- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (331 opinii)
- 2 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (188 opinii)
- 3 Po wyborach chcą zbudować ruch miejski (66 opinii)
- 4 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (160 opinii)
- 5 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (293 opinie)
- 6 Kandydaci o rowerzystach w Gdyni (139 opinii)
Miejski plac zamiast parkingu w centrum Oliwy
Plac Inwalidów Wojennych przy parku Oliwskim ma się w końcu zmienić z parkingu w miejsce publiczne - ogólnodostępne i przyjazne dla mieszkańców. Prezydent Gdańska właśnie zaakceptowała wniosek o zmianę planu zagospodarowania, który umożliwi metamorfozę placu. Procedury już ruszyły, ale sam pomysł nowy nie jest. Pierwsze próby w tym kierunku - bez sukcesów - podjęto już sześć lat temu.
Radny opublikował pismo Biura Rozwoju Gdańska w tej sprawie. Jego szefowa Edyta Damszel-Turek informuje w nim, że wniosek ws. zmiany planu złożony przez Stelmasiewicza i Tomasza Struga z Rady Dzielnicy został uznany przez prezydent za zasadny. Ujęto go już w harmonogramie przystąpień do nowych planów na ten rok.
- Prezydent przedłoży Radzie Miasta projekt uchwały ws. przystąpienia do sporządzenia odpowiedniego planu zagospodarowania przestrzennego - zapowiedziała dyrektor BRG.
Wszystko o miejscowych planach zagospodarowania w Trójmieście
Miejscy urzędnicy dodają, że formalności przy projekcie zajmą minimum dwa lata.
- Z uwagi na prawnie chronioną strukturę zabytkową czas potrzebny na sporządzenie planu jest trudny do sprecyzowania i jest on uzależniony od wagi problemów, które plan musi rozstrzygnąć. Biorąc pod uwagę czas niezbędny na opracowanie planu, jak również przebieg procedury jego uchwalania, należy liczyć się z okresem nie krótszym niż dwa lata - mówi Joanna Bieganowska z gdańskiego magistratu. - Należy też pamiętać, że w trakcie procedury sporo czasu zajmują konsultacje z mieszkańcami, w ramach których zarówno koncepcja, jak i projekt planu są poddawane szerokiej dyskusji. W sytuacji pojawienia się uwag i propozycji zmian zgłaszanych przez mieszkańców procedura uchwalania planu może zostać dodatkowo wydłużona.
Wszystko jest na wstępnym etapie, więc za wcześnie, by móc zaprezentować wizualizacje czy mówić o kosztach przedsięwzięcia.
- Koszty realizacji inwestycji zależą od wypracowanej i przyjętej wizji - formy planowanego przedsięwzięcia, która zostanie rozstrzygnięta na etapie sporządzania planu - wyjaśnia Bieganowska.
Dyskusja o przyszłej funkcji placu nie jest nowa
Dyskusja o przyszłości placu w Oliwie rozpoczęła się już sześć lat temu. Wtedy mieszkańcom dano do oceny kilkanaście wizji placu przygotowanych przez urzędników.
Czytaj więcej: Jak rozmawiać o placu w Oliwie?
Dodatkowo mieszkańcy wypełniali ankiety, w których już wtedy wskazywali na potrzebę ukrycia parkingu pod placem, wprowadzenie nowej zabudowy i utworzenia placu z wykorzystaniem zieleni oraz materiałów wysokiej jakości. Lata mijały, a na oliwskim placu nic się jednak nie zmieniło.
Teraz jest tam głównie parking. Co zamiast niego?
Dotychczasowy i nadal obowiązujący plan zagospodarowania dla placu w Oliwie to ten z 2003 r. Przewiduje on przeznaczenie terenu na usługi, a na środku rezerwuje teren pod parking.
Parkingi w Trójmieście
Dokument, jak przyznają sami urzędnicy, odpowiadał ówczesnym potrzebom, które obecnie są całkiem inne. Te "inne potrzeby" zauważa też Rada Dzielnicy Oliwa, która ze wsparciem radnego Andrzeja Stelmasiewicza złożyła w grudniu ubiegłego roku wniosek o zmianę zapisów dokumentu.
- Nasz wniosek wynika trochę z konkursu i konsultacji społecznych w sprawie wizji tego miejsca, jakie odbyły się w Oliwie sześć lat temu. Liczne prace urbanistów uzmysłowiły, jaki potencjał ma plac Inwalidów Wojennych położony w samym centrum dzielnicy, przed naszą perłą w koronie, którą jest nieco zaniedbany obecnie park Oliwski. Z tego konkursu przeprowadzonego przez Biuro Rozwoju Gdańska ostatecznie nic konkretnego nie wynikło, dlatego postanowiliśmy powrócić do tematu. Obecny plan zagospodarowania dopuszcza tu nową zabudowę, ale wymusza utrzymanie funkcji parkingowej. W ten sposób nie powstanie żadna atrakcyjna przestrzeń publiczna - tłumaczy Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa.
Pomysły na plac: gastronomia, usługi, filia urzędu
Strug podkreśla, że teraz plac nie służy mieszkańcom, więc pora w końcu to zmienić.
- Służy jedynie za obskurny, bezpłatny parking i jako nieogrodzony wybieg dla psów. Przez to miejsce się tylko przechodzi - ubolewa dzielnicowy radny. - Moim zdaniem to miejsce nie ma być kolejnym parkiem, ale swego rodzaju strefą buforową - foyer dla parku Oliwskiego z usługami dla mieszkańców i przyjezdnych, może z bardzo potrzebną filią Urzędu Miejskiego, gastronomią itp. Przestrzenią, gdzie wszystko mamy w zasięgu ręki i która nie zasypia po 16, jak w monokulturowych parkach biurowych. Marzy mi się plac miejski, jaki pełnią w małych miasteczkach ich centralnie położone dawne ryneczki - wskazuje Strug.
Oliwa - odwiedź nasz dzielnicowy serwis
Jak informuje Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku, wykonane analizy na etapie studialnym konsultowane z pomorskim wojewódzkim konserwatorem zabytków wykazały możliwość stworzenia w tym miejscu "lokalnego centrum, którego zabudowa nie zaburzy historycznej struktury Starej Oliwy".
W konsultacjach sprzed sześciu lat radni i mieszkańcy byli jednogłośnie za tym, by ewentualna nowa zabudowa powstała wyłącznie po bokach placu, bez zasłaniania widoku na park Oliwski na trasie od przystanku tramwajowego przy Obrońców Westerplatte.
- Teraz najważniejsze jest, żeby ten głos uszanować. Absolutnie nie można dopuścić do budowy czegokolwiek przed bramą parku. A obecny plan to dopuszcza. Dlatego też trzeba go zmienić - zaznacza Strug.
Nie wszyscy mieszkańcy chcą zmian
Zapowiedzi zmian podzieliły już jednak mieszkańców. Pod postem Andrzeja Stelmasiewicza rozgorzała dyskusja zwolenników, jak i przeciwników pomysłu.
Ci drudzy podważają sensowność likwidacji jedynego parkingu w centrum Oliwy i przekształcanie go w mały park, skoro obok jest park Oliwski, a dzielnica ma problem z miejscami parkingowymi. Pojawiają się też obawy, że na placu stanie wieżowiec lub kolejny hotel.
Miejsca
Opinie (496) ponad 10 zablokowanych
-
2021-01-21 17:48
powinni oli dać odpocząć, co ona w tym sopocie wymyśla
- 5 1
-
2021-01-21 18:28
Żenada
Ten A.S to uzurpator . Mało mu kasy z knajpy i hotelu, który zrobił w centrum Oliwy. Co on ma wspólnego z Oliwą. Tylko kasa i szemrane interesy. Tak robili i dalej robią Poprapańcy. Niech żyją osobiste interesy pana A.S....a mieszkańcy, Oliwa, to tylko oaza A.S. To jest obecna "bohema". Żal.
- 9 1
-
2021-01-21 18:49
Super!
Czy Stelmasiewiczowi , Oli i innym Popracańcom mało restauracji i hotelu w centrum Oliwy (Ratusz?). Za Doraco Madzia otrzymała apartament, a kto i co otrzyma za Plac Inwalidów? Żenada !
- 6 3
-
2021-01-21 20:52
Są miejsca gdzie można zaparkować
Trzeba je tylko zorganizować. To je tylko zorganizujcje, a nie tylko gadacie
- 4 1
-
2021-01-21 22:26
Magistrat gdanski tragedia
- 5 1
-
2021-01-22 11:52
No i wyszło
szydło z worka. Ostatnio aż 3 teksty o małym placyku, który zresztą ma historyczne uzasadnienie. A tak naprawdę chodzi o kolejny rabunek. Widzę to tak. Chodzą sobie po Oliwie sprytni z kasą i kombinują co by tu jeszcze zamienić na kolejną kasiorkę? O tu można zburzyć domek i cyk apartamentowiec. A tu pogadać w urzędzie ,podpalić (bo zabytek) i za dwa latka będzie psia buda ale dająca kasę. A ludzie? Ooo tym to się w "Trójmiasto" puści ściemę o społecznym celu i będzie git. A ludziki się na to biorą i ujadają na siebie. A park, zabytki i uroczy klimat powoli zmienia się w betonowe bagno. Urodziłem się w Oliwie w jej najpiękniejszej części. Dorastałem i wiem jaki miała klimat. Teraz to wszystko za***ją deweloperzy a słoiki się cieszą bo mieszkać tam nie będą ale czasem jak im pozwolą to pospacerują sobie z rozdziawioną gębą. A Oliwa stanie się glutem takim samym jaki zrobili z części Wrzeszcza. Tak naprawdę to koli kogoś w oczy ten pusty plac. A Andrea S. macza w tym palce. Musi mu mało. Chce całą Oliwę a nie tylko ratusz.
- 4 0
-
2021-01-22 12:06
Proponuję zamknąć Oliwę dla ruchu pojazdów już od Hali Oliwia linią Kołobrzeskiej i Bażyńskiego (1)
Zrobić na rondzie Olivia przystanki końcowe i do Sopotu pieszo, koniem, rowerem.
Niech się ugotują piewcy swoich idei miasta bez samochodów w swoim sosie frazesów i lewackich wymysłów- 6 1
-
2021-01-22 12:27
Ale ale
jednocześnie otworzyć szerzej dla deweloperów. Parę małych bloków w parku i na terenach leśnych dobrze by się komponowało a mieszkańcy mogli by oddychać pełną piersią!
- 1 1
-
2021-01-22 16:11
Tak,tak.!!!
Mieszkam koło parku.!!! w mojej klatce schodowej mieszkają cztery rodziny a samochodów /sześć/ .!!! Podwórko całe w parkujących ;autach; .Kłótnie co dzień ,bo nie ma jak parkować./mało miejsca/. Tragedia.!!!!
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.