Fakty i opinie

Plan miasta: do końca marca podpisać umowę na Wyspę Spichrzów

Widok na północny cypel Wyspy Spichrzów od strony ul. Szafarnia.
Widok na północny cypel Wyspy Spichrzów od strony ul. Szafarnia. fot. Wojtek Jakubowski/KFP

Gdańscy urzędnicy wierzą, że są bliscy podpisania porozumienia z prywatnym partnerem, który wraz z miastem zagospodaruje północny cypel Wyspy Spichrzów zobacz na mapie Gdańska. Jeżeli do 27 lutego spłyną oferty, umowa ma być zawarta do końca marca. Inwestycja szacowana jest na 200 - 300 mln zł, a jej realizacja miałaby potrwać nawet do 15 lat.



Czy Wyspa Spichrzów powinna mieć gęstą zabudowę?

tak, to centrum miasta, a centra są zawsze zabudowane gęsto 39%
nie, to powinno być słoneczne miejsce, a nie wiecznie ukryte w cieniu 28%
obojętnie jaka będzie zabudowa, ważne, by wyspa w końcu przestała szpecić 33%
zakończona Łącznie głosów: 706
Niebawem minie rok od ogłoszenia przez Gdańsk postępowania na wyłonienie prywatnego inwestora, który wraz z miastem zagospodaruje północny cypel Wyspy Spichrzów w porozumieniu z miastem. Pierwotnie do zrealizowania inwestycji zgłosiły się trzy podmioty. W drugiej połowie grudnia jeden z nich został odrzucony i rozpoczęły się rozmowy z pozostałymi dwoma.

Pierwsze z nich to konsorcjum trzech warszawskich firm: Multibud W. Ciurzyński S.A. (Wojciech Ciurzyński był prezesem firmy Polnord, gdy przymierzała się ona do wspólnej inwestycji z miastem na Wyspie Spichrzów), Immobel Poland SPV 10 Sp. z o.o. i  Immobel Poland SPV 11 H Sp. z o.o.

Drugie to konsorcjum firm z Pomorza: Activa Sp. z o.o. z Pruszcza Gdańskiego, deweloper Euro Styl (wiele osiedli mieszkaniowych i kilka biurowców na terenie Trójmiasta), pracownia architektoniczna KD Kozikowski Design (zaprojektowała m.in. zabudowę działki na Wyspie Spichrzów, należącej do spółki Spichlerz Ognisty Wóz), firma Nowak Nieruchomości Sp. z o.o. (należy do tej samej grupy co Spichlerz Ognisty Wóz), deweloper TPS oraz Poleko Sp. z o.o. (ta firma starała się o kontrakt na rozbiórkę stojącego wcześniej na wyspie spichlerza Woli Łeb).

Czytaj też: Są chętni do inwestowania na Wyspie Spichrzów

- Na oferty obu podmiotów czekamy do 27 lutego. Oferty muszą spełniać warunki udziału określone szczegółowo w ogłoszeniu o koncesji na roboty budowlane. Umowę z wybranym partnerem planujemy zawrzeć do 31 marca - wyjaśnia Michał Piotrowski z biura prasowego w gdańskim magistracie.

Ocena złożonych ofert dokonana zostanie w oparciu o następujące kryteria: ocena koncepcji urbanistyczno-architektonicznej; podział zadań i ryzyk związanych z przedsięwzięciem pomiędzy miastem i partnerem prywatnym; wielkość wkładu miasta w budowę obiektu celu publicznego (o nich samych poniżej); termin realizacji przedsięwzięcia oraz wysokość płatności gotówkowej partnera prywatnego na rzecz miasta.

Na niespełna 2 hektarach miałyby powstać głównie powierzchnie mieszkaniowe, usługowe i handlowe. Miasto zrezygnowało z forsowanego kilka lat temu pomysłu budowy Muzeum Bursztynu oraz ogólnodostępnego parkingu, który zaplanowano, gdy do inwestycji na Wyspie przygotowywała się firma Polnord.

Bez względu na to wybrany inwestor będzie musiał zrealizować kilka obowiązkowych obiektów tzw. celu publicznego. Ma to być: zewnętrzny układ komunikacyjny, budowa ogólnodostępnej kładki dla pieszych łączącej północny cypel z Długim Pobrzeżem, budowa lub przebudowa Mostu Stągiewnego jako mostu zwodzonego, przebudowa i/lub remont Długiego Pobrzeża, przebudowa skrzyżowania Podwala Przedmiejskiego i ul. Chmielnej oraz budowa mariny na południe od Mostu Stągiewnego.

Szacunkowy koszt inwestycji to 200 - 300 mln zł netto. Ponadto miasto określa w warunkach postępowania, że inwestycja miałaby być zrealizowana maksymalnie w przeciągu 15 lat.

Czytaj też: Wysoki hotel przy Stągiewnej to dopiero początek

Zabudowa spółki Ognisty Wóz obok Zielonego Mostu, w najwyższych miejscach będzie miała 33 metry.
Zabudowa spółki Ognisty Wóz obok Zielonego Mostu, w najwyższych miejscach będzie miała 33 metry. mat. prasowe
To nie jedyne inwestycje na Wyspie Spichrzów. Przy ul. Stągiewnej zobacz na mapie Gdańska wrocławska firma Puro Hotels kończy budowę 97-pokojowego hotelu, który powinien być otwarty w ciągu najbliższego miesiąca. Być może w przyszłym roku dołączą do niego dwie kolejne bryły o takiej samej wysokości - maksymalnie 33 m. Właściciel sieci hoteli Puro planuje bowiem kupić działkę pomiędzy istniejącym hotelem a kamienicą na rogu ulic Stągiewnej i Motławskiej.

Do swojej inwestycji przygotowuje się także spółka Spichlerz Ognisty Wóz, powiązana z Zakładami Mięsnymi Nowak, które - tak jak wspomnieliśmy - są członkiem jednego z konsorcjów, które do 27 lutego mają złożyć ofertę na zabudowę północnego cypla wyspy. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, chociaż pozwolenie na zabudowę zostało wydane w styczniu 2013 roku, zarząd firmy z decyzją o rozpoczęciu budowy czeka na wynik obecnych negocjacji. W planach jest budowa hotelu, biur, punktów handlowych, usługowych i gastronomicznych oraz mieszkań.

Obecne postępowanie w sprawie zagospodarowania północnego cypla wyspy w formule partnerstwa publiczno-prywatnego to kolejne podejście miasta do tego tematu. Od 2009 roku samorządowcy negocjowali podobny pomysł z różnymi deweloperami. Ostatecznie zabudowa miała być realizowana przez spółkę celową powołaną przez miasto i firmę deweloperską Polnord, w której 51 proc. udziałów miało należeć do dewelopera. Miasto miało wnieść do niej grunt o wartości szacowanej w 2010 roku na ponad 50 mln zł. Ostatecznie rok później deweloper wycofał się inwestycji, ale na północnym cyplu Wyspy Spichrzów prowadzone są także inne inwestycje budowlane.

Opinie (87)

  • Podstawowe pytanie (19)

    A czy miasto zapewniło w MPZP bezpłatne parkingi dla dojeżdżających zza obwodnicy? Czy kolejny raz zapomniano o najważniejszej i najzamożniejszej części społeczeństwa, dzięki której centrum żyje i dynamicznie rozwija się.

    • 26 52

    • Dojeżdżasz? (9)

      Zostaw auto na parkingu na pętli świętokrzyska i zjedź do centrum tramwajem. Tak się robi w cywilizowanych MIASTACH.

      • 20 6

      • Przy 5-osobowej rodzinie ta zabawa traci sens (6)

        • 11 6

        • Tylko że w większości samochodów oprócz kierowcy jedzie powietrze.

          • 1 0

        • przy drogiej komunikacji miejskiej też!! (3)

          • 6 8

          • (2)

            5 osobowa rodzina ma komunikację miejską za darmo, poczytaj o karcie dużej rodziny

            • 11 2

            • Może w Gdańsku bo w Gdyni nie (1)

              • 0 2

              • Czytanie ze zrozumieniem...

                mówimy o mieście ;-)

                (słaby żart)

                Weszła ustawa o karcie dużej rodziny (nie znam szczegółów) ale są tam przewidziane zniżki dla posiadaczy tej karty. Wystarczy poczytać, wyszukać i załatwić ;) W końcu Ustawa więcej znaczy niż "widzimisie" p. Szczurka?

                • 1 0

        • przy 5cio osobowej tak

          ale policz ile jedzie obok Ciebie takich samochodów z 5tką w środku :). Jakby tak było to ruch byłby 3 razy mniejszy. Co najmniej!

          • 11 3

      • jak jade do sklepow

        Musze miec auto zeby gdzies pomiescic zakupy

        • 1 4

      • Zostaw auto na parkingu na pętli świętokrzyska i zjedź do Galerii Bałtyckiej tramwajem. Tak się robi w cywilizowanych MIASTACH.

        • 11 5

    • Zamożny zza obwodnicy (2)

      Dowiedz się, że w miastach jeździ się przedewszystkim dobrze zorganizowaną komunikacją publiczną. Tzw samochód to pojazd drugiej kategorii, w tym przypadku. On się sprawdza jako środek komunikacji w luźnej zabudowie.

      • 18 7

      • I tu dochodzimy do sedna - dobrze zorganizowaną, co w praktyce jest

        malorealne. Nie da się połączyć tanio, punktualnie, elastycznie i nowocześnie bez gigantycznych nakładów na które stać bogate kraje Europy.

        • 1 1

      • ha ha akurat

        Byl widzial samochodow pelno...;)

        • 2 1

    • Od kiedy to posiadanie auta oznacza wysoki status materialny?

      Mentalność Januszy polskich wciąż mnie zadziwia.

      • 6 0

    • (4)

      póki auto będzie Bogiem w Polsce, póty BRG będzie kreslilo chore wizje modernistycznego miasta z autostradami, parkingami i tunelami dla pieszych.

      • 20 11

      • Niestety (3)

        Za te wyobrażenia dziadków z tamtej, słusznie minionej epoki o organiowaniu miasta gdzie to samochód jest w centrum a nie mieszkańcy przyjdzie nam kiedyś zapłacić. Szkoda bo moglibyśmy uczyć się na cudzych błędach ale widzę, że musimy wszystko przerobić na własnej skórze.

        • 15 3

        • mieszkańcy z samochodów to nie mieszkańcy ???? (2)

          to mieszkańcy z kasą która ożywi stary skostniały głowny ... Gdańsk Te parkingi nie muszą być lokalizowane w samym centrum Gdańska (a już na pewno nie na wyspie) ale na obrzeżach ??? a kasa za budowe parki-gów zwróci sie z podatków z lokali w Gdańsku. To takie proste

          • 7 11

          • zapewniam cię, że zestawienie mieszkaniec w aucie - mieszkaniec z kasą, brzmi raczej humorystycznie, niż przekonująco... (1)

            • 15 3

            • pogadaj z wlascicielami lokali uslugowych

              • 3 6

  • Zwodzony kost stągiewny a kładka z północnego cypla na Pobrzeże

    Czy w takim układzie kładka będzie również zwodzona? Inaczej jak dostaną się żaglówki do powstającej po południowej stronie mostu Stągiewnego mariny?

    • 1 0

  • Spichlerze (2)

    Odbudować w historycznej formie (tylko mury zewnętrzne) spichlerze- wewnątrz mieszkania, kawiarenki, restauracje, usługi, kultura itp.Niech terenowi zostanie przywrócony historyczny klimat wyspy spichrzów. Powierzenie naszym architektom projektowania wyspy od nowa, jest ryzykowne, znowu mogą wymyślić jakieś "koszmarki" architektoniczne- patrz hotel PURO. Dziwne jest upieranie się przy kładce( jest tam blisko), zaburzy oś widokową na Motławę i ograniczy ruch statków

    • 9 3

    • Za to mi sie podoba taka zabudowa jak na wizualizacji.

      Prawda jest całkiem wysoko, jednak to w końcu centrum miasta, a nie wieś na środku pola żeby małe kanciapy stawiać. ;)
      Inna kwestia że wyspa jako taka ma prawo się wyróżniac na tle całego Głównego Miasta. Ona ma być w końcu reprezentacyjną częścią tego miasta. Jeśli Miałoby to wyglądać ajk na wizualizacji, JESTEM JAK NAJBARDZIEJ ZA!!

      Z tego co kojarzę , podział parcelowy ma zostać zachowany stary wraz z skośnymi dachami więc żadne "rozciągnięte klocki" raczej nam nie grożą ;)

      • 1 0

    • Przypomnial my sie ten nowy bank ze szkla na monciaku.. Pasuje tam jak piesc do oka.

      • 2 2

  • gdyby taki teren był w Warszawie albo Wrocławiu (4)

    cypel by został zabudowany 20 lat temu, a kwotę 300 mln uważano by za śmiesznie niską.
    Na kimś może zrobić wrażenie suma 200-300 mln złotych? Jeden duży biurowiec może tyle kosztować, a tu chodzi o kawałek miasta.
    Władze traktują nas mieszkańców jak Indian, którym można pokazać plastikowy wisiorek, żeby tylko siedzieli cicho.

    • 16 5

    • (1)

      Wrocław ma swoją niezagospodarowaną wyspę - nazywa się Kępa Mieszczańska.

      Warszawa ma niezagospodarowany Plac Defilad.

      • 7 0

      • Ten przykład z Kępą Mieszczańską to niemal kopia naszej Wyspy Spichrzów! :D

        Nie znałem tego przypadku, ale samo spojrzenie na kilka zdjęć z powietrza odrazu przypomina nasze spichlerze... Na południu nawet zabudowana część, tkanką miejską, potem szeroka "autostrada" przez środek, a dalej już tyllko poprzemysłowe nieużytki... ;]

        True story, wszędzie chyba da się znaleźć taki przykład. Plac Defilad jednak to trochę inna bajka (własność gruntów)

        • 0 0

    • to dlaczego warszawa nie potrafi

      zagospodarować od lat terenów w centrum? Każde miasto ma swoja wyspę spichrzów.

      • 7 0

    • gdyby miasto zgodziło się na zwykłą mieszkaniówkę

      to wyspa już dawno byłaby pełna kamienic. sęk w tym, że miejscowy plan narzuca wiele elementów użyteczności publicznej, czyli takich które inwestorowi się nie zwrócą wprost. i dlatego trudno o chętnych.

      • 5 0

  • Wyspa jest podzielona podwalem. (2)

    Trzeba coś z tym zrobić...

    • 31 2

    • Trzeba schować ulice w tunelu min od Akademi Muzycznej (1)

      A na górze deptak dla pieszych

      • 7 1

      • "A rzekę postawimy tu!"

        • 1 1

  • A świta Budynia minusuje ;))))

    • 2 2

  • Warszawa do dziś nie byłaby odbudowana przy takiej robocie urzędników.

    Brawo! "Morze możliwości" - rzeczywiście.

    • 2 1

  • inwestorze pamietaj

    o paru mieszkaniach w dobrej lokalizacji dla Budynia wtedy miasto będzie bardzo aktywnym finasowo partnerem

    • 4 2

  • Kolejna kładka?

    Odetną jeszcze kawałek Motławy?

    • 2 1

  • na tak wazne miejsce powinien byc rozpisany miedzynarodowy konkurs architektoniczny!

    do tego prywatny inwestor, dla ktorego liczy sie tylko kasa, kosorcjum 10 firm ktore sie pokłoca miedzy soba i klęska zagwarantowana. Nie ruszać wyspy spichrzów!

    • 4 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.