• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy konkret w sprawe trasy "Via Maris"

Maciej Naskręt
15 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
"Via Maris" ma rozpoczynać się u zbiegu obwodnicy z ul. Morską. "Via Maris" ma rozpoczynać się u zbiegu obwodnicy z ul. Morską.

W tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na opracowanie przebiegu planowanej drogi krajowej "Via Maris", która ma połączyć Gdynię z Władysławowem.



Jak oceniasz pomysł budowy "Via Maris"?

Wygląda na to, że w sprawie budowy połączenia Gdyni z mierzeją helską, po miesiącach składania wyłącznie deklaracji, pojawiły się pierwsze konkrety. Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opublikował plan zamówień publicznych na 2018 r. Zawiera on zestawienie przedsięwzięć, jakie przewidują przeprowadzić drogowcy w obecnym roku finansowym.

Na tej liście pojawił się przetarg na opracowanie studium korytarzowego i studium techniczno-ekonomiczno i środowiskowego (STEŚ) dla budowy Via Maris. Wykonawca obu studiów musi przygotować pełną dokumentację niezbędną do uzyskania decyzji środowiskowej.

Na ten cel gdański oddział GDDKiA przygotował 1,6-1,7 mln zł.

Według założeń dokładną treść zamówienia mamy poznać latem.

- To jest jednak dopiero plan zamówień. Może on zostać zaktualizowany i zmieniony - zastrzega Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Plan rozbudowy dróg na północ od Gdyni. Plan rozbudowy dróg na północ od Gdyni.

Jak ma wyglądać "Via Maris" z Gdyni na Hel?



"Via Maris" ma biec po dawnym śladzie OPAT, ale nie będzie łączyć się za Redą z drogą krajową nr 6 w kierunku Słupska, lecz skręcić na północ i - wzdłuż śladu obecnej drogi na Hel - prowadzić aż do Władysławowa.

Czy Via Maris jest potrzebna?



Bez wątpienia, dzisiejsza trasa w kierunku Helu jest permanentnie zakorkowana w sezonie, a wjeżdżający na nią w piątkowe popołudnia lub sobotnie przedpołudnia, regularnie stojący w wielokilometrowych korkach już od zjazdu z obwodnicy, muszą znosić drwiące uśmiechy jadących w odwrotnym kierunku.

Sęk w tym, że po rozbudowie tej trasy, korek jedynie się przesunie. Z Gdyni, Rumi i Redy, w okolice Władysławowa i wjazdu na mierzeję. A zapewne nawet się zwiększy, bo nowa droga to zawsze więcej samochodów.

Korki na drodze z Redy do Władysławowa. Korki na drodze z Redy do Władysławowa.

Władysławowo wakacyjnym węzłem przesiadkowym?



Ministerialni urzędnicy przekonują, że wiedzą jak zapobiec zakorkowaniu dróg na Półwysep Helski. Władysławowo ma być węzłem przesiadkowym dla turystów.

O co chodzi? Po dojechaniu samochodem do Władysławowa turyści mają przesiadać się na pociąg jadący do Helu. Mają ich do tego zachęcać korki na półwyspie. By jednak tak się stało, ministerstwo musi zlecić jeszcze remont linii kolejowej na półwyspie - wykonanie mijanek i elektryfikację. To jednak melodia odległej przyszłości. Żadnych wiążących deklaracji w tej kwestii jeszcze nie ma.

Opinie (148) 1 zablokowana

  • viamaris, Stella maris.... Amber goldis.... (6)

    Gdańsk.

    • 78 28

    • a nie lepiej skrócić trasę i poprowadzić ją przez zatokę prosto na Hel? (1)

      Po planowanej drodze mamy las. zaraz ekoterroryści przykują się do drzew i będzie druga Rospuda dobrze opłacona przez przeciwników innowacji w Polsce.

      • 13 8

      • hohoho, asfalt z Redy to Władka

        To jest dopiero innowacja :)

        • 4 0

    • to akurat Gdynia :)

      • 2 4

    • (1)

      bardziej ciekawi gdzie idzie haj$ z akcyzy za paliwo i całej motoryzacji np akcyzy za sprowadzanie aut to miliardy, a dróg nowych praktycznie brak, do tego jedne z droższych autostrad w UE, oc podnieśli ponad 100%, cisza spokój wszyscy zadowoleni, a wiara gnije w korkach

      • 3 1

      • W którą stronę się z Gdańska nie ruszysz, tam jest droga w budowie...

        Za oc podziękuj warsztatom, które wypłacają bonusiki kierowcom przy likwidacji szkód :)

        • 2 0

    • Heheehheh

      • 0 1

  • Korki będą we Władku że hoho :-) (7)

    • 75 9

    • (2)

      Dlatego wygra ten kto uruchomi prom samochodowy z Gdańska do Helu. Infrastruktura jest

      • 19 2

      • Prom samochodowy?? (1)

        A na członka tam prom samochodowy?? Wystarczy uruchomić regularną osobową komunikację promową za rozsądne pieniądze i problem zniknie. Kto będzie chciał dojechać z przyczepą na kamping, ten spokojnie dojedzie, a turyści z trójmiasta wsiądą na prom i mykną się na Hel bez samochodów.

        • 21 3

        • jak chcą to niech budują kaszeby

          to oni powinni dać kasę na budowę drogi aby warszawioki tam przyjechały.

          • 0 0

    • Pożyjemy zpbaczymy... (3)

      Mieszkam we Władku od ponad 40 lat, "siedzę" w branży turystycznej w okolicy Półwyspu Helskiego całe swoje życie zawodowe.
      Powiem tyle: Turystyka w tych okolicach kilka lat temu miała swój najlepszy okres , teraz z roku na rok nie ma żadnego progresu. Budują się setki jak nie tysiące apartamentów dla bogatych (na własny użytek) lub naiwnych (myślących o zarobku z wynajmu) i to cały wkład w rozwój branży. Srednie i małej wielkości biznesiki się powoli "zawijają" - wystarczy popatrzeć na ilość domów i pensjonatów w tej okolicy na sprzedaż. Ruch turystyczny przenosi się także na okres posezonowy kiedy można tu spokojnie dojechać, komunikacja szynowa poza sezonem z Władysławowem jest całkiem przyzwoita.
      Ta droga niewiele zmieni , a realnie poprawi jakośc przemieszczania się przez klika może kilkanaście dni w roku - Nikt rozsądny szybko na nią pieniędzy nie wyda...

      • 15 4

      • (1)

        Jedne biznesiki sie "zawijają" inne rozwijaja. Ja nie narzekam (Karwia, Jastrzębia) Ci, co myślą, że wystarczy turystom sprzedac za 50-60 zł miejsce do spania moga sie przeliczyć. Ofertę trzeba rozszerzyć. To od nas zależy, żeby turyści przyjeżdżali przed i po sezonie.
        Co do drogi podzielam twoje zdanie.

        • 4 4

        • to daj pieniądze na drogę do Władka

          i będziesz milionerem.

          • 0 0

      • problemem jest to, że decyzje o budowie tej akurat drogi podejmą osoby

        które trudno podejrzewać o rozsądek.

        Kolejny przykład budowy przewymiarowanej infrastruktury, która zwiększy korki na dojazdach do Gdyni i Władysławowa - poszerzanie dróg tylko generuje dodatkowe pojazdy na nich, tak jak popuszczanie pasa sprzyja rezygnacji z aktywnego trybu życia i sensownej diety.

        • 3 3

  • Brawo Prawo i Sprawiedliwość! (8)

    • 55 133

    • (3)

      Brawo? Brocha zaj....ła prawie 1 miliard na Obwodnicę Metropolitalną.

      • 49 15

      • (1)

        Sami mieszkancy zablokowali inwestycje, nie siej propagandy.

        • 14 24

        • Nie mieszkańcy

          Tylko członek Grombala wraz z poplecznikami

          • 10 1

      • ale dzięki temu Mati mógł się pochwalić przejściową nadwyżką zmienioną i tak w deficyt

        • 9 1

    • (2)

      PiS =PZPR

      • 47 13

      • tak w ubeckich pseudomediach podają (1)

        • 0 21

        • Ta, jasne:)

          oto lista tych prawych i sprawiedliwych z pisuaru:)) A skąd oni mieli by takie pomysły na komunistyczną propagandę, na komunistyczne pomysły gospodarcze, na opresyjne państw? No tylko dzięki tym geniuszom prosto z komuny:)

          1. Andrzej Kryże - Wiceminister Sprawiedliwości IV RP- członek PZPR
          do jej końca. Skazywał działaczy opozycji w stanie wojennym. W 1980 r. jako warszawski sędzia wydał wyroki skazujące na ówczesnych opozycjonistów - Andrzeja Czumę, Wojciecha Ziembińskiego i Bronisława Komorowskiego.
          2. Wojciech Jasiński - Minister Skarbu IV RP, członek PZPR w latach 1976-1981,szef Wydziału Spraw Wewnętrznych w Płockim Urzędzie Miasta, przybudówki SB.
          Zasłynął umorzeniem milionowych długów PC, byłej partii Jarosława Kaczyńskiego. Obecnie szef Orlenu.
          3. Karol Karski (PiS) -Aparatczyk władz centralnych socjalistycznego ZSP na Wydziale Prawa i Administracji UW. Pod koniec lat 80 startował z poparcia PRON (organizacji utworzonej przez PZPR w stanie wojennym) w wyreżyserowanych i sfałszowanych przez komunistów wyborach do rad narodowych.
          4. Andrzej Aumiller - Minister Budownictwa IV RP, zasłużony komunista, wieloletni członek PZPR.
          5. Anna Kalata - Minister Pracy i Polityki Społecznej IV RP. Członek PZPR jak i SLD, a dalej w Samoobronie.
          6. Zbigniew Graczyk - Wiceminister Gospodarki Morskiej IV RP - przez 20 lat należał do PZPR będąc między innymi członkiem jej Komitetu Wojewódzkiego w Szczecinie. Był również w kierownictwie nomenklaturowej spółki Interster, która była folwarkiem partyjnych dygnitarzy, m. in. Sekuły i Rakowskiego.
          7. Marek Grabowski - Wiceminister Zdrowia IV RP (członek PZPR i SLD) dzięki rekomendacji SLD był zastępcą głównego inspektora sanitarnego w rządach
          Leszka Millera i Marka Belki.
          8. Ewa Sowińska - Rzecznik Praw Dziecka IV RP. W latach 1977-1980 należała do PZPR.
          9. Krzysztof Zaręba - Wiceminister Środowiska IV RP, były członek PZPR, od 2005 roku w Samoobronie.
          10. Bogdan Socha - Wiceminister Pracy i Polityki Społecznej IV RP - był do samego końca członkiem PZPR.
          11. Romuald Poliński - kolejny Wiceminister Pracy i Polityki Społecznej IV RP. Przez wiele lat członek PZPR, a w rządach SLD doradca ministra Kołodki
          12. Maciej Łopiński - Rzecznik Prezydenta IV RP; w okresie 1975 - grudzień 1981 należał do PZPR, obecnie minister w kancelarii Prezydenta Dudy
          13. Ryszard Siewierski - Zastępca Komendanta Głównego Policji IV RP - członek PZPR do końca (1990).
          14. Stanisław Kostrzewski - od 25.02.2006 skarbnik i finansista PiS - był aktywnym członkiem PZPR do końca jej działalności.
          15. Henryk Biegalski - nominowany na szefa Centralnego Zarządu Służby Więziennej IV RP, był członkiem PZPR od 1969 r. do końca lat 80.
          16. Jerzy Bahr - 19.05.2006 mianowany ambasadorem RP w Moskwie. W latach 1976 - 1980 w randze I sekretarza pracował w Ambasadzie PRL w Bukareszcie. Do stanu wojennego był członkiem PZPR.
          17. Krzysztof Czabański - mianowany 01.07.2006 na prezesa Polskiego Radia S.A. - były dziennikarz m.in. 'Sztandaru Młodych' i 'Zarzewia'. W latach 1967-1980 należał do PZPR.
          18. Stanisław Podlewski - mianowany 17.07.2006 dyrektorem departamentu rybołówstwa w ministerstwie rolnictwa - należał do PZPR do końca jej istnienia.
          19. Marcin Wolski - 21.07.2006 mianowany został dyrektorem I programu PR - od 1975 roku do końca był w PZPR, będąc m.in. sekretarzem POP w PR.
          20. Jan Sulmicki - kandydat na prezesa Narodowego Banku Polskiego, zgłoszony 11.12.2006przez Kaczyńskiego - były aktywista PZPR w SGPiS
          (obecnie SGH), także w stanie wojennym.
          21. Janusz Kaczmarek - szef MSWiA, prokurator krajowy z ramienia PiS - Członek PZPR od 1986 r.
          22. Piotr Cybulski - poseł PiS. Były członek ZSMP i PZPR
          23. Aleksander Chłopek - poseł z Gliwic. Członek PZPR od roku 1978. W latach 80. był członkiem egzekutywy Komitetu Miejskiego PZPR.
          24. Halina Molka - posłanka na Sejm RP V kadencji. Były członek PZPR. Od 23 sierpnia 2007 posłanka PiS
          25. Stanisław Piotrowicz - w 1980 r. jako warszawski sędzia wydał wyroki skazujące na ówczesnych opozycjonistów - Andrzeja Czumę, Wojciecha Ziembińskiego i Bronisława Komorowskiego

          • 16 0

    • Brawo Marcin Horała! Czemu z tej okazji nie było symbolicznego rozpoczęcia budowy Via Maris w Chylonii i kopania ziemi łopatą?

      • 20 1

  • A po do czego ta trasa? Znów tylko pieniądze zmarnują. (1)

    Po co robić kolejne trasy, skoro na mieście i tak są korki w godzinach szczytu? Nic to nie da. Może dla turystów, ale my tutaj turystów nie chcemy, bo nam miasto korkują i zabierają miejsca na parkingach i restauracjach. Nigdzie się przez nich dostać nie można.

    • 52 76

    • d**il

      A my ciebie nie chcemy grzybie

      • 0 0

  • (7)

    Jest bardzo potrzebna, podobnie jak cała OPAT i Obwodnica Metropolitana. Jest tylko jeden problem, nazywa się Pisiewicze.

    • 50 64

    • (5)

      No szkoa tylko ze obwodnice Metropolitarna blokuja MIESZKANCY hahahaha

      • 14 13

      • (1)

        Blokują ci co mają w ty interes.

        • 11 2

        • Niezależnie od barw politycznych.

          • 3 1

      • nie mieszkańcy tylko wójtowie pewnych gmin (2)

        oraz przedsiębiorcy z pewnych gmin - bodaj 5 osób - przeczytaj sobie kto to....

        • 10 1

        • (1)

          Czyli mieszkańcy a nie PIS.

          • 3 2

          • Wójtowie i przedsiębiorcy z pisu

            • 1 6

    • OMT do kosza

      Fanboye PO dalej gryzą? Poczekamy, aż im zęby wypadną. OMT do katalogu bzdurnych pomysłow a nie przetargu.

      • 1 1

  • Wybory sie zbliżają będą plany i wizualizacje dróg (3)

    • 85 10

    • (2)

      Tak samo jak darmowa komunikacja dla dzieci czy uwaga budujo trawaje dla Gdanska...

      • 5 4

      • darmowa?! ktoś za to MUSI zapłacić.... (1)

        • 2 0

        • Jak na to wpadłeś?

          • 0 0

  • bzdura!!! będzie jeszcze więcej aut! lepiej poszerzyć istniejącą drogę dla rowerów!! (4)

    Byłaby alternatywa dla samochodów!

    • 32 71

    • powiwdz mamiw, ze juz czas. musi cie juz do szkoły odprowadzić....

      • 9 9

    • nieznoszę ped**arzy

      • 4 4

    • Filipek super pomysł:))!!!

      drogi zastąpić drogami dla rowerów

      • 3 2

    • alternatywą dla samochodów na takie odległości jest sprawna kolej

      alternatywą przejazdów samochodami na taką odległość jest przejazd rowerem do kolei i dalsza jazda koleją.

      Z Gdyni do Władysławowa i wzdłuż Helu warto zbudować (zmodernizować) istniejącą drogę dla rowerów i poprawić serwis kolei regionalnej.

      Na pewno wyjdzie dużo taniej niż Via Maris

      • 2 2

  • Kolej!!! Niech warszawka na Hel jedzie pociągiem (16)

    Po co rozjeżdżać półwysep! Jedziecie tam zwiedzać/wypocząć czy rzęchem pojeździć?

    • 104 16

    • OPAT - popieram, ale od Redy do Włodka już nie! To jest głupota i droga bez przyszłości (12)

      A co będzie w zimę? Nawet tam nie ma dużo mieszkańców a odśnieżać trzeba, utrzymywać oświetlenie.... Ta droga to nie ma zrobić nam dobrze, tylko warszafce!

      • 59 8

      • (11)

        Dzięki tej "warszafce" zawistne Kaszuby mają pieniądze

        • 3 25

        • Ta, pamiętaj kto ta Warszawę po wojnie odbudował. Bez tej pomocy nadal byś dziś gołymi rękami łapał ryby w Wiśle na obiad.

          • 17 1

        • Ja mieszkam w Gdańsku, a od kaszubów odcinam się jak mogę bo to fałszywa nacja. (9)

          • 4 10

          • (5)

            To wracaj do siebie.
            Nie zatrzymujemy....

            • 10 1

            • Wracaj kaszubie na kaszuby. Won z Gdańska. (4)

              • 1 14

              • (2)

                A Ty skąd do Gdańska przyjechałeś? rodzice, dziadkowie? po wojnie?
                Stawiam pieniądze że ze wschodu.

                Po co w ogóle te dyskusje.
                Zawsze to samo....

                • 8 2

              • stawiaj dalej, a w ogóle masz co stawiać? (1)

                Jeżeli ktoś mieszka tutaj ponad 50 lat, urodziły mu się dzieci i wnuki to właśnie ONE nabyły prawa do nazywania się gdańszczaninem i gdańszczanką. Pomyśl za nim palniesz głupotę na drugi raz...

                • 2 2

              • Czytaj ze zrozumieniem.
                Piszę że jak ktoś przyjechał do Gdańska to może się nazwać Gdańszczaninem ale niech nie mówi że Gdańsk to nie Kaszuby.
                Dzieci Turków w Berlinie są Berlińczykami ale chyba nie mają prawa mówić że to nie Brandenburg....

                • 1 0

              • Ale Gdansk to stolica Kaszub. Nie wiedziales?

                • 2 1

          • W końcu ktoś to głośno powiedział!

            Brawo!

            • 2 3

          • (1)

            Poczekaj bo nie rozumiem. Mieszkasz w stolicy kaszub i odcinasz sie od kaszubow bo to "falszywa nacja", to kim ty ku*wa jestes?

            • 3 2

            • stolicą kaszub są Kartuzy i tego się trzymajmy.

              • 2 2

    • Jechałeś pociągiem na Hel w sezonie? Wyprawa jak na K2 (1)

      • 4 3

      • Ja jechałem. No, jeżeli porównujesz to do K 2...w weekendy bywa ciasno owszem, le w pozostałe dni całkiem nieźle.

        • 2 3

    • porównaj ceny biletów kolejowych i ceny paliw

      • 1 0

  • O dobra zmiana (2)

    Nie taka zła...
    Póki co to tylko plany planów, może pod wybory to robią niby, że pomorze ważne. Brawo poncet plós

    • 18 22

    • A gdzie Marcin Horała z PIS z łopatą rozpoczynający symobliczną budowę Via Maris?? (1)

      • 10 0

      • Marcin jest na rimmingu na Nowogrodzkiej.

        • 6 0

  • (1)

    To będzie droga dla przewodniczącego solidarności ; d*py; żeby szybciej i
    częściej ze śląska na półwysep helski się dostawać do swoich rezydencji!!!
    Prezent od pisiorów za wierność i poparcie.

    • 29 16

    • POpapraniec. Lepsza droga bo i taki pajac jak ty nią pojedzie niz zarcie dla takich poprancow jak sikoreski - bo po tym jak sie juz nazrą za nasze tylko gownazostana

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane