- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (171 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (192 opinie)
- 3 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (57 opinii)
- 4 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (154 opinie)
- 5 Miejsce zbrodni w liceum. Policjanci spotkali się z uczniami (15 opinii)
- 6 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (485 opinii)
Pierwszy tramwaj z Kassel już w Gdańsku
Tramwaj dotarł do Gdańska z Modertransu na specjalnej lawecie.
Nocą z niedzieli na poniedziałek dotarł do Gdańska pierwszy z 16 tramwajów kupionych w niemieckim Kassel. Pojazd został zmodernizowany w wielkopolskich zakładach Modertrans w sposób podobny jak 46 tramwajów z Dortmundu.
Rozładunek tramwaju tradycyjnie odbył się na Nowych Ogrodach , choć tym razem pojawiło się kilka niewielkich trudności. Tramwaj na specjalnie przystosowanej lawecie dotarł ok. pół godziny przed czasem, a przy zjeździe na gdańskie tory zaklinował się jeden z wózków pojazdu. Niezbędna była siłowa interwencja pracownika.
Po ok. godzinnej operacji rozładunku, tramwaj został odholowany przez tzw. Dortmunda do zajezdni Wrzeszcz (tramwaj musi przejść jazdy testowe i uzyskać homologację, by móc poruszać się o własnych siłach).
Zakupione pojazdy zostały wyprodukowane w latach 80. (przypuszczalnie w 1981 r.). Gdańsk zapłacił za nie ok. 2,8 mln zł (41,2 tys. euro za sztukę). Następnie w formie przetargu wyłonił firmę Modertrans, która za ich modernizację otrzyma ok. 18,3 mln zł netto.
Tramwaje z Kassel nie będą nowością dla pasażerów, ponieważ to niemal identyczne konstrukcje jak pojazdy z Dortmundu. Największe różnice dostrzegalne są w obrębie dachu. N8C z Kassel oryginalnie mają dwa pantografy, podczas gdy ich odpowiedniki z Dortmundu miały tylko jeden odbierak prądu.
Na dachu zmodernizowanych wagonów z Kassel pojawiły się też instalacje systemu klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej (tramwaje z Dortmundu mają klimatyzację tylko jednej kabiny motorniczego). Nie zostały one w żaden sposób osłonięte, więc nieco gryzą się z estetyką pozostałej części pojazdu.
Na bokach pojawiły się też niewielkie kamery, ułatwiające pracę motorniczemu i rejestrujące obraz wokół pojazdu, co jest szczególnie ważne w przypadku kolizji i ustalania winowajcy.
Czoła pojazdu utrzymane są w identycznej stylistyce jak zmodernizowane tramwaje z Dortmundu. Wnętrze kabiny motorniczego doczekało się jednak kilku kosmetycznych zmian.
W przestrzeni pasażerskiej zamiast ekranów LED zainstalowano duże monitory informacji pasażerskiej, o wyglądzie zbliżonym do tych, które są w Pesach. Z racji klimatyzacji, lekkiej modyfikacji został poddany też system oświetlenia. Fotele są nowe, choć pod względem układu powielają oryginalne wnętrze. Bez zmian pozostawiono też drzwi oraz okna w części wysokopodłogowej.
W środkowym członie, który w toku modernizacji wymieniono na niskopodłogowy, pojawiła się też ręczna rampa dla niepełnosprawnych, której nie ma w przebudowanych tramwajach z Dortmundu.
Organizacja ruchu tramwajów w obrębie tymczasowej krańcówki na Siedlcach.
Tramwaje z Kassel po modernizacji nadal zachowują dwukierunkowość, dzięki czemu będą mogły być wykorzystywane na trasach, gdzie nie przewidziano pętli (np. przy przystanku PKM Brętowo) lub podczas tymczasowej organizacji ruchu z zastosowaniem rozjazdu nakładkowego - obecnie tego typu rozwiązanie funkcjonuje na Siedlcach, gdzie do obsługi linii 10 i 12 skierowano dwukierunkowe Dortmundy oraz Pesy Jazz Duo.
- Kolejne tramwaje z Kassel, zmodernizowane w wielkopolskich zakładach, będą dostarczane sukcesywnie do Gdańska w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Modertrans na przebudowę wszystkich pojazdów ma czas do końca września br. - zapowiada Mongird.
Opinie (105) 6 zablokowanych
-
2015-03-02 11:29
a my dalej swoje
zawijamy w sreberka
- 9 3
-
2015-03-02 11:56
nowe czy nie nowe
Dortmundy są wygodniejsze od Pesy
ale oczywiście tu grono specjalistów
którzy jeżdżą i tak używanymi niemcami do pracy- 8 8
-
2015-03-02 12:33
Czy Niemiec już dzwonił żeby posłuchać pracy silnika?
No i jeździły tylko w niedziele do kościoła.
Na szczęście na darowizny na rzecz świętego abepe forsa i działki zawsze się znajdą. Teraz i zawsze i na wieki wieków...- 9 3
-
2015-03-02 12:48
Echh
Bym coś napisał ale nie ma sensu,tak samo jak ściąganie tych tramwajów
- 6 1
-
2015-03-02 12:52
Wstyd że kupujemy stare złomy od szkopów,troche przypudrują ale to i tak wraki,czy Polak (1)
zawsze musi być dziadem i brać od szwabów jakiś szrot
- 13 10
-
2015-03-02 15:58
niemusi jesli zacznie myslec samodzielnie u lemingów to niewystepuje
- 0 2
-
2015-03-02 14:05
Zakup dla muzeum
- 10 2
-
2015-03-02 14:37
Mi się podobają
105-ki wyglądały topornie, jakby były produkowane w XIX w
- 7 5
-
2015-03-02 15:57
Proponuje oddac za darmo lemimgom ten stadion i ten Niemiecki złom!!Niech tylko oni za niego placą
Podnies podatki wyborcom PO lemingom tak by musieli sami spłacac ten pomnik głupoty swojego góryu i ten złom których chcą jeździc!!Podzielić Budżet miasta na lemigów i normalnych miaszkańców miasta .Wtedy nas bedzie stac na nowe tramwaje baseny i wszystko!!I wstęp do nowych tramwajów tylko za okazaniem dowodu osobistego lemingi tylko w Niemieckim złomie
- 4 12
-
2015-03-02 16:41
Najgorszy wybór....
"Szfaby" nas traktują jak śmietnik na komunikacje! Czegoś lepszego/innego się nie dało wybrać? ;( Jak kassele- sr*ssele się dało przerobić na takie, to i 105 by były fajne...
- 3 8
-
2015-03-02 17:16
a w Pesach wali moczem :/ (1)
zrób coś z tym ZKMie !!!
- 8 2
-
2015-03-02 19:32
Juz robimy ....... :)
Nie szczaj w nich,tylko zrób to w domu i po po problemie.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.