• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy gdyński, niskopodłogowy trolejbus pozostanie na Ukrainie

Rafał Borowski
12 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Tak prezentował się trolejbus Jelcz M121E, gdy jeździł po ulicach Gdyni. W 2015 roku został sprzedany za 7,5 tys. zł do miasta Łuck  na Ukrainie. Tak prezentował się trolejbus Jelcz M121E, gdy jeździł po ulicach Gdyni. W 2015 roku został sprzedany za 7,5 tys. zł do miasta Łuck  na Ukrainie.

Jelcz M121E był pierwszym niskopodłogowym trolejbusem, który jeździł po ulicach Gdyni. O jego wyjątkowości świadczył również fakt, że został wyprodukowany w liczbie zaledwie trzech egzemplarzy. Blisko cztery lata temu został sprzedany do Łucka na Ukrainie. Nasz czytelnik zaproponował, aby odzyskać pojazd - i zasilić nim flotę zabytkowych "trajtków" - w zamian za jeden czy dwa wycofywane właśnie trolejbusy marki Mercedes. Rzecznik ZKM Gdynia tłumaczy, że pomysł nie ma szans na realizację.



Czy warto byłoby ściągnąć do Gdyni wspomnianego Jelcza?

Na początku stycznia opublikowaliśmy artykuł dotyczący kolekcji zabytkowych trolejbusów w Gdyni. Jeden z poruszonych w nim wątków dotyczył planowanego wycofania z użycia wysłużonych pojazdów Mercedes O405NE. Zostaną one wystawione na sprzedaż, a w razie braku kupca przeznaczone do kasacji.

W komentarzach pod wspomnianym artykułem znajduje się interesujący wpis czytelnika, który podpisał się inicjałami "MS". Jego zdaniem wycofanie starych mercedesów to świetna okazja do pozyskania, a właściwie odzyskania trolejbusu, który mógłby zasilić zbiór zabytkowych "trajtków" w Gdyni.

Pomysł czytelnika na sprowadzenie Jelcza



- Czy póki stare mercedesy nie zostały sprzedane albo zezłomowane, jest możliwość porozumienia z przedsiębiorstwem z Ukrainy, które eksploatuje Jelcza M121E? Był to pierwszy niskopodłogowy trolejbus w Gdyni i jeden z trzech istniejących w ogóle. Błędem było niezachowanie go jako zabytku. Może jest opcja wymiany jednego-dwóch "merców" za wcześniej wspomniany okaz? Podobnie zrobiono z ZiUtkiem [chodzi o trolejbus ZiU-682B - przyp. red.], też przyjechał do Gdyni w ramach wymiany - zaproponował czytelnik.
Należy doprecyzować, że wskazany przez czytelnika trolejbus Jelcz M121E był właściwie częściowo niskopodłogowy. Pojazd został wyprodukowany w polskich zakładach motoryzacyjnych w Jelczu-Laskowicach w liczbie zaledwie trzech egzemplarzy. Drugi trafił pierwotnie do Lublina, trzeci do Kowna na Litwie.

Jelcz M121E wyjechał na ulice Gdyni w 1999 roku, a opuścił je w 2015 roku. Został wówczas sprzedany za 7,5 tys. zł netto przewoźnikowi z Łucka w zachodniej Ukrainie. Wraz z nim trafiły tam również dwa inne pojazdy z Gdyni: Mercedes O405N oraz Jelcz M120.

Warto również wspomnieć, że do Łucka trafił również w ostatnich latach Jelcz M121E z Lublina. Natomiast trzeci egzemplarz tego trolejbusu nadal służy przewoźnikowi komunikacji miejskiej w Kownie.

"Nie był charakterystyczny dla Gdyni"



O skomentowanie pomysłu czytelnika poprosiliśmy Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Rzecznik prasowy spółki rozwiał nadzieję czytelnika. Jednym z powodów odrzucenia tego pomysłu ma być fakt, że Jelcz M121Me ma nie wpisywać się do klucza, według którego kompletuje się gdyńską flotę zabytkowych trolejbusów.

- Należy zachować racjonalne proporcje pomiędzy główną działalnością operatora gdyńskiej komunikacji miejskiej - Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej - jaką jest świadczenie usług przewozowych nowoczesnymi trolejbusami i wszelkimi działalnościami pobocznymi, w szczególności niekomercyjnymi, do których należy utrzymywanie pojazdów zabytkowych. Zamierzeniem PKT jest posiadanie po jednym egzemplarzu pojazdów z charakterystycznych, czyli najbardziej licznych, serii trolejbusów eksploatowanych w Gdyni. Trolejbus Jelcz M121ME był pojazdem prototypowym i z pewnością nie można go nazwać trolejbusem charakterystycznym dla gdyńskiej komunikacji trolejbusowej - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

Remont za kilkaset tysięcy złotych



To jednak nie wszystko. Zdaniem naszego rozmówcy, odzyskanie sprzedanego do Łucka na Ukrainie trolejbusu byłoby po prostu nieopłacalne. Pojazd znajduje się obecnie w fatalnym stanie technicznym. Rzecznik ZKM Gdynia szacuje, że koszt renowacji opiewałby na sześciocyfrową kwotę.

- PKT w Gdyni nie ma zamiaru prowadzić działalności muzealnej. Posiadane pojazdy są przeznaczane do obsługi historycznej linii trolejbusowej 326, muszą więc być utrzymywane w pełnej sprawności technicznej i w nienagannym stanie estetycznym, posiadać ubezpieczenie, ważne przeglądy, itp. Ponadto, ze względu na ograniczoną powierzchnię zajezdni, garażowanie kolejnych pojazdów zabytkowych, także powodowałoby określone perturbacje. Trzeba także dodać, iż ten trolejbus jest w bardzo złym stanie technicznym i wymagany byłby jego remont kapitalny, wart kilkaset tysięcy złotych - uzupełnia Gromadzki.
Zupełnie inaczej było w przypadku wspomnianego przez czytelnika "Ziutka", czyli modelu ZiU-682B produkcji radzieckiej z 1984 roku. Zabytkowy "trajtek" został pozyskany z Łucka w 2015 roku w ramach opisanego wyżej zakupu przez tamtejszą komunikację miejską trzech pojazdów wycofywanych w Gdyni. Został przekazany jako część rozliczenia tejże transakcji, gdyż znajdował się w dość dobrej kondycji.

Mercedes zasili zabytkową kolekcję trolejbusów



Choć nie ma szans na sprowadzenie z powrotem do Gdyni Jelcza M121E, tutejsza flota zabytkowych trolejbusów już niedługo powiększy się o kolejny egzemplarz. Będzie nim jeden z partii wycofywanych właśnie pojazdów marki Mercedes.

- Obecnie część trolejbusów marki Mercedes O405NE wystawiona jest na sprzedaż, jednak brak jest podmiotów zainteresowanych ich kupnem. Docelowo jeden lub dwa pojazdy tej marki zostaną zachowane jako zabytkowe - kończy Gromadzki.

Miejsca

Opinie (128) ponad 10 zablokowanych

  • Głupota

    "Rzecznik ZKM Gdynia tłumaczy, że pomysł nie ma szans na realizację" w życiu gorszych bredni rzecznika i tłumaczenia ZKM nie słyszałem. Powiedzcie lepiej, że to chodzi o kasę, a nie o trolejbus.

    • 0 0

  • hahaha

    ZiU-tek to techniczna porażka w którą wsadzili milion, a wóz ani nie wygląda, ani nie jeździ. Miastu żal wydać parę tys. zł. na odzyskanie wozu, który naprawdę był historią dla miasta (a nie, jak twierdzi pan niedorzecznik PKT Gdynia) "Nie był charakterystyczny dla Gdyni", bo był pierwszym niskopodłogowym pojazdem w tej części Pomorza i był mocno zauważalny na Gdyńskich drogach.
    Ale oczywiście niemieckie lepsze, Mercedesy "klepaki" na zabytek zostaną ze trzy, cztery...

    • 1 1

  • Trolejbus

    Ten Jelcz M121E to pierwszy niskopodłogowy trolejbus w Gdyni , jego miejsce jest w Gdyni , mało tego z takim przodem jak on ma jeździły Jelcze serii 120M nowsze które zostały sprzedane i zaden nie został zostawiony , zostawili tylko z starą przednim przodem z 1994 r , przecież te 20 lat temu to były nowiutkie piękne trolejbusy które reprezentowały miasto , dlaczego więc ma nie wrócić ten Jelcz do Gdyni , mało tego to była głupota go sprzedawac bo był nowszy i ładniejszy od starych mercedesow brzydszych od tego Jelcza , jego miejsce jest w Gdyni! !! , sprowadziliscie starego trolejbusa jego wyremontoealiscie który z Gdynią nie ma nic wspólnego, a prawdziwego rodzynka jakim jest pierwszy niskopodłogowy trolejbus jeszcze w dodatku polski bo to Jelcz sprzedaliscie po cenie złomu ....

    • 2 0

  • (1)

    Krzychu za kółkiem, jaki on młody był.

    • 5 0

    • Oj tak I chudy

      • 0 0

  • Straszna wiadomość :( (11)

    Jak żyć?

    • 75 12

    • (6)

      Sprzedam mietka w dizlu 94r
      7200 netto
      Chandlazom z gury dzienkóje

      • 1 7

      • Dość ciekawe (5)

        że radziecki trolejbus z 1984 roku był w o wiele lepszej kondycji niż wyprodukowany 15 lat później polski Jelcz teraz.

        • 5 3

        • (2)

          Co za bzdura! To były najlepsze trajtki. Przyspieszenie, resory i pierwsze niskie pojazdy w ogóle!

          • 8 3

          • Skoro były najlepsze (1)

            to czemu wyprodukowali aż 3 sztuki? To taka nowa wersja sukcesu biznesowego?

            • 8 1

            • Był pewno droższy od rosyjskich. Jelcz miał napęd od Renault.

              • 0 0

        • (1)

          A dopuszczasz do siebie taka mozliwosc, ze mogl przesc remont/y wczesniej na Ukrainie?

          • 4 2

          • No, radzieckiego to remontowali

            a wstrętny polski produkt jeździł bez żadnego dozoru mechanika.

            • 3 2

    • (2)

      Jestem wstrząśnięty.

      • 2 0

      • ja się zmieszałem (1)

        • 2 0

        • teraz nie będę mógł spać bo czytelnik miał pomysł

          ja też mam pomysł

          • 0 0

    • d**ilny pomysł d**ila czytelnika na d**ilnym portalu dla d**ili

      głupszego i bardziej idiotycznego bzdurnego kretynizmu nie da się opierać
      opisać

      • 0 0

  • (2)

    Łuck to dalej Polska tyle, że pod zaborem. Proszę o pamięć o Lwowie, Łucku, Równem, Stanisławowie, Ternopolu to tereny rdzenne i na zawsze polskie tak jak Szczecin niemiecki i żadna zdradziecka Jałta nie będzie nam mówiła, bzdur

    • 16 8

    • Wez przestań pieprzyć.

      • 0 5

    • Bierz szabelkę i jedź odbierać.

      • 2 3

  • Pada na PYSK to trojmiasto.Czas z tąd wy......lać.

    • 2 0

  • (15)

    Do Gdyni odkupuja stare z gdanska a swoje sprzedają na Ukrainę :)

    • 24 28

    • (2)

      Gdynia kupiła od Gdańska w tamtym roku 2 autobusy. Gdańsk kupił z Niemiec 10 używanych w tamtym roku.... Dodatkowo jeszcze te kilka starych 40 letnich tramwajów z Kassel. Po ostatnich zakupach w Gdyni tabor jest nowocześniejszy a dodatkowo komunikacja bardziej sprawna.

      • 4 4

      • Ostatnio czekałam pół gwoździny na tramwaj przy placu kaszubskim w kierunku hali. (1)

        Nie przyjehał.

        • 4 2

        • może ty czekałaś na prom do Ostrołęki

          • 1 2

    • Ale Gdańsk ??

      Nima trajtków . . . :)

      • 4 0

    • (5)

      Gdańsk kupuje złomy z berlina.

      • 9 6

      • Z Dortmundu i Kassel też (1)

        Przecież 46 N8C zostało sprowadzonych z Dortmundu a 16 z Kassel

        • 3 1

        • to te miasta kupiły nasze ścieki wodociągi i elektrociepłownie? teraz zyją za nasze.... cwanaki

          • 1 3

      • Pamiętasz kolejkę 800 v?Reparacje wojenne z Berlina. (2)

        • 8 0

        • mogli wyremontować było by supcio. A nie stare kible zabytkowe już w momencie wyprodukowania

          i nie nadajace się na SKM, za mało drzwi, prądozerne

          • 3 0

        • Wycofali

          Bo zmienili napięcie zasilania na 3000 v i zastąpili je EN57

          • 4 0

    • A w Gdańsku płoną nowe i co chwile zmniejsza się liczba tramwai a zapomniałem dodać o odpadających kołach (4)

      J.W. Zanim coś napiszesz o Gdyni spójrz na szajs jeżdżący po wsi zwanej Gdańskiem.

      • 14 11

      • garmi, to ty? z kurkin?

        czyli karwin :)

        • 0 1

      • Gdańsk ma dużo lepsze i nowsze autobusy niż Gdynia (1)

        • 5 6

        • Co z tego że nowsze jak nie potrafi zadbać o tabor i nie ma kierowców oj pojęcie o KM szwankuje.

          • 6 3

      • Chyba Gduńskiem

        • 6 3

  • (5)

    Ach te gdyńskie inwestycje :)

    • 61 15

    • (1)

      A Edek zaraz zacznie o biletomatach

      • 2 2

      • hehe, prawda

        1000 postów same się nie napisze a rubli i wódki za mniej nie będzie

        • 1 0

    • Gdańskie również

      Stary tabor tramwajowy skąd się bierze w Gdańsku? Od Niemca... Takie życie.

      • 1 1

    • Ja lubić tramwaje z Dortmunda.

      I Gdańsk jest nowocześniejszy od małej
      Gdyni z jej zabytkowymi trajtkami...mimo, że nadal jesteśmy powolnym miastem. ;)

      • 1 3

    • My kupujemy złom od Niemca a

      Ukraina od Polaka haha

      • 4 1

  • Szczurek rozpoczął wyprzedaż majątku Gdyni

    Kiedy Szczurek sprzeda swoje krzesło?

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane