Fakty i opinie

stat

Pierwszy szynobus dla PKM już w Trójmieście


Pierwszy spośród 10 szynobusów, które będą wozić pasażerów po linii PKM, dotarł do Trójmiasta. Skład zaprezentowano na przystanku PKM Niedźwiednik.



Pomorska Kolej Metropolitalna:

ułatwi mi podróże po Kaszubach

13%

ułatwi mi podróże po Trójmieście

25%

będę z niej korzystał na różnych trasach

20%

jest dla mnie ciekawostką, z której skorzystam raz lub dwa razy

25%

nic nie zmieni w moim życiu

17%
W piątek rano oficjalnie zaprezentowano pierwszy z 10 szynobusów produkowanych przez bydgoską Pesę, które już od września wozić mają pasażerów 18-kilometrową linią PKM. Skład zatrzymał się przy przystanku PKM Gdańsk Niedźwiednik.

Przeznaczone do obsługi nowej linii pojazdy mają klimatyzację, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny oraz system zliczania pasażerów. Wszystkie składy są dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Rowerzyści skorzystają z miejsca do przewozu rowerów, a wszyscy pasażerowie umilą sobie podróż korzystając z bezprzewodowego Internetu. Szynobusy mogą podróżować z prędkością 120 km/h.

Będą to jednocześnie jedne z najbezpieczniejszych autobusów szynowych w naszym kraju. Jako jedne z pierwszych produkowanych seryjnie pojazdów pasażerskich w Polsce wyposażone są w urządzenia systemu sterowania ruchem ERTMS poziomu 2.

Projekt zakupu pojazdów do obsługi linii PKM dofinansowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Wartość umowy zawartej z bydgoską firmą PESA S.A. to ponad 114 mln zł. Cena pojazdu dwuczłonowego to 10,701 mln zł, a trójczłonowego - 11,7 mln zł.

Teraz szynobus pojedzie na linię Reda - Hel, gdzie w ciągu najbliższych dni będzie testowany. Potem skład z powrotem przyjedzie do Gdańska, by wziąć udział w testach na linii PKM. Będzie m.in. sprawdzane jego przyspieszenie, a także czasy przejazdu między poszczególnymi przystankami.

Rozstrzygnięty przetarg na przewozy kolejowe

Zarząd Województwa Pomorskiego zatwierdził w czwartek wyniki postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na świadczenie usług publicznych, w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich, wykonywanych na terenie województwa pomorskiego.

Przewoźnik zaproponował, że będzie wozić pasażerów, zarówno po trasie SKM, jak i PKM, za 68,8 mln zł. Jakie usługi będzie pełnił przewoźnik? Zamówienie składa się z obsługi dwóch linii. Pierwsza z nich to powstająca linia PKM z Gdańska Głównego do Gdyni, Kartuz i Kościerzyny przez port lotniczy. Rozruch tych połączeń zaplanowano na 1 września.

Druga linia to trasa z Wejherowa przez Gdynię Główną i Gdańsk Główny do Tczewa. To część, po której poruszają się dzisiaj pociągi SKM. Kontrakt ma obowiązywać tutaj jednak dopiero od 13 grudnia 2015 r.

Przetarg obejmował także obsługę połączeń regionalnych na trasie z Gdyni do Słupska i Ustki. Kontrakt dotyczy obsługi połączeń od połowy grudnia. Wpłynęły dwie oferty. Pierwsza od Przewozów Regionalnych na kwotę 13,750 mln zł, druga od PKP SKM w Trójmieście warta 13,101 mln zł. Zarząd województwa wybrał tu drugą ofertę.

Przebieg 18-kilometrowej linii PKM.
Przebieg 18-kilometrowej linii PKM. graf. Trojmiasto.pl

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (167)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.