Pierwszy fragment asfaltu w tunelu pod Martwą Wisłą

Najnowszy artukuł na ten temat Remont "starej" Słowackiego potrwa dłużej
Asfaltowanie w tunelu pod Martwą Wisłą.
Asfaltowanie w tunelu pod Martwą Wisłą. fot. facebook.com

Wykonawcy budowy tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska nareszcie udało się ułożyć tam fragment nawierzchni asfaltowej, tzw. podbudowę jezdni. Rozściełacze pełną parą pojadą tam w drugiej części listopada. Budowa przeprawy powinna być gotowa pod koniec roku, a kierowcy mają tamtędy pojechać w kwietniu.



Czy tunel pod Martwą Wisłą ułatwi ci życie?

Zobacz wyniki (1289)
Dobre informacje płyną z budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Wjechał tam rozściełacz do nawierzchni bitumicznej. Asfaltobeton został położony w obrębie dylatacji między częścią tunelu drążonego, a wykonanego metodą wykopową. Zdjęciem z tego wydarzenia pochwalił się w portalu społecznościowym zastępca prezydenta Gdańska, Andrzej Bojanowski.

- Mamy za sobą krytyczne punkty na budowie. Praca w tunelu pod Martwą Wisłą idzie pełną parą. Kilkaset osób uwija się na różnych odcinkach inwestycji. Chcemy zakończyć prace budowlane do końca tego roku - mówi Trojmiasto.pl Andrzej Bojanowski.
Plan zakłada, że po nowym roku odbędą się odbiory. To oznacza, że jeśli nie będzie problemów, kierowcy pod dnem Martwej Wisły przejadą w kwietniu. Termin przejezdności stał się też tematem wśród bukmacherów.

Pojawienie się rozściełaczy to sygnał, że koniec prac pod Martwą Wisłą jest już blisko. Asfaltowanie wspomnianych dylatacji to jedynie początek tego rodzaju prac. Pełną parą rozściełacze wjadą pod Martwą Wisłę pod koniec listopada. Gotowa jest betonowa płyta pod jezdnię w obu rurach. Ponadto w północnej rurze zakończył się montaż ścianek odbojowych. Z tymi pracami wykonawca przeszedł do południowego otworu. W tunelu działa też oświetlenie.

Zgodnie z pierwotną umową na roboty, zawartą w 2011 r. pomiędzy miejską spółką Gdańskie Inwestycje Komunalne a firmą OHL, budowa tunelu pod Martwą Wisłą powinna się zakończyć w październiku 2014 r. Prace miały potrwać równe trzy lata. Tego terminu nie udało się jednak dotrzymać. Roboty w tunelu trwają do teraz - 13 miesięcy po pierwotnej dacie zakończenia prac.

Przekrój podłużny przez tunel.
Przekrój podłużny przez tunel. mat. prasowe

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Opinie (132) 5 zablokowanych

  • Narodol

    Jak oderwie się Niemcy od polskiego koryta to zdechną. Dlatego tak walczą.

    • 0 0

  • Przekop Mierzei to same zyski

    Krynica Morska dużo traci będąc przeciw Nowej drodze wodnej przez zalew i mierzeję. Zamyka sobie dopływ turystów i żeglarzy z Bałtyku i państw nad nim leżących. Miasto Krynica umiera. Ożywienie spowodowało by napływ nowych rodzin z dziećmi co mogłoby uratować krynicką szkołę. Jeśli nie ożywi się ten rejon, trzeba będzie zamknąć szkołę , policje itp Będzie Krynica niebezpieczna, niedouczona i smutna. Szkoda mi dzieci Krynickich bo są bardzo mądre a będą musiały dojeżdżać z Piasków, Kryni i Przebrna do Sztutowskiej zatłoczonej szkoły i uczyć się na korytarzach i w barakach. Chyba że dzieciaki z Kątów Rybackich i Skowronek będą wożone do Krynicy. To mądry pomysł - jednocześnie się szkołę w Sztutowie trochę odciąży. Zastanówcie się poważnie co robicie!!!

    • 0 0

  • Mierzejanin

    Jeszcze Przekop-Kanał przez Mierzeję i bedzie naprawdę już nieźle. Mierzeja, Elbląg i Gdansk czeka na ten Przekop. Niedługo Przekop i nowy Kanał a co za tym idzie napływ turystów z zagranicy do nowej pięknej przystani jachtowej. Może jakaś mała stocznia jachtowa powstanie, sklep żeglarski, zakład szkutniczy, sklepy, i inne działalności gospodarcze.

    • 0 0

  • Asfalt to jest prawdziwy!

    to co tu widzimy to Lepiszcze troche asfalu dużo kamieni ale ok wg Koncernu to "Asfalt" i tak należy kasować!

    • 0 0

  • (2)

    Ciekawe gdzie jest teraz TBM?

    • 3 1

    • TBM jest własnością OHL

      • 0 0

    • Ble ble ble

      • 0 0

  • Super

    Co niektórzy uważają, że jak kopali dołki pod kolegami to i tunel by wybudowali.
    Super, że wybudowano ten tunel.

    • 0 0

  • (7)

    A tymczasem z powodu opóźnień odebrano Gdańskowi 86 mln dotacji unijnej.

    • 100 30

    • Co, gdzie, jak? (3)

      Jakie 86 mln i za jakie opóźnienia?

      • 4 2

      • (2)

        Dofinansowanie unijne trzeba rozliczyć do 2015.12.31 i miasto dostanie zwrot wydatków poniesionych do tego dnia. Zgodnie z kontraktem ostatnia płatność (10%) będzie dokonana po odbiorach czyli już w roku 2016 i do tej ostatniej płatności nie będzie już dotacji. Gdyby inwestycja zakończyła się terminowo to ostatnia płatność byłaby w 2015 i miasto dostałoby dofinansowanie.

        • 14 2

        • czy to jest oficjalne stanowisko UE, czy twoja intepretacja (1)

          zrodlo poprosze.

          Formalnie sadze, ze ciagle mozna to tak rozwiazac, aby nikt niczego nie placil karnie.

          • 5 0

          • niestety, ale formalnie już raz skorzystaliśmy z przesunięcia środkó z 2014 na 2015 rok. Teraz już niestety drugi raz nie można. 80 baniek przepadnie z UE, miasto je wyłoży z własnej kasy, a później będzie musiało/powinno sądzić się z OHL-em za opóźnienie jeśli chce tą kasę odzyskać. Inaczej jest to w zasadzie niegospodarność w najczystszej formie. Stąd raczej sprawa skończy się w sądzie.

            • 0 0

    • Niedługo Gdańsk nie dostanie nic. PiS się o to postara.

      • 22 7

    • Spoko. Powoła się spółkę miejską i tam upchnie kolejne długi.

      A lemingom się powie, że zadłużenie Gdańska maleje.

      • 22 5

    • Bogate miasto. Niech płaci.

      • 14 4

  • (1)

    i PiSiory w kwietniu bedą mieli się czym pochwalić,zastali Polskę drewnianą a zostawią murowaną i sukcesy przypiszą sobie

    • 20 15

    • Zmien proszki.

      • 0 0

  • To okrągły czy prostokątny?!?!?

    Ciekawe, że wiercili okrągły tunel a wyszedł prostokątny???
    Coś ci inżynierowie źle policzyli ;)

    • 2 1

  • Cudownie i wspaniale

    Jak to cudownie mieć takiego wspaniałego v-ce prezydenta. Jestem bardzo szczęśliwy, chyba dzisiaj pójdę na kolanach do Urzędu Miejskiego
    serdecznie podziękować za tę szczęśliwą nowinę:)

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.