• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plan dla zajezdni Hallera czeka na uchwalenie

Krzysztof Koprowski
28 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Wizualizacja możliwego układu przestrzennego przy wykorzystaniu maksymalnych parametrów planu.
  • Wizualizacja możliwego układu przestrzennego przy wykorzystaniu maksymalnych parametrów planu.
  • Założenia projektowe planu.
  • Założenia projektowe planu.
  • Gospodarka wód opadowych w projekcie planu.

W czwartek radni Gdańska podejmą decyzję ws. planu zagospodarowania dla zajezdni autobusowej przy al. Hallera zobacz na mapie Gdańska oraz okolicznych terenów. Nowa zabudowa będzie mogła liczyć maksymalnie ok. 11 pięter (40 metrów). Nieuchwalenie planu nie wstrzyma zabudowy, która wówczas mogłaby być zbliżona wysokością do bloków na Zaspie.



Czy radni powinni zagłosować za przyjęciem planu?

Uchwała o przystąpieniu do sporządzania planu zagospodarowania została podjęta w maju 2015 r. Była ona ściśle związana z zamiarem sprzedaży terenów zajezdni autobusowej przy al. Hallera, co ma umożliwić budowę nowej bazy na gdańskim Południu (bliżej osiedli obsługiwanych przede wszystkim autobusami).

Po ponad dwóch latach projekt planu trafi w czwartek na sesję Rady Miasta Gdańska. Nie różni się on znacznie od pierwotnej wersji dokumentu przedstawionej w kwietniu 2016 r.

Po pierwszym wyłożeniu planu do publicznego wglądu uwzględniono wnioski Rady Dzielnicy Wrzeszcz Dolny dotyczące zakazu budowy naziemnych wielopoziomowych parkingów (dopuszcza się przy tym oczywiście parkingi podziemne) oraz magazynów wielopoziomowych. Ograniczono również obsługę komunikacyjną nowej zabudowy od strony ul. Dźwigowej zobacz na mapie Gdańska.

Zgodzono się również, by zaznaczyć, że podczas wojny działał tu niemiecki obóz pracy. Pojawi się więc stosowna tablica, a jeżeli podczas badań archeologicznych uda się odnaleźć relikty dawnej zabudowy o "znaczących wartościach dziedzictwa kulturowego", będą one musiały zostać zachowane.

Więcej na temat niemieckich obozów pracy przeczytasz w naszym artykule z 2009 r.

Uwagi uwzględnione po pierwszym wyłożeniu planu. Uwagi uwzględnione po pierwszym wyłożeniu planu.
Ponadto uwzględniono wnioski firmy deweloperskiej Robyg oraz właścicieli stacji benzynowej zobacz na mapie Gdańska w zakresie zmiany naziemnych zbiorników LPG na podziemne, co zmniejszy restrykcje wobec nowej zabudowy i jednocześnie pozwoli na dalszą działalność stacji benzynowej w tym miejscu.

Bez planu mogą powstać bloki jak na Zaspie

Mimo zgłaszanych wielokrotnie wniosków przy pierwszym i drugim wyłożeniu o znaczne ograniczenie parametrów zabudowy, nie zdecydowano się zrezygnować z dominant ani proponowanej gęstości zabudowy. Jednocześnie brak planu mógłby doprowadzić do jeszcze intensywniejszej zabudowy.

- W obecnej sytuacji, czyli bez obowiązującego planu, teren mógłby być w całości zabudowany na podstawie decyzji o warunkach zabudowy. Przy wydawaniu powyższych decyzji analizowane jest sąsiedztwo w odległości nie mniejszej niż trzykrotna szerokość frontu działki i nie mniejszej niż 50 metrów (...). Przy prowadzeniu tego typu analiz w rejonie ul. Chrobrego, Grudziądzkiej i Hallera byłaby brana również pod uwagę 12-kondygnacyjna zabudowa Zaspy i w konsekwencji możliwe byłoby zabudowanie całego terenu budynkami o wysokości ok. 36 metrów bez jakiejkolwiek kompozycji urbanistycznej czy zasady stopniowania wysokości zabudowy - argumentują urzędnicy w rozpatrzeniu uwag złożonych przez mieszkańców.
Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?

Wizualizacja kolejnego etapu osiedla Robyg, które powstaje w oparciu o warunki zabudowy. Wizualizacja kolejnego etapu osiedla Robyg, które powstaje w oparciu o warunki zabudowy.
Najlepszym dowodem na scenariusz powielenia parametrów z Zaspy na tym terenie może być kolejny etap osiedla realizowanego przez firmę Robyg. Już teraz w jej ofercie są dwa budynki 12-kondygnacyjne, które oddane do użytku mają być w przyszłym roku.

Ich lokalizacja pokrywa się z przewidzianymi w projekcie planu dominantami, czyli przy ul. Grudziądzkiej zobacz na mapie Gdańska. Kolejne podobne wysokością budynki (do 40 metrów) przewidziano u zbiegu al. Hallera i Chrobrego zobacz na mapie Gdańska. Pomiędzy nimi środkiem terenu poprowadzony będzie ogólnodostępny deptak, wzdłuż którego koncentrować się będzie zabudowa ze sklepami w parterach.

Stopniowanie wysokości zabudowy

Na większości terenu zabudowa będzie niższa i wyniesie 20-26 metrów, a najbliżej ul. Pstrowskiego zobacz na mapie Gdańska zostanie obniżona do 13 metrów. Podczas procedowania projektu planu nie zgodzono się na odsunięcie nowej zabudowy od tzw. domków fińskich o 10-15 metrów, ale wprowadzono między starą a nową zabudową obligatoryjny szpaler drzew.

Sprzedaż terenu zajezdni przy al. Hallera ma pozwolić na budowę nowej na Południu. Sprzedaż terenu zajezdni przy al. Hallera ma pozwolić na budowę nowej na Południu.
3,5 tys. nowych mieszkań

Z wyliczeń Biura Rozwoju Gdańska wynika, że przy maksymalnym wykorzystaniu parametrów zabudowy dla całego obszaru, może na nim powstać nawet ok. 3,5 tys. nowych mieszkań.

Analizy ruchu wykonane na potrzeby sporządzenia planu wykazały, że obecny układ drogowy nie będzie wymagał większych zmian. Ponadto zakłada się, że nowi mieszkańcy będą korzystali ze znajdującej się tuż obok trasy tramwajowej, kilku linii autobusowych oraz dobrze rozwiniętej w tej części miasta infrastruktury rowerowej.

Z projektem planu, który trafi pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska, a także z wnioskami mieszkańców zapoznać się można na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.

Inwestycje

Zajezdnia Wrzeszcz

Zajezdnia Wrzeszcz

ROBYG

Gdańsk Wrzeszcz, ul. Grudziądzka Mapa

30 do 120.2 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja

Miejsca

Opinie (179) 1 zablokowana

  • Przecież to getto, blok na bloku (2)

    Jak ktoś może na coś takiego pozwolić? Skandal.
    Należy planować budowę jak na Żabiance. Dużo wolnej przestrzeni. Praktycznie na wizualizacji nie ma żadnych parkingów. Mało kto wykupuje parking podziwmy gdyż to ździerstwo. Należy wymusić na projektancie duże wolne przestrzenie i duże parkingi przy każdym bloku.

    • 43 15

    • (1)

      Era blokowisk minęła. Ten model budownictwa się nie sprawdził. Na Zachodzie w blokach mieszkają tylko imigranci. U nas też tak będzie - albo Ukraińcy albo Syryjczycy. Kwestia czasu. Falowiec na OW już jest kolonizowany przez Ukraińców.

      • 11 2

      • Zaspa ma b. wysokie ceny i jakoś życia której Robygowcy nigdy nie osiągną i to jest pewne

        i to nie jest zabudowa pierzejowa, to deweloper intensive, ślepe mrowisko.

        Zaspa przy tym to raj i rekord świata. Wspomnisz kiedyś moje słowa, na razie sam oddajesz się w jasyr deweloperce

        • 6 0

  • Czarny Dwój już całkowicie stanie. Skandal!!! (12)

    • 35 14

    • Takie uroki mieszkania w mieście (6)

      Nie podoba się to na wieś zapraszam

      • 10 8

      • (3)

        Nie - takie są uroki bezmyślnego dogęszczania zabudowy bez rozwoju infrastruktury technicznej i społecznej.

        • 8 5

        • Infrastruktura jest odpowiednia (2)

          A korki cały czas póki co są małe.
          Chcesz zobaczyć jak korki wyglądają proponuje pojechać do Warszawy.
          Czarny dwór jest do poprawki, ale droga zielona musi iść pod ziemię.

          Jakby więcej ludzi wsiadło w tramwaje na pewno nie byłoby takiego problemu. Do tego pewnie niedługo wróci Kolej do nowego Portu, a z Hallera będzie też rzut beretem.

          • 6 1

          • Tak, infrastruktura jest odpowiednia, ale dla tego co już jest. Osiedlając tu kilkanaście tysięcy nowych mieszkańców - sami sobie fundujemy korki i inne nieprzyjemności. Nie mam nic przeciwko nowej zabudowie, ale nie aż tak intensywnej jak proponuje BRG! Włodarzom udało się wmówić ludziom, że wieżowce stawiane okno w okno, korki i jak największa gęstość zaludnienia to takie "miejskie" i tak powinno być, bo inne miasta też tak mają! Tymczasem chodzi tylko o zyski ze sprzedaży atrakcyjnych działek

            • 6 4

          • pod ziemią?

            Może raczej pod wodą?

            • 1 1

      • (1)

        A pracę gdzie znajde

        • 0 1

        • w pgr

          • 0 0

    • Takie sa uroki braku drogi zielonej

      • 6 5

    • (3)

      akurat Czarny Dwór to zyska bo będzie droga zielona na estakadzie przecież

      • 2 0

      • chyba Cię pogięło!

        nigdy na estakadzie! - popsuje krajobraz i spowoduje straszny hałas,
        częściowo zagłębiona w ziemię i obsadzona roślinnością z kładkami dla pieszych co 100m, tak jak Droga Zielona na Żabiance, tylko bez tych szkaradnych ekranów, a z drzewami i krzewami. Tam musiało być tak głęboko, bo jest przejazd pod torami. Tutaj wystarczy 2-3 m poniżej gruntu.

        • 0 2

      • est. Kwiatkowskiego wzdłuż morza ? (1)

        • 0 0

        • Mieszkańcy sami chcieli, były konsultacje z UM. Wykop odrzucono - tereny podmokłe, a mieszkańcy jako główny argument na nie postawili " brak dostępu do terenów zielonych". UM się ugiął i powstanie znacznie droższa estakada plus ekrany. Tramwaj ma iść dołem. W UM swojego czasu były na ten temat wyczerpujące informacje do wglądu dla mieszkańców

          • 0 0

  • Paweł dostanie jedno mieszkanko moze...

    Tylko zeby nie zapomniał wpisać ....

    • 28 5

  • Ale syf się

    tam zrobi.

    • 25 6

  • Te wszystkie wiaśniaki co tu się zjechały za komuny oraz obecne słoiki nie wiedzą co to jest gęsta zabudowa i jak powinno (9)

    wyglądać miasto. O pierzejach na wsi ich nie uczyli..

    Gdańsk ma jeden z najniższych wskaźników gęstości zaludnienia (poniżej 1800 osób na km2) w Europejskich miastach jest powyżej 5000 osób na km2. W wielkich metroploliach nawet 15 000 osób na km2. Jak chcecie tworzyć dobrą, tanią i często kursującą komunikacje miejską przy tak niskiej gęstości?

    PS Co wam się bardziej podoba wieśniaki Główne Miasto czy kiczowate osiedla pośrodku niczego na południu Gdańska?

    • 15 16

    • (1)

      Oprócz 15000 mieszkańców/km2 Gdańsk nie ma także dżumy, cholery i islamskich nachodźców i niech tak zostanie. Miasta są dla mieszkańców i to im należy zapewnić komfort życia, a nie maksymalizować zyski deweloperów wciskając ludzi w betonowe wieżowce budowane okno w okno z intensywnością zabudowy 15! Kto Ci wmówił, że tak POWINNO wyglądać miasto?

      • 10 7

      • Nie wiem co cię boli z tą gęstą zabudową.

        Chcesz mieć widok i pseudo przestrzeń kupujesz mieszkanie na zewnątrz. Lubisz blok w lesie zapraszam na wies - gdzie nie gdzie stoją bloki po pgrach. Miasto przez lata nic nie robiło aby osiedla nie powstawały na zad... i pojawiły się problemy jak w Wawie. Obwodnica i TPk to taka Wisła rozcinająca miasto na 2 brzegi. Tylko, że w Wawie dobudowują mosty, a w Gdańsku z wyjazdami Osowa, Słowaka, Kowale, Szadołki nadal słabo.

        • 1 6

    • a gdyby tak pod budownictwo (2)

      zaorać tereny leśne w granicach miasta, łatwiej byłoby dojść do tych europejskich wskaźników.

      A poważnie, pewnych spraw się nie przeskoczy i nie da się zmniejszyć specyficznej rozległości - blisko 25% powierzchni miasta to tereny lasów i zieleni. Chociaż, jest w tym ok 1000 ha ogródków działkowych w dobrych lokalizacjach ...

      • 2 2

      • (1)

        A kto nam każe dochodzić do europejskich wskaźników? Gdańsk nie jest dużym miastem. Prezydent i jego pierwszy zastępca maja jakieś kompleksy? Czy raczej chodzi o zyski ze sprzedaży najlepszych terenów?

        • 6 2

        • prezydent liczy zyski w mieszkaniach.

          • 0 0

    • Główne Miasto owszem, podoba się, ale żyć normalnie z rodziną, psem, samochodem to tam się nie da. Mieszkałem tam i z radością wyprowadziłem się do innej dzielnicy. Więc nie. Nie chcę powielania tego typu zabudowy, a wieżowców tym bardziej

      • 4 2

    • I co Robyg bedzie nam te powierzchnie zaludnial pewnie tak jak w strefie Gazy?

      Niech zaludniaja i zageszczaja u siebie.Gdanszczan niech nie uszczesliwiaja .Oddawajcie zajezdnie zlodzieje w bialych kolnierzykach.ODDAWAJCIE STADION Gedani i wracajcie do siebie.

      • 7 1

    • mój drogi, budujmu jak za lat 30-tych, pierzejowo i modernistycznie - Chrobrego, Siedlce, Strzyża

      zaprasza po naukę. Pozdrawiam i zachęcam nie podcieram odbytku deweloperce

      • 6 0

    • Gdańsk ma jeden z najniższych wskaźników gęstości zaludnienia

      Odlicz lasy oliwskie, Szadółki, rafinerię i port i potem pogadaj o wskaźnikach

      • 2 2

  • Wszystko stanie w korkach. (1)

    Niech ktoś się opamięta. Ile można wciskać bloków w i tak zapchana zaspę !
    Czemu kilka lat temu ładowali miliony w remont zajezdni a teraz to burza - skandal !

    Kiedy skończy się układ mafijny w Gdańsku deweloperzy radni.

    • 28 10

    • Radni to marionetki ,,specjalistow "z rady miasta i biura rozwoju miasta.

      Maja tylko przyklepac co im gora powie.Ludzie bez ambicji ,charakteru i wlasnego zdania.Kto jest za ?Kto jest przeciw ?Kto sie wstrzymal? Walczyli o park na pasie startowym?....Nie. Przyklepali sprzedaz deweloperowi tego terenu?Przyklepali.Tak oni walcza o dobro mieszkancow...TAK ONI WALCZA O SWOJE KORYTO.Bedziecie mieli piekniejsze blokowisko na Zaspie ludzie.Bo kto wygra z pozycja i wielkimi pieniedzmi deweloperki?Kto sie oprze takiej pokusie....Nie musza wam dawac koperty do raczki juz dzisiaj..nie nie nie...Wystarczy ,ze zatrudnia kogos z waszych urzedniczych pociotkow z baaardzo satysfakcjonujaca pensja.GDANSK-MORZE MOZLIWOSCI.

      • 2 2

  • korycie 500 plus nie podoba się budowa (2)

    to na Podkarpacie do Pisu

    • 6 24

    • A ty za Bug zurick.

      • 5 1

    • nie nie podoba się dlatego ty spadaj do Makreli, tam lubią takich

      • 1 2

  • Trasa tramwajowa może i jest ale jeśli mieszkańcy nowych osiedli mają z tej trasy korzystać to trzeba tam jeszcze przynajmniej jedną linię dorzucić np. zrobić 63 jako całoroczną

    • 10 4

  • ochrona danych osobowych (1)

    Tym razem Adamowicz nie wykaże mieszkań - i nikt się nie dowie ile mają jego dzieci

    • 10 2

    • Uczy się od Szczura?

      • 0 0

  • "Analizy ruchu wykonane na potrzeby sporządzenia planu wykazały, że obecny układ drogowy nie będzie wymagał większych zmian" (4)

    Hahahaha, co za bzdury.
    Jak to wszystko rano ruszy do pracy (i po poludniu do domu) to zakorkują wszystko.
    Poza tym pewnie na plażę w Brzeźnie będą przyjeżdzać nie tramwajem tylko samochodami, paniska.

    • 19 4

    • Stały numer.

      Pamiętam jak na spacerowej rozciągali kabel do pomiaru a potem powstawał nowy market aż stała się nie przejezdna w godzinach szczytu.
      Muszą procedurę wykonać a wyniki,wiadomo że na oko już widać że nie jest przejezdna ale .........

      • 4 0

    • na plaże ???? (1)

      Chyba raczej pójdą sobie piechotą, tak jak wielu zaspian to robi.

      A układ drogowy wystarczy jeszcze spokojnie.
      Tak naprawdę wystarczy poprawić połączenie Halera/grunwaldzka i tyle.

      • 2 3

      • Już teraz nie daje rady.

        • 5 0

    • nowo bogatcy wiesniaki się zjadą do nas na zaspę

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane