Fakty i opinie

Piesi czekają, by kierowcy mogli skręcić w prawo

Najnowszy artukuł na ten temat Ponad 1 mln zł na bezpieczne Karwiny

Opisywana w tekście sytuacja na filmie

- Dlaczego na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Władysława IVMapka w Gdyni piesi mają mniej czasu na przejście niż kierowcy jadący w tej samej relacji ulicą? - pyta pan Marcin. - Dajemy szansę zjechać w prawo kierowcom, którzy nie zdążyli zjechać na zielonym - odpowiadają urzędnicy.



Czy masz obawy, przechodząc przez przejście na zielonym świetle?

nie, czuję się pewnie 25%
rożnie bywa, zależy od miejsca i pory dnia 44%
tak, wielokrotnie kierowcy wjeżdżali na pasy mimo czerwonego światła 31%
zakończona Łącznie głosów: 838
Skrzyżowanie al. Piłsudskiego z ul. Władysława IV to jedno z bardziej ruchliwych miejsc w Gdyni. Blisko stąd do ul. Świętojańskiej, stacji SKM Wzgórze i Urzędu Miasta. Dużo jest więc tu zarówno pieszych, jak i kierujących autami.

Wcześniejsze uwagi od kierowców



Kilka lat temu pisaliśmy o uwagach mieszkańców dotyczących organizacji ruchu. Chodziło o popołudnia, kiedy kierowcy, opuszczając centrum Gdyni, kierują się al. Piłsudskiego w stronę węzła Franciszki Cegielskiej.

Przed ul. Świętojańską prosto można jechać dwoma pasami. Później większość jedzie w kierunku wiaduktu i Drogi Gdyńskiej.

Sęk w tym, że by tam dotrzeć, trzeba zmieniać pasy - jeśli nie jest się na lewym - zjeżdżając z prawego na lewo, co powoduje spore zamieszanie i stwarza okazję do kolizji.

Władze miasta informowały, że na zmiany oczekiwane przez kierowców trzeba poczekać do zakończenia budowy trzeciego etapu parku Centralnego.

Kłopotliwy przejazd przez skrzyżowanie przy UM w Gdyni



Zmiany dla bezpieczeństwa rowerzystów i pieszych



Zmiany jednak nastąpiły - tyle że inne. Okazały się konieczne w związku z przebudową drogi rowerowej przy wiadukcie kolejowym. Zniknęły zielone strzałki pozwalające na skręt w prawo na skrzyżowaniu z al. Piłsudskiego, co miało poprawić bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Skorygowano też czasy między światłami zielonymi.

Okazało się przy okazji, że skrócono czas na przejście dla pieszych, by samochody mogły skręcić w prawo.

I to wzbudziło sprzeciw pieszych.

- Dlaczego na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Władysława IV w Gdyni piesi mają mniej czasu na przejście niż kierowcy jadący w prawo w Piłsudskiego bądź Władysława IV? - pyta pan Marcin.

Piesi czekają, by auta mogły zjechać



Urzędnicy odpowiadają, że chodzi o umożliwienie opuszczenia skrzyżowania przez pojazdy skręcające w prawo, które nie zdążyły zjechać w trakcie trwania sygnału zielonego ogólnego.

- Z reguły nie trwa to więcej niż kilka sekund. W tym czasie wyświetlany jest sygnał dopuszczający skręt w prawo, natomiast początek nadawania sygnału dla pieszych i rowerzystów jest nieco przesunięty i częściowo pokrywa się z tzw. czasem międzyzielonym dla pojazdów opuszczających skrzyżowanie na sygnale ogólnym - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Co ciekawe, zieloną strzałkę usunięto także pod koniec 2019 roku na skrzyżowaniu ul. Morskiej i estakady KwiatkowskiegoMapka.

- Podobnie jak w przypadku poprzedniego skrzyżowania, tutaj również uniemożliwiono występowanie sytuacji, w których sygnał tzw. "zielonej strzałki" jest wyświetlany równocześnie z sygnałem zielonym dla pieszych i rowerzystów przekraczających w poprzek jezdnię na tym samym wlocie. W tym przypadku zastosowano podobne rozwiązania oddzielające od siebie te dwa strumienie - tłumaczy Łucyk.

Priorytet dla aut przez remont dylatacji



Pod koniec czerwca, w związku z problemami z dylatacjami na estakadzie, działające programy sygnalizacji świetlnej zostały jednak zmodyfikowane.

- Nie zmienił się sposób i zasada działania sygnalizacji, natomiast zmienione zostały zakresy minimalnych i maksymalnych długości trwania istniejących faz ruchu. Zostały one dostosowane do znacznie zwiększonego zapotrzebowania na sygnał zielony dla pojazdów zjeżdżających z estakady Kwiatkowskiego od strony Obłuża oraz od strony obwodnicy Trójmiasta. Skala utrudnień związanych z zamknięciem estakady była na tyle duża, że konieczne było ponadnormatywne wydłużanie faz ruchu związanych z obsługą wspomnianych relacji - twierdzi Łucyk.
Przyznaje, że w sytuacji awarii na estakadzie głównym celem jest usprawnienie ruchu kołowego i nadanie priorytetu pojazdom transportu zbiorowego. Wcześniejsze programy zostaną przywrócone po zakończeniu remontu.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 47%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Opinie wybrane


wszystkie opinie (156)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »