• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy krok w stronę stacji SKM Śródmieście

Magdalena Raszewska
17 czerwca 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
aktualizacja: godz. 20:43 (17 czerwca 2008)
Wiadukt pomiędzy ulicą Okopową a Armii Krajowej budowano w 1977. Teraz gimna czeka na propozycje, jak go przebudować. Drugi wiadukt jest jeszcze starszy. Wiadukt pomiędzy ulicą Okopową a Armii Krajowej budowano w 1977. Teraz gimna czeka na propozycje, jak go przebudować. Drugi wiadukt jest jeszcze starszy.

Ruszają przygotowania do budowy węzła komunikacyjnego, który połączy tramwaje, SKM-kę i ruch samochodowy w śródmieściu Gdańska. Projektanci mają odpowiedzieć na pytanie, co zrobić, by ten największy w przyszłości w punkt przesiadkowy w mieście nie był notorycznie zakorkowany.



Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosił przetarg na koncepcję węzła tramwajowo-drogowego Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska. Ma to być wstęp do budowy większego węzła komunikacyjnego, którego elementem będzie nowy przystanek SKM Gdańsk Śródmieście w rejonie skrzyżowania Armii Krajowej, 3-go Maja i Okopowej. Będzie to najważniejszy węzeł integracyjny dla obsługi transportu publicznego w Gdańsku.

- Chodzi o koncepcję przebudowy układu drogowego. Zależy nam na poprawie przepustowości węzła - tłumaczy Romuald Nietupski, dyrektor ZDiZ. - Koncepcja obejmie przebudowę wiaduktów w ciągu Armii Krajowej i Traktu św. Wojciecha. Dajemy uczestnikom przetargu rok na ich opracowanie. Potem razem z Urzędem Miejskim zadecydujemy o dalszych działaniach prowadzących do realizacji inwestycji - dodaje.

Projektanci będą musieli wymyślić jak udrożnić kilka "gorących miejsc". Jednym z nich jest odcinek Traktu św. Wojciecha, od ul. Toruńskiej do ul. Zaroślak. W tym rejonie przebudować należy 40-letni już wiadukt "Biskupia Górka" nad torami kolejowymi wraz z fragmentem ulicy na odcinku od ul. Toruńskiej do ul. Cienistej.

Wyszczególniono także rejon pomiędzy ul. Na Stoku i Okopową. Gmina planuje bowiem przedłużyć ul. 3 Maja, tak, by Nowa 3 Maja biegła nad terenami kolejowymi do skrzyżowania z ul. Toruńską.

Kolejny rejon wyznaczony jest ulicami Okopową, Wały Jagiellońskie, Hucisko i węzłem Unii Europejskiej. Koncepcja przebudowy wiaduktu i skrzyżowań w ciągu Armii Krajowej i Podwala Przedmiejskiego na odcinku od ul. Pohulanka do ul. Słodowników musi uwzględniać planowaną przebudowę ul. Bogusławskiego, w związku z budową Teatru Szekspirowskiego, oraz dojazd do projektowanego parkingu podziemnego pod Targiem Węglowym.

Projektu wymaga także rejon planowanego przystanku SKM Śródmieście wraz z węzłem przesiadkowym Targ Sienny-Targ Rakowy. Ten teren przeznaczony jest do zabudowy a zadaniem projektantów ma być koordynacja linii tramwajowych, autobusowych i kolejowych w tej okolicy.

Autor koncepcji będzie także musiał przedstawić analizy prognoz ruchu aut i komunikacji miejskiej na lata 2010, 2020, 2030.

Projektowany przystanek SKM ma powstać dzięki staraniom PKP. - To część projektu rozwoju Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście, który będzie startował do programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko realizowanego przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - wyjaśnia Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego.

Jeżeli uda się uzyskać dotacje unijne, w kosztach prawdopodobnie partycypować będą gmina Gdańsk i samorząd województwa pomorskiego.

Opinie (87) 1 zablokowana

  • KOLEJ METROPOLITARNA (1)

    Też uważam że powinni wybudować (odbudować) kolej metropolitarną bo faktycznie byłby to lepszy komfort dla ludzi poruszających się na trasach Wrzeszcz - Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Kartuzy oraz Gdynia - Osowa - z połączeniem w Kokoszkach i wszystko razem z uwzględnieniem portu lotniczego. Faktycznie odciążyło by to korki i stanowczo polepszyło (w sensie szybkiego dojazdu) z domu do pracy i z powrotem.

    • 0 2

    • metropolitaLna się pisze :P

      • 0 0

  • codziennie jeżdże tą trasą

    (jaglana, toruńska, okopowa, cienista) i jakoś nie widzę potrzeby przebudowy tych miejsc, są bardziej zakorkowane miejsca w Gdańsku. Pośpieszyliby się lepiej z trasą WZ bo przejazd Kartuską to tragedia.
    Albo zrobiliby przejazdy z wiaduktami i ślimakami na skrzyżowaniu Łostowicka-Armii Krajowej, tam to dopiero są korki.

    • 0 0

  • Panowie urzędnicy

    Czytam: "Autor koncepcji będzie także musiał przedstawić analizy prognoz ruchu aut i komunikacji miejskiej na lata 2010, 2020, 2030."
    Popatrzcie sobie na prognozy ruchu z projektów sprzed 5, 10 i 15 lat. Te prognozy można sobie wsadzić...no może prościej wrzucuć do kosza.
    Pora przestać się wygłupiać. KBR pozwalają przewidzieć obecnie natężenie ruchu na najbliższe 12 góra 24 miesiące. Nie wierzycie, to sobie porównajcie analizy sprzed lat i wyniki badań ruchu.

    • 0 0

  • "40-letni już wiadukt "Biskupia Górka" (2)

    budowano w 1977 r. (wg podpisu pod zdjęciem do artykułu). Od 31 do 40 droga jeszcze daleka...
    To nie pierwsza matematyczna wpadka red Raszewskiej. Z czego się Pani doktoryzuje? Mam nadzieję, że to nic związanego z naukami ścisłymi :-)

    • 0 1

    • A nie wpadło Ci do głowy, że wiadukt "Biskupia Górka" jest przy Trakcie Św. Wojciecha, a ten na zdjęciu - w osi Armii Krajowej???

      • 0 0

    • czytaj ze zrozumieniem

      Czytaj uwazniej kolezanko bo wiadukt na zdjeciu to ten ktory prowadzi na Chełm na ktorym rowniez jest przestanek tramwajowy lini nr 6. Wiadukt "Biskupia Górka" to ten co prowadzi nad torami w strone Pruszcza Gdańskiego!!

      • 0 0

  • Tylko czy uda się to zrealizować?
    W kółko tylko się powraca do tego tematu i nic i kasy brak.

    • 0 0

  • Rzygac mi sie chce tymi komentarzami

    Ciągle tylko jakieś narzekania! I wy sie potem dziwicie że w tym kraju jest jak jest-to własnie przez taki tok myslenia!

    • 1 0

  • projekt

    Projekt powinien byc gotowy 10 lat temu,bylem pewien ,ze urzad jest przygotowany i tylko brak srodkow powodowal ,ze nic nie przebudowywano.KPINA!!!!!Teraz minie kolejne 10 lat zanim cos sie poprawi!

    • 0 0

  • tory kolejowe zrobic w tunelu a na nich od CKU ulicę

    wtedy do nie bedzie trzeba się pchać na Hucisko. I ile dodatkowego miesjca i w dodatku o ile ciszej dla mieszkańców jakby pociągi w tunelu sunęły.
    Ale i tak uważam ze głównym wezlem integracyjnym pozostanie dworzec. Głównie ze wzgledu na to że odjezdza z tamtąd PKP i PKS

    • 0 0

  • Odkorkować GDAŃSK-POŁUDNIE !!!

    Skandalem jest jazda 5km w 75 minut (autobusem około 40min). Pozdrawiam developerów kórzy na szyldach reklamowych piszą "do centrum 5 minut". Chyba po 22.00 ;)

    • 1 0

  • A co z obwodnica poludniową, ona by odciążyła centrum.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane