- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (251 opinii)
- 2 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (274 opinie)
- 3 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (147 opinii)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (147 opinii)
- 5 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (51 opinii)
- 6 Nocna akcja SAR na Bałtyku (67 opinii)
Piesi walczą o zebrę na Lubowidzkiej. "Przejścia generują więcej wypadków"
Radny Jasienia złożył wniosek do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, by urzędnicy wyznaczyli przejście dla pieszych na nowo wyremontowanym i mocno uczęszczanym odcinku ul. Lubowidzkiej na południu Gdańska. Urzędnicy odmówili, tłumacząc, że "zebry" generują... większą liczbę wypadków z udziałem pieszych.
Niedawno urzędnicy zakończyli tam przebudowę 100-metrowego odcinka drogi. W ramach prac, dla poprawienia komfortu i bezpieczeństwa pieszych, poszerzono i obniżono chodnik. Dotąd piesi korzystali z bardzo wąskiego chodnika albo po prostu chodzili jezdnią.
Ku zdziwieniu okolicznych mieszkańców nie wyznaczono jednak przejść dla pieszych.
- Myślałem, że jest to oczywista pomyłka urzędników - przyznaje Michał Dubiec, zastępca przewodniczącego Rady Dzielnicy Jasień. - Przed remontem chodnik wąski na dwie płytki był tylko po prawej stronie jezdni. Podczas remontu został dobudowany pełnowymiarowy chodnik z obniżeniami, lecz nie zostały wyznaczone pasy. W godzinach szczytu droga ta jest szczególnie uczęszczana do ominięcia korków na węźle Szadółki. Czym tłumaczy brak przejścia zarządca drogi? Twierdzi, że większa liczba przejść powoduje więcej wypadków z udziałem pieszych! Jest to dla mnie argumentacja nie do zaakceptowania. Ruch na ul. Lubowidzkiej ostatnimi czasy bardzo mocno wzrósł, co spowodowane jest licznie powstającymi nowymi osiedlami w okolicy. Na co dzień kursuje tamtędy autobus linii 120, która ma zostać w niedalekiej przyszłości wydłużona aż do lotniska (wygrany projekt w BO 2021) - wylicza radny.
Urzędnicy brak przejść dla pieszych tłumaczą... niekorzystnymi statystykami, w których Polska przoduje w liczbie wypadków z udziałem pieszych przy jednocześnie proporcjonalnie najwyższej liczbie wyznaczonych przejść. W odpowiedzi na wniosek radnego przedstawiciele GZDiZ powołują się też na rozporządzenie Ministra Infrastruktury i ustawę Prawo o ruchu drogowym.
- W analizowanym obszarze występuje liczna zabudowa mieszkaniowa, w efekcie piesi przechodzą przez jezdnię w dowolnym miejscu, nie łamiąc przy tym przepisów ww. ustawy. Utworzenie przejść wiązałoby się z ograniczeniem pieszych do przekraczania ulicy tylko w miejscach wyznaczonych. Doświadczenia w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego dowodzą, że wśród krajów Unii Europejskiej Polska przoduje w liczbie wypadków z udziałem pieszych przy jednocześnie proporcjonalnie najwyższej liczbie wyznaczonych przejść. Zdaniem wielu ekspertów wynika to m.in. z nierozważnego lokowania przejść dla pieszych poza układem drogowym, wymagającym wyznaczania tego typu miejsc. Skutkuje to spowszednieniem tego elementu organizacji ruchu, a w konsekwencji brakiem właściwej reakcji kierowców (brak ograniczenia prędkości, brak szczególnej uwagi na otoczenie jezdni) w tego typu lokalizacjach - czytamy w odpowiedzi GZDiZ.
Jak dodaje Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu, przejście dla pieszych nie zostało tam wyznaczone także z uwagi na małe natężenie ruchu pieszego oraz niewielką odległość do przejścia przy ul. Jabłoniowej.
- Obecnie na ul. Lubowidzkiej, jak i Stężyckiej nie ma wyznaczonych przejść dla pieszych. Na dalszym odcinku ul. Lubowidzkiej i Stężyckiej następuje bardzo intensywna zabudowa nowymi osiedlami mieszkaniowymi i charakter tych ulic zmienia się bardzo szybko. Mamy tam teraz wprowadzone skrzyżowania równorzędne, a piesi mogą przekraczać jezdnię w obrębie skrzyżowań oraz w dowolnym miejscu na dalszym odcinku ulicy przy zachowaniu ostrożności, zgodnie z prawem o ruchu drogowym - tłumaczy Lewandowska.
Jak dodaje, miejsce, gdzie wnioskowane było wyznaczenie przejścia, nie znajduje się w obszarze wspomnianej zabudowy, lecz na jej skraju.
- Stąd nie ma generatora ruchu pieszego. Dlatego też w obecnej sytuacji nie ma tam potrzeby wyznaczania przejścia dla pieszych. Bierzemy pod uwagę, że teren ten szybko się zasiedla i mamy w planach wraz z napływem nowych mieszkańców wdrażać elementy uspokojenia ruchu oraz strefę tempo 30 w obszarze zabudowy wielorodzinnej - dodaje miejski inżynier ruchu.
Choć przejść dla pieszych na Lubowidzkiej nie będzie, to wkrótce bezpieczeństwo pieszych w tym miejscu poprawi się. Urzędnicy zapowiedzieli tam montaż progów zwalniających.
Opinie (125) 3 zablokowane
-
2021-02-19 07:03
trochę bzdura przejście w tym miejscu (9)
- 61 53
-
2021-02-19 09:08
Na Piekarniczej też tak mówili (3)
do czasu aż kierowczyni nie rozjechała 12-latki (przypominam, że jest tu strefa TEMPO30). Pasy pojawiły się w ciągu 2 tygodni wraz z podniesioną wyspą. Dodam jeszcze, że mieszkańcy apelowali o zebrę wcześniej, ponieważ po 2 stronie ulicy dużego osiedla, jest szkoła. Klasycznie po polsku czekamy na tragedię, wtedy się da.
- 18 3
-
2021-02-19 11:32
po gdańsku
na prowincji wszędzie są bezpieczne przejścia w pobliżu szkół a nie znaki strefa 30
- 0 0
-
2021-02-19 11:41
Lepsze od przejścia w takich miejscach są "strefy zamieszkania" (1)
- 4 1
-
2021-02-20 17:19
Nie w tym przypadku, serio :D
Ogólnie nie wiem po co tam przejście. Absurd lub głupota.
Jednak co do stref zamieszkania to tuż obok masz wjazd prowadzący do dwóch osiedli. Od razu masz znak D-40, jednak gdy dojedziesz do szlabanów osiedla masz kolejne znaki D-40 mimo, że poprzedni nie jest odwołany przez D-41 :)
Idzie się pośmiać :P- 0 0
-
2021-02-19 09:42
twoje dzieci chodzą tamtędy? (2)
- 5 2
-
2021-02-19 12:46
(1)
Nie będą, to jakieś zad*pie koło wysypiska, bez normalnej drogi i chodnika.
- 0 4
-
2021-02-19 13:02
Powiedział typ mieszkający z matką w falowcu
- 2 0
-
2021-02-19 12:39
Gdybyś tam mieszkał, to nie byłaby bzdura.
- 1 0
-
2021-02-19 13:46
Masz lepszy pomysł? Czy tylko umiesz pisać farmazony?
- 0 0
-
2021-02-19 07:09
(5)
Autkarze na to nigdy nie pozwolą.
- 34 35
-
2021-02-19 08:21
(4)
Ale ścieżkę rowerową w moment tam zmieszczą tylko żaden pryszczaty szprycha nie męczy tematu
- 4 4
-
2021-02-19 08:28
a myślisz że rofeszysci będą tej ścieżki używać? (3)
jakbyś tam autostrade walnął dla rowefaszystów to i tak będą jechać środkiem ulicy
- 0 5
-
2021-02-19 10:12
Przyrosniecie do fotela samochodu to brak stanu umyslu
- 4 1
-
2021-02-19 10:24
Jak mają jechać ścieżką, jak stoją na niej zaparkowane samochody?
- 5 1
-
2021-02-19 12:11
jaką autostradę rowerową?
W Polsce nie ma ani jednej porządnej drogi rowerowej, wszystkie kończą się ślepo, nie ma jak na nie wjechać ani się z nich wydostać, rzadko są bezpieczne ze względu na ograniczoną widoczność na skrzyżowaniach. Nie ma się co dziwić, że tylko do jazdy rekreacyjnej się to nadaje, rowerzyści chcący dojechać gdziekolwiek w rozsądnym czasie nie są w stanie często z tych udawanych dróg rowerowych skorzystać. Porównując do jezdni - jakby obwodnicę zrobić bez połączenia z innymi ulicami to czy jakiś kierowca by nią jechał ?
- 1 1
-
2021-02-19 07:13
(5)
Urzędnik to stan umysłu. A w Gdańsku wygląda na to że urzędach króluje rak mózgu.
- 76 27
-
2021-02-19 08:25
Przecież to Gdańsk. (1)
W centrum chcą likwidować tunele i robić przejścia dla pieszych, a nagle okazuje się, że to powoduje wzrost wypadków. Niech się de.ile zdecydują.
- 8 3
-
2021-02-19 13:45
W centrum nie powoduje:)
- 0 0
-
2021-02-19 12:04
według urzędnika to przejścia dla pieszych powodują wypadki z udziałem pieszych...
a ja głupi myślałem że przejścia tworzy się tam gdzie jest duży ruch i duże niebezpieczeństwo wypadków a przejście porządkuje trochę sytuację...
ale widocznie myślenie przyczynowo skutkowe na poziomie urzędnika jest dla mnie nieosiągalne...- 1 0
-
2021-02-19 13:23
Zauważyłem pewną zależność. Aby ograniczać wypadki z rowerzystami ograniczają prędkość aut na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa. Aby ograniczyć wypadki z pieszymi, to nie chcą pasów. To jest ruch w dobrym kierunku: zakazać pieszych i rowerzystów i wypadki się nie będą zdarzać. :)
- 1 0
-
2021-02-19 13:44
Od dawna wiadomo, że w Gdańsku to "wybitne" jednostki zostały zatrudnione w urzędach. Można by rzec, że dożywotnio i wielopokoleniowo:)
- 0 0
-
2021-02-19 07:14
Zrobią przejście a piesi i tak będą przechodzić tam gdzie chcą. (2)
Może tak nie będzie?
- 74 18
-
2021-02-19 08:39
A kierowcy będą parkować tam gdzie chcą i jechać z taką prędkością jaką chcą ;)
Wniosek - nie wycznać przejść, nie stawiać znaków (zwłaszcza ograniczeń prędkości) i nie wyznaczać parkingów. NIech każdy robi jak chce.
- 7 2
-
2021-02-19 08:44
Co
Nie zmienia faktu że da się zrobić przejście dla pieszych i kierowców w odpowiednim do tego miejscu ... ale w urzędzie wiedzą lepiej.....
- 1 3
-
2021-02-19 07:17
Niebywałe (1)
- 14 8
-
2021-02-19 16:49
Niebywały to jest zastępca przewodniczącego rady dzielnicy
Prawie jak wiceprezes zarządu gazetki ściennej
- 2 2
-
2021-02-19 07:19
W każdym ZDIZ pracują zwolennicy samochodów. (2)
- 31 33
-
2021-02-19 09:11
(1)
Napisałem do GZDIZ pismo w ważnej społecznej sprawie w kwietniu zeszłego roku, Do dzisiaj nie dostałem odpowiedzi. Piszcie a my Wam i tak nie odpowiemy. Czy tych urzędników nie obowiązuje żadne terminy?
- 1 1
-
2021-02-19 16:35
Mozliwe, że dla nich ta sprawa nie była aż tak ważna jak Tobie się wydaje :D
- 0 0
-
2021-02-19 07:22
Czego nie rozumiecie? (8)
Zrobienie przejścia dla pieszych spowoduje wzrost wypadków na przejściu dla pieszych!
- 94 5
-
2021-02-19 07:28
zrobienie przejścia spowoduje (3)
że każdy pieszy potrącony choćby metr od przejścia już nie jest z winy kierowcy co leciał tam 100 km/h, z takiego punktu widzenia faktycznie lepiej że przejść nie ma
- 16 5
-
2021-02-19 08:05
No w sumie (1)
Brak przejść oznacza że w teorii można przejść wszędzie pod warunkiem że nic nie jedzie akurat. W praktyce w godzinie szczytu oznacza to prawdopodobnie że trzeba zapie... na około jak cie nie stać na auto biedaku. :v
- 15 3
-
2021-02-19 10:13
Każdego stać tylko nie każdy jest baranem aby po mieście tak się poruszać.
- 3 0
-
2021-02-19 08:30
nie pisz bzdur
Należy zachować ostrożność na przejściu i w jego obrębie- równie dobrze pieszy może przejść 10 metrów przed przejściem, a sąd może uznać, że nie zachowałeś ostrożności wystarczająco.
- 3 3
-
2021-02-19 09:26
Skoro
Przejścia powodują wypadki, to czemu tyle ich powstaje? Na Grunwaldzkiej mają być nowe, na Podwalu zrobili.... Urzędnicy mówią jak im pasuje. Madakra.
- 7 1
-
2021-02-19 09:39
Zlikwidować pieszych. (1)
Brak pieszych - brak wypadków z udziałem pieszych.
- 15 3
-
2021-02-19 10:14
Zlikwidować kierowców.
Btak kierowców to znacznie czystsze powietrze piękniejsze miasto i bezpieczniej- 3 2
-
2021-02-19 10:58
czyli po gdansku
stawianie lawek spowoduje wzrost pijacych na lawce i przeklinajacych ;)
- 3 1
-
2021-02-19 07:26
kierowcy walcza o mozliwosc jazdy Monciakiem! (2)
- 45 9
-
2021-02-19 08:42
co wy dzis z ta walka? (1)
piesi walcza, walka z zima...ubogi ten wasz slownik w trojmiasto.pl
- 1 0
-
2021-02-19 11:06
Bo się starają hihi
- 0 1
-
2021-02-19 07:26
W zasadzie brak przejść jest po części korzystny dla pieszych (3)
legalnie mogą przechodzić gdzie tylko chcą, jednocześnie muszą bardziej uważać bo nie mają pierwszeństwa co pewnie trochę utrudnia a więc są i plusy i minusy. W zasadzie ja tam problemu dla pieszych nie widzę. Jakieś progi tylko by się przydały bo przekraczanie prędkości jest tu nagminne i żadne przejścia na to nie pomogą.
- 76 9
-
2021-02-19 07:29
No to progi mają być..."Choć przejść dla pieszych na Lubowidzkiej nie będzie, to wkrótce bezpieczeństwo pieszych w tym miejscu poprawi się. Urzędnicy zapowiedzieli tam montaż progów zwalniających."
- 4 0
-
2021-02-19 09:43
bo patrzysz tylko na siebie (1)
dla dzieci jest bezpieczniej przechodzić przez oznakowane przejścia
- 4 4
-
2021-02-19 12:05
wiele razy widziałem dzieci wchodzące na przejście z nosem w smartfonie
Za to nie widywałem takich przypadków poza przejściami, wtedy raczej dzieci są bardziej czujne.
- 2 0
-
2021-02-19 07:33
Zebra. (3)
W Niemczech zebry są tylko na przejściach ze światłami.Po prostu kierowcy muszą być zawsze uważni.
- 35 4
-
2021-02-19 08:06
Huh
Ja chyba prędzej zaufałbym w czujność Hansa niż Janusza za kierownicą.
- 14 3
-
2021-02-19 08:27
(1)
Czyli jeździć wolniej, a to generuje więcej spalin.
- 1 12
-
2021-02-19 10:25
Jak jesteś taki ekolog, to przyspieszaj powoli i utrzymuj stałą prędkość
Zamiast zmieniać pasy co chwilę i ścigać się od świateł do świateł.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.