• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy pociąg elektryczny pojechał trasą PKM

bra
9 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (190)

Pierwszy elektryczny skład pociągu wjeżdża na stację Strzyża PKM w nocy 9 listopada 2022 r.

Pierwszy, na razie testowy przejazd pociągu elektrycznego po trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, odbył się w nocy z 8 na 9 listopada. Regularne kursy elektryków rozpoczną się w drugiej połowie 2023 r. Elektryfikacja trasy trwa od roku i kosztuje ok. 40 mln zł.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czekasz na pierwszy przejazd elektrykiem po PKM?

Wypożyczonym od Polregio pojazdem EN57ALd-2224 wykonawca elektryfikacji - Torpol - przeprowadzał minionej nocy serię próbnych przejazdów.

Na odcinku Gdańsk-WrzeszczMapka - Gdańsk-KiełpinekMapka skład rozpędzał się do prędkości od 20 do 120 km/h.

O nocnych testach informowali nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. Dziękujemy za wszystkie zgłoszenia.

08:14 9 LISTOPADA 22

Pierwszy, testowy odjazd elektrycznej PKM (14 opinii)

Pierwszy testowy pociąg PKM na pantografie.
Pierwszy testowy pociąg PKM na pantografie.


- Przy maksymalnej prędkości skład przejechał z Wrzeszcza do Kiełpinka w 6 min 20 sekund. Nie zatrzymywał się jednak na mijanych przystankach - zaznacza Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.
Trwająca od ponad roku elektryfikacja powinna zakończyć się w połowie 2023 roku. Prace będą kosztowały prawie 49 mln zł, ale koszt ten obejmuje także budowę przystanku Firoga PKM.

Dzięki elektryfikacji na linii PKM będą mogły pojawić się bardziej pojemne i szybsze pociągi elektryczne, co poprawi komfort podróżnych.

Przedstawiciele PKM przypominają, że w związku z rozpoczęciem testów, w sieci trakcyjnej jest już napięcie 3000 V. Dlatego na linii pojawiły się niedawno nowe, dodatkowe tablice ostrzegawcze.

  • Pierwszy w historii pociąg elektryczny wjechał na linię PKM i przystanek Gdańsk Strzyża dokładnie o godz. 23:55, 8 listopada 2022 r.
  • Pierwszy przejazd pociągiem elektrycznym linią PKM widziany z kabiny maszynisty
  • W nocy z 8 na 9 listopada 2022 r. na linii PKM odbywały się pierwsze testowe przejazdy pociągiem elektrycznym z różnymi prędkościami, od 20 do 120 km/h.
  • Na razie ostatnim przystankiem, do którego dojechał pierwszy pociąg elektryczny na linii PKM, był Gdańsk Kiełpinek.
bra

Miejsca

Opinie (190) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • A wiadomo już może (11)

    kiedy będą elektryfikować linię z Gdyni do Kościerzyny?

    • 34 1

    • Spytaj firmę pkp plk

      To już nie są tory PKM

      • 16 1

    • (4)

      Z tego tekstu wynika, że elektryfikacja obejmie całą linię PKM. Gdyby było inaczej, to powinni napisać. Chyba że redaktor z Gdańska (który nawet się nie podpisał) nie wie, że do Gdyni też jeździ PKM.

      • 7 7

      • Gdynia - Kościerzyna to nie linia PKM tylko pkp plk

        Jest dobrze napisane. Elektryfikacja obejmie całą linię PKM.

        • 10 2

      • SKM z Chyloni do Lęborka też nie jeździ po swoich torach (1)

        Jadąc autem z Gdyni do Kościerzyny też jedziesz po drodze krajowej a nie gminnej.
        Trochę podstawowej wiedzy warto by mieć.
        A każdy właściciel czy zarządca odpowiada za swoje, jak ty za swoje mieszkanie o ile takie posiadasz.

        • 3 0

        • R

          Poprawka nie od chyloni. A od Rumi. Dokladnie od rozjazdów przed stacja rumia :)

          • 2 0

      • Dobrze wiesz o co chodzi z linią PKM, ale rżniesz głupa

        • 0 1

    • (3)

      Jak z Gdyni, to sie nie da.

      • 3 1

      • To akurat wina PKP zarządzanej przez 7 ostatnich lat przez pisowskich nominatów (2)

        Ale nagrody i premie im się należą

        • 5 3

        • priorytety (1)

          Maja większe problemy niż zaspokojenie jakieś pipidówy na północy.

          • 1 1

          • Serio ? To mają mieć gdzieś trójmiejskie porty, które od dawna lobbują na rzecz remontu linii PKP przez Kościerzynę.

            • 0 0

    • jest to działanie, które będzie realizowane w ramach modernizacji linii 201 (węglówka)

      Prace są realizowane od... Bydgoszczy i zanim dotrą do Gdyni, to trochę czasu minie. Tym bardziej, że na terenie Gdyni następuje "eskalacja" działań i oczekiwań a zakres rośnie już nie tylko o drugi jak od Kościerzyny, a o trzeci i czwarty tor.
      Ma to sens, bo dzięki temu miejski ruch pasażerski nie będzie interferował z towarowym.
      To jednak powoduje konieczność przebudowy słynnych wiaduktów na Karwinach... Na co Gdynia nie ma ochoty i sprawa wymagała mediacji marszałka. Za to Gdynia ma ochotę na rozbudowę przystanku Wzgórze Maksymiliana...

      Opóźnienia są spore i odcinki dalsze niż Maksymilianowo nie wyszły z fazy papierowej... :\
      A może w końcu ktoś spojrzy na mapę i zauważy, że powody dla których "węglówka" ma tak trudny przebieg, zniknęły jakieś 80 lat temu? I trasa może z Kościerzyny prowadzić prosto na północ do Lęborka i łączyć się z portem znacznie sensowniej, od zachodu... ;) Wtedy cały koncept "podklejenia się" pod "węglówkę" zawiśnie w powietrzu...

      Ale nie ma tego złego... Nie zmarnuje się. Od przystanku Jasień planowana jest linia do Kolbud. A stamtąd można zamknąć pętlę w Pruszczu. I będzie świetne skomunikowanie Gdańska - Południe.

      • 3 0

  • Kiedy PKM do Oksywia ? (10)

    • 20 4

    • Nigdy, a czemu pytasz?

      • 9 5

    • (2)

      Jeździła do 1993/1994 roku.

      • 6 0

      • chyba nigdy (1)

        bez sensu zabudowano najkorzystniejsze przejście wokół trasy Kwiatkowskiego. każde inne w tym przez chylonię bez sensu

        • 6 1

        • jak to nie ma sensu? Toż to sytuacja podobna do obecnej gdzie PKM z Gdyni do Kościerzyny zamiast jechać przez Osowe robi wycieczkę krajoznawczą przez Wrzeszcz

          • 2 0

    • Jak się dwie niedziele zejdą razem.

      Na świętego Tymka, jak będzie zadymka, czyli na świętej Nigdy. Cz to info jest dość wyczerpujące?

      • 1 0

    • Gdynia będzie miała PKM ale tylko na papierze (4)

      Wynikające z opracowanej koncepcji potoki pasażerskie na tej trasie są żałośnie małe obecnie i docelowo, a nakłady na infrastrukturę kolejową proporcjonalnie ogromne. Nie buduje się kolei, gdy tą samą ilość pasażerów (i na dodatek szybciej) może przewieźć autobus przegubowy na BUS-pasie.
      Problem tkwi w ambicjach władz Gdyni, która zazdrości Gdańskowi PKM, ale nie zamierza dofinansowywać kolei z budżetu miasta setkami milionów złotych.
      W związku z tym, Gdynia będzie miała PKM ale tylko na papierze.

      • 0 2

      • Tak samo zazdroscila lotniska i jak na tym wyszla?buahaaaa (1)

        • 0 1

        • tak jak zwykle...

          Gdy do interesu się idzie z niewłaściwym/nieodpowiednim wspólnikiem.

          • 0 0

      • jeśli już rozpatrywać emocje, to zazdrość zawsze cechowała szary i zniszczony Gdańsk w stosunku do młodszej siostry z północy.

        A jej kulminacja nastąpiła w czasie, gdy po latach "smuty" i spoglądania na północ, w Gdańsku zapanowała "spółdzielnia władzy" od gminy po premiera. I zaczął się "karnawał"...
        Znamienne wystąpienia Adamowicza, który uprawiał w mediach "schadenfreunde", bo "siostrze" noga się powinęła z OPAT, z lotniskiem, ze stocznią...

        A to właśnie dzięki Gdyni istnieje PKM, która pierwotnie, w czasie gdy miasta jeszcze jako tako współpracowały, planowana była jako komunikacja lotnisk. Bo do lotniska Gdańsk chciał tramwaj, ale do Gdyni to się go nie dało poprowadzić...
        Ustalono konsensus ale gdy Gdańsk stwierdził, że nie potrzebuje Gdyni, pogoniono kłótliwego Szczurka od stołu i koryta...
        Sprawy przejął marszałek i przestawiono pomysł PKM na komunikację satelit Trójmiasta. I uklęknął pod "klęską urodzaju", bo to samograj, odroczony popyt napięty wzmożoną akcją likwidacji kolejowej komunikacji zbiorowej w Pomorskiem...
        Gdańsk nie finansuje PKM, jest to dla niego niechciany prezent od marszałka. Nie bez powodu Adamowicz od(prze)puścił rezerwy terenowe kolei na Południe i zaprzestał finansowania linii do Nowego Portu. Podobnie sprawy się mają z innymi przedsięwzięciami, gdzie Gdańsk ssał i ssie kasę całego regionu.

        • 4 0

      • Co ty za pierdy piszesz ? Linia kolejowa Gdynia - Kościerzyna - Maksymilianowo k/Bydgoszczy jest linią zbudowaną przed

        II WŚ a nie teraz. Ponadto jej modernizacja (z budową drugiego toru) ma służyć też ruchowi towarowemu do gdyńskiego portu, czym są zainteresowane gdańskie porty, bowiem linia przez Tczew jest już mocno obciążona, przez co część pociągów towarowych z kierunku Bydgoszczy jeździłaby przez Kościerzynę a nie Tczew.

        • 1 0

  • (2)

    Więcej opcji w ankiecie nie mogło byc? Druga odpowiedź petarda! Nieważne czy Pendolino czy skm by podjechało.

    • 26 2

    • Brakuje odpowiedzi (1)

      "Chciałbym tam jeździć drezyną"

      • 11 1

      • Ja też

        Bo trasa ładna widokowo :)

        • 4 1

  • Połowa 2023 (5)

    Jest jest jest

    • 3 1

    • Opinia wyróżniona

      testowe 6 minut 20 sekund (4)

      to piekny wynik.
      Nawet z przystankami w przyszlosci moze byc calkiem godny czas dojazdu.
      PKM bedzie hitem

      • 78 11

      • oby!!! :)

        • 4 0

      • Z przystankami 10 minut. (1)

        Obecnie spaliniaki jadą tę trasę w 11 minut..

        • 10 3

        • Będzie o 1 min szybciej, ale nie dodałeś, że włączony do trasy będzie jeszcze jeden przystanek

          • 8 2

      • Zwłaszcza jak dalej będzie jeździć raz na półtorej godziny

        • 9 2

  • Pociąg elektryczny na węgiel (6)

    Tak jak te pseudoekologiczne samochody elektryczne

    • 19 17

    • I tak relatywnie mniej tego węgla pali (2)

      Niż wersja zasilana silnikiem diesla

      • 15 3

      • (1)

        Ale spalin sumarycznie jest więcej z węgla niż tych hybryd

        • 2 11

        • Ale nie są "wydalane" blisko miasta

          Tylko tam gdzie stoi elektrownia.

          • 2 1

    • No jasne, równie dobrze mogli puścić parowóz.

      Najlepiej klasyczny górski OKz32, może trochę by podymiło, ale mega wrażenie gwarantowane.

      • 1 0

    • Co koleś ? Do kogo ta uwaga o samochodach elektrycznych ? Do ich producentów, gdzie od dawna mają oni w swoich krajach

      elektrownie jądrowe ?

      To, że w PL są stare elektrownie węglowe to oni mają się tym przejąć i przestać produkować te samochody ?

      • 1 0

    • Poza tym, kryzys związany z wojną na Ukrainie nie będzie trwał wiecznie i ceny prądu spadną. A właściwie już spadły

      na Zachodzie.

      • 0 0

  • Pięknie,choć przy tych cenach za prąd ceny billetów wystrzelą w kosmos..ale jeśli paliwo będzie niedługo po 15z/litra to może i ma to sens...

    • 17 6

  • (3)

    A miało być to gotowe w 2012...

    • 10 21

    • zawsze było to planowane w drugim etapie.

      • 9 2

    • W 2012 roku linia z Gdyni d o Kościerzyny nie była nawet w planach do bliskiej elektryfikacji (1)

      Dopiero gdy PKP podało rok 2023 elektryfikacji tej linii urząd marszakowski mógł przystąpić do elektryfikacji PKM po swoich torach. Tylko dalej nie widać postępu prac na terenach Pkp

      • 1 1

      • Takie plany były już w 2008 roku.

        • 0 0

  • To znaczy, że mimo iż przebudowa i elektryfikacja Kościerzyna - Gdynia dopiero się zacznie... (2)

    ... jest planowane obsługiwanie trakcją elektryczną odcinka PKM od Wrzeszcza do Portu Lotniczego? Do Osowej?

    W dotychczasowych doniesieniach nie mogłem znaleźć informacji o takich planach. Tylko jakieś niejasne hipotezy, co ew. będzie po zakończeniu tego etapu elektryfikacji.

    • 29 1

    • Do Osowy

      • 0 1

    • Nie. PLK się wypięła i słodkopierdzącym tonem zapewniają że zrobią ten odcinek w pierwszej kolejności. ALE...

      ...ale ta "pierwsza kolejność" może być i za 3-4 lata...

      • 1 0

  • fajny ten pociąg testowy... (3)

    ...taki nie za nowy - rok produkcji 1990.

    • 15 14

    • Jakie to ma znaczenie w testach? Co wg ciebie mieli puścić? Pendolino? Śmieszni jesteście...

      • 8 3

    • Wszystko ok.

      To bardzo pięknie że pierwszy przejazd zrobiła tradycjyjna EN57. Jest EN57 jest moc!

      • 7 0

    • W Berlinie Zachodnim były pociągi na liniach S-bahn, które jeździły ok. 70 lat. W Trójmieście część z nich jeździła w latach

      1953 - 1976.

      Co ty sobie wyobrażasz, że kosztujący z ponad 100 razy więcej od samochodu tabor kolejowy kupuje się jak samochody, czyli max. na 20 lat ?

      • 0 0

  • Kiblem testowali.. masakra !! i ta durna SKM z tym ich przetargiem spóźnionym o 6 lat :/ (6)

    • 35 13

    • zdążysz ze starości umrzeć, a na twój pogrzeb żałobnicy pojadą EN57 :D

      • 20 0

    • (1)

      I tak sukces, ze do tylu ten kibel sie rozpędził i nie rozpadł. Ale jestem ciekaw czy to było pod górkę, bo z górki to i obecne spalinowozy dają radę.

      • 6 2

      • pamiętam jak jechałem kiblem z Malborka do Gdańska prawie 15 lat temu, GPS w moim palmtopie :D

        pokazywał miejscami prędkość 98km/h.

        • 4 0

    • To nie jest zwykły kibel tylko turbokibel (1)

      Czyli EN57 po modernizacji, nowy napęd, wnętrze, klima, a parametrami przewyższa niektóre tzw. nowoczesne pociągi.

      • 13 1

      • podwójna siła spłukiwania

        aż tyłek ochlapuje.

        • 5 2

    • SKM nie spóźniło sie z przetargiem

      Nie miało budżetu, bo pod roczną umowę nikt kredytu nie da...
      I taka jest pokrętna gra marszałka, który jest jedynym, monopolistycznym klientem SKM...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane