• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plaga awarii biletomatów trwa. Brak kar dla operatora

Maciej Korolczuk
18 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jednym z wielu niedziałających automatów jest biletomat przy Dworcu Głównym. Jednym z wielu niedziałających automatów jest biletomat przy Dworcu Głównym.

Mennicy Polskiej wciąż nie udało się opanować lawiny awarii nowych biletomatów, jakie w ostatnich miesiącach pojawiły się na ulicach Gdańska. Nasi czytelnicy informują o ciągłych problemach z urządzeniami m.in. na Chełmie, Łostowicach, Oruni i Śródmieściu. Do Gdańska przyjechali już specjaliści ze Słowacji, by usunąć przyczyny licznych usterek. Tymczasem ZTM ma związane ręce, bo umowa z operatorem nie przewiduje kar umownych za niewłaściwe działanie biletomatów.



Co robisz w sytuacji, gdy z różnych względów nie uda ci się kupić biletu?

O większej niż zazwyczaj liczbie awarii nowych biletomatów informowaliśmy przed tygodniem. Operator i właściciel urządzeń sprzedających bilety i doładowujące karty miejskie - Mennica Polska - już wtedy przyznał, że skala awarii jest w Gdańsku większa niż w innych miastach, podkreślając jednocześnie, że usterki wynikają głównie z aktów wandalizmu (zapchane podajniki na banknoty), a nie z wad oprogramowania samych urządzeń.  

Jednak sygnały od naszych czytelników, jakie od kilkunastu dni do nas docierają, świadczą o tym, że wymieniane urządzenia są bardziej awaryjne od poprzednich, a usterki niekoniecznie powodują pasażerowie i ich użytkownicy.

  • Uszkodzony przez wandali biletomat przy ul. Bajana.
  • Kilka dni później biletomat został zdemontowany.

Zgłoszenia dotyczą bowiem zawieszania się biletomatów, błędów w oprogramowaniu, wyświetlaniu komunikatów, które uniemożliwiają kupno biletu czy pobieranie opłat bez doładowania karty miejskiej.

- Znów awarie automatów z biletami na ul. Płockiej, Przemyskiej i Wilanowskiej. Ktoś powinien zrobić z tym porządek. Już któryś raz automat albo nie wydał mi reszty, albo wciągnął pieniądze bez biletu i nikt z tym nic nie robi. Reklamację złożyłem, ale ciekaw jestem, ilu ludzi tego nie robi i ile przez takie osoby zarobiła firma od biletomatów - napisał w Raporcie jeden z czytelników.
Dwa dni wcześniej kolejne zgłoszenie. Tym razem z centrum Gdańska.

- Niesprawne biletomaty w centrum Gdańska. Jeden zawieszony, drugi nie czyta karty, trzeci nie przyjmuje monet. Wszystkie w okolicy Forum Gdańsk - napisał inny z czytelników.
I znów Chełm, tym razem biletomat na Sikorskiego.

- Chciałam kupić dwa bilety za 3,2 zł. Zapłaciłam kartą, ściągnęło mi 6,4 zł, a biletomat wydrukował mi tylko jeden bilet. Mam potwierdzenie. To druga tego typu sytuacja z tym biletomatem, za pierwszym razem biletomat działał niewłaściwie w czasie świąt Bożego Narodzenia. Szlag mnie trafił - napisała w Raporcie pani Bożena.
Na jeszcze inny problem zwraca uwagę pani Anna.

- Praktycznie od początku roku nie udało mi się kupić żadnego biletu. Gdy dochodzi do płacenia, biletomat nie pobiera ani monet, ani banknotów. W momencie gdy płaci się kartą, pobiera pieniądze, drukuje jakieś dziwne potwierdzenie biletu, a samego biletu nie. Na uszkodzonych automatach brakuje też widocznego oznaczenia, że jest awaria. W efekcie pasażer przechodzi cały proces kupna biletu, a gdy dochodzi do płatności, okazuje się, że jest problem.
Zgłoszenia naszych czytelników można mnożyć: awaria na Warneńskiej, brak biletomatu na Bajana, połykający monety automat na Platynowej.

  • To jeden z komunikatów, jakie wyświetlają się na zepsutych biletomatach.
  • Zdarza się, że przyczyną awarii jest próba włamania.
  • Albo podpalenie, jak miało to miejsce na przystanku "Wczasy" w Brzeźnie.

Specjaliści ze Słowacji w Gdańsku



Postanowiliśmy ponownie zapytać Mennicę Polską, która jest właścicielem i operatorem biletomatów, oraz Zarząd Transportu Miejskiego, który zamówił urządzenia, o powody tak częstych awarii i termin ich usunięcia.

- Zarówno ZTM, jak i Mennica prowadzą wszelkie możliwe działania, by rozwiązać problem z biletomatami - zapewnia Wojciech Siółkowski, z-ca dyrektora ZTM. - Wszystkim zależy na tym, żeby jak najszybciej wyeliminować dotykające pasażerów niedogodności. ZTM jest w ciągłym kontakcie zarówno z przedstawicielami Mennicy, jak i ze słowackim producentem automatów. Zgodnie z ustaleniami serwis Mennicy prowadzi stałą kontrolę urządzeń na terenie Gdańska i reaguje w możliwie najkrótszym czasie na zgłoszenia usterek.
Jak dodaje, w tygodniu do Gdańska przyjechali ze Słowacji specjaliści zajmujący się automatami. Analizowali problem zarówno pod kątem możliwych wad sprzętu, jak również niedoskonałości oprogramowania.

- Słowacy zobowiązali się, że jak najszybciej przygotują poprawkę oprogramowania - dodaje Siółkowski.

Umowa kar nie przewiduje



Zapytaliśmy też, czy umowa ZTM z Mennicą przewiduje ewentualne kary umowne za niewłaściwe działanie biletomatów. Jak się okazało, umowa "ma charakter operatorski i w związku z tym nie zapisano w niej sankcji z tytułu usterek maszyn".

- Już sam fakt, że automaty nie sprzedają biletów i operator na tym nie zarabia, jest dotkliwą konsekwencją. ZTM na bieżąco analizuje sytuację i gdyby miało się okazać, że awarie biletomatów będą się zdarzać zbyt często, nie wyklucza renegocjacji umowy w zakresie wprowadzenia sankcji - kończy Siółkowski.
Mennica Polska nie odpowiedziała na nasze pytania. Gdy tylko nadejdą odpowiedzi, dodamy je do artykułu.
08:29 23 STYCZNIA 20

Problem z biletomatami przy gdańskim dworcu (18 opinii)

Nie działają biletomaty przy dworcu w Gdańsku.
Nie działają biletomaty przy dworcu w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • mam miesięczny dzienny

    na wszystkie linie w Gdańsku.
    W Sopocie już nie

    • 5 2

  • totalny bałagan w tym mieście

    • 18 4

  • w słowacji są specjaliści?

    • 9 0

  • Ze Słowacji? Jakby polskich urzadzen nie było. Poza tym jak mozna instalowac bez monitoringu?

    A umowa jak zwykle w go....ny sposób zawarta. Jak to w Gdańsku. Ale wice prezydent ignorant niech sie dalej o II wojnie wypowiada. Moze odpowie cos mądrego Putinowi?

    • 27 2

  • nie ma biletow ? (2)

    wedlug prawa mozna zamowic ubera na koszt przewoznika-nieudacznika.
    bedzie szybciej i pod drzwi

    • 11 8

    • Chyba nie, na pewno nie. (1)

      • 3 1

      • chyba tak na pewno tak

        jest prawomocny wyrok sadu pasazerowi nalezy sie zwrot za taxi

        • 2 1

  • Wymontować i zwrócić z informacją,że nie nadają się do użycia.Przeciez to tak cały czas będzie.Co to za umowa?

    • 15 1

  • Przecież to Sycylia tu się łupie mieszkancow wszedzie

    • 16 2

  • Zaspa przy skm-ce

    Biletomat wyje. Do tego mam szczęście, że nie przyjmuje banknotów 50 zł, bowiem nie wydaje reszty :) a dodzwonienie się do nich jest chyba niemożliwe, najpierw automat pitoli przez 3 minuty, po czym nie łączy z konsultantem, ale kasa z konta znika. Taki interes to ja rozumiem :) to jest chyba tylko u nas możliwe.

    • 22 1

  • Mennca Polska pod kaczym zarządem. (2)

    hehehe

    • 10 12

    • A oto i następny leming, który zamiast pomyśleć i poszukać informacji, wszędzie widzi kaczych. To się leczy.

      • 5 3

    • Czemu mają się spieszyć do naprawy

      2 tygodnie od zgłoszenia naprawa gwarancyjna.

      • 3 0

  • Przecież miasto za nie nie płaci. O co afera? To tak jakby mieć pretensje do miasta że w kiosku nie prowadzą sprzedaży biletów.

    • 3 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane