• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy płatny parking dla ciężarówek, ale to nie port na nim zarabia

Maciej Naskręt
28 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.

Czy w gdańskim porcie zaczną powstawać prywatne parkingi dla ciężarówek? Niedawno został uruchomiony pierwszy płatny parking przy Trasie Sucharskiego. zobacz na mapie Gdańska Choć za godzinę postoju kierowca ciężarówki musi tam zapłacić 3,5 zł, chętnych nie brakuje.



Czy w porcie powinny powstać płatne parkingi dla ciężarówek?

Gdański port od półtora roku zmaga się z problemem ciężarówek stojących w kolejce po ładunki. Zamiast sprawnie wjechać i wyjechać z terenu terminala, pojazdy blokują miejskie drogi w oczekiwaniu na załadunek. Z tego powodu cierpią nie tylko inni zmotoryzowani, ale i kierowcy ciężarówek, którzy są pozbawieni możliwości parkowania w cywilizowanych warunkach.

Problem rozwiązałby buforowy parking, na którym kierowcy mogliby bezpiecznie czekać na swoją kolejkę po odbiór towaru z portu. Niestety, takie rozwiązanie w Gdańsku to melodia przyszłości. Ani zarząd portu, ani miasto Gdańsk, ani też spółka DCT, która zajmuje się przeładunkiem kontenerów ze statków na samochody, nie są zainteresowane budową parkingu na kilkaset ciężarówek przy ul. Kontenerowej zobacz na mapie Gdańska.

Władze Gdańska chciały nieco uspokoić kierowców i przygotowały tymczasowy parking przy ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska, który nie spotkał się jednak z aprobatą kierujących ciężarówkami. Chodziło im głównie o warunki na parkingu - m.in. brak toalet, oświetlenia i fatalną infrastrukturę drogową.

Czytaj też: Przeładunki rosną, a parkingów wciąż brak

3,5 zł/h za postój ciężarówki

Okazuje się jednak, że wokół portu mogą z powodzeniem funkcjonować prywatne parkingi. Niedawno przy Trasie Sucharskiego zaczął działać pierwszy z nich.

Lokalizacja parkingów dla kierowców ciężarówek jadących do gdańskiego portu. Lokalizacja parkingów dla kierowców ciężarówek jadących do gdańskiego portu.
Godzinny postój ciężarówki to wydatek 3,5 zł. Gdy ta zaparkuje tam z naczepą, kierowca musi zapłacić 4 zł. Doba parkowania kosztuje 30 zł. Zarządca obiektu umożliwia też właścicielom flot wykup miejsca postojowego na miesiąc za kwotę 270 zł. Wtedy mogą zatrzymywać się tam dowolne auta z danej floty. Przewoźnik otrzymuje specjalną kartę do wjazdu.

- Obecnie przygotowanych jest 39 miejsc postojowych dla ciężarówek, w tym 10 dla posiadaczy kart na abonament - mówi Krzysztof Kopeć z Grupy Lotos, która zorganizowała parking.
Teren wynajęła od Elektromontażu Gdańsk. Dotychczas stanowił on jedynie nieużytkowany plac manewrowy. Najemca zainwestował w infrastrukturę: wykonał nową nawierzchnię, ogrodzenie, a także oświetlenie. Wjazdu na teren parkingu strzegą bramki.

Na parkingu mogą zatrzymywać się też auta osobowe. Postój dla nich kosztuje 2,5 zł za godzinę, 15 zł za dobę i 85 zł za miesiąc.

Przewoźnicy: dobra inicjatywa, ale czekamy na inne rozwiązanie

Przedstawiciele kierowców, którzy domagają się parkingów buforowych przed gdańskim portem, a szczególnie przed terminalem DCT, oceniają inicjatywę pozytywnie.

- Każdy nowy parking w rejonie portu będzie przyjęty przez kierowców ciężarówek z dużym zainteresowaniem. Muszą oni przecież m.in. obowiązkowo odpocząć po prowadzeniu pojazdu. Jeśli na nowym parkingu jest dostęp do toalety, gastronomii i stacji paliw, to chętnych nie będzie brakowało - mówi Tomasz Rejek, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych.
Nowy parking jednak nie rozwiązuje ważnych problemów.

- W gdańskim porcie potrzebny jest parking buforowy dla kilkuset ciężarówek. Żadne kroki w tym celu jak dotąd nie zostały podjęte. Chodzi o to, by kierowcy nie stali w kolejkach na drogach, a czekali na prawo wjazdu po towar na parkingu - mówi Rejek.
Tymczasem przeładunki w porcie stale rosną, a kolejki nie maleją, nawet po niedawno wprowadzonej awizacji ciężarówek w terminalu DCT.

Miejsca

Opinie (112) 2 zablokowane

  • Tiry Na Tory!!!!! (2)

    • 10 9

    • sam się połóż na tory jednego trola mniej

      • 1 1

    • ksieza na ksiezyc!

      • 1 0

  • czy Gdańskiem i gdańskim portem rządzą Idioci ?... (4)

    Gdańsk -Miasto portowe żyje z portu i dla portu ! ,Panowie !- jak nie wiecie jak to się robi to wsadzcie swoje szanowne cztery litery do samochodu i pojedżcie sobie w delegacje do takich Miast jak np. Hamburg , Bremerhaven, Antwerpia czy Roterdamm , zobaczcie jak to tam funkcjonuje i jak jest rozwiązany problem przyportowych parkingów dla ciągników zjeżdżających się tam niemal z całej Europy ! Nikomu nie przyszło by tam do głowy pobierać jakąkolwiek opłate za parkowanie !!! { Ciągniki przyjeżdżające do portu z albo po ładunek są częścią -{trybem tej wielkiej maszyny jaką jest współczesny Port ! .W Antwerpi infrastruktura parkingowa wygląda tak ;- na wielkim prayportowym parkingu jest zwykły prosty Hotel dla kierowców ,którzy niekoniecznie chcą spać w swojej kabinie {szoferce! } do tego cały rząd toalet ,pryszniców są też bary szybkiej obsługi ! - Panowie prezesi gdańskiego Portu weżcie z tego przykład ! - nie róbcie tak aby was wyśmiewano i wytykano palcami !!! dajcie sobie spokój z tymi 3.50 za /h. - pilnujcie i zarabiajcie Miliony !!!!

    • 38 6

    • jaki port ? my tu mamy przystań portowa

      • 4 2

    • trudno o krótszy przepływ...

      Kto jest szefem Rady Nadzorczej portu Gdańsk?
      ;)

      • 6 0

    • Tak

      :)

      • 0 0

    • .

      Niestety mamy tutaj typowe "p o l a c z k o w o " i wątpię żeby się prędko coś w tej materii zmieniło. Współczuję wszystkim kierowcom zawodowym. Serio...

      • 3 0

  • Chory kraj (1)

    Zamiast wspierać transport kolejowy (ekologiczny, tani i nie powodujący utrudnień dla ludzi) to inwestuje się w ciężki transport samochodowy. Przeładowane TIRy tworzą korki, zagrożenie oraz rozjeżdżają resztki dróg...
    Ale nie, czekaj, w tym wszystkim nie liczy się normalny człowiek płacący podatki tylko cebulowi biznesmeni często ze wsparciem partyjnym, posiadającym firmekę przewozową...

    • 13 13

    • Przestań płakać poczytaj statystyki ile koleją wywozi się towaru.W Takim DCT tygodniowo pociągami wyjeżdża prawie 4000 tys kontenerów!!!!! ile ciężarówek mniej?!

      • 2 1

  • Prezesie gdańskiego Portu !- nie wstyd Panu ?...

    Port Kontenerowy bez solidnego wielkiego funkcjonalnego Parkingu to tak Jak Pańskie Biuro na drugim piętrze bez windy i schodów !!!

    • 29 1

  • Szkoda, że pan redaktor Naskręt tak chętnie nie pisał na głównej stronie o strajku w Lotos Kolej

    • 10 3

  • Jak nie wiadomo o co chodzi...

    Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o kasę. DCT płaci ogromne pieniądze za dzierżawę terenu do ZMP Gdańsk i nie chce ponosić kosztów za teren parkingu. To nie ich problem, DCT zajmuje sie kontenerami/statkami a nie oczekującymi samochodami. Parkingi powinny byc po stronie ZMP Gdansk lub miasta. Niestety ZMP Gdańsk na mocy ustawy nie moze prowadzić działalności gospodarczej czyli np. parkingu. Rozwiązanie jest proste: ZMP oglasza przetarg na teren pod parking w podbiłby DCT, ustalając wymagania techniczne a dzierżawca ma wszystko zaprojektować, wykonać i zarządzać a na końcu czerpać zyski. Ale niestety poprzednia Pani Prezes Raben była zajęta upiększaniem portu i graniem na saksofonie a obecny Pan Prezes jest prawnikiem a nie ekspertem w branży morskiej.

    • 12 3

  • wazne (2)

    Chwila ku..dlaczego MY mamy stać w korkach przez ciężarówki!!! Ku...jedzcie na Sucharskiego w kierunku dct zablokujcie 2 pasy i problem zniknie jak ten caly ku...DCT podliczy straty związane z przestojem z tym ze zmiana do pracy nie przyjedzie

    • 11 6

    • Jedź tramwajem, nie staniesz w korku!

      • 3 1

    • Palant malkontent

      • 1 1

  • Cały Gdańsk to wielka pomylka

    • 4 6

  • A w Gdyni nie ma problemu.

    Port bez parkingów to nonsens. Co za idiota pozwolił go wybudować. Dobrze że go chociaż wybudowali nad wodą. Mogli go przecież wybudować w głębi lądu i dziwić się potem że statki nie dopływają do Kolbud :)

    • 16 3

  • Budyn (4)

    Nasz czcigodny woli gonic tereny pod kolejne biedrony czy osiedla.W koncu zawsze jakies m4 mu skapnie a z takiego parkingu?

    • 14 3

    • gf (1)

      Zapomniałeś dodac ze zapomni o tych m4

      • 3 0

      • Ale

        Tego nie trzeba dodawac

        • 0 0

    • Ale co ma adamowicz do tego (1)

      To prezydent miasta ma zapewniac parkingi dla portu ????
      Port powinien samemu oni zadbać lub je wydzierżawić od kogoś.
      Miasto nie może zapewniać coś za darmo, zwłaszcza dla prywatnej spółki.

      • 0 0

      • ano ma...

        A to, że jest prezesem rady nadzorczej portu, czyli przedstawicielem interesu skarbu państwa. A czyją własnością jest port? Port a nie DCT, który jest dzierżawcą...
        Wychodzi na to, że nie ma interesu budować infrastrukturę.
        I faktycznie...
        Kasa za dzierżawę wpływa? Wpływa. Z parkingów będzie większa? Nie.
        DCT pozbył się kosztów? Pozbył.
        No to o co chodzi?
        W żaden sposób nie dyskredytuje to własności państwowej. Po prostu, ten problem można załatwić kosztem słabszego gracza rynkowego.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane