• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pikieta w obronie pracowników Polskiego Busa

Patsz
19 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Ok. 30 osób protestowało w sobotnie przedpołudnie na dworcu PKS w Gdańsku.


Zwolnienie czterech członków Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Inicjatywa Pracownicza było powodem protestu kilkudziesięciu osób na dworcu PKS w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska przeciwko polityce kadrowej firmy Polski Bus.



Pracujący w firmie zarzucają Polskiemu Busowi łamanie praw pracowniczych. Oprócz poruszenia kwestii zwolnień domagają się również podwyżek pensji wynoszących obecnie 2,4 tys. zł za 150 godzin jazdy oraz 50 godzin postoju w oczekiwaniu na powroty.

- Praca jest odpowiedzialna, a firma nie szanuje pracy pracowników. Niskie wynagrodzenia są tego dowodem - wyjaśniali protestujący na dworcu PKS, wspierani przez Partię Razem.
Jej przedstawiciele podkreślali, że to niedobry znak, iż zwolnieni pochodzą ze związków zawodowych, mimo zrozumienia dla argumentów dotyczących mniejszego zapotrzebowania na kierowców z powodu likwidacji połączenia.

Oprócz nich firma Polski Bus podkreśla, że w momencie rozwiązywania umów, czwórka pracowników nie była w związku zawodowym, przystępując do niego później.

Pełna treść oświadczenia przesłanego przez firmę Polski Bus

W sierpniu br. PolskiBus.com został zmuszony do zaprzestania kursowania autokarów na trasie pomiędzy Rzeszowem a Lublinem. Powody tej decyzji były od nas niezależne i wiązały się z cofnięciem przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO) pozwolenia na funkcjonowanie tego połączenia. Cofnięcie zezwolenia przez SKO to wynik działań stowarzyszenia LEXMID oraz Stowarzyszenia Prywatnego Transportu Samochodowego "BUS", reprezentujących lokalnych prywatnych przewoźników, które wymierzone są w firmę PolskiBus.com, jako ich konkurencję. O całej sprawie szeroko informowały media ogólnopolskie, jak i lokalne. Pomimo poparcia Marszałka Województwa Mazowieckiego oraz Marszałka Województwa Lubelskiego, a także ogromnego zaangażowania społecznego, domagającego się zachowania połączenia (zostało zebranych ok. 30 tys. podpisów pod petycją), 3 sierpnia br. zostaliśmy zmuszeni do zwieszania kursów na tej trasie w trybie natychmiastowym.

Konsekwencją decyzji SKO o zawieszeniu linii była konieczność zmniejszenia liczby etatów, które mogliśmy oferować kierowcom w tym regionie. Z niezależnych przyczyn oraz z ogromną przykrością musieliśmy uruchomić procedurę związaną z rozwiązaniem umów o pracę z pięcioma naszymi kierowcami z powodu konieczności likwidacji ich stanowisk pracy. Proces ten odbył się zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, według standardowej procedury. Ponadto wszyscy zwalniani otrzymali odprawę przewidzianą przepisami prawa. Osoby, z którymi rozwiązano umowy o pracę nie były wówczas członkami Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Inicjatywa Pracownicza. Przystąpiły do tej organizacji dopiero później, a powodem wypowiedzeń nie było ich zaangażowanie w prace tej organizacji.

Od początku istnienia naszej firmy, jesteśmy otwarci na działalność związkową i dialog z tymi organizacjami. Bardzo cenimy sobie naszą dobrą współpracę z przedstawicielami wszystkich grup pracowniczych. W firmie funkcjonuje obecnie pięć związków zawodowych, którymi są: NSZZ Solidarność, Sierpień 80, Solidarność 80, Związek Zawodowy Kierowców w Polsce, a od niedawna inicjatywa Komisja Zakładowa OZZ Inicjatywa Pracownicza. W sumie związki zrzeszają ok. 100 pracowników. Zarząd PolskiBus.com regularnie spotyka się z delegatami tych organizacji, a wszelkie kwestie dotyczące wniosków pracowników omawiane są w formie dialogu na cyklicznych spotkaniach.

Rozwój naszej firmy w ciągu ponad 4 lat spowodował znaczący wzrost miejsc pracy, które mogliśmy zaoferować pracownikom o różnej specjalizacji. Zatrudniamy obecnie 620 kierowców (stan na 9 grudnia br.), z czego wszyscy zatrudnieni są na podstawie umów o pracę, które precyzyjnie określają ich obowiązki oraz wynagrodzenie. W trosce o dobro pracowników oferujemy szereg świadczeń socjalnych, takich jak: dopłaty do wypoczynku, platforma My Benefit (do wyboru bilety do kina, teatru, karty multisport), karty na dzień dziecka, dofinansowanie z okazji Świąt Bożego Narodzenia, darmowe przejazdy czy zapomogi losowe. Cieszymy się opinią szanowanego i pożądanego pracodawcy, czego dowodem jest m.in. ogromne zainteresowanie pracą w naszej firmie. Na wszystkie stanowiska ogłaszamy powszechnie dostępne rekrutacje, w trakcie których jasno przedstawiane są warunki zatrudnienia.

Kierowcy zapoznają się z nimi przed podpisaniem umowy o pracę, która jasno określa m.in. stałą pensję i wszelkie dodatki. Zapisy podpisanych umów są przez nas respektowane.
Kierowcy wykonują swoją pracę zgodnie ze wszystkimi przepisami Kodeksu Pracy i Ustawy o Czasie Pracy Kierowców. Jako firma jesteśmy poddawani regularnym kontrolom (również czasu pracy) ze strony Inspekcji Transportu Drogowego, które nie wykazują żadnych nieprawidłowości. Ponadto, warunki pracy w naszej firmie były w tym roku kilkukrotnie kontrolowane przez odpowiednie służby (m.in. Państwową Inspekcję Pracy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Państwową Inspekcję Sanitarną), również na wniosek Inicjatywy Pracowniczej. Żadna z inspekcji nie wykazała jakichkolwiek nieprawidłowości.

Pragniemy zaznaczyć, że działania podejmowane przez Inicjatywę Pracowniczą w żaden sposób nie wpłyną na funkcjonowanie firmy PolskiBus.com, a wszystkie kursy autokarów będą odbywały się zgodnie z planem.
Patsz

Opinie (23) 3 zablokowane

  • Śmieszne pieniądze... (5)

    Śmieszna pensja za tak odpowiedzialną pracę!

    • 38 3

    • Bilety za 30 złotych nie biorą się z powietrza

      Ktoś musi to zasponsorować - w tym przypadku pracownicy zarabiający mniej niż w Lidlu.

      • 22 1

    • 620 kierowców chciało za tyle pracować. (2)

      Kwota wypłaty jest jasno wyrażona na umowie. Jeśli komuś to za mało to powinien szukać pracy gdzie indziej. Jak odejdzie dość ludzi to pensje wzrosną, żeby zatrzymać starych pracowników, o ile nie znajdzie sie kolejnych, którzy na takie stawki się zgodzą.

      • 13 12

      • (1)

        Zostaw, tłuki tego nie rozumią. Pracodawca proponuje tyle zgadzasz się I pracujesz. Koniec I kropka. Chyba że łamane są prawa pracownicze to co innego.

        • 11 12

        • Tlukiem mozna nazwac tego, ktory pisze ,,nie rozumia".

          • 9 3

    • Ja w komunikacji miejskiej 3 lata temu mialem zarobek po 4 latach pracy 1400 zl wiec to sa dopiero zarty z ludzi!!

      • 0 0

  • szok (1)

    Zaoraja nas w tym kraju 2tys za 200 godzin pracy....

    • 30 3

    • Nie 2 tyś., a 2,4 tys.

      Jeśli to dla ciebie żadna różnica chętnie przyjmę od ciebie 400 zeta miesięcznie. Do tego nie za 200 godzin pracy tylko za 150 plus dodatek za 50 godzin postojowego, a więc siłą rzeczy nieproduktywnego czasu.

      • 4 11

  • Słabe wynagrodzenie w porównaniu z odpowiedzialnością. Na liście płac powinni mieć dopisek: sorry, mamy taki klimat...

    • 23 2

  • (3)

    Tanie bilety dzięki de facto wyzyskowi.

    • 23 9

    • (2)

      Jakiemu wyzyskowi, załóż podoobne przedsiebiorstwo I daj ludzimo po 10 tysiecy.

      • 8 9

      • Tłumaczenie Ignorantom nie ma sensu. (1)

        Pracy jest pełno wystarczy tylko uważnie czytać ogłoszenia i przychodzić na umówione spotkanie do pracodawcy.

        Niestety średnio raz na 3 miesiące poszukuję nowych pracowników i większość z nich nie przychodzi na umówione spotkanie. Tendencja ta dotyczy głównie panów.

        Pozycja roszczeniowa, że mnie się należy i to od razu stanowisko kierownicze powoduje, że mówią że pracy nie ma, a jak ktoś się dorobił to nap ewno ukradł.

        • 6 10

        • średnio raz na trzy miesiące szukasz pracowników?

          Tak od ciebie uciekają?

          Nazywają ciebie Januszem byznesu?

          • 4 1

  • Polski Bus się kończy. Tanio można lecieć samolotem, a szybko dotrzeć pociągiem.

    • 16 8

  • (1)

    Jak sie nie podoba to do biedry na kasę a nie skomleć że mało.

    • 14 23

    • Obyś kiedyś skomlał hejterze.

      • 8 6

  • Jak na polskie warunki to nie jest jeszcze tak zle.......

    co oczywiste nie ma się tez z czego cieszyć.

    • 4 2

  • Miliony funtów zysku

    Rozumiem, że polskie przedsiębiorstwa stojące na skraju bankructwa, nie przynoszące dochodu płacą pracownikom śmiesznie małą pensję. Ale w przypadku PB musicie zrozumieć jedno;
    właściciel zarabia ponad milion funtów rocznie i nie jest to moralne w stosunku do pracowników fizycznych.
    Druga sprawa to stosunek Polaka zarządcy/kierownika do polaka kierowcy - dlaczego kierownictwu nie zależy na podwyższeniu zarobków dla kierowców? Jaki mają interes w tym żeby napychać kabzę obcemu a nie swojemu???
    Może oni są z jednego wora???

    • 8 2

  • Pełna treść oświadczenia przesłanego przez związek zawodowy Inicjatywa Pracownicza (1)

    10 września do Inicjatywy Pracowniczej dołączyli pracownicy firmy Souter Holdings Poland Sp. z o.o., prowadzącej działalność transportową pod marką PolskiBus.com. Nowopowstała komisja od samego początku boryka się jednak z represjami od momentu rejestracji organizacji zakładowej w firmie, już czterech związkowców zostało zwolnionych. W odpowiedzi na zwolnienia, Inicjatywa Pracownicza planuje akcje protestacyjne w całej Polsce w okresie od 14 do 20 grudnia.

    Komisja w Polskim Busie powstała z inicjatywy kierowców autobusów z Rzeszowa i innych miejscowości woj. podkarpackiego. Zrzesza ona w chwili obecnej kilkunastu pracowników spośród ok. 800 wszystkich osób zatrudnianych przez firmę. Souter Holdings zatrudnia kierowców, mechaników, dyspozytorów, bagażowych, stewardesy i stewardów oraz personel sprzątający. Do głównych problemów, jakie zgłaszają komisji pracownicy i pracownice firmy należą niskie płace oraz problemy z BHP przykładowo, nie we wszystkich miastach kierowcy mają zapewnione odpowiednie pomieszczenia do odpoczynku, nagminnym problemem jest też brak odzieży ochronnej (szczególnie uciążliwy w przypadku konieczności opróżniania toalet, co robią kierowcy). Kierowcy zrzeszeni w IP wskazują także, że ich praca pomimo ogromnej odpowiedzialności i licznych dodatkowych obowiązków jest często niedoceniana, a poziom wynagrodzeń nie jest adekwatny do stresu i obciążenia, z jakimi mają na co dzień do czynienia.

    Poza Inicjatywą Pracowniczą, w firmie działają jeszcze dwa związki zawodowe (Sierpień 80 oraz Związek Zawodowy Kierowców w Polsce), ale zdaniem założycieli komisji IP, wiele osób odczuwa potrzebę bardziej stanowczego działania wobec dyrekcji oraz zapewnienia pracownikom i pracownicom demokratycznej platformy do wyrażania ich zdania i opinii na temat funkcjonowania firmy.

    Podobnie jak w wielu innych firmach prywatnych, także i w Polskim Busie Inicjatywa Pracownicza bardzo szybko stała się celem represji ze strony pracodawcy: tuż po zebraniu założycielskim, przewodniczący komisji został zwolniony w związku ze zmianami organizacyjnymi. Następnie, w październiku kierownictwo Souter Holdings zapowiedziało, że zamierza zwolnić kolejnych 3 kierowców członków Inicjatywy Pracowniczej. Oficjalną przyczyną zwolnień było ograniczenie liczby kierowców jeżdżących na trasie Rzeszów-Gdańsk (do tej pory połączenie to obsługiwały dwuosobowe zespoły kierowców, ale będą one zmniejszone do jednoosobowych) oraz likwidacja połączenia Rzeszów-Lublin. Chociaż komisja w korespondencji z pracodawcą wykazała, że planowane zwolnienia są niezgodne z przepisami Kodeksu pracy (zdaniem komisji, pracowników typowano do zwolnienia na podstawie niekonkretnych i nieobiektywnych kryteriów) i mogą być uznane za dyskryminację ze względu na przynależność związkową (do zwolnienia wytypowano tylko osoby należące do IP), to jednak ostatecznie cała trójka straciła pracę.

    Pomimo trudnego początku, kierowcy zrzeszeni w Inicjatywie Pracowniczej nie zamierzają się poddawać: wszystkie zwolnione osoby złożyły pozwy o przywrócenie do pracy lub o odszkodowanie za niezgodne z prawem zwolnienie, a komisja przy współpracy z resztą związku rozpoczęła akcje ulotkowe zachęcające personel do wstępowania do IP .

    • 6 1

    • Za

      Jestem za pracownikami. To faktycznie mała pensja za taka odpowiedzialność jaka ponoszą. Jeżdżę duzo PB i widzę te napachane fekaliami ubikacje , które po męczącym kursie muszą czyścić. Poza tym sama odpowiedzialność cywilna kierowcy za pasażerów jest tez wysoka. Przestańmy sobie My Polacy ubliżać, zacznijmy być solidarni.

      • 1 1

  • zostań przedsiebiorcą (2)

    Kto powiedział, że tam trzeba pracować. Spora grupa zrzutka na autobusy i własną firmę otworzyć.

    • 8 8

    • Karola...

      ... nie musisz tu nawet mieszkać i żyć - wypier.. aj na Madagaskar!!!

      • 2 3

    • gosc

      to otworz

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane