• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy konkret w sprawe trasy "Via Maris"

Maciej Naskręt
15 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
"Via Maris" ma rozpoczynać się u zbiegu obwodnicy z ul. Morską. "Via Maris" ma rozpoczynać się u zbiegu obwodnicy z ul. Morską.

W tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na opracowanie przebiegu planowanej drogi krajowej "Via Maris", która ma połączyć Gdynię z Władysławowem.



Jak oceniasz pomysł budowy "Via Maris"?

Wygląda na to, że w sprawie budowy połączenia Gdyni z mierzeją helską, po miesiącach składania wyłącznie deklaracji, pojawiły się pierwsze konkrety. Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opublikował plan zamówień publicznych na 2018 r. Zawiera on zestawienie przedsięwzięć, jakie przewidują przeprowadzić drogowcy w obecnym roku finansowym.

Na tej liście pojawił się przetarg na opracowanie studium korytarzowego i studium techniczno-ekonomiczno i środowiskowego (STEŚ) dla budowy Via Maris. Wykonawca obu studiów musi przygotować pełną dokumentację niezbędną do uzyskania decyzji środowiskowej.

Na ten cel gdański oddział GDDKiA przygotował 1,6-1,7 mln zł.

Według założeń dokładną treść zamówienia mamy poznać latem.

- To jest jednak dopiero plan zamówień. Może on zostać zaktualizowany i zmieniony - zastrzega Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Plan rozbudowy dróg na północ od Gdyni. Plan rozbudowy dróg na północ od Gdyni.

Jak ma wyglądać "Via Maris" z Gdyni na Hel?



"Via Maris" ma biec po dawnym śladzie OPAT, ale nie będzie łączyć się za Redą z drogą krajową nr 6 w kierunku Słupska, lecz skręcić na północ i - wzdłuż śladu obecnej drogi na Hel - prowadzić aż do Władysławowa.

Czy Via Maris jest potrzebna?



Bez wątpienia, dzisiejsza trasa w kierunku Helu jest permanentnie zakorkowana w sezonie, a wjeżdżający na nią w piątkowe popołudnia lub sobotnie przedpołudnia, regularnie stojący w wielokilometrowych korkach już od zjazdu z obwodnicy, muszą znosić drwiące uśmiechy jadących w odwrotnym kierunku.

Sęk w tym, że po rozbudowie tej trasy, korek jedynie się przesunie. Z Gdyni, Rumi i Redy, w okolice Władysławowa i wjazdu na mierzeję. A zapewne nawet się zwiększy, bo nowa droga to zawsze więcej samochodów.

Korki na drodze z Redy do Władysławowa. Korki na drodze z Redy do Władysławowa.

Władysławowo wakacyjnym węzłem przesiadkowym?



Ministerialni urzędnicy przekonują, że wiedzą jak zapobiec zakorkowaniu dróg na Półwysep Helski. Władysławowo ma być węzłem przesiadkowym dla turystów.

O co chodzi? Po dojechaniu samochodem do Władysławowa turyści mają przesiadać się na pociąg jadący do Helu. Mają ich do tego zachęcać korki na półwyspie. By jednak tak się stało, ministerstwo musi zlecić jeszcze remont linii kolejowej na półwyspie - wykonanie mijanek i elektryfikację. To jednak melodia odległej przyszłości. Żadnych wiążących deklaracji w tej kwestii jeszcze nie ma.

Opinie (148) 1 zablokowana

  • A po do czego ta trasa? Znów tylko pieniądze zmarnują. (1)

    Po co robić kolejne trasy, skoro na mieście i tak są korki w godzinach szczytu? Nic to nie da. Może dla turystów, ale my tutaj turystów nie chcemy, bo nam miasto korkują i zabierają miejsca na parkingach i restauracjach. Nigdzie się przez nich dostać nie można.

    • 52 76

    • d**il

      A my ciebie nie chcemy grzybie

      • 0 0

  • tomko1103

    Jeśli powstanie via maris - będzie to najbardziej kosztowny i monstrualny pomnik głupoty polaków.!!!Może od razu na estakadzie dwupasmówkę do cypla półwyspu Hel?Półwysep już jest u granic wydolności..Tam potrzebny jest megaparking we Władysławowie i doskonałe rozwiązanie ekologicznego transportu na terenie Półwyspu.Niestety takie rozwiązania są tylko w krajach rządzonych przez rozumnych ludzi a ochrona środowiska nie jest czczym frazesem

    • 0 0

  • Korki będą we Władku że hoho :-) (7)

    • 75 9

    • Pożyjemy zpbaczymy... (3)

      Mieszkam we Władku od ponad 40 lat, "siedzę" w branży turystycznej w okolicy Półwyspu Helskiego całe swoje życie zawodowe.
      Powiem tyle: Turystyka w tych okolicach kilka lat temu miała swój najlepszy okres , teraz z roku na rok nie ma żadnego progresu. Budują się setki jak nie tysiące apartamentów dla bogatych (na własny użytek) lub naiwnych (myślących o zarobku z wynajmu) i to cały wkład w rozwój branży. Srednie i małej wielkości biznesiki się powoli "zawijają" - wystarczy popatrzeć na ilość domów i pensjonatów w tej okolicy na sprzedaż. Ruch turystyczny przenosi się także na okres posezonowy kiedy można tu spokojnie dojechać, komunikacja szynowa poza sezonem z Władysławowem jest całkiem przyzwoita.
      Ta droga niewiele zmieni , a realnie poprawi jakośc przemieszczania się przez klika może kilkanaście dni w roku - Nikt rozsądny szybko na nią pieniędzy nie wyda...

      • 15 4

      • (1)

        Jedne biznesiki sie "zawijają" inne rozwijaja. Ja nie narzekam (Karwia, Jastrzębia) Ci, co myślą, że wystarczy turystom sprzedac za 50-60 zł miejsce do spania moga sie przeliczyć. Ofertę trzeba rozszerzyć. To od nas zależy, żeby turyści przyjeżdżali przed i po sezonie.
        Co do drogi podzielam twoje zdanie.

        • 4 4

        • to daj pieniądze na drogę do Władka

          i będziesz milionerem.

          • 0 0

      • problemem jest to, że decyzje o budowie tej akurat drogi podejmą osoby

        które trudno podejrzewać o rozsądek.

        Kolejny przykład budowy przewymiarowanej infrastruktury, która zwiększy korki na dojazdach do Gdyni i Władysławowa - poszerzanie dróg tylko generuje dodatkowe pojazdy na nich, tak jak popuszczanie pasa sprzyja rezygnacji z aktywnego trybu życia i sensownej diety.

        • 3 3

    • (2)

      Dlatego wygra ten kto uruchomi prom samochodowy z Gdańska do Helu. Infrastruktura jest

      • 19 2

      • Prom samochodowy?? (1)

        A na członka tam prom samochodowy?? Wystarczy uruchomić regularną osobową komunikację promową za rozsądne pieniądze i problem zniknie. Kto będzie chciał dojechać z przyczepą na kamping, ten spokojnie dojedzie, a turyści z trójmiasta wsiądą na prom i mykną się na Hel bez samochodów.

        • 21 3

        • jak chcą to niech budują kaszeby

          to oni powinni dać kasę na budowę drogi aby warszawioki tam przyjechały.

          • 0 0

  • aktualne połaczenie obwodnicy z Portem i całym północnym wybrzeżem - to hańba

    to pokazuje całe nasze zacofanie cywilizacyjne...

    • 1 0

  • Kolej!!! Niech warszawka na Hel jedzie pociągiem (16)

    Po co rozjeżdżać półwysep! Jedziecie tam zwiedzać/wypocząć czy rzęchem pojeździć?

    • 104 16

    • OPAT - popieram, ale od Redy do Włodka już nie! To jest głupota i droga bez przyszłości (12)

      A co będzie w zimę? Nawet tam nie ma dużo mieszkańców a odśnieżać trzeba, utrzymywać oświetlenie.... Ta droga to nie ma zrobić nam dobrze, tylko warszafce!

      • 59 8

      • (11)

        Dzięki tej "warszafce" zawistne Kaszuby mają pieniądze

        • 3 25

        • Ja mieszkam w Gdańsku, a od kaszubów odcinam się jak mogę bo to fałszywa nacja. (9)

          • 4 10

          • (5)

            To wracaj do siebie.
            Nie zatrzymujemy....

            • 10 1

            • Wracaj kaszubie na kaszuby. Won z Gdańska. (4)

              • 1 14

              • (2)

                A Ty skąd do Gdańska przyjechałeś? rodzice, dziadkowie? po wojnie?
                Stawiam pieniądze że ze wschodu.

                Po co w ogóle te dyskusje.
                Zawsze to samo....

                • 8 2

              • stawiaj dalej, a w ogóle masz co stawiać? (1)

                Jeżeli ktoś mieszka tutaj ponad 50 lat, urodziły mu się dzieci i wnuki to właśnie ONE nabyły prawa do nazywania się gdańszczaninem i gdańszczanką. Pomyśl za nim palniesz głupotę na drugi raz...

                • 2 2

              • Czytaj ze zrozumieniem.
                Piszę że jak ktoś przyjechał do Gdańska to może się nazwać Gdańszczaninem ale niech nie mówi że Gdańsk to nie Kaszuby.
                Dzieci Turków w Berlinie są Berlińczykami ale chyba nie mają prawa mówić że to nie Brandenburg....

                • 1 0

              • Ale Gdansk to stolica Kaszub. Nie wiedziales?

                • 2 1

          • (1)

            Poczekaj bo nie rozumiem. Mieszkasz w stolicy kaszub i odcinasz sie od kaszubow bo to "falszywa nacja", to kim ty ku*wa jestes?

            • 3 2

            • stolicą kaszub są Kartuzy i tego się trzymajmy.

              • 2 2

          • W końcu ktoś to głośno powiedział!

            Brawo!

            • 2 3

        • Ta, pamiętaj kto ta Warszawę po wojnie odbudował. Bez tej pomocy nadal byś dziś gołymi rękami łapał ryby w Wiśle na obiad.

          • 17 1

    • Jechałeś pociągiem na Hel w sezonie? Wyprawa jak na K2 (1)

      • 4 3

      • Ja jechałem. No, jeżeli porównujesz to do K 2...w weekendy bywa ciasno owszem, le w pozostałe dni całkiem nieźle.

        • 2 3

    • porównaj ceny biletów kolejowych i ceny paliw

      • 1 0

  • (1)

    To będzie droga dla przewodniczącego solidarności ; d*py; żeby szybciej i
    częściej ze śląska na półwysep helski się dostawać do swoich rezydencji!!!
    Prezent od pisiorów za wierność i poparcie.

    • 29 16

    • POpapraniec. Lepsza droga bo i taki pajac jak ty nią pojedzie niz zarcie dla takich poprancow jak sikoreski - bo po tym jak sie juz nazrą za nasze tylko gownazostana

      • 0 0

  • viamaris, Stella maris.... Amber goldis.... (6)

    Gdańsk.

    • 78 28

    • Heheehheh

      • 0 1

    • (1)

      bardziej ciekawi gdzie idzie haj$ z akcyzy za paliwo i całej motoryzacji np akcyzy za sprowadzanie aut to miliardy, a dróg nowych praktycznie brak, do tego jedne z droższych autostrad w UE, oc podnieśli ponad 100%, cisza spokój wszyscy zadowoleni, a wiara gnije w korkach

      • 3 1

      • W którą stronę się z Gdańska nie ruszysz, tam jest droga w budowie...

        Za oc podziękuj warsztatom, które wypłacają bonusiki kierowcom przy likwidacji szkód :)

        • 2 0

    • a nie lepiej skrócić trasę i poprowadzić ją przez zatokę prosto na Hel? (1)

      Po planowanej drodze mamy las. zaraz ekoterroryści przykują się do drzew i będzie druga Rospuda dobrze opłacona przez przeciwników innowacji w Polsce.

      • 13 8

      • hohoho, asfalt z Redy to Władka

        To jest dopiero innowacja :)

        • 4 0

    • to akurat Gdynia :)

      • 2 4

  • Północny Lazurowe Wybrzeże))))SUPER!!!!!!!!! (5)

    Północny Lazurowe Wybrzeże))))SUPER!!!!!!!!!

    • 3 1

    • U ruskich nie ma Gdańska.Zazdroszczą. (1)

      U ruskich nie ma Gdańska.Zazdroszczą.

      • 0 2

      • mają Petersburg i Królewiec...

        przy nich Gdańsk to kurnik...

        • 1 0

    • raczej "oliwkowe"...

      żeby inaczej nie powiedzieć...

      • 1 0

    • Rosjanie już dawno podnieśli cenę Gdańska.

      • 0 0

    • SUPER!!!!!!!!!

      • 0 0

  • OPAT opadł teraz VIA Maris opadnie (3)

    Żadna droga nie powstanie, nie łudźmy się. Zresztą nie ma takiej potrzeby oraz sensu. Po co budowac drogę, o której przed jej budową wiemy, że nie spełni oczekiwań. To jest sens?????
    Do Władysławowa, Karwi, Jastrzębiej mozna dojechać na 4-5 sposobów. nie trzeba się pchać na zakorkowana 216. Korzystniej dla regionu i dla rozładowania (choćby częściowego) korków w sezonie bedzie wyremontowanie dróg alternatywnych: przez Kosakowo i Zelistrzewo, Wejherowo- Łebcz, Wejherowo- Krokowa. Jest jeszcze kilka innych wariantów.
    Jest jeszcze inna bezinestycyjna sprawa. Naród kupił sobie bryke, to naród musi nia nawet na lody pojechać. Szuka 40 min miejsca na parking, płaci, albo i nie stając na chodniku czy trawniku. Naród nie lubi chodzic. nie po to wywalał kasę na auto, żeby teraz zdzierać klapki. no i mamy zapchany Władek, Jastrzębią czy Karwię.
    Teraz tam spokój, cisza, ludzi nie widac. Dojechac mozna bez problemu. za 4 miesiace się zacznie i 1.09 skonczy. to na te 2-3 miesiące wydawac setki milionów?

    • 3 8

    • żaden z tych wariant nie ma racji bytu (2)

      bez rozwiązania problemu gdyńskiej kolizji systemu drogowego z kolejowym.
      I na to jest ta kasa a nie na wakacyjne dojazdy...

      • 1 0

      • (1)

        Na co jest kasa? Gdzie? Przeciez nawet nie wiadomo ile to bedzie kosztowało. Podawano rózne wielkości: 1,2 mld, 600 mln, 900 mln. nie wiadomo co ma byc budowane; Jedna jezdnia czy dwie, dwupasmowa czy 3, jaka klasa drogi; krajowa czy wojewódzka a moze ekspresowa. Nie wiadomo jaki ma byc przebieg. Jedno jest pewne: to trzeba zrobic :-)
        A w Gdyni na Hutniczej, Północnej, Puckiej, Kwiatkowskiego jest rzeczywiście nieciekawie. Pewnie widziałeś Rumię czy Redę latem. Chciałbyś aby do ciebie jechała karetka w tym czasie?
        Podane wyzej warianty mogą za znacznie mniejsze pieniądze w znacznie szybszym czasie choc w części rozładować sytuację. Czekanie na rozwiązanie docelowe jest najgorszym rozwiązaniem. A samochodów przybywa. Na samą Gdynie potrzeba setki milionów zł

        • 1 0

        • powtarzam - taka czy inna Via to tylko pretekst

          i próba zjednania popleczników (gmin) tego przedsięwzięcia. Oraz wykazania "elektoratu".
          Prawdziwy problem to jak zjechać z obwodnicy i przekroczyć tory. To jest największy koszt. Reszta to drobne, które nawet gminy obiecują (adaptacja popiołówki - sic). Ale zrobienie tych "drobnych" nic nie da, bo zakorkuje się na "trójkącie bermudzkim": Obwodowa, Hutnicza, Kwiatkowskiego.

          • 0 1

  • Bardzo dobry plan. Jako mieszkaniec Rumii będę mógł wreszcie szybko śmignąć na Hel. Niech budują jak najszybciej.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane