• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plan miasta: do końca marca podpisać umowę na Wyspę Spichrzów

Katarzyna Moritz
10 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
Widok na północny cypel Wyspy Spichrzów od strony ul. Szafarnia. Widok na północny cypel Wyspy Spichrzów od strony ul. Szafarnia.

Gdańscy urzędnicy wierzą, że są bliscy podpisania porozumienia z prywatnym partnerem, który wraz z miastem zagospodaruje północny cypel Wyspy Spichrzów zobacz na mapie Gdańska. Jeżeli do 27 lutego spłyną oferty, umowa ma być zawarta do końca marca. Inwestycja szacowana jest na 200 - 300 mln zł, a jej realizacja miałaby potrwać nawet do 15 lat.



Czy Wyspa Spichrzów powinna mieć gęstą zabudowę?

Niebawem minie rok od ogłoszenia przez Gdańsk postępowania na wyłonienie prywatnego inwestora, który wraz z miastem zagospodaruje północny cypel Wyspy Spichrzów w porozumieniu z miastem. Pierwotnie do zrealizowania inwestycji zgłosiły się trzy podmioty. W drugiej połowie grudnia jeden z nich został odrzucony i rozpoczęły się rozmowy z pozostałymi dwoma.

Pierwsze z nich to konsorcjum trzech warszawskich firm: Multibud W. Ciurzyński S.A. (Wojciech Ciurzyński był prezesem firmy Polnord, gdy przymierzała się ona do wspólnej inwestycji z miastem na Wyspie Spichrzów), Immobel Poland SPV 10 Sp. z o.o. i  Immobel Poland SPV 11 H Sp. z o.o.

Drugie to konsorcjum firm z Pomorza: Activa Sp. z o.o. z Pruszcza Gdańskiego, deweloper Euro Styl (wiele osiedli mieszkaniowych i kilka biurowców na terenie Trójmiasta), pracownia architektoniczna KD Kozikowski Design (zaprojektowała m.in. zabudowę działki na Wyspie Spichrzów, należącej do spółki Spichlerz Ognisty Wóz), firma Nowak Nieruchomości Sp. z o.o. (należy do tej samej grupy co Spichlerz Ognisty Wóz), deweloper TPS oraz Poleko Sp. z o.o. (ta firma starała się o kontrakt na rozbiórkę stojącego wcześniej na wyspie spichlerza Woli Łeb).

Czytaj też: Są chętni do inwestowania na Wyspie Spichrzów

- Na oferty obu podmiotów czekamy do 27 lutego. Oferty muszą spełniać warunki udziału określone szczegółowo w ogłoszeniu o koncesji na roboty budowlane. Umowę z wybranym partnerem planujemy zawrzeć do 31 marca - wyjaśnia Michał Piotrowski z biura prasowego w gdańskim magistracie.

Ocena złożonych ofert dokonana zostanie w oparciu o następujące kryteria: ocena koncepcji urbanistyczno-architektonicznej; podział zadań i ryzyk związanych z przedsięwzięciem pomiędzy miastem i partnerem prywatnym; wielkość wkładu miasta w budowę obiektu celu publicznego (o nich samych poniżej); termin realizacji przedsięwzięcia oraz wysokość płatności gotówkowej partnera prywatnego na rzecz miasta.

Na niespełna 2 hektarach miałyby powstać głównie powierzchnie mieszkaniowe, usługowe i handlowe. Miasto zrezygnowało z forsowanego kilka lat temu pomysłu budowy Muzeum Bursztynu oraz ogólnodostępnego parkingu, który zaplanowano, gdy do inwestycji na Wyspie przygotowywała się firma Polnord.

Bez względu na to wybrany inwestor będzie musiał zrealizować kilka obowiązkowych obiektów tzw. celu publicznego. Ma to być: zewnętrzny układ komunikacyjny, budowa ogólnodostępnej kładki dla pieszych łączącej północny cypel z Długim Pobrzeżem, budowa lub przebudowa Mostu Stągiewnego jako mostu zwodzonego, przebudowa i/lub remont Długiego Pobrzeża, przebudowa skrzyżowania Podwala Przedmiejskiego i ul. Chmielnej oraz budowa mariny na południe od Mostu Stągiewnego.

Szacunkowy koszt inwestycji to 200 - 300 mln zł netto. Ponadto miasto określa w warunkach postępowania, że inwestycja miałaby być zrealizowana maksymalnie w przeciągu 15 lat.

Czytaj też: Wysoki hotel przy Stągiewnej to dopiero początek

Zabudowa spółki Ognisty Wóz obok Zielonego Mostu, w najwyższych miejscach będzie miała 33 metry.
Zabudowa spółki Ognisty Wóz obok Zielonego Mostu, w najwyższych miejscach będzie miała 33 metry.
To nie jedyne inwestycje na Wyspie Spichrzów. Przy ul. Stągiewnej zobacz na mapie Gdańska wrocławska firma Puro Hotels kończy budowę 97-pokojowego hotelu, który powinien być otwarty w ciągu najbliższego miesiąca. Być może w przyszłym roku dołączą do niego dwie kolejne bryły o takiej samej wysokości - maksymalnie 33 m. Właściciel sieci hoteli Puro planuje bowiem kupić działkę pomiędzy istniejącym hotelem a kamienicą na rogu ulic Stągiewnej i Motławskiej.

Do swojej inwestycji przygotowuje się także spółka Spichlerz Ognisty Wóz, powiązana z Zakładami Mięsnymi Nowak, które - tak jak wspomnieliśmy - są członkiem jednego z konsorcjów, które do 27 lutego mają złożyć ofertę na zabudowę północnego cypla wyspy. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, chociaż pozwolenie na zabudowę zostało wydane w styczniu 2013 roku, zarząd firmy z decyzją o rozpoczęciu budowy czeka na wynik obecnych negocjacji. W planach jest budowa hotelu, biur, punktów handlowych, usługowych i gastronomicznych oraz mieszkań.

Obecne postępowanie w sprawie zagospodarowania północnego cypla wyspy w formule partnerstwa publiczno-prywatnego to kolejne podejście miasta do tego tematu. Od 2009 roku samorządowcy negocjowali podobny pomysł z różnymi deweloperami. Ostatecznie zabudowa miała być realizowana przez spółkę celową powołaną przez miasto i firmę deweloperską Polnord, w której 51 proc. udziałów miało należeć do dewelopera. Miasto miało wnieść do niej grunt o wartości szacowanej w 2010 roku na ponad 50 mln zł. Ostatecznie rok później deweloper wycofał się inwestycji, ale na północnym cyplu Wyspy Spichrzów prowadzone są także inne inwestycje budowlane.

Opinie (87)

  • Mam nadzieję, że w końcu uda się zabudować wyspę spichrzów i będzie ona dla gdańszczan powodem do dumy

    • 5 1

  • Stawiam na wybranie oferty nr 2. To nie przypadek, kto znajduje się wśród potencjalnych inwestorów.

    Stawiam na wybranie oferty nr 2. To nie przypadek, kto znajduje się wśród potencjalnych inwestorów. Miasto nie ma pomysłu na zagospodarowanie cypla, więc postanowiło sprzedać udziały "znajomym królika". I zgodnie z przysłowiem: "wilk syty i owca cała"

    • 4 4

  • Stworzyć muzeum

    Powinni sprzedawać bilety, bo to ewenement na skalę światową. Jedyne oryginalne ruiny z czasów II wojny światowej w samym środku półmilionowego miasta. Nikt nie ma takiej atrakcji...

    • 3 2

  • Co tam 33 metrowe potworki, niech zbudują Motława Towers - 133m, dopiero będzie światowo i elegancko...

    • 4 1

  • Żeżnik Nowak jak sie weżmie jeszcze za hotelarstwo to kaszanka i pasztetowa bedo całkiem ..

    • 2 3

  • Co tu pisać .Stan opłakany to najdelikatniejsze słowo . Nie rozumiem jednego ,jak przez 70 lat nie znaleziono inwestora w tak atrakcyjnym miejscu ? Czyżby polska pazerność ?

    • 5 2

  • Drapacze chmur!

    • 4 2

  • historycznie wyspa spichrzów była zamykana na noc (1)

    podnoszono zwodzone mosty, a na uliczki między spichlerzami wypuszczano psy.

    tak powinno być również teraz

    • 4 3

    • taak

      To nadaloby klimat ;)

      • 2 0

  • genius loci

    Jeżeli mówi się że teren ma być objęty zabudową mieszkaniową, usługową i handlową to jest to ogólne określenie, które ma usprawiedliwić bylejakość rozwiązania. Kolejny historyczny teren zostanie zabudowany jakimiś okropnymi budynkami nie mającymi wiele wspólnego z historycznym uwarunkowaniem tego miejsca. Żal będzie patrzeć na kolejny niewypał.

    • 3 4

  • na tak wazne miejsce powinien byc rozpisany miedzynarodowy konkurs architektoniczny!

    do tego prywatny inwestor, dla ktorego liczy sie tylko kasa, kosorcjum 10 firm ktore sie pokłoca miedzy soba i klęska zagwarantowana. Nie ruszać wyspy spichrzów!

    • 4 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane