• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy z kontenerowców-gigantów jest już w Gdańsku

Wioletta Kakowska-Mehring
11 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Maersk Elba mieszczący na swoich pokładach 13 tys. kontenerów przypłynął dziś do Gdańska. Maersk Elba mieszczący na swoich pokładach 13 tys. kontenerów przypłynął dziś do Gdańska.

Do gdańskiego terminalu DCT wpłynął kontenerowiec Maersk Elba, który może przewozić na raz ponad 13 tys. kontenerów. Tak dużego kontenerowca ten terminal jeszcze nie gościł. Statek przypłynął z Dalekiego Wschodu, a opuści Gdańsk 13 maja.



Czy duże kontenerowce wzmocnią rangę gdańskiego portu i terminalu DCT ?

Więcej zdjęć ogromnego kontenerowca można znaleźć w serwisie agencji KFP

Jako pierwszy, w ramach dalekowschodniej linii transportowej AE 10, do gdańskiego portu zawinął kontenerowiec Maersk Taikung. W styczniu 2010 r. jego ładowność wynosząca 8,4 tys. kontenerów robiła na wszystkich ogromne wrażenie. I nadal robi, tyle że dzisiejszy gość - Maersk Elba - kontenerów mieści ponad 13 tys.! Ale to nie koniec: w następnych tygodniach spodziewane są jeszcze Maersk Eubank i największy - Eleonora Maersk, o pojemności 15,5 tys. TEU!

Linia AE 10 łączy porty Dalekiego Wschód z Europą. Na jej trasie znajdują się porty chińskie Ningbo, Shanghai, Yantian i Hongkong, tajwański - Kaohsiung i europejskie - Zeebrugge, Gdańsk, Aarhus, Gothenburg i Rotterdam. W drodze powrotnej kontenerowce zawijają do Singapuru i portów w Japonii. Połączenie to prowadzi duński armator Maersk Line, jeden z największych operatorów kontenerowych należący do koncernu A.P. Moller-Maersk.

DCT Gdańsk został oficjalnie otwarty 1 października 2007. W przeciwieństwie do innych terminali zlokalizowanych w pobliżu, DCT Gdańsk posiada nieograniczone możliwości rozwoju. Roczna zdolność przeładunkowa DCT Gdańsk zostanie podwyższona do 1 mln TEU po otrzymaniu dodatkowych urządzeń przeładunkowych w trzecim kwartale 2011 roku. Następne plany ekspansji DCT przewidują dalszy rozwój infrastruktury, co pozwoli na czterokrotne zwiększenie terminalowej rocznej zdolności przeładunkowej do 4 mln TEU.

Statek Mearsk Elba stoi w terminalu DCT. Jest dobrze widoczny z plaży (patrz zdjęcia). Aby go zobaczyć trzeba ul. Kontenerową zobacz na mapie Gdańska dojechać do parkingu przed terminalem DCT, plaża jest tuż obok parkingu.

Porównanie statków wpływających do trójmiejskich portów. Porównanie statków wpływających do trójmiejskich portów.

Maersk Elba w Gdańsku.


Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (130) ponad 10 zablokowanych

  • miło

    bardzo miło. I ciepło dzis.

    • 72 3

  • I co z tego,że największy skoro kontenerów zostawi tyle co na lekarstwo? (6)

    • 15 57

    • Wyładowane bedzie wszystko... (4)

      ...wcześniej Maersk-i były rozładowywane tylko w Hamburgu. Tak przynajmiej informowali na Discovery Channel 2 lata temu.

      • 12 4

      • (3)

        co z tego że największy, skoro i tak nie może przepłynąć przez cieśniny duńskie z pełnym obciążeniem.

        • 4 2

        • Ja bym tam w cholerę zasypał te cieśniny całkiem. I uszczelnił granice.

          Przynajmniej żadna śmierdząca chińszczyzna nie przyjechałaby do naszego kraju, który dzięki temu stałby się mlekiem i miodem płynącą potęgą.
          Jeśli ktoś nie wierzy, że chińszczyzna śmierdzi, niech powącha moje chińskie skarpetki. Tfu, więce nigdy chińszczyzny nie kupię.

          • 3 2

        • na pewno ?

          • 0 0

        • na pewno ?

          z tego, co wiem, to głębokość toru wodnego pozwala na ich wpłynięcie z pełnym zanurzeniem

          • 0 0

    • Niestety kryzys odcisnal swoje pietno na rynku kontenerowym :/
      Nie tak dawno takie statki obslugiwaly tylko kilka portow azjatyckich + bazowe porty w Europie lub USA. Teraz walczac o kazdy kontener taka "krowa" dociera nawet do Gdanska :)
      Ciekawe na ile to oplacalne dla Maerska.

      • 5 0

  • Lubie duze statki.

    A one lubia mnie.

    • 53 4

  • bardzo fajnie

    może podniesie to Nasze terminale :)

    • 35 3

  • (3)

    ile dobra nam z dalekiego wschodu przywiózł

    • 34 3

    • (1)

      chciałeś napisać ile tandety przypłynęło

      • 2 1

      • Gora smieci, ktora sie zepsuje po miesiacu gora trzech, bedzie trzeba przywiezc nowy transport

        niebawem

        • 0 0

    • na razie tylko 3,5 tys TEU ale w piątek wchodzi kolejny z 5,5 tys TEU

      • 0 0

  • Coś długo

    płynęły od ostatniego artykułu:)

    • 18 3

  • szkoda tylko że nie ma po czym tych kontenerów wywozić (2)

    pewnie dlatego zbuduja 10x wiekszy port kontenerowy w kaliningradzie

    my to potrafimy wszystko spieprzyć w tym kraju

    • 22 31

    • Baranku, jak by nie było po czym wywozić to by nie przywozili. (1)

      Co za naród marudny, jak pragnę zdrowia.

      A Sucharskiego lada moment rusza. Poza tym jest też kolej.

      • 3 0

      • Niestety Sucharskiego rusza już od wielu lat, a Gdańsk płaci kary umowne na rzecz DCT za nie wyremontowanie głównej drogi dojazdowej do terminalu ( zobowiązał się do tego w momencie podpisywania umowy dzierźawy terenu pod budowę kontenerowego ), to nie jest marudzenie a jdynie trzeźwe spojrzenie na panujące realia, pozdrawiam

        • 2 0

  • mieszczący na swoich pokładach (10)

    co za tumany piszą te artykuły, kontenerowca nie dzieli się na pokłady tylko baye, rowy (dla tumanów - są to słowa angielskie)

    • 3 57

    • Jak ci sie nie podoba to nie czytaj i zmien portal. (4)

      A nie siedzisz z piana na pysku i wyszukujesz jakies niby-bledy , ktore nic nie zmieniaja w ogolnej tresci artykulu. Zenada.

      • 20 1

      • heh (3)

        jeżeli dla ciebie nie ma różnicy między pokładem a bayem, to kup sobie znaczek z jarkiem i nos na klapie, i tak to ci nie zrobi róznicy, głupi byłeś jesteś i będziesz. informacja powinna być rzetelna - a nie stekiem bzdur ;)

        • 1 29

        • No panie uczony to sie wypowiedziales... (1)

          ...widac po minusach i plusach kto tu ma racje - a Twoje wypisywanie ,zem glupi niestety wraca do Ciebie. Szoruj poklad.

          • 11 0

          • pod kilem go przeciagnac !

            • 7 0

        • no nie dość,że uczony to i dżentelmen,ale chyba jakas żyłka Ci pękła od napinaczki...

          • 9 0

    • brawo Jasiu,od razu znać mędrca,a na czym jeszcze się znasz?

      • 8 1

    • baye, czy sloty ?

      • 3 0

    • tumany używają na wszystko angielskich określeń (1)

      bo nie chce im się użyć słownika....

      • 4 0

      • Uzycie "angielskiego okreslenia" nie wiaze sie tu z brakiem szacunku lecz z faktem iz cala brac marynarska pracuje na angielskojezycznych lajbach ;)
        Ja przepracowalem kilka lat na kontenerach i nie mam najmniejszego pojecia jak polacy nazywaja "baye" jezeli wogole nazywaja je jakos bo polskich kontenerow niestety brak ;)

        • 0 2

    • ....znawca ????

      ...ośle ten artykuł czytają nie tylko takie gamonie jak ty ale normalni ludzie dla których określenie pokład na statku jest rozumiane. Swoje durne uwagi wsadź w buty może będziesz wyższy.

      • 2 0

  • (2)

    Opuści Gdańsk 13 maja ale o której godzinie ??

    • 3 11

    • o

      13:13:13

      • 5 0

    • marinetraffic i szukaj port gdańsk planowane przybycia i odpłynięcia

      nazwę statku znasz, trochę wytęż się a jako test w odpowiedzi zamieść tą porę:)

      • 1 0

  • zamiescilbym jeszcze (17)

    informacje o dlugosci tych statkow bo to nawet bardziej przemawia do wyobrazni :) elba ma 366m., a eleonora 398m. i nalezy do grupy najdluzszych statkow swiata! jako gdanszczanie pochwalmy sie tez, ze baltyk takich statkow jeszcze nie goscil (tym bardziej w gdyni ;) ). eleonora jest spodziewana 25 maja.

    • 46 6

    • super, gdzie najlepiej pojechac zeby obejrzec z mozliwie bliska te statki i zrobic jakies fotki ? (5)

      chcialbym synkowi z bliska pokazac, bo taka atrakcja zadko sie zdaza. mozna tez gdzies podejrzec jakis rozklad, kiedy wplywaja i wyplywaja? mam z okna widok na zatoke i ciekaw jestem jak z oodali bedzie wygladac takie bydle 400 metrowe na tle innych kontenerowcow ;)

      • 8 1

      • (1)

        przy DCT jest kawalek na plazy, na ktora mozna wejsc. wystarczy pojechac samochodem, zostawic go na parkingu DCT i przejsc tam. na pewno ktos wskaze droge :) ruch statkow mozna podobno sledzic na marinetraffic(kropka)com - za jakosc serwisu jednak nie recze, poniewaz nie uzywalem. pozdrawiam!

        • 8 1

        • marinetraffic to najlepszy portal

          w czasie rzeczywistym pokazują pozycję statków wg nadawania sygnału przez urządzenia wywoławcze imo, portal dokładnie opisuje planowane przybycia i odpłynięcia, cel, kurs, prędkość płynącego statku, fotografie po prostu encyklopedia real schipping show!

          Polecam dla miłośników spottingu bo można pięknie namierzyć obiekt i znaleźć miejsce żeby go obejrzeć czy jak kto woli strzelić foto.

          Oczywiście kogo to nie interesuje niech nie wypisuje bzdur jw, że kogo to obchodzi a art czyta:)

          • 1 0

      • w każdą środę i piątek przypływają te kolosy na terminal

        • 0 1

      • stoją ok. 2 dni

        • 0 1

      • Warto być na plaży przy DCT między 10:30 a 11:00. Wtedy na redzie zazwyczaj bedzie pojawiac sie już statek.

        • 0 0

    • Szczurek i cała Gdynia chyba sobie włosy powyrywają z zazdrości :) (5)

      No cóż, wolą być panami jakichś pipidów typu Reda, Rumia, Wejherowo niż z większym sąsiadem współpracować.

      • 11 12

      • a ja powiem szczerze (4)

        nie rozumiem czemu Gdańsk i Sopot chcą współpracować z Gdynią. Przecież to straszny obciach dla Gdańska. Gdynia to stolica niegospodarności - tam się nic, ale to kompletnie nic nie dzieje, może oprócz zlotów fanów oper mydlanych...
        Pojeździjcie trochę po Gdańsku gdzie roboty budowlane i dzwigi na każdym kroku i po Gdyni, gdzie budują 1 nową (słownie jedną) drogę a i to im idzie kiepsko....

        • 9 7

        • Ale za to mają najlepszy aparat propagandowy w Polsce :)

          Oparty głównie na odwiecznych kompleksach względem Gdańska

          • 5 2

        • kompleksy mniejszości niemieckiej w gdańku wobec gdyni... (2)

          W Gdyni to już kolosy były - choćby na remontach w stoczni. Dla przypomnienia - do stoczni gdańskich duże statki (takie ponad 300m) nie wchodzą, bo nie pokonają tzw zakrętu 5 gwizdków, jak potocznie się ten zakręt przed wyspą Ostrów nazywa.
          Port w Gdyni do niedawna był polski (już sprzedali czy jeszcze?) tutaj płacili podatki i tu na pomorzu inwestowali zarobioną kasę. Terminal gdański nie jest w polskich rękach a brytyjskich, podatki płącą chyba tu w Polsce, ale zarobiona kasa inwestowana jest w londyńskim City. I to jest ból...
          W Gdyni robią i dorgi, tyle że już nie w centrum to skąd ma statystyczny gdańszczanin o nich wiedzieć. Buduje się i stadiony. Mniejsze, bo większych jak pokaże życie nie potrzeba. U nas Budyń wybudował halę, stadion no i teraz zastanawiają się jak to utrzymać. Bo zamiast postawić na sport, imprezy masowe czy targi - hale stoi pusta, przemysł który miałby coś pokazywać jest zamykany (np stocznie - po zamknięciu gdyńskiej spada zainteresowanie targami przemysłu morskiego bo zniknął duuuzy odbiorca towarów), Lotos ma też zniknąć, cudem uratowano Energe ale nie na długo.
          Ja rozumiem Niemców że im gdynia od zawsze wadzi. Dla nich coś co jest polskie to jest gorsze. Niemcy tak nienawidzili Gdyni i polskości ze kazali jeńcom rozebrać XVII wieczny kościół w kolibkach- dar Marysieńki Sobieskiej dla pomorza.

          • 5 13

          • Jak już coś piszesz to zachowaj minimum rzetelności.

            Rzeczywiście statki nie wchodzą do portu wewnętrznego w Gdańsku a zresztą po co mają skoro jest DCT? Gdybyś znał plany to wiedziałbyś, że port wewnętrzny będzie powoli wygaszany a rozbudowywany zewnętrzny.
            Co z tego, że DCT jest w rękach brytyjsko-australijskiego konsorcjum, skoro to jest nowa inwestycja, nikt niczego nie sprzedał (poza oddanym gruntem), to co lepiej jakby łąka była i chaszcze dalej rosły?
            W Gdańsku dróg nie robią? A Trasa Słowackiego, WZ, Obwodnica Południowa, Nowa Lódzka? Dodajmy jeszcze tramwaj na Orunie Górną, tramwaj na Morenę, Pomorską Kolej Metropolitarną i inne.
            Co do Lotusu to społeczeństwo to wierzę, że społeczeństwo na to nie pozwoli. (www. polskilotos.pl).
            Co do kosztów, to rzeczywiście są, niektóre inwestycje np ECS nie powinny być realizowane w momencie kiedy może zabraknąć pieniędzy na ważniejsze inwestycje. To, że Gdańsk nie ma szczęścia do włodarzy to inna bajka....
            Argument o niemieckości Gdańska jest często używany przez zakomplesionych Gdynian, to tak jakbym napisał o tym, że Gdynię budowali repatrianci z Białorusi i Ukrainy.Z Gdynią, jak z Gdańszczan...budowali i odbudowywali w znacznej mierze potomkowie Polaków z całego kraju którzy tu się osiedlili po wojnie. Myślisz, że kto wybudował Gdynię? Rdzenni mieszkańcy?

            • 8 2

          • a gdyńskie terminale to kapitał m. in. filipiński...

            • 1 0

    • Fakt, Eleonora to będzie coś! Gdyby jeszcze tylko miała trochę więcej pudełek na decku, to już w ogóle cudownie ;)

      • 2 1

    • a wiesz co je napędza? (1)

      Wärtsilä RT-flex96C, 14 cyl, poj. 1820 l na cyl (25480 litrów!), 7603850 Nm!, 109 tyś Km i spala 6250 litrów ropy a właściwie gęstego mazutu na godzinę.... więc podniecamy się czymś co jara tyle wachy w miesiąc co cała polska flota tirów w rok!

      • 0 0

      • o widze ze kolega znalazl gdzies artykul o flexach lub ewentualnie od producenta sciagnal. skoro piszesz juz ze napedza je mazut to pewnie tez wiesz ze HFO (heavy fuel oil) czy jak to sie czasem nazywa mazut kosztuje ok 600$ za tone wiec silnik moze sobie zrec nawet 40 ton na dobe i to jest problem tylko i wylacznie armatora, ktory oplaca paliwo. mozesz spac spokojny :)

        • 0 0

    • no faktycznie..., mam się chwalić cudzym statkiem... a zwłaszcza w Gdyni...

      • 0 1

    • uciecha

      cieszyłbym sie, gdyby to były polskie statki z polskimi towarami (oczywiscie przy załadunku)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane