budyniu

    • 113 71

    • ale od czego liczysz opóźnienie? (7)

      • 18 8

      • On nie liczy bo nie potrafi. Przepisuje z kartki co mu Jarek kazał

        • 25 18

      • (3)

        pewnie od EURO2012

        • 18 1

        • (2)

          ile to Tusk dróg naobiecał na Euro ... i dalej budują

          • 11 11

          • jak pamietam to taka A1 mieli buodowac wiele lat wczesniej ale kochany PIS uniewaznil przetargi bo taki mieli kaprys. w efekcie budowa odlozona o kilka lat a stawka za kilmoter wzrosla 4 krotnie.

            • 26 8

          • Przez 40 lat w stolicy siedzieli głównie górnicy i na pomorzu nie budowało sie nic. Nie tylko dróg ale i elektrowni czy jakiejkolwiek infrastruktury czy większych obiektów użyteczności publicznej. Ba, nawet prezesa pzpn mieli swojego to i dobrej piłki na wybrzerzu było tyle co kot napłakał.

            • 7 0

      • (1)

        Tunel miał być gotowy na Euro

        • 11 16

        • tunel miał być gotowt w październiku 2014

          jest opóźniony i tylko zakrywają nieudacznictwo wykonawcy. Za nasze pieniądze.

          • 16 7

    • Szybkościowcu -

      czy to nie Ty chwaliłeś się, że ze szwagrem - łopatami wykopiesz tunel w trzy miesiące.
      A tak w ogóle co ty wiesz o technologii budowy takiego (pierwszego w historii Polski) obiektu.
      Właściwie możesz zaniechać propagandy klęski, przecież już po wyborach.

      • 9 3

  • (7)

    A tymczasem z powodu opóźnień odebrano Gdańskowi 86 mln dotacji unijnej.

    • 100 30

    • Bogate miasto. Niech płaci.

      • 14 4

    • Spoko. Powoła się spółkę miejską i tam upchnie kolejne długi.

      A lemingom się powie, że zadłużenie Gdańska maleje.

      • 22 5

    • Niedługo Gdańsk nie dostanie nic. PiS się o to postara.

      • 22 7

    • Co, gdzie, jak? (3)

      Jakie 86 mln i za jakie opóźnienia?

      • 4 2

      • (2)

        Dofinansowanie unijne trzeba rozliczyć do 2015.12.31 i miasto dostanie zwrot wydatków poniesionych do tego dnia. Zgodnie z kontraktem ostatnia płatność (10%) będzie dokonana po odbiorach czyli już w roku 2016 i do tej ostatniej płatności nie będzie już dotacji. Gdyby inwestycja zakończyła się terminowo to ostatnia płatność byłaby w 2015 i miasto dostałoby dofinansowanie.

        • 14 2

        • czy to jest oficjalne stanowisko UE, czy twoja intepretacja (1)

          zrodlo poprosze.

          Formalnie sadze, ze ciagle mozna to tak rozwiazac, aby nikt niczego nie placil karnie.

          • 5 0

          • niestety, ale formalnie już raz skorzystaliśmy z przesunięcia środkó z 2014 na 2015 rok. Teraz już niestety drugi raz nie można. 80 baniek przepadnie z UE, miasto je wyłoży z własnej kasy, a później będzie musiało/powinno sądzić się z OHL-em za opóźnienie jeśli chce tą kasę odzyskać. Inaczej jest to w zasadzie niegospodarność w najczystszej formie. Stąd raczej sprawa skończy się w sądzie.

            • 0 0

  • (3)

    Brakuje zestawienia wszystkich deadlinow, które w były wyznaczane w trakcie trwania tej inwestycji. Ciekawa byłaby tez analiza kosztów budowania tunelu innymi metodami. Panie Macieju do działa!

    • 70 11

    • no najtaniej to łopata i taczka

      • 15 2

    • Kiedy bylo zalozenie, ze Wisla musi (?) byc splawna, TBM podobno byl jedyna opcja.

      • 2 0

    • "Do działa!"

      Cel, pal! ;)

      • 0 0

  • (7)

    Super. Pół roku czy rok po terminie?

    • 47 11

    • przy takiej inwestycji to drobiazg (5)

      • 13 13

      • (4)

        Drobiazg to masz w gaciach

        • 13 13

        • (3)

          A właśnie, że ty

          • 8 4

          • (2)

            Nie bo ty

            • 6 1

            • Twoim panem!

              • 1 1

            • Pieklo ja

              • 1 1

    • będzie 1,5 roku lub trochę więcej. Tylko kwestia czasu, kiedy wejdą trzyliterówki

      • 6 2

  • Bojanowski się pochwalił (1)

    czy nie za szybko? chwal się po odbiorze technicznym, jak nie stwierdzą fuszerek
    Ja bym się cieszył gdybym miał okazję wyrzucenia go z UM

    • 50 10

    • Bankowo będzie przeciekał

      W zimie będzie lipa

      • 1 2

  • 12 maja 2015: na drodze zielonej czekamy 15 zmian świateł (7)

    czarny dwór do jana pawła postoimy 30 minut

    jana pawła zakorkowana aż do al. rzeczypospolitej

    • 58 15

    • (2)

      Przydałby się tunel aż do spacerowej

      • 12 5

      • moze do obwodnicy?

        • 8 0

      • Jesli tunel do spacerowej, to moze od razu pojechac POG i zwyklad obwodnica

        Tunele sa ogolnie drogie w budowie i utrzymaniu

        • 1 2

    • czarna dziura Trasy Słowackiego (1)

      jak można zaplanować i zbudować trasę z czarną dziurą pośrodku pomiędzy ETC i ul. Hallera. Tylko w Gdańsku takie rzeczy.
      A co z ul. Toruńską, Rzeźnicką i Żabi Kruk. Czy te drogi nie są dla ludzi.
      Czy Chmielna pomiędzy Podwalem a Toruńską należy do jakiejś afrykańskiej gminy bo tamtędy nie da się po prostu przejechać nie niszcząc zawieszenia.

      • 18 7

      • jest to niepotrzebny fragment

        Ludzie, opamietajcie sie. Na drogi wydajemy za duzo.

        Nie rozumiecie tego, ze miasto to cos wiecej niz asfalt? No rozumiem, nie mieliscie dlugo mozliwosci posiadania czegokolwiek, a juz w ogole samochodu. Teraz macie. No i dobrze - miejcie. To nie swiadczy juz o bogactwie. Szerokie drogi przecinajace miasto w kazda strone nie pokazuja, ze miasto jest rozwiniete!

        Co jak sie skoncza pieniadze z unii na drogi? Z czego je utrzymac? Z czego remontowac? Policzcie wreszcie!

        • 2 5

    • (1)

      Dokładnie! Niech już teraz zacznie się Miasto zastanawiać jak rozwiązać problem. Korki to się dopiero zaczną jak tunel zostanie otwarty!. Wszyscy będą lecieć do Sopotu tędy!

      • 3 3

      • P&R przy stadionie

        autobus/taxi do Sopotu lub sroba oplata za wjazd do miasta dla innych tablic niz GD.

        Tunel budowany z pieniedzy miasta Gdanska, wiec mieszkancy maja prawo miec przywileje dzieki jego istnieniu. Inni - moga korzystac, ale nie znaczy ze bedzie super za frajer.

        • 1 2

  • (3)

    Brawo GIK!
    Brawo UM Gdańsk!
    Dla Was zawsze dobro społeczne na pierwszym planie!

    • 32 30

    • Co bierzesz? (1)

      Bo na trzeźwo takich bzdur nikt nie napisze

      • 14 4

      • Sam piszesz a później komentujesz sam siebie

        • 4 0

    • A propos braw ...

      GIK może tak, z Urzędem chyba gorzej ...

      • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane