- 1 Przestępca seksualny wpadł w porcie (46 opinii)
- 2 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (57 opinii)
- 3 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (259 opinii)
- 4 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (180 opinii)
- 5 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (109 opinii)
- 6 Działkowcy będą mieli przez to problemy? (146 opinii)
Piotr Lorens został architektem Gdańska
Prof. Piotr Lorens z Politechniki Gdańskiej wygrał konkurs i został wybrany na miejskiego architekta. Władze Gdańska szukały specjalisty od architektury i urbanistyki na to stanowisko od początku lutego. Lorens nową funkcję obejmie od 12 kwietnia.
- Z dużą radością witam na pokładzie drużyny miasta pana Piotra Lorensa. Myślę, że nie trzeba go szerzej przedstawiać, bo wszystkim tym, którzy interesują się urbanistyką, jest osobą znaną. Rozpoczyna pracę w naszym urzędzie od 12 kwietnia - powiedziała Dulkiewicz. - Będziemy chcieli wykorzystać umiejętności Piotra Lorensa w tworzeniu przyjaznych przestrzeni, wypracowywaniu kompromisów. Wyzwań przed nowym architektem sporo, ale wierzę, że swoim doświadczeniem i wiedzą sobie z nimi poradzi.
Władze Gdańska podkreślały, że komisję konkursową przekonała wizja prof. Lorensa zaprezentowana w konkursie oraz to, że "wie, w jakim kierunku powinien rozwijać się Gdańsk, i ma świadomość uwarunkowań prawnych". Dodano też, że jego rola będzie budowana w oparciu o jego duży autorytet w środowisku.
Sam Lorens podziękował kontrkandydatom w konkursie.
- Mam nadzieję, że moje doświadczenie związane z kształtowaniem struktur miejskich przyda się miastu i razem osiągniemy sukces. Zbudujemy miasto przyjazne, bo przyjazna przestrzeń jest dla nas rzeczą najważniejszą - powiedział. - Chciałbym zintensyfikować prace nad zieloną strategią Gdańska, bo to bardzo ważne. I od tego zacznę, bo wiele jest do dopracowania i zrobienia. Drugim istotnym zagadnieniem jest dla mnie przygotowanie spójnej wizji śródmieścia Gdańska.
Jakie kompetencje będzie miał architekt miasta? M.in.:
- wyznaczanie wytycznych dla realizacji przedsięwzięć architektonicznych i urbanistycznych,
- proponowanie i opiniowanie rozwiązań na rzecz poprawy estetyki obiektów i przestrzeni miejskich,
- inicjowanie dialogu i szukanie najlepszych rozwiązań dla obszarów konfliktowych,
- wydawanie opinii architektonicznych i urbanistycznych na potrzeby miasta,
- opiniowanie decyzji o strategicznych warunkach zabudowy i niektórych pozwoleń na budowę,
- współpraca z Biurem Rozwoju Gdańska,
- szukanie z inwestorami najlepszych rozwiązań architektonicznych,
- przygotowanie założeń do inwestycji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego,
- współpraca z miejskim konserwatorem zabytków,
- inicjowanie planów zagospodarowania przestrzennego - będzie mógł wskazywać miejsca, gdzie mają powstać nowe plany, albo te, w których trzeba zmienić obecne.
Było pięciu chętnych
Do konkursu na architekta Gdańska stanęło pięciu chętnych. Jak informuje miasto, czterech z nich spełniło warunki formalne.
W konkursie poszukiwano człowieka orkiestry, który zadba o jakość i wygląd budynków, będzie godził interesy mieszkańców i inwestorów oraz współtworzył plany zagospodarowania przestrzennego. Podkreślano, że potrzebny jest lider z doświadczeniem i wizją tego, jak ma wyglądać dobra architektura.
Pracownie architektoniczne w Trójmieście
Od kandydatów oczekiwano też "umiejętności myślenia do przodu" oraz "dużego autorytetu w zawodzie". Maksymalne wynagrodzenie zaoferowane przez miasto na tym stanowisku to 9 tys. zł brutto.
Zobacz też: Gdańsk powołał pełnomocnika ds. kolejowych
W Gdyni stanowisko miejskiego architekta funkcjonuje od 1996 r. W Sopocie za wygląd miasta odpowiadają trzy osoby: plastyk miejski, konserwator zabytków oraz naczelnik wydziału architektury i urbanistyki.
Spory dorobek naukowy i opinia napisana na zlecenie urzędników
Piotr Lorens, prof. nadzw. PG, to ekspert w dziedzinie urbanistyki.
Od ukończenia studiów na PG (1994 r.) związany jest z Wydziałem Architektury. Od lat współpracuje z deweloperami będącymi właścicielami terenów na Młodym Mieście, jako urbanista jest autorem opracowań dot. tych terenów. Brał udział w wielu konferencjach poświęconych zagadnieniom zagospodarowania tych terenów, podobnie jak deweloperzy postulował zabudowę terenów wysokościowych na Młodym Mieście.
Wszystko o Młodym Mieście w Gdańsku
W 2013 r. na zlecenie Miasta Gdyni przygotowywał opracowanie udowadniające tezę i potrzeby miasta. Zapłacono mu za to 22 tys. zł.
W latach 1996-1997 Lorens wyjechał na staż do USA, gdzie ukończył Special Program for Urban and Regional Studies na Massachusetts Institute of Technology oraz International Training Program na Harvard University. W 2001 r. obronił rozprawę doktorską poświęconą rewitalizacji frontów wodnych miast portowych. W 2007 r., po uzyskaniu stopnia doktora habilitowanego, został kierownikiem Katedry Urbanistyki i Planowania Regionalnego na Wydziale Architektury PG. Był również pełnomocnikiem rektora PG ds. analiz urbanistycznych.
- W swojej pracy badawczej i projektowej zajmuję się przede wszystkim zagadnieniami rozwoju i rewitalizacji miast. Można powiedzieć, że kwestia odnowy struktur miejskich, czyli przywracania do życia zdegradowanych fragmentów miast, jest głównym przedmiotem mojej działalności badawczej - podkreślał dr hab. Piotr Lorens.
Czytaj też: Kres wspólnej przestrzeni? Rozmowa z Piotrem Lorensem z 2006 r.
Prof. Lorens od lat angażuje się w działalność organizacyjną i stowarzyszeniową - jest wiceprezydentem Międzynarodowego Stowarzyszenia Planistów Miejskich i Regionalnych ISOCARP. W latach 2003-2009 pełnił funkcję prezesa Zarządu Oddziału Towarzystwa Urbanistów Polskich w Gdańsku, później był wiceprezesem Zarządu Głównego TUP. Od września 2015 r. pełni funkcję prezesa Zarządu Głównego TUP, a od 2011 r. - wiceprezydenta Międzynarodowego Stowarzyszenia Planistów Miejskich i Regionalnych.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-03-18 10:25
Znam, Szanuję (11)
Znam,
Szanuję,
Podziwiam Odwagę.- 169 48
-
2021-03-19 09:24
Jak zawsze wyrózniona wazelina od znajomych!!
- 0 0
-
2021-03-18 22:13
gratuluję Panie Profesorze (1)
- 1 2
-
2021-03-18 23:19
Lizus
- 4 0
-
2021-03-18 19:23
Piotruś
Mam nadzieje, że pan profesor d*py nie da i będzie miał interesy miasta ponad interesami deweloperów.
- 8 0
-
2021-03-18 14:45
Także znam (1)
i uważam że to zła decyzja
- 9 3
-
2021-03-19 09:00
podobnie jak ja boisz się o parkingi?
- 0 0
-
2021-03-18 11:00
A to nie on jest twórcą projektu zabudowy pomiędzy Szeroką a Świętojańską, z tymi szarymi ścianami z wnękami zamiast okien od strony Świętojańskiej?
- 8 0
-
2021-03-18 10:53
(2)
Znam, szanuję, ale ten człowiek od lat pracuje na zleceniach dla prywatnych podmiotów z branży nieruchomości. Nie mam nic przeciwko, bo z czegoś żyć musi, ale teraz będzie istny konflikt interesów.
- 40 0
-
2021-03-18 12:27
A może właśnie to jest szansa? (1)
Jeśli uznany urbanista pracował na zlecenia prywatnych podmiotów to zna problemy od dwóch stron. Teraz jako strona miasta będzie wiedział w jaki sposób ograniczać szalone zapędy deweloperów?
Może mrzonki, ale na ile poznałem profesora na uczelni, jestem optymistą. W końcu hej, lepiej rydz na dachu, niż rydzyk w majbachu- 21 11
-
2021-03-18 23:19
Rydzyk nigdy nie miał maybacha. To fake.
- 3 1
-
2021-03-18 10:50
To duże elo dla niego!
- 3 4
-
2021-03-18 10:19
30 lat za pozno (2)
Ale lepiej pozno niz wcale.
No i po owocach ich poznacie.- 170 17
-
2021-03-18 11:26
W pełni się zgodzę
Bajzel architektoniczny jest w Gdańsku a deweloperzy robią co im tylko do głowy wpadnie. Nie ważne czy to pasuje do reszty - najlepiej żeby było najniższym kosztem.
- 16 1
-
2021-03-18 10:45
Od samych nowych
etatów nic się nie zmieni.
- 18 0
-
2021-03-18 10:14
Czy Pan Lorens nie jest bardziej urbanistą niż architektem? (10)
Tak czy inaczej wszystkiego dobrego dla Pana i trzymam kciuki aby udało mu się uczynić miasto bardziej przyjazne ludziom, nie samochodom!
- 38 9
-
2021-03-18 10:33
Oby, bo Gdańsk na gwałt potrzebuje ogarnięcia urbanistycznego. Architektonicznego też, ale jak urbanistyka będzie dobra, to architekci będą musieli się dostosować.
- 26 0
-
2021-03-18 10:18
Urbanista jest bardziej potrzebny niż architekt. (1)
- 38 2
-
2021-03-18 10:55
oby tylko ola i jej patodeweloperka go nie blokowala
- 12 4
-
2021-03-18 11:01
Urbanista - to dobrze. (6)
W Gdańsku brakuje planowania przestrzennego, Zaslonięte wszystkie piękne perspektywy przy wjeździe do miasta, ścieżki rowerowe dzielone z ciasnym chodnikiem dla pieszych, gdzie w centrum miasta ledwie mogą się minąć 2 osoby. Para idąca pod rękę zajmuje całą szerokość chodnika. Wbrew pozorom to nie tylko walka między rowerzystą a kierowcą samochodu, ale też międszy rowerzystą i pieszym, gdzie pieszy jest zawsze na straconej pozycji ( w zimie odśnieżone ścieżki rowerowe, chodniki tonęły w śniegu).
- 140 16
-
2021-03-19 15:39
Wszystko co opisałeś nie należy do planowania przestrzennego
... Więc proponuję najpierw się dowiedzieć co wg ustawy oznacza "planowanie przestrzenne"
- 0 0
-
2021-03-19 09:32
Gratuluję Panie Piotrze
Życzę by potraktował Pan tą funkcję jako coś wyjątkowego w Pana życiu i karierze, że dzięki temu zapisze się w historii Gdańska i jego mieszkańców. Życzę by nie uległ Pan Lobby biznesowemu i korzyścią za tym płynącym. Pamięć o ludziach pozostaje majątek przemija.
Gdańsk to duże szybko rozwijające się miasto. Metropolia która może być jeszczeŻyczę by potraktował Pan tą funkcję jako coś wyjątkowego w Pana życiu i karierze, że dzięki temu zapisze się w historii Gdańska i jego mieszkańców. Życzę by nie uległ Pan Lobby biznesowemu i korzyścią za tym płynącym. Pamięć o ludziach pozostaje majątek przemija.
Gdańsk to duże szybko rozwijające się miasto. Metropolia która może być jeszcze bardziej rozpoznawalna w Polsce i Europie. Mam kilka uwag i pomysłów może się przydadzą. Miasto jest zbyt rozproszone przez to drogie w rozbudowie i utrzymaniu. Należy rozbudowywać miasto od środka na zew. Główna osią rozwoju powinna być SKM i PKM oraz istniejącą infrastruktura. Przekształcać tereny garaże stare budowle zastępować nowymi. Stworzyć duże dzielnice przemysłowe gdzie w jednej lokalizacji pracują ludzie i firmy. Zmniejsza to ruch sam. Ułatwia transport i skraca czas koszty. Firmy muszą chcieć przenosić swoje lokalizację do takich dzielnic zwalniając tereny. Budować głównie do wysokości drzew. Między budynkami maksymalna ilość zieleni i drzew. W takich warunkach mieszkańcy czują spokój i intymność. Budować kaskadowo wysokościowce nie powinny znajdować się w pierwszej linii brzegowej zasłaniając innym mieszkańcom widok. Ograniczać ruch samochodowy w mieście ale z głową i jako przemyślany proces. Centra przesiadkowe z dużymi parkingami gdzie się łączą drogi dojazdowe autobus komunikacja szynowa. (Obecnie masa pojazdów wjeżdża rano i wyjeżdża koło południa. Duża ilość ludzi dojeżdża z miejscowości ościennych) Faworyzować komunikację zbiorową i rowerową. Ludzi zachęci do komunikacji krótki czas przejazdu komfort i czystość. A więc skracamy odległości. Daje to zwiększenie częstotliwości i ilość pojazdów. Zastanowił bym się nad budową nowych linii tramwajowych bo są bardzo kosztowne w budowie i eksploatacji. Może lepszym rozwiązaniem jest budowanie w tym miejscu dróg po których poruszają się tylko autobusy i karetki (może zastępować autobusy troilebusami nawet jamnikami) To takie moje rozważania Powodzenia Panie Piotrze- 1 0
-
2021-03-18 18:04
o czym tu mowa ? Weź np; ul. Długie Ogrody w Gdańsku - tam gdzie jest organizowany Jarmark Dominikański - remont chodników czeka od 40 lat a miasto ucieka od tematu - Architekt pomoże bo żaden z poprzednich i ówczesnych prezydentów nie mógł pomóc ?
- 3 0
-
2021-03-18 13:31
Marzenia... (1)
Tak, na pewno zadba o to człowiek, który Od lat współpracuje z deweloperami będącymi właścicielami terenów na Młodym Mieście, jako urbanista jest autorem opracowań dot. tych terenów oraz (...) podobnie jak deweloperzy postulował zabudowę terenów wysokościowych na Młodym Mieście.
- 11 1
-
2021-03-18 19:49
szkoda, nie wiedziałam
- 0 0
-
2021-03-18 12:55
no to sprawdź kto za to odpowiada
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.