• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy szynobus dla PKM już w Trójmieście

Maciej Naskręt
12 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 12:12 (12 czerwca 2015)

Pierwszy spośród 10 szynobusów, które będą wozić pasażerów po linii PKM, dotarł do Trójmiasta. Skład zaprezentowano na przystanku PKM Niedźwiednik.



Pomorska Kolej Metropolitalna:

W piątek rano oficjalnie zaprezentowano pierwszy z 10 szynobusów produkowanych przez bydgoską Pesę, które już od września wozić mają pasażerów 18-kilometrową linią PKM. Skład zatrzymał się przy przystanku PKM Gdańsk Niedźwiednik.

Przeznaczone do obsługi nowej linii pojazdy mają klimatyzację, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny oraz system zliczania pasażerów. Wszystkie składy są dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Rowerzyści skorzystają z miejsca do przewozu rowerów, a wszyscy pasażerowie umilą sobie podróż korzystając z bezprzewodowego Internetu. Szynobusy mogą podróżować z prędkością 120 km/h.

Będą to jednocześnie jedne z najbezpieczniejszych autobusów szynowych w naszym kraju. Jako jedne z pierwszych produkowanych seryjnie pojazdów pasażerskich w Polsce wyposażone są w urządzenia systemu sterowania ruchem ERTMS poziomu 2.

Projekt zakupu pojazdów do obsługi linii PKM dofinansowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Wartość umowy zawartej z bydgoską firmą PESA S.A. to ponad 114 mln zł. Cena pojazdu dwuczłonowego to 10,701 mln zł, a trójczłonowego - 11,7 mln zł.

Teraz szynobus pojedzie na linię Reda - Hel, gdzie w ciągu najbliższych dni będzie testowany. Potem skład z powrotem przyjedzie do Gdańska, by wziąć udział w testach na linii PKM. Będzie m.in. sprawdzane jego przyspieszenie, a także czasy przejazdu między poszczególnymi przystankami.
  • Pierwszy szynobus dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pojawił się już na nowo wybudowanej trasie.
  • Tak wygląda wnętrze szynobusu, który będzie kursował po trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
  • Kabina maszynisty w szynobusie PKM.

Rozstrzygnięty przetarg na przewozy kolejowe

Zarząd Województwa Pomorskiego zatwierdził w czwartek wyniki postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na świadczenie usług publicznych, w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich, wykonywanych na terenie województwa pomorskiego.

Przewoźnik zaproponował, że będzie wozić pasażerów, zarówno po trasie SKM, jak i PKM, za 68,8 mln zł. Jakie usługi będzie pełnił przewoźnik? Zamówienie składa się z obsługi dwóch linii. Pierwsza z nich to powstająca linia PKM z Gdańska Głównego do Gdyni, Kartuz i Kościerzyny przez port lotniczy. Rozruch tych połączeń zaplanowano na 1 września.

Druga linia to trasa z Wejherowa przez Gdynię Główną i Gdańsk Główny do Tczewa. To część, po której poruszają się dzisiaj pociągi SKM. Kontrakt ma obowiązywać tutaj jednak dopiero od 13 grudnia 2015 r.

Przetarg obejmował także obsługę połączeń regionalnych na trasie z Gdyni do Słupska i Ustki. Kontrakt dotyczy obsługi połączeń od połowy grudnia. Wpłynęły dwie oferty. Pierwsza od Przewozów Regionalnych na kwotę 13,750 mln zł, druga od PKP SKM w Trójmieście warta 13,101 mln zł. Zarząd województwa wybrał tu drugą ofertę.

Przebieg 18-kilometrowej linii PKM. Przebieg 18-kilometrowej linii PKM.

Miejsca

Opinie (167) 6 zablokowanych

  • Ładnie go trzeba pomalować, czy nie warto go jakoś nazwać?

    • 1 4

  • Graficiarze

    Jeszcze stacje nie oddane, a już na niektórych stacjach sprawni inaczej w akcji.

    • 13 0

  • ciekawe kto tym będzie jeżdził? (4)

    brak zaufania do SKM, ciągle spóźnienia wykluczają ten transport jako alternatywę dojazdu na lotnisko - wylatując na wakacje tylko janusze spod kartuz będą tłuc się z rodziną i majdanem PKMką

    osoby lecące w delegacje też z wiadomych powodów wybiorą taxi

    jedynie osoby pracujące w tamtej okolicy ... taka kolej na miarę skm'ki w kierunku nowego portu...

    • 14 16

    • Tylko do nowego portu jeździ tramwaj i nie ma tak wielkiej potrzeby (poza imprezami na stadionie) aby skmka jeździła w tamtą stronę.
      Co innego Osowa, Banino, no i lotnisko. W każde z tych miejsc jeździ autobus raz na ruski rok. Ewentualnie zlikwidują jeden autobus to ludzie nie będą mieli wyjścia i będą korzystać z PKMki :)

      • 7 0

    • Widać typowe myślenie Polaka

      obwodnice tez budowali w szczerym polu i ludzie zastanawiali sie po co komu ona potrzebna, a teraz gdyby nie ona miasto byłoby sparaliżowane. Tak samo budując kiedyś drogę na morenie ktos pomyślał, zeby zostawić pas zieleni bo może kiedyś powstanie tam tramwaj. Trzeba myślec przyszłościowo

      • 9 0

    • A widziałeś ile firm jest okolicy przystanku matarnia

      Sądzę, że mogą już zatrudniać więcej osób niż jest zatrudnionych w okolicach nowego Portu wzdłuż nie używanej linii SKM.

      Ale dla większości to ważne jest tylko lotnisko. Rozejżyj się czasem po mieście, a więcej zrozumiesz.
      Jak budowali pętle Łostowice-Świętokrzyska taki sam lament był, że to w polu i nikt blisko nie mieszka. Teraz nie dość, żę wokół są budynki to na pętli jest pełno ludzi. Do tego jeszcze ciężko znaleźć tam miejsce parkingowe, bo podobno miał nikt nie korzystać.

      Im mniej będzie miejsc parkingowych w centrum lub trudniej będzie zaparkować auto to tym więcej osób zacznie się przesiadać na KM. A miasto tu w cale interweniować nie musi, bo każdy kolejny biurowiec tak naprawdę się do tego przyczynia i zmusza mieszkańców do przesiadki. W firmach produkcyjnych i magazynach jest inna sytuacja, bo one często mają więcej miejsca na parking i mniej osób pracuje. Chociaż taki Federal ma z tym problem, ale tu jest duże zatrudnienie, a zakład ma mały teren.

      • 5 0

    • A co do samego lotniska to???

      Kwestia o której jest wylot, bo jeżeli jest on w szczycie komunikacyjnym to dotarcie do lotniska na czas to igranie z losem, jeżeli chodzi o auto :P.

      Jeżeli mówimy zaś o dojeździe poza szczytem to można powiedzieć, że podróż autem lub taksówką może być pewniejsza.

      Jednakże jeżeli weźmiemy pod uwagę, że auto trzeba gdzieś zostawić lub zaangażować kogoś kto nas podwiezie, a taksówka nie jest tania na lotnisko to już człowiek zaczyna się zastanawiać. Część z osób zacznie za to kalkulować wtedy transport mieszany czyli podrzucenie do pobliskiego przystanku PKM i stamtąd kolejką PKM, bo nawet jeżeli się miałaby się spóźnić 5-10min to i tak nikt nie jedzie na ostatnią chwilę. A spóźnienie 2-3min w ogóle w tym wypadku jest mało znaczące.

      • 8 0

  • Po jednej parze drzwi po każdej stronie każdego wagonu... (1)

    ...spalinowego zespołu trakcyjnego (żaden szynobus).

    Chyba dużo czasu spędzą na poszczególnych stacjach.

    • 17 1

    • 1 para drzwi do kursowania po mieście

      na pewno będzie baaaardzo wygodnie wsiadać i wysiadać...

      • 10 0

  • szkoda, że Urząd Marszałkowski zapomina o SKM (2)

    piękne są te nowe pociągi, ważna i potrzebna inwestycja, ale dlaczego Województwo zapomina o SKM. Tam nie ma ani klimy, a ni internetu, ani nikt nie widział, żeby to jeździło z prędkością zbliżoną do tej którą ma jeździć PKM.

    Czas inwestować w SKM, bo za chwile skończą się pieniądze z UE i zostaniemy z tymi starymi gratami i przystankami do końca świata...i jeden dzień dłużej

    • 9 4

    • Struktura własnościowa SKM (1)

      119 825 udziałów (47,8 %) posiadają Polskie Koleje Państwowe S.A. z siedzibą w Warszawie.
      56 605 udziałów (22,6 %) posiada Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Finansów.
      32 000 udziałów (12,8 %) posiada Województwo Pomorskie.
      24 000 udziałów (9,6 %) posiada Gmina Miasta Gdańsk.
      7000 udziałów (2,8 %) posiada Gmina Miasta Sopotu.
      6600 udziałów (2,6 %) posiada Gmina Miasta Gdyni.
      4000 udziałów (1,6 %) posiada Gmina Miejska Pruszcz Gdański.
      400 udziałów (0,2 %) posiada Gmina Miejska Rumia.

      • 4 0

      • struktura własnościowa nie przeszkadza w zakupie

        Mogą wnieść do spółki nowe pociągi w zamian za udziały.

        Mogą kupić na swój rachunek i oddać w dzierżawę.

        Trzeba chcieć i mieć kasę.

        Przekazanie spółki PKP SKM pod nadzór samorządu pomorskiego to osobna sprawa, która ciągnie się już latami.

        • 1 0

  • czy to ta bana na kamjenna gore w gdyni?

    • 6 4

  • super !

    teraz tylko parking park and ride na 2 tys aut w rebiechowie ( cos z czego miasto się na razie nie wywiazalo !! ) i cala inwestycja ma sens rewelacyjny!
    oby tylko komunikacja np. Kiełpinek dawała rade żeby ludzi z kokoszek itp. dowozić ...jak to u nas pewnie ogarna po urzędniczemu temat za 3 4 lata :)

    • 6 1

  • dziura (3)

    Z tego filmu wynika, że pomimo stopnia wysuwanego z szynobusa to i tak jest dziura pomiędzy stopniem, a szynobusem. Zresztą stopień w zimie się nie wysunie, jak będzie ośnieżony peron.

    • 11 0

    • Geniuszu (2)

      na początku filmu i w minucie 1:40 filmu wyraźnie widać ze stopien dochodzi do krawędzi peronu, poza tym jaki problem miałby pojawić sie w zimę? Stopien odsuwa sie do krawędzi, a nie kładzie sie na powierzchnie peronu gdzie zalega śnieg, krawędź peronu jest sucha

      • 1 3

      • Dosuwa, a nie odsuwa miało być :)

        • 1 0

      • a 3 sekundy później

        wyraźnie widać, ze kawałek dalej, gdy przystanek zakręca, przerwa jest...geniuszu. a nie wysunie się pewnie, bo zamarznie:)

        • 4 0

  • Super

    Niemiecka jakość zawitała w Polsce

    • 1 6

  • Czemu te kolejki maja tak mało drzwi wejściowych? (2)

    • 13 0

    • Dla kilku pasażerów nie trzeba kilku drzwi

      • 3 5

    • Będzie trzeba i potrzeba

      to się dorobi w trybie nagłym i warsztacie polowym skm. Zrobim tyle drzwi ile trzeba a może i więcej.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane