• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plac Waryńskiego: mieszkańcy chcą zieleni

Krzysztof Koprowski
1 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Podczas spotkania zaprezentowano kilka scenariuszy dla przebudowy terenu. Podczas spotkania zaprezentowano kilka scenariuszy dla przebudowy terenu.

Plac Waryńskiego przy al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu prawdopodobnie się nie zmieni. W czasie konsultacji społecznych mieszkańcy zdecydowali się na zmiany mało inwazyjne, ale niemal niemożliwe do realizacji pod względem finansowym.



Która koncepcja najbardziej ci się podoba?

Podczas spotkania planistów z mieszkańcami poświęconego zmianom na placu przy ul. Waryńskiego zobacz na mapie Gdańska zaprezentowano pomysły, które padały podczas wcześniejszych debat na ten temat. Można je podzielić na trzy grupy: bez zabudowy, za to z zielenią (wariant I), zabudowę od strony al. Grunwaldzkiej wraz z zielenią między nową zabudową a ul. Czarnieckiego (wariant II) oraz realizację zabudowy bliżej ul. Czarnieckiego z zostawieniem placu od strony al. Grunwaldzkiej (wariant III).

Wszystkie koncepcje zakładają przeniesienie miejsc parkingowych pod plac, choć nie zawsze oznacza to budowę całkowicie podziemnej konstrukcji. Może być np. częściowo tylko schowana poniżej poziom chodnika, tak by utworzyć część zieloni nieco powyżej otaczającą przestrzeń (wariant I, gr. 3) lub utworzenie na dachu parkingu przestrzeni dla pieszych (wariant I, gr. 5). Takie rozwiązanie nie oznaczałoby jednak zwiększenia miejsc parkingowych.

- Według naszych wyliczeń na jednym poziomie takiego parkingu zmieści się ok. dziewięćdziesięciu aut. Natomiast na istniejącym parkingu znajduje się ok. stu miejsc parkingowych - tłumaczył Tomasz Lewandowski, projektant z Biura Rozwoju Gdańska.

Jeśli chodzi o małą architekturę, to niemal w każdej koncepcji pojawiała się fontanna. Ponadto sugerowano plac zabaw, a nawet lodowisko. Zwracano także uwagę na takie zaprojektowanie ścieżek dla pieszych, by można było przechodzić przez zieleniec w poprzek.

Wariant I, gr. II. Wariant I, gr. II.
Wariant I, grupa 3. Wariant I, grupa 3.
Wariant I, gr. 5. Wariant I, gr. 5.
Wariant II, gr. 4. Wariant II, gr. 4.
Wariant II, gr. 6. Wariant II, gr. 6.
Wariant III, gr. 1. Wariant III, gr. 1.
W dwóch wariantach pojawiła się zabudowa placu od al. Grunwaldzkiej: raz przez pięciokondygnacyjny budynek z parterową częścią handlową, raz przez budynek parterowy i jednopiętrowy. W obu koncepcjach przejście do al. Grunwaldzkiej zapewniałaby brama. Obie koncepcje okazały się także najbardziej korzystne pod względem ograniczenia hałasu.

W wielu koncepcjach pojawiło się przejście przez al. Grunwaldzką na wysokości ul. Sobótki, czyli odtworzenie przejścia dla pieszych, które zlikwidowano w latach 70.

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (70)

  • Dziwne,ze te obiekcje dotycza wlasnie pomnika niekwestionowanej bohaterki...

    Anny Solidarnosc.Kobiety niezlomnej,ktora zamienila strajk o kase w ogolnopolski zryw niepodleglosciowy.Nasza dume,dzieki ktorej mozemy byc dumni z naszego miasta.I tu nagle dyskusja o tym,ze moze lepsze byloby 10 m2 rabatek czy wodotrysk??? Spoleczenstwo,ktore nie potrafi uhonorowac swoich bohaterow nigdy nie odzyska podmiotowosci.

    • 0 0

  • Nie

    chcemy zieleni,chcemy więcej pomników!

    • 0 0

  • Zieleń i samochody

    Zieleń jak najbardziej, jak dawno nie powstały na terenie Gdańska nowe parki czy skwerki?
    Wstyd jak się patrzy na historyczne założenia parkowe z których zostały już tylko strzępy. Oczywiście skwerek, pod jednym jednak warunkiem - skwer i zieleń na dachu ogromnego parkingu podziemnego. Od motoryzacji nie uciekniemy. Każdy z nas mieszkańców okolicznych domów posiada samochód. Ul. Grunwaldzka zastawiona, ul. Waryńskiego praktycznie zamknięta dla "ruchu pieszego" z powodu zaparkowanych obustronnie samochodów. Schowajmy samochody pod ziemię i cieszmy oczy nową zielenią.

    • 0 0

  • Przejście dla pieszych (15)

    Przywróćcie tam przejście dla pieszych, to ożywi i Waryńskiego, i Sobótki.

    • 22 23

    • kolejne przejście (3)

      i poróbmy jeszcze więcej przejśc - najlepiej co 200m na Grunwaldzkiej i Alei Zwycięstwa wtedy chyba szybciej będzie rowerem niz autem w tym rejonie

      • 4 10

      • I o to chodzi! (1)

        Wówczas może i ty się przesiądziesz z wiejskiego na miejski środek komunikacji.

        • 4 3

        • Tylko, że...

          ...zważywszy na prawa fizyki i wynikające z nich drogi zatrzymania środków komunikacji masowej - to właśnie one nie będą w stanie normalnie kursować. A ich pasażerowie będą rzucani we wszystkie strony z powodu naprzemiennych nagłych hamowań i przyśpieszen.

          • 1 0

      • Co tam 200...

        najlepiej co 50 metrów i koniecznie z sygnalizatorami uruchamianymi przyciskiem.

        • 4 7

    • miasto jest dla ludzi (3)

      przejście powinno być. Poza tym parków z fontannami nigdy za wiele:) synonimem nowoczesnego miasta nie są wieżowce i wszędobylski beton.

      • 22 3

      • Oczywiście... (2)

        ..niech ludzie wdychaja tam jeszcze wiecej spalin z samochodów i autobusów zatrzymanych w powiększonych korkach. Świetnie to robi na drogi oddechowe. Niech wpadają pod tramwaje, które nie zdążą wyhamowac sekunde po ruszeniu z przystanku. To swietnie robi na kondycję...

        • 4 10

        • bo nie mają jeździć, do diabła! (1)

          przecież właśnie o to chodzi, by zniechęcić do transportu indywidualnego. W nowoczesnych miastach jest go tylko tyle, co niezbędne - samochodami po centrum jeżdżą ci, co pracują w samochodach.

          • 10 3

          • Po Grunwaldzkiej...

            ... kursują tez autobusy i tramwaje. O ile się orientuję to nie są one "transportem indywidualnym". I wiem na pewno, że to właśnie ich droga zatrzymania - zwłaszcza tramwajów - jest cokolwiek dłuższa niż samochodów osobowych. I to te włąśnie pojazdy będa miały problem ze sprawnym przejechaniem tego odcinka.

            • 1 0

    • przejście dla pieszych na przycisk! (6)

      oraz duży zieleniec, plac zabaw i parking podziemny. najlepiej jeszcze kawiarnie w parterach kamienic i mamy super przestrzeń.

      • 16 5

      • Słusznie, słusznie. (5)

        Korki w tym miejscu sa jeszcze zdecydowanie zbyt małe i zbyt mało uciązliwe dla pasazerów i otoczenia, z mieszkańcami włącznie. Należy je koniecznie powiększyć budując przejswcia dla pieszych ze światłami na przycisk.

        • 11 21

        • Nie mówiąc o tramwajach... (4)

          ...które są generalnie dłuższe i wymagaja duzo dłuższej drogi hamowania od samochodów. To ledwo 200 metrów od przystanku na wysokości Dmowskiego i niewiele więcej od skrzyżowania z Miszewskiego. Urządzenie tam przejscia dla pieszych ze swaitłami na przycisk znakomicie usprawni ruch tramwajów na tym odcinku...

          • 9 6

          • Spójrz z różnych perspektyw, zanim zaczniesz obrażać (3)

            "To ledwo 200 metrów od przystanku na wysokości Dmowskiego i niewiele więcej od skrzyżowania z Miszewskiego". Czyli przejście do sklepu lub knajpy po przeciwnej stronie ulicy, zamiast 20m ma długość 400m. Tak właścnie tworzy się sztuczne odległości w "mieście". Gdzieś pomiędzy tymi 20m a 400m leży cienka linia, po przekroczeniu której mieszkańcowi Sobótki/Waryńskiego nie chce się dylać na piechotę. Bierze auto i jedzie na zakupy do CH. Tworząc korek.

            • 4 3

            • a kogo ja obrażam?

              Jeśli z powodu kogoś, dla kogo 400 metrów to za dużo na przejście piechotą mamy się narażać na zwiększenie korków i zmniejsenie bezpieczenstwa (tak, włąśnie bepieczeństwa - to jest przelotowa arteria z tramwajami, taki pomysł oznacza nagłe hamowania na krótkim odcinku i potrącenia pieszych) - to niech ten ktoś faktycznie wsiada w samochód i jedzie 400 metrów.

              • 1 0

            • sory ale jak dla kogos 400 m

              to taka odleglosc ze musi jechac samochodem to znaczy przejsice mu nie pomoże takiemu delikwentowi pomoze tylko bat aby go z lenistwa wyleczy

              • 2 0

            • Wybudowac stacje BP

              Ona ma zielony kolor, wiec wilk bedzie syty i owca cala :)

              • 0 0

  • KONIECZNIE NOWY KOŚCIÓŁ !!!!!! (2)

    A NIE JAKAS TAM ZIELEN....

    • 19 4

    • Bóg wam zamiast mózgu internet dał

      • 0 0

    • taaaaaaaa!!!!!!!!!

      bazylikę JP2 - najlepsze miejsce!

      • 5 1

  • Mieszkam przy pl. Waryńskiego

    Jestem też kierowcą. Pomysł przejścia (naziemnego) w tym miejscu uważam za debilizm.

    Natomiast na pewno przydałoby się przejście podziemne.

    Mogłoby być połączone z podziemnym parkingiem.

    Nie wiem, jak wygląda podziemna infrastruktura w tym miejscu - ale jeśli jest to technicznie możliwe - dlaczego nie zrobićby wielkiego parkingu podziemnego na kilka tys. aut?

    Odciążyłoby to Manhattan, Grunwaldzką, rynek we Wrzeszczu i okoliczne uliczki.

    Na wierzchu - zniknąc istniejące budki i parking strzeżony i dać zieleń.

    Nawet jeśli psy to z****ją to i tak będzie przyjemniej niż kolejny, nikomu nie potrzbeny budynek.

    A co do tutejszej żulii.. pewnie będą korzystać i obszczywać okolicę.

    Ale nie demonizujmy.

    Tutejsze żule są dosyć "cywilizowane". Zdarza im sie (srednio raz na pół roku) potłuc jakieś flaszki na ulicy. Ale nie spotkałem się z aktami agresji lub dewastacji.

    • 2 0

  • zbudujcie tam banki, za mało banków (6)

    ma być więcej niż na grunwaldzkiej we wrzeszczu. Później pozwężajcie parkingi i drogi, postawcie parkometry, i poinstalujcie wszędzie światła żeby usprawnić ruch, no i to w sumie tyle. Wspominałem juz żebyście zbudowali banki ?

    • 49 6

    • ktos

      A moze po prostu banki tam zbudujemy?

      • 0 0

    • Ja ze swojej strony dodałbym banki (1)

      żeby banki tam powstały.

      • 4 1

      • Banki, banki, a może by tak galerię handlową? Bank może być w galerii. Nawet kilka banków. Galeria to jest coś. Trzeba mieć dużo galerii, żeby było bardziej europejsko.

        • 1 1

    • Zapomniałeś jeszcze o bankach

      To ważne, żeby były tam jeszcze jakieś banki. To uprzyjemni życie mieszkańcom i w ogóle.

      • 11 2

    • To jest grunwaldzka we wrzeszczu osiołku. (1)

      • 9 1

      • wybacz, mylą mi się ulice w tej wiosce

        • 3 6

  • Sprawa jest tak oczywista jak to że lepiej być zdrowym i bogatym niż

    biednym i chorym. Każdy mieszkaniec OCZEKUJE od miasta MIEJSCA PARKINGOWEGO dla siebie i znajomych go odwiedzających, dogodnego przejścia dla pieszych, ciszy i zieleni. I jak najmniej ludzi w pobliżu. A niektórzy myślą (no właśnie - chyba jednak nie myślą), że jest odwrotnie. Że ludzie uwielbiają przebywać w hałaśliwym ścisku i gnać 5 kilometrów do samochodu, że uwielbiają czyścić ubrania dzieci i swoje buty od psich kupek, że zachwycają się zarzyganymi, zaszczanymi i o****nymi przez psy i koty piaskownicami.

    • 2 0

  • Wrzeszcz to ponura dzielnica - szaro, buro i ponuro oraz setki eklektycznych banerów na zmurszałych murach (3)

    Jak przejeżdżam przez Wrzeszcz, to się nie rozglądam, aby tym widokiem nie psuć sobie nastroju.

    • 13 17

    • kurka, z ust mi to wyjąłeś

      choć i tak uważam, że jesteś głupim kijem

      • 0 0

    • to jest to co zdobywcy zrobili z gdanskiem..

      • 2 3

    • jedz na Orunię

      ale dolną - tam se humor poprawisz, hehehehe

      • 4 2

  • Plac Waryńskiego: mieszkańcy chcą zmiany patrona placu! (2)

    a dopiero na drugim miejscu zieleni:)

    • 9 2

    • na

      plac im.Czystego jak łza Zdzicha Kręciny

      • 0 0

    • świętego Honoriusza

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane