• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy konkret w sprawe trasy "Via Maris"

Maciej Naskręt
15 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
"Via Maris" ma rozpoczynać się u zbiegu obwodnicy z ul. Morską. "Via Maris" ma rozpoczynać się u zbiegu obwodnicy z ul. Morską.

W tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na opracowanie przebiegu planowanej drogi krajowej "Via Maris", która ma połączyć Gdynię z Władysławowem.



Jak oceniasz pomysł budowy "Via Maris"?

Wygląda na to, że w sprawie budowy połączenia Gdyni z mierzeją helską, po miesiącach składania wyłącznie deklaracji, pojawiły się pierwsze konkrety. Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opublikował plan zamówień publicznych na 2018 r. Zawiera on zestawienie przedsięwzięć, jakie przewidują przeprowadzić drogowcy w obecnym roku finansowym.

Na tej liście pojawił się przetarg na opracowanie studium korytarzowego i studium techniczno-ekonomiczno i środowiskowego (STEŚ) dla budowy Via Maris. Wykonawca obu studiów musi przygotować pełną dokumentację niezbędną do uzyskania decyzji środowiskowej.

Na ten cel gdański oddział GDDKiA przygotował 1,6-1,7 mln zł.

Według założeń dokładną treść zamówienia mamy poznać latem.

- To jest jednak dopiero plan zamówień. Może on zostać zaktualizowany i zmieniony - zastrzega Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Plan rozbudowy dróg na północ od Gdyni. Plan rozbudowy dróg na północ od Gdyni.

Jak ma wyglądać "Via Maris" z Gdyni na Hel?



"Via Maris" ma biec po dawnym śladzie OPAT, ale nie będzie łączyć się za Redą z drogą krajową nr 6 w kierunku Słupska, lecz skręcić na północ i - wzdłuż śladu obecnej drogi na Hel - prowadzić aż do Władysławowa.

Czy Via Maris jest potrzebna?



Bez wątpienia, dzisiejsza trasa w kierunku Helu jest permanentnie zakorkowana w sezonie, a wjeżdżający na nią w piątkowe popołudnia lub sobotnie przedpołudnia, regularnie stojący w wielokilometrowych korkach już od zjazdu z obwodnicy, muszą znosić drwiące uśmiechy jadących w odwrotnym kierunku.

Sęk w tym, że po rozbudowie tej trasy, korek jedynie się przesunie. Z Gdyni, Rumi i Redy, w okolice Władysławowa i wjazdu na mierzeję. A zapewne nawet się zwiększy, bo nowa droga to zawsze więcej samochodów.

Korki na drodze z Redy do Władysławowa. Korki na drodze z Redy do Władysławowa.

Władysławowo wakacyjnym węzłem przesiadkowym?



Ministerialni urzędnicy przekonują, że wiedzą jak zapobiec zakorkowaniu dróg na Półwysep Helski. Władysławowo ma być węzłem przesiadkowym dla turystów.

O co chodzi? Po dojechaniu samochodem do Władysławowa turyści mają przesiadać się na pociąg jadący do Helu. Mają ich do tego zachęcać korki na półwyspie. By jednak tak się stało, ministerstwo musi zlecić jeszcze remont linii kolejowej na półwyspie - wykonanie mijanek i elektryfikację. To jednak melodia odległej przyszłości. Żadnych wiążących deklaracji w tej kwestii jeszcze nie ma.

Opinie (148) 1 zablokowana

  • chcą budować za miliard drogę na 2 miesiące wakacji? (2)

    • 16 3

    • nie...

      3/4 tej kwoty to węzeł komunikacyjny w Gdyni
      Poza tym, to mozliwość powstania północnej alternatywy dla S6

      • 2 0

    • Ta droga otworzy możliwość rozwoju tych terenów, będzie infrastruktura - będzie rozwój.

      • 1 0

  • (1)

    Mozecie mi przypomniec kto zablokowal inwestycje obwodnicy Metropolitarnej? Wladza? UE? A nie czekaj sami mieszkancy, hahaha beka.

    • 9 0

    • a kto zablokował budowę OPAT?

      no kto?

      • 1 0

  • "drwiące uśmiechy "

    Oglądanie tych drwiących uśmiechów jest nie do zniesienia

    • 7 1

  • A co z obwodnicą, tu jest potrzebna alternatywa.

    Obwodnica trojmiejska jest już nie wydolna. Ta droga do Wladka to tylko dla W-wy na okres lipiec sierpień.

    • 10 2

  • Droga dla "warszafki"

    Tutaj potrzebny jest OPAT, a nie kilkunastokilometrowy parking, bo w wakacje, właśnie ta trasa tak będzie wyglądać

    • 7 1

  • nie za darmo na Hel (1)

    Mieszkańcy trójmaiasta za darmo a słoiki niech płacą po 5 dych od łba, zara się korki rozładują

    • 5 6

    • Nie 5 tylko 500+

      • 0 1

  • Co mnie obchodzi korek we Władysławowie!!!???

    Jak palanty chcą tam jechać to niech jadą. Ważne żeby nie było korka w Gdyni

    • 3 6

  • Z czego tu się cieszyć?

    Z powodu planowanego przeprowadzenia przetargu na opracowanie elementów założeń przyszłej koncepcji dla rozważanej dokumentacji projektowej ewentualnej inwestycji?
    PiS najwyraźniej już niektórym wbił do głów, że trzeba się cieszyć jak łaskawie zgodzą się rzucić parę złotych na dokumentację, która potem jest wykorzystywana do argumentacji, czemu tej inwestycji nie można zrealizować...
    Słuszną politykę ma nasza partia!!!

    • 11 3

  • Sztandarowe inwestycje - twierdze kaczyzmu w Polsce. (1)

    Węzeł przesiadkowy we Władysławowie, centralny hub komunikacyjny między Łodzią i Warszawą, przekop Mierzei Wiślanej - co głupszego można jeszcze wymyślić?

    • 10 3

    • można napisać komentatz tak głupi jak Twój

      albo po prostu poczytać co nieco o transporcie i logistyce.

      • 2 2

  • A pieniądze na S6 do Słupska? (2)

    Nawet do Lęborka nie doprowadzą, a DK S6 pomoże w rozwoju wszystkich regionów Pomorskiego, a nie tylko aby zrobić pokazówkę dla letników. Czy ta droga osiągnie przepustowość poza sezonem?

    • 10 2

    • doprowadzą...

      tylko z drugiej strony. S6 dostała kasę z Unii ale będzie budowana od Szczecina. Pomorski kawałek jest budowany z innego budżetu.
      Ale faktycznie, istnieje ryzyko, że sie nie spotkają... ;)

      • 1 0

    • estakada nad jarem pomiędzy Mrzezinem i Żelistrzewem

      i "droga przez łąki" załatwi sprawę.
      No i, oczywiście, rozwiązanie kolizji torowisk z drogami w Gdyni.
      Po to podstawa wszystkiego.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane