Fakty i opinie

Pierwszy szynobus dla PKM już w Trójmieście

Najnowszy artukuł na ten temat

Szermierze na muralu na wiadukcie PKM


Pierwszy spośród 10 szynobusów, które będą wozić pasażerów po linii PKM, dotarł do Trójmiasta. Skład zaprezentowano na przystanku PKM Niedźwiednik.



Pomorska Kolej Metropolitalna:

ułatwi mi podróże po Kaszubach 13%
ułatwi mi podróże po Trójmieście 25%
będę z niej korzystał na różnych trasach 20%
jest dla mnie ciekawostką, z której skorzystam raz lub dwa razy 25%
nic nie zmieni w moim życiu 17%
zakończona Łącznie głosów: 919
W piątek rano oficjalnie zaprezentowano pierwszy z 10 szynobusów produkowanych przez bydgoską Pesę, które już od września wozić mają pasażerów 18-kilometrową linią PKM. Skład zatrzymał się przy przystanku PKM Gdańsk Niedźwiednik.

Przeznaczone do obsługi nowej linii pojazdy mają klimatyzację, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny oraz system zliczania pasażerów. Wszystkie składy są dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Rowerzyści skorzystają z miejsca do przewozu rowerów, a wszyscy pasażerowie umilą sobie podróż korzystając z bezprzewodowego Internetu. Szynobusy mogą podróżować z prędkością 120 km/h.

Będą to jednocześnie jedne z najbezpieczniejszych autobusów szynowych w naszym kraju. Jako jedne z pierwszych produkowanych seryjnie pojazdów pasażerskich w Polsce wyposażone są w urządzenia systemu sterowania ruchem ERTMS poziomu 2.

Projekt zakupu pojazdów do obsługi linii PKM dofinansowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Wartość umowy zawartej z bydgoską firmą PESA S.A. to ponad 114 mln zł. Cena pojazdu dwuczłonowego to 10,701 mln zł, a trójczłonowego - 11,7 mln zł.

Teraz szynobus pojedzie na linię Reda - Hel, gdzie w ciągu najbliższych dni będzie testowany. Potem skład z powrotem przyjedzie do Gdańska, by wziąć udział w testach na linii PKM. Będzie m.in. sprawdzane jego przyspieszenie, a także czasy przejazdu między poszczególnymi przystankami.

Rozstrzygnięty przetarg na przewozy kolejowe

Zarząd Województwa Pomorskiego zatwierdził w czwartek wyniki postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na świadczenie usług publicznych, w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich, wykonywanych na terenie województwa pomorskiego.

Przewoźnik zaproponował, że będzie wozić pasażerów, zarówno po trasie SKM, jak i PKM, za 68,8 mln zł. Jakie usługi będzie pełnił przewoźnik? Zamówienie składa się z obsługi dwóch linii. Pierwsza z nich to powstająca linia PKM z Gdańska Głównego do Gdyni, Kartuz i Kościerzyny przez port lotniczy. Rozruch tych połączeń zaplanowano na 1 września.

Druga linia to trasa z Wejherowa przez Gdynię Główną i Gdańsk Główny do Tczewa. To część, po której poruszają się dzisiaj pociągi SKM. Kontrakt ma obowiązywać tutaj jednak dopiero od 13 grudnia 2015 r.

Przetarg obejmował także obsługę połączeń regionalnych na trasie z Gdyni do Słupska i Ustki. Kontrakt dotyczy obsługi połączeń od połowy grudnia. Wpłynęły dwie oferty. Pierwsza od Przewozów Regionalnych na kwotę 13,750 mln zł, druga od PKP SKM w Trójmieście warta 13,101 mln zł. Zarząd województwa wybrał tu drugą ofertę.

Przebieg 18-kilometrowej linii PKM.
Przebieg 18-kilometrowej linii PKM. graf. Trojmiasto.pl

Opinie (167) 6 zablokowanych

  • Wygląda elegancko. (5)

    • 136 9

    • Mam nadzieję, że podobnie można określić pokładową toaletę.

      • 10 1

    • Spalinowy przeżytek (2)

      Powinna być elektryczna

      • 5 22

      • (1)

        Uwazam,że na gaz.

        • 10 0

        • Na gaz z toalety

          • 8 1

    • 1:43

      mnie trochę niepokoi (dziura między wejściem a peronem na drugim planie..)

      • 3 0

  • (4)

    Nowy? Myślałem, że używany z Niemiec :-D

    • 31 102

    • Paździoch, (1)

      z Niemiec to chyba jest twoje poczucie humoru.

      • 26 3

      • Paździoch ty bucu

        niemiecki to sam jesteś

        • 8 5

    • Twój Golf,jest używany z niemiec .

      • 6 0

    • widzisz co się dzieje kiedy myślisz...

      • 1 1

  • To Państwo z powiatu kartuskiego i kościerskiego, będzie wygodnie podróżować do stolicy. (6)

    • 76 55

    • (2)

      Lepiej z powiatu koscierskiego i kartuskiego niz jak ty i twoi wysiedleni przodkowie zza Buga lub bezrobotni z centralnej Polski

      • 16 26

      • My za Buga to raczej wolami,bardziej ekologicznie

        • 15 7

      • po takim kaszubie to moii dziadowie na konia wsiadali

        aaa

        • 2 5

    • to do Warszawy tym dojedziem!?.. (2)

      • 11 7

      • Stolicy kaszub

        • 9 3

      • Dojadziemy ino na Pandolino.

        • 3 0

  • Super! (2)

    Mam nadzieję, że dzięki tej inwestycji będziemy mieli mniejsze korki w całym Gdańsku.Teraz jeszcze tylko zadbać o utrzymanie ze strony PKM, a ze strony użytkowników - korzystać zgodnie z przeznaczeniem, bez śmiecenia, niszczenia itp.

    • 157 12

    • a ile płaca za taka wazelinę? tez tak potrafię wciskaj bezmyslne bajki! (1)

      gdybys niebył głupi to bys wiedział głąbie ze ta kolejka niema nic wspólnego ze zmniejszeniem korków!!Róznica jesli bedzie to jedynie taka ze ci co jechali autobusem przesiadą sie na kolejke ale tez nie wszyscy

      • 10 44

      • Po pierwsze, to polecam sprawdzenie zasad pisowni "nie" z czasownikami. Nawet taki głąb jak Ty zauważył, że ludzie z autobusów przesiądą się na tory. Powiem Ci w tajemnicy, mniej autobusów kilku linii na ulicy to już mniejsze korki.

        • 21 1

  • Szynobusy też będą miały imiona jak tramwaje? (5)

    • 52 5

    • Tak Bolek, Radek, Sławek, Donek (3)

      wielka rodzina po

      • 33 4

      • Ale pierw trzeba je poswięcić. (2)

        • 21 5

        • Komisarka Bieńkowska poświęci

          • 8 3

        • za 6 000 od sztuki, a sam Abp się "pofatyguje" :D

          • 8 4

    • blagam NIE!

      Dosyc tej wiochy...

      • 2 2

  • Szynobusy to spalinowi truciciele. (14)

    • 32 98

    • Jak zniknie 100 aut z trasy i ludzie wpakują się do szynobusa to chyba będzie lepiej? (8)

      • 34 8

      • W UK kiedyś przeprowadzili badania (1)

        i wyszło, że ekologiczniej to było by gdyby każdy pasażer pociągu spalinowego pojechał swoim samochodem.... ale to był inny kraj i inne pociągi

        • 10 18

        • Poproszę o namiar na te badania.

          Chętnie zobaczę kto i kiedy je przeprowadzał i w jakich warunkach.

          • 28 7

      • Nie zniknie 100 aut, tam gdzie są nowe linie tramwajowe tam są dalej korki na drogach

        • 9 11

      • kolejny leming który che tłumaczyc wybór mniejszego zła (1)

        • 7 12

        • masz jakies konkretne dane dotyczace kosztu (zarowno ekonomicznego, jak i ekologicznego) 1km przez jednostke spalinowa i

          Podpowiem - w Polsce prad nie bierze sie z gniazdek. Bierze sie z wegla. Spalonego wegla

          • 20 3

      • Wiadomo, że z auta nie zrezygnują.. (2)

        osoby, które muszą wozić dzieci od przedszkola po szkole itd itp. Również osoby dojeżdżające np. spod Auchana do Sopotu bo szybciej będzie autem. Ale już np. Auchan - Wrzeszcz o wiele korzystniej będzie udać się PKM

        • 15 2

        • (1)

          Mysle,ze z auchan tez nie bedzie zle. Szybka przesiadka we wrzeszczu i dalej do sopotu. Duzo bedzie zalezec od cen biletow

          • 12 2

          • i od ilości wiezionych siatek.

            • 2 0

    • (3)

      SKM to dalej skansen. Stare składy tylko odmalowane, trupy mają 50 lat.

      Ciekawe gdzie ta kasa z Unii, którą chwalił się Donek.

      • 16 17

      • jak to gdzie w ich kieszeni :)

        • 8 6

      • Ninka

        Bo, w razie gdyby ktoś nie wiedział, zakupując skład kolejowy, nie zakupuje się go z myślą, że za 10 lat wyjdzie nowy, to se wymienimy. SKM i tak zainwestowała w całkiem nowe składy, a resztę odnowiła, uwaga niespodzianka, SKŁAD NIE KOSZTUJE TYSIĄCA ZŁOTYCH.

        • 7 1

      • W SKM nie ma pięćdziesięcioletnich trupów.

        50 lat temu w Trójmieście nie było trakcji 3 kV.
        Do połowy lat siedemdziesiątych jeździły składy EW90 i EW91 zasilane napięciem 800V

        • 4 0

    • Greenpeace jest wszędzie :d

      • 1 0

  • Otwarcie to będzie gdy usłyszę: "bileciki do kontroli!!!" (1)

    Teraz to tylko pokazówa.

    • 53 9

    • Na filmie widać przycisk z napisem SOS...

      ...jaki to bedzie sos po wciśnięciu?
      Bo nie wiem czy wsiadać z burgerem czy z kebabem?

      • 22 1

  • Trujący śmierdziel będzie zatruwał nam powietrze w imię partyjnego pomysłu. (8)

    Można było zrobić od razu raz a dobrze elektryczny ale w Budyniolandii nie potrafią, a raczej nie chcą, bo to za tanio będzie podobnie jak bilet metropolitalny na całe trójmiasto! Elektryka pewnie będzie ale za kilka lat gdy odnowa rozkopią i narobią dodatkowych kosztów!!

    • 36 116

    • Myśl

      Pociąg dojechałby tylko do Gdańsk Rębiechowo a dalej musiała by go ciągnąć lokomotywa spalinowa. Bo PLK ociąga się z elektyfikacją lini nr 201

      • 19 4

    • milion razy było juz mówione (3)

      brak trakcji elektrycznej spowodowane jest niechęcią d9o elektryfikacji przez PLK SA odcinka Osowa-Gdynia administrowanego przez tą firmę. Bez tego odcinak elektryfikacja nie ma sensu. , gdyż pociągi musiałyby kończyć bieg na lotnisku. Aby uratować projekt i jego dofinansowanie z UE ( bez tego na pewno kolej nie powstałaby) przyjęto rozwiązanie na jednostki spalinowe. Przy czym cala linia jest już przystosowana do elektryfikacji. Wystarczy tylko postawić słupy przy torach i rozpiąć sieć, no ewentualnie budowa jednej podstacji trakcyjnej. Zamówione i dostarczone już częściowo szynobusy mają dobre właściwości trakcyjne i umożliwią nawet lepsze przyspieszanie między przystankami niż stare kible elektryczne EN 57 . Ich zakup tez nie jest stratą. Po elektryfikacji , która nastąpi pewnie za ok. 10 lat szynobusy jeżdżące teraz na PKM mogą być przesunięte na następne linie niezelktryfikowane lub będą stanowiły zastępowanie taboiu już wyeksploatowanego. To tyle.

      • 26 4

      • (2)

        Ta linia jeśli zostanie zelektryfikowana to najwcześniej za 50 lat. Jak się przyjrzeć to ewidentnie tam nie ma nigdzie na trasie miejsca na sieć trakcyjną ! By zelektryfikować PKM trzeba najpierw przebudować wszystkie wiadukty a to najdroższy element inwestycji. Więc przestańcie kłamać zamieszani urzędnicy i lemingi.

        • 4 12

        • A skąd o tym wiesz, o czym piszesz ?

          Skąd masz wiedzę o tym, że projekt nie jest przygotowany na elektryfikację ?!
          Na pewno nie ze znajomości projektu i jego detali ułatwiających przyszłą elektryfikację.

          • 9 1

        • czyli teraz nie ma miejsca na sieć trakcyjną (nad torami nie ma miejsca??) a za 50 lat będzie miejsce. Bhawo Ty.

          • 2 0

    • akurat Budyń nie ma z PKM nic wspólnego,

      najwyżej podpina się pod inwestycje województwa (np. PKM) czy centralne (np. obwodnica południowa)

      • 17 4

    • wazeliniarza budynia jak zawsze stare powtórki piarowe by usparwiedliwic niekompetencje i niegospodarnosc

      i jeszcze ta cenzura o tym ze maja zamiar żmiejszyc liczbe lini i kursów na lotnisko autobusem i ludzi zaciagnac na PKM .Dla przypomnienia Pseudoliny identyczny przypadek zlikwidowana tańsze kursy ICe by zmusic do kupowania o 50 % drozszych biletów na pseudolino bo obecnie czas przejazdu jest identyczny!!

      • 4 5

    • twoje auto bardziej smrodzi niż ten szynobus

      • 7 1

  • Auto w garaż i na kolejkę! :)

    Nareszcie! :)

    • 83 12

  • Gites (7)

    Super pojazd! W sam raz na podróże na krótkich trasach.

    • 49 8

    • do ruchu regionalnego może i tak. (5)

      Ale w ruchu miejskim gdzie będzie odbywał większą część trasy to kaszana. Jedne drzwi na człon - masakra przy wymianie pasażerów.

      • 15 2

      • Rzetelne argumenty proszę (4)

        Na jakiej podstawie szadzisz że, jedne dziwi na człon z obserwacji czy plotek.

        • 3 11

        • proszę: (3)

          Każdy z członów pojazdu SA136 jest długości +/- jednego przegubowego autobusu miejskiego, który ma standardowo trzy lub cztery pary drzwi. Wymiana pasażerów na pewno będzie mniejsza niż na przystankach autobusowych, ale po rozruchu linii najpewniej porównywalna z pociągami SKM. W składach EN57 są po dwie pary drzwi na człon, a same człony są niewiele dłuższe (ok. 22m). I to i tak jest mało bo zaprojektowane specjalnie dla ruchu SKM składy EW58 miały po trzy pary i w godzinach szczytu z pewnością sprawdzały się lepiej. Stąd składy dla PKM powinny mieć optymalnie po 2 pary drzwi.

          • 5 0

          • a jak wyglądają składy chyba widać na zdjęciu do artykułu

            widać, że jest po jednej parze na człon na stronę.

            • 3 0

          • chodziło mi o: (1)

            Czy na początku te pociągi wystarczą czy nie. Może się okazać że, nie będzie to aż tak ważne bo pociągi będą z początku służyły mieszkańcom spoza trójmiasta(ruch e
            regionalny). Czyli tych co woleli by mieć miejsce siedzące. Pomijam fakt iż pewnie po dodaniu 2 dzwi na człon nie było by miejsca na miejsca siedzące(było by ich znacząco mniej). Porównywanie z ew58 które mają wagony na dwóch wózkach i podłogę na jednym poziomie jest bez sensu.

            • 1 1

            • porównanie do EW58 miało być jedynie punktem odniesienia do funkcjonalności.

              a w kwestii Twojego postu - może i masz rację. Zobaczymy w praniu, choć mam obawy... PKM ma w końcu rozwiązać też problemy korków z Osowy oraz korków na Słowackiego (w tym ruchu z Piecek/Migowa) - więc ruch miejski jak najbardziej. Niemniej jednak kibicuję projektowi.

              • 3 0

    • Mi super ulatwi dojazd z mieszkania do pracy. Nie zdecydowalabym sie na mieszkanie na Wroblu gdyby nie powstawala ta kolejka. A tak raz, dwa i jestem w Gdyni pod praca ;)
      Chcialabym miec alternatywe dla samochodu, moze sie uda!;)

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.