• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy z kontenerowców-gigantów jest już w Gdańsku

Wioletta Kakowska-Mehring
11 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Maersk Elba mieszczący na swoich pokładach 13 tys. kontenerów przypłynął dziś do Gdańska. Maersk Elba mieszczący na swoich pokładach 13 tys. kontenerów przypłynął dziś do Gdańska.

Do gdańskiego terminalu DCT wpłynął kontenerowiec Maersk Elba, który może przewozić na raz ponad 13 tys. kontenerów. Tak dużego kontenerowca ten terminal jeszcze nie gościł. Statek przypłynął z Dalekiego Wschodu, a opuści Gdańsk 13 maja.



Czy duże kontenerowce wzmocnią rangę gdańskiego portu i terminalu DCT ?

Więcej zdjęć ogromnego kontenerowca można znaleźć w serwisie agencji KFP

Jako pierwszy, w ramach dalekowschodniej linii transportowej AE 10, do gdańskiego portu zawinął kontenerowiec Maersk Taikung. W styczniu 2010 r. jego ładowność wynosząca 8,4 tys. kontenerów robiła na wszystkich ogromne wrażenie. I nadal robi, tyle że dzisiejszy gość - Maersk Elba - kontenerów mieści ponad 13 tys.! Ale to nie koniec: w następnych tygodniach spodziewane są jeszcze Maersk Eubank i największy - Eleonora Maersk, o pojemności 15,5 tys. TEU!

Linia AE 10 łączy porty Dalekiego Wschód z Europą. Na jej trasie znajdują się porty chińskie Ningbo, Shanghai, Yantian i Hongkong, tajwański - Kaohsiung i europejskie - Zeebrugge, Gdańsk, Aarhus, Gothenburg i Rotterdam. W drodze powrotnej kontenerowce zawijają do Singapuru i portów w Japonii. Połączenie to prowadzi duński armator Maersk Line, jeden z największych operatorów kontenerowych należący do koncernu A.P. Moller-Maersk.

DCT Gdańsk został oficjalnie otwarty 1 października 2007. W przeciwieństwie do innych terminali zlokalizowanych w pobliżu, DCT Gdańsk posiada nieograniczone możliwości rozwoju. Roczna zdolność przeładunkowa DCT Gdańsk zostanie podwyższona do 1 mln TEU po otrzymaniu dodatkowych urządzeń przeładunkowych w trzecim kwartale 2011 roku. Następne plany ekspansji DCT przewidują dalszy rozwój infrastruktury, co pozwoli na czterokrotne zwiększenie terminalowej rocznej zdolności przeładunkowej do 4 mln TEU.

Statek Mearsk Elba stoi w terminalu DCT. Jest dobrze widoczny z plaży (patrz zdjęcia). Aby go zobaczyć trzeba ul. Kontenerową zobacz na mapie Gdańska dojechać do parkingu przed terminalem DCT, plaża jest tuż obok parkingu.

Porównanie statków wpływających do trójmiejskich portów. Porównanie statków wpływających do trójmiejskich portów.

Maersk Elba w Gdańsku.


Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (130) ponad 10 zablokowanych

  • malo kontenerow

    • 0 0

  • malo kontenerow

    Sprawdźcie barany, z jakim zanurzeniem wplynal ten statek, to wam powie czy duzo czy malo kontenerów do wyladunku. On ma w tej chwili parę pudel i to pustych, zanurzenie na przyjście 8,5m tylko.

    • 0 0

  • Należy się tylko cieszyć, że do polskiego portu wpływają tak duże jednostki, ale jedynie w kategorii wydarzenia. Zobaczymy, czy rzeczywiście będą to rejsy regularne. Dla załamanych ilością chińskiego sprzętu z Chin, należy się informacja, że to że taki statek wpłynął nie oznacza po pierwsze że przypłynął całkowicie załadowany (bo z tego co wiem to jego zanurzenie w momencie wpłynięcia wynosiło 8,6m), po drugie większa część tych kontenerów jest przewidziana zapewne na rynek rosyjski i opuści Polskę równie zna pokładach mniej ekscytujących statków. O roli Gdańska (tym bardziej DCT) jako HUBa możnaby mówić w momencie gdyby więcej niż jedna linia przysyłała takie statki (lub tez mniejsze ale post panamaxy) jako rejsy regularne wg harmonogramu. Póki co to chyba tak chce zrobić jedynie MAERSK ale dobre i to. Gdynia ma większy potencjał do stania się HUBem (teoretyczny) z powodu istnienia dwóch terminali z miejscem na trzeci i nadal niewykorzystanymi większymi możliwościami infrastruktury logistycznej. Chciałem tez zauważyć, że fakt że wpłynął jeden z największych (a eleonora jest uznawana za największy) pojemnikowiec nie oznacza, że dokonano największej jednorazowej akcji przeładunku kontenerów (nawet na zdjęciach widać że elba jest w połowie pusta), bo takich informacji nie przeczytałem i tu chyba rekord nadal należy do BCT (MAERSK Brooklyn, MSC Bremen). W Gdyni przypływały podobnej wielkości statki (np. MSC Fortunate) ale na zasadzie testu, nie zdolności przeładunkowych (bo te oba porty mają i tak niewykorzystane) tylko zasadności takich rejsów. Trzeba pamiętać, że armatorzy myślą obecnie nad zasadnościa rejsów statków "kaskadowych" (mniejszych) rezygnując z HUBów i dowożąc nimi po kolei ładunki do docelowych portów. Dla polskich portów (w tym bardziej dla rozbuchanych inwestycji DCT) groźniejsza jest budowa Kaliningradu, Estonii i Petersburga - bo jak już wcześniej napisałem, większość kontenerów trafia do Rosji.
    Inna rzecz - megairytujące jest licytowanie się Gdańsk - Gdynia. Ta biedna opluwana Gdynia, cierpi za swoją historię. Zbudowana jako przeciwwaga dla proniemieckiego Gdańska, była solą w oku Nimców, którzy jej nienawidzili za jej głęboką polskość (to Gdynia razem z kopalniami Śląska dzięki linii węglowej w dużej mierze utrzymywała Polskę przedwojenną), jak też jednocześnie wzbudzała ich podziw (wysiedlenie i wymordowanie większości Polaków po 1939 - Gotenhafen - nazwa mówiąca o rozumieniu znaczenia geograficznego Gdyni, baza Kriegsmarine spowodowana możliwościami portu i terenu - to stąd wypłynął Bismarck - 252 m, lotnisko z powodów doskonałych warunków pogodowych przez większą część roku), miejsce krwawej kaźni zarówno Polaków w 1939 i Niemców w 1945 (za każdym razem Kępa Oksywska, największa w II wojnie światowej akcja ewakuacyjna cywili). Po wojnie Gdynia też była znienawidzona i niewygodna, tym razem dla komunistów bo była symbolem możliwości i rozwoju demokratycznej , kapitalistycznej Polski międzywojennej. I tak zostało, jedno z najbardziej dla Polski zasłużonych miast pomimo krótkiej historii, perła architektoniczna modernizmu w Polsce, dzisiaj najchętniej uważana byłaby za prowincję dla wiodącego Gdańska. I to zazwyczaj przez tych dla których Wolne Miasto Gdańsk pobrzmiewa jako chyba coś na zasadzie dzisiejszego Amsterdamu, czy innego "róbta co chceta" a nie prawdziwego "po - wolnego" w działaniu szczegółnie na rzecz Polaków.
    BTW - Elba to nowy styl pojemnikowców - komin z tyłu pokładu niezależnie od nadbudówki - Eleonora ma jeszcze obie części razem (jest starsza).

    • 6 1

  • tam w lewym rogu (2)

    tam w lewym rogu są trzy piękne niewiasty :)

    • 2 0

    • jedna z niewiast (1)

      konkurencja

      • 0 0

      • rezerwuję wszystkie trzy

        • 2 0

  • taaaa (1)

    imigranci z Libii a nie....

    • 0 0

    • taaaa

      i co teraz? piechotą do lata

      • 0 0

  • powrót (1)

    Podajcie proszę godzinę kiedy będzie odpływać ELBA

    • 1 0

    • Nikt dokładnie nie wie kiedy odpłynie. Zależy wszystko od prędkości wyładunku. Nawet system operacyjny terminala "JADE "może blednie oceniać koniec operacji statkowych. Oczywiście Elba ma określony maksymalny czas cumowania ale może odcumować szybciej.

      • 0 0

  • PILNE !

    o której wpłyneła Elba ? I o ktoej wpływa Elleonora ? ktoś coś wie ?

    • 0 0

  • PILNE

    o 12 jakby co jutro

    • 0 0

  • i zawalą nas tym chińsko wietnamskim badziewiem

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane