• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy tramwaj z Kassel już w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
2 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Tramwaj dotarł do Gdańska z Modertransu na specjalnej lawecie.

Nocą z niedzieli na poniedziałek dotarł do Gdańska pierwszy z 16 tramwajów kupionych w niemieckim Kassel. Pojazd został zmodernizowany w wielkopolskich zakładach Modertrans w sposób podobny jak 46 tramwajów z Dortmundu.



Rozładunek tramwaju tradycyjnie odbył się na Nowych Ogrodach zobacz na mapie Gdańska, choć tym razem pojawiło się kilka niewielkich trudności. Tramwaj na specjalnie przystosowanej lawecie dotarł ok. pół godziny przed czasem, a przy zjeździe na gdańskie tory zaklinował się jeden z wózków pojazdu. Niezbędna była siłowa interwencja pracownika.

Po ok. godzinnej operacji rozładunku, tramwaj został odholowany przez tzw. Dortmunda do zajezdni Wrzeszcz (tramwaj musi przejść jazdy testowe i uzyskać homologację, by móc poruszać się o własnych siłach).

Czy Gdańsk powinien kupować kolejne używane tramwaje?

- Uzyskanie niezbędnych dokumentów i dopuszczenie tramwaju do liniowej jazdy z pasażerami zajmie kilka tygodni - zapowiada Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Zakupione pojazdy zostały wyprodukowane w latach 80. (przypuszczalnie w 1981 r.). Gdańsk zapłacił za nie ok. 2,8 mln zł (41,2 tys. euro za sztukę). Następnie w formie przetargu wyłonił firmę Modertrans, która za ich modernizację otrzyma ok. 18,3 mln zł netto.

Tramwaje z Kassel nie będą nowością dla pasażerów, ponieważ to niemal identyczne konstrukcje jak pojazdy z Dortmundu. Największe różnice dostrzegalne są w obrębie dachu. N8C z Kassel oryginalnie mają dwa pantografy, podczas gdy ich odpowiedniki z Dortmundu miały tylko jeden odbierak prądu.

Na dachu zmodernizowanych wagonów z Kassel pojawiły się też instalacje systemu klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej (tramwaje z Dortmundu mają klimatyzację tylko jednej kabiny motorniczego). Nie zostały one w żaden sposób osłonięte, więc nieco gryzą się z estetyką pozostałej części pojazdu.

Na bokach pojawiły się też niewielkie kamery, ułatwiające pracę motorniczemu i rejestrujące obraz wokół pojazdu, co jest szczególnie ważne w przypadku kolizji i ustalania winowajcy.

Czoła pojazdu utrzymane są w identycznej stylistyce jak zmodernizowane tramwaje z Dortmundu. Wnętrze kabiny motorniczego doczekało się jednak kilku kosmetycznych zmian.

W przestrzeni pasażerskiej zamiast ekranów LED zainstalowano duże monitory informacji pasażerskiej, o wyglądzie zbliżonym do tych, które są w Pesach. Z racji klimatyzacji, lekkiej modyfikacji został poddany też system oświetlenia. Fotele są nowe, choć pod względem układu powielają oryginalne wnętrze. Bez zmian pozostawiono też drzwi oraz okna w części wysokopodłogowej.

W środkowym członie, który w toku modernizacji wymieniono na niskopodłogowy, pojawiła się też ręczna rampa dla niepełnosprawnych, której nie ma w przebudowanych tramwajach z Dortmundu.

Organizacja ruchu tramwajów w obrębie tymczasowej krańcówki na Siedlcach.


Tramwaje z Kassel po modernizacji nadal zachowują dwukierunkowość, dzięki czemu będą mogły być wykorzystywane na trasach, gdzie nie przewidziano pętli (np. przy przystanku PKM Brętowo) lub podczas tymczasowej organizacji ruchu z zastosowaniem rozjazdu nakładkowego - obecnie tego typu rozwiązanie funkcjonuje na Siedlcach, gdzie do obsługi linii 10 i 12 skierowano dwukierunkowe Dortmundy oraz Pesy Jazz Duo.

- Kolejne tramwaje z Kassel, zmodernizowane w wielkopolskich zakładach, będą dostarczane sukcesywnie do Gdańska w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Modertrans na przebudowę wszystkich pojazdów ma czas do końca września br. - zapowiada Mongird.

Opinie (105) 6 zablokowanych

  • Zdezelowane, niemieckie tramwaje z 1981 r., z miasta Kassel za 2,4 mln zł. Kolejna niegospodarność Prezydenta Miasta Gdańska.

    Polska firma PESA z Bydgoszczy produkuje świetne tramwaje i należy wspierać polski przemysł i polską myśl techniczną, a nie inwestować w stare tramwaje, które będą ulegać awariom i stanowić zagrożenie dla życia pasażerów.
    NIe wsiadam nigdy do tych starych, niemieckich tramwajów, gdyż obawiam się o swoje bezpieczeństwo.

    • 0 0

  • Który ze "szwagrów" "wójków" "koleżków" robi złoty interes? (1)

    Niemcy zacierają rączki, bo nigdzie na świecie nie sprzedali by takiej kupy złomu za takie pieniądze.
    Oprócz Niemców, ktoś robi niezły biznes na tym złomie.
    "Zakupione pojazdy zostały wyprodukowane w latach 80. (przypuszczalnie w 1981 r.). Gdańsk zapłacił za nie ok. 2,8 mln zł (41,2 tys. euro za sztukę). Następnie w formie przetargu wyłonił firmę Modertrans, która za ich modernizację otrzyma ok. 18,3 mln zł netto."

    • 14 6

    • Nowy tramwaj kosztuje 8 mln

      Koszt nowego tramwaju to około 8 mln, a tu za wszystko zapłacili 2.8. Plus modernizacja, w sumie 21 mln.
      Dobra cena za 16 tramwajów.

      • 0 0

  • Radujmy się, niemiecki złom dotarł do Gdańska. (7)

    Niemiec pewnie płakał jak sprzedawał, jeździł tylko w niedzielę i co tydzień ma dzwonić żeby posłuchać dźwięku zamykanych drzwi.

    • 108 84

    • No. To ja panu proponuję przeprowadzkę do m.s. Słoikowa.

      Tam metro oddali do użytku, wie pan? Nowiutkie, nowoczesne, a i tak narzekają... Ja nie wiem ale może ten kolor zbyt jaskrawy był?... W każdym razie tam pan się zapewne wtopi w tłum, znajdzie koleżków o podobnym podejściu (bo jak wiadomo w warszawce rynek skupu buraka na wysokim poziomie...) a i "stopiąteczką" sobie pan pojeździ... Będzie faaajnie polecam ;) Może Icaru... a nie przepraszam już się pan nie przejedzie... Przecież warszawka rok temu oddała chyba Icaruski na żilety. Kilka... ba... wiele ładnych lat po Gdańsku. Ale nie, dobra - czas na wnioski: generalnie lepiej jeździć starą zdezelowaną PRAKTYCZNIE NIE MODERNIZOWANĄ 105Na z lat 70-tych, niż N8C z 80-tych, skupionymi za tylko 2,8 mln zł za 16 tramwajów, a zmodernizowanymi za 18 mln. PS. Za 16 tramwajów z 2015 wyszłoby chyba tak z 8 razy więcej. Pozdrowionka.

      • 1 0

    • (1)

      i jeszcze gonił do granicy żeby odkupić ;)

      • 16 5

      • Ale budyń go kijem pogonił mówił ze nie odda za zadne skarby

        nawet za bursztynową komnatę :)

        • 2 0

    • Gonił do granicy...

      Jw

      • 3 0

    • kolejne bedą słuzbowe auta po niemieckich urzednikach dla kolesiów Budynia :)

      naturalnie do modernizacji :)

      • 15 5

    • (1)

      oj Janusz, nie przesadzaj.. :)

      • 14 12

      • Daj spokój Seba.

        • 4 6

  • Nie, Gdańsk nie powinien kupować żadnych tramwajów.

    • 2 2

  • niemiec

    Co z tego ze od helmutow? Co z tego ze stare? Przynajmniej jakość i komfort jazdy jest nieporównywalnie lepszy niz np. w tych PES'tkach :D

    • 1 1

  • (1)

    Gdańsk będzie stał w jeszcze większych korkach przez te szroty. Praktycznie za każdym razem, jak jadę Dortmundem, to dochodzi do awarii i trzeba stać z 10 minut.

    • 6 4

    • To naginaj z buta

      Jak ci nie pasuje ........

      • 0 1

  • Tramwaje od niemieckiej matki z niepalacym dzieckiem.....

    • 2 0

  • sprostowanie

    sorry mialo byc z kassel

    • 1 0

  • we

    zeby jeszcze placili jak w dortmundzie to bym pierwszy volksliste podpisal , ha,ha,ha

    • 2 0

  • ) (16)

    Dziwne tramwaje z 1981. OK, zmodernizowane, ale nie lepiej kupić te z 2015?

    • 63 90

    • Lepiej

      • 0 0

    • (10)

      A kasa spada z nieba? Ty oczywiście jeździsz najnowszym mercedesem z salonu?

      • 43 13

      • leming cymbale tak spada z nieba A jak budowali stadion to tez pewnie z nieba spadła! (7)

        Warszawa o raz inne miasta dostały kredyt i dotacje europejskie na nowe autobusy i tramwaje.A kasa na dopłacanie kilku dziesięciu milionów do strat stadionu rocznie to z nieba spada lemingi? A kilkadziesiąt milionów na pseudo reklamowe akcje miasta to z nieba lemingi spada?

        • 15 39

        • BRAWO ZKM (2)

          Moglibyście tylko przyspieszyć sprowadzenie tych Helmutów i będzie gitara , a 105tki do muzeum ;)

          • 15 7

          • (1)

            105i sprzedać do elbląga kasa będzie

            • 10 1

            • Nie ten rozstaw osi ;)

              • 2 1

        • Trochę Ci nie wyszło gamoniu... (1)

          W Warszawie i innych miastach też rzadzi PO....., a nie Twoje oszołomstwo...

          • 9 8

          • leming ty nieudawaj ze zrozumiałes bo własnie udowodniłes ze głupi jestes

            Niema znaczenia kto i jaka partia gdzie rządzi tylko jak to robi Bo właśnie w innych miastach gdzie rządzi PO takiego syfu nie kupują !

            • 4 11

        • TKM

          • 0 2

        • ale się mądrość rozdarła ....

          • 28 5

      • Spada nie spada ale mamy przecież własne fabryki i nie musimy złomu sprowadzać

        • 7 2

      • Nie jezdzi...

        ..to jest ten kretyn co ma stałą wartę na Trójmiasto.pl i usiłuje dać pierwszy komentarz

        • 12 2

    • (2)

      ... nie mówiąc już o jakości zabezpieczeń antykorozyjnych w PESAch. To są ekologiczne tramwaje - ulegają biodegradacji. Dortmundy je przeżyją. Z Alstomami (nowymi NGD99) też było mnóstwo problemów. Jedynie Bombardiery są ok. Ale za drogie. Przetargu nie wygrają.

      • 21 3

      • (1)

        bombardiery sa niewygodne

        • 1 13

        • Bo mają dużo siedzeń. To kwestia specyfikacji przetargu.

          • 6 1

    • PESY? Z nimi jest więcej problemów. Serwis producenta w przypadku większości usterek radzi "resetować", tj. wyłączyć cały tramwaj, odczekać ze 3 minuty i ponownie załączyć. Na trasie...

      • 21 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane