• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy z kontenerowców-gigantów jest już w Gdańsku

Wioletta Kakowska-Mehring
11 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Maersk Elba mieszczący na swoich pokładach 13 tys. kontenerów przypłynął dziś do Gdańska. Maersk Elba mieszczący na swoich pokładach 13 tys. kontenerów przypłynął dziś do Gdańska.

Do gdańskiego terminalu DCT wpłynął kontenerowiec Maersk Elba, który może przewozić na raz ponad 13 tys. kontenerów. Tak dużego kontenerowca ten terminal jeszcze nie gościł. Statek przypłynął z Dalekiego Wschodu, a opuści Gdańsk 13 maja.



Czy duże kontenerowce wzmocnią rangę gdańskiego portu i terminalu DCT ?

Więcej zdjęć ogromnego kontenerowca można znaleźć w serwisie agencji KFP

Jako pierwszy, w ramach dalekowschodniej linii transportowej AE 10, do gdańskiego portu zawinął kontenerowiec Maersk Taikung. W styczniu 2010 r. jego ładowność wynosząca 8,4 tys. kontenerów robiła na wszystkich ogromne wrażenie. I nadal robi, tyle że dzisiejszy gość - Maersk Elba - kontenerów mieści ponad 13 tys.! Ale to nie koniec: w następnych tygodniach spodziewane są jeszcze Maersk Eubank i największy - Eleonora Maersk, o pojemności 15,5 tys. TEU!

Linia AE 10 łączy porty Dalekiego Wschód z Europą. Na jej trasie znajdują się porty chińskie Ningbo, Shanghai, Yantian i Hongkong, tajwański - Kaohsiung i europejskie - Zeebrugge, Gdańsk, Aarhus, Gothenburg i Rotterdam. W drodze powrotnej kontenerowce zawijają do Singapuru i portów w Japonii. Połączenie to prowadzi duński armator Maersk Line, jeden z największych operatorów kontenerowych należący do koncernu A.P. Moller-Maersk.

DCT Gdańsk został oficjalnie otwarty 1 października 2007. W przeciwieństwie do innych terminali zlokalizowanych w pobliżu, DCT Gdańsk posiada nieograniczone możliwości rozwoju. Roczna zdolność przeładunkowa DCT Gdańsk zostanie podwyższona do 1 mln TEU po otrzymaniu dodatkowych urządzeń przeładunkowych w trzecim kwartale 2011 roku. Następne plany ekspansji DCT przewidują dalszy rozwój infrastruktury, co pozwoli na czterokrotne zwiększenie terminalowej rocznej zdolności przeładunkowej do 4 mln TEU.

Statek Mearsk Elba stoi w terminalu DCT. Jest dobrze widoczny z plaży (patrz zdjęcia). Aby go zobaczyć trzeba ul. Kontenerową zobacz na mapie Gdańska dojechać do parkingu przed terminalem DCT, plaża jest tuż obok parkingu.

Porównanie statków wpływających do trójmiejskich portów. Porównanie statków wpływających do trójmiejskich portów.

Maersk Elba w Gdańsku.


Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (130) ponad 10 zablokowanych

  • pokłady

    no tak, to tak jakby napisać szedł samochodem- też się przemieścił...

    • 2 4

  • skąd najlepiej go widać, zeby pstryknąć fotkę? (1)

    jw.

    • 3 1

    • z youtube

      • 2 1

  • KREW ZALEWA (4)

    tysiące kontenerów z dalekiego wschodu zaleje towarem rynek polski i nie tylko, a nasza gospodarka kuleje i nie opłaca się w ten spos. produkować w polsce. zamykają zakłady pracy, fabryki, bezrobocie rośnie, pensje nie wzrastają.....
    nie bijmy więc braw, że wpłynął ten kontenerowiec
    tu trzeba płakać

    • 13 19

    • (1)

      Gdzieś tam czytałam ,że do portu ,który może przyjąć takiego giganta dostarcza się towar a potem mniejsze kontenerowce transportują ten towar do innych portów , innych krajów.
      Więc nie marudź. Czasy zamknięcia Polski a właścicwie PRL mamy już za sobą. Na szczęście. I zakłady pracy działajace na zsadzie " Wciu trzymaj ścianę bo idę po wypłatę też.

      • 5 1

      • Tak to prawda większość kontenerów to są kontenery przeładowywane na mniejsze statki Merska. Spora część też opuszcza plac na platformach kolejowych. Więc nie wiem dlaczego ludzie są przeciwko DCT. Chyba dlatego, że my już tak mamy we krwi żeby sobie ponarzekać i po marudzić.

        • 3 0

    • Nie ma już gospodarki Polskiej (1)

      Jest gospodarka w Polsce

      • 1 2

      • Tyle że...

        najczęściej zwolniona z opodatkowania a pieniądze z zysków zamiast pracować na polskim rynku, wyjeżdżają za granicę. I to jest powód, dla którego UE tak chętnie udziela nam kredytów. Jesteśmy dla ich firm doskonałym rynkiem zbytu, zarabiają na tym wszyscy tylko nie my. :/ Oni po prostu potrafią liczyć...
        Unijne dotacje niebawem się skończą a kredyty trzeba będzie zacząć spłacić, wtedy dopiero zacznie się dla nas kryzys. Bo z czego mamy je spłacać skoro robimy wszystko aby zabić rodzimą przedsiębiorczość. A sfera budżetowa to z punktu widzenia państwa głównie koszty, PKB nam nie podreperuje... :/

        • 2 2

  • znaczy się wyprzedaż badziewia w "sklepie dla idiotów " będzie...

    • 12 1

  • ostatnie 1,5 roku działalnosci tego terminalu... (2)

    ...Maersk buduje nowy, wiekszy i w perspektywie zdecydowanie lepiej skomunikowany terminal w Estonii. Amen.

    • 6 16

    • Kolego a wiesz może gdzie na mapie jest Estonia? ...

      ... i jaką rolę pełni Gdański DCT? Estonia może być kolejnym przystankiem ale na pewno nie zastąpi gdańskiego portu. Realnym zagrożeniem jest plan budowy terminalu w Kaliningradzie ale nie w Estonii.

      • 10 1

    • w Esti porty zamarzają , wiec nie licz na to....

      gorzej jak wybudują u rusków w Królewcu

      • 5 1

  • superek

    tiry na statki potem na tory to mi sie podoba

    • 4 0

  • jest super przypłynął gigant (1)

    i lokomotywy potaniały

    • 8 2

    • Potaniały też słupy wysokiego napięcia i inne produkty pierwszej potrzeby jak akordeony oraz kieliszki do jajek.

      • 4 0

  • Brawo Gdynia !!! Brawo Prezydent Szczurek!

    U nas wszystko jest najwieksze, najnowoczesniejsze, nie to co w Gdańsku!

    • 8 7

  • GDAŃSK

    • 5 4

  • z wieży na Kościele Mariackim widać najlepiej, serio...

    tym razem to nie drwina, mam, uwieczniłam

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane