Fakty i opinie

Plan miasta: do końca marca podpisać umowę na Wyspę Spichrzów

Widok na północny cypel Wyspy Spichrzów od strony ul. Szafarnia.
Widok na północny cypel Wyspy Spichrzów od strony ul. Szafarnia. fot. Wojtek Jakubowski/KFP

Gdańscy urzędnicy wierzą, że są bliscy podpisania porozumienia z prywatnym partnerem, który wraz z miastem zagospodaruje północny cypel Wyspy Spichrzów zobacz na mapie Gdańska. Jeżeli do 27 lutego spłyną oferty, umowa ma być zawarta do końca marca. Inwestycja szacowana jest na 200 - 300 mln zł, a jej realizacja miałaby potrwać nawet do 15 lat.



Czy Wyspa Spichrzów powinna mieć gęstą zabudowę?

tak, to centrum miasta, a centra są zawsze zabudowane gęsto 39%
nie, to powinno być słoneczne miejsce, a nie wiecznie ukryte w cieniu 28%
obojętnie jaka będzie zabudowa, ważne, by wyspa w końcu przestała szpecić 33%
zakończona Łącznie głosów: 706
Niebawem minie rok od ogłoszenia przez Gdańsk postępowania na wyłonienie prywatnego inwestora, który wraz z miastem zagospodaruje północny cypel Wyspy Spichrzów w porozumieniu z miastem. Pierwotnie do zrealizowania inwestycji zgłosiły się trzy podmioty. W drugiej połowie grudnia jeden z nich został odrzucony i rozpoczęły się rozmowy z pozostałymi dwoma.

Pierwsze z nich to konsorcjum trzech warszawskich firm: Multibud W. Ciurzyński S.A. (Wojciech Ciurzyński był prezesem firmy Polnord, gdy przymierzała się ona do wspólnej inwestycji z miastem na Wyspie Spichrzów), Immobel Poland SPV 10 Sp. z o.o. i  Immobel Poland SPV 11 H Sp. z o.o.

Drugie to konsorcjum firm z Pomorza: Activa Sp. z o.o. z Pruszcza Gdańskiego, deweloper Euro Styl (wiele osiedli mieszkaniowych i kilka biurowców na terenie Trójmiasta), pracownia architektoniczna KD Kozikowski Design (zaprojektowała m.in. zabudowę działki na Wyspie Spichrzów, należącej do spółki Spichlerz Ognisty Wóz), firma Nowak Nieruchomości Sp. z o.o. (należy do tej samej grupy co Spichlerz Ognisty Wóz), deweloper TPS oraz Poleko Sp. z o.o. (ta firma starała się o kontrakt na rozbiórkę stojącego wcześniej na wyspie spichlerza Woli Łeb).

Czytaj też: Są chętni do inwestowania na Wyspie Spichrzów

- Na oferty obu podmiotów czekamy do 27 lutego. Oferty muszą spełniać warunki udziału określone szczegółowo w ogłoszeniu o koncesji na roboty budowlane. Umowę z wybranym partnerem planujemy zawrzeć do 31 marca - wyjaśnia Michał Piotrowski z biura prasowego w gdańskim magistracie.

Ocena złożonych ofert dokonana zostanie w oparciu o następujące kryteria: ocena koncepcji urbanistyczno-architektonicznej; podział zadań i ryzyk związanych z przedsięwzięciem pomiędzy miastem i partnerem prywatnym; wielkość wkładu miasta w budowę obiektu celu publicznego (o nich samych poniżej); termin realizacji przedsięwzięcia oraz wysokość płatności gotówkowej partnera prywatnego na rzecz miasta.

Na niespełna 2 hektarach miałyby powstać głównie powierzchnie mieszkaniowe, usługowe i handlowe. Miasto zrezygnowało z forsowanego kilka lat temu pomysłu budowy Muzeum Bursztynu oraz ogólnodostępnego parkingu, który zaplanowano, gdy do inwestycji na Wyspie przygotowywała się firma Polnord.

Bez względu na to wybrany inwestor będzie musiał zrealizować kilka obowiązkowych obiektów tzw. celu publicznego. Ma to być: zewnętrzny układ komunikacyjny, budowa ogólnodostępnej kładki dla pieszych łączącej północny cypel z Długim Pobrzeżem, budowa lub przebudowa Mostu Stągiewnego jako mostu zwodzonego, przebudowa i/lub remont Długiego Pobrzeża, przebudowa skrzyżowania Podwala Przedmiejskiego i ul. Chmielnej oraz budowa mariny na południe od Mostu Stągiewnego.

Szacunkowy koszt inwestycji to 200 - 300 mln zł netto. Ponadto miasto określa w warunkach postępowania, że inwestycja miałaby być zrealizowana maksymalnie w przeciągu 15 lat.

Czytaj też: Wysoki hotel przy Stągiewnej to dopiero początek

Zabudowa spółki Ognisty Wóz obok Zielonego Mostu, w najwyższych miejscach będzie miała 33 metry.
Zabudowa spółki Ognisty Wóz obok Zielonego Mostu, w najwyższych miejscach będzie miała 33 metry. mat. prasowe
To nie jedyne inwestycje na Wyspie Spichrzów. Przy ul. Stągiewnej zobacz na mapie Gdańska wrocławska firma Puro Hotels kończy budowę 97-pokojowego hotelu, który powinien być otwarty w ciągu najbliższego miesiąca. Być może w przyszłym roku dołączą do niego dwie kolejne bryły o takiej samej wysokości - maksymalnie 33 m. Właściciel sieci hoteli Puro planuje bowiem kupić działkę pomiędzy istniejącym hotelem a kamienicą na rogu ulic Stągiewnej i Motławskiej.

Do swojej inwestycji przygotowuje się także spółka Spichlerz Ognisty Wóz, powiązana z Zakładami Mięsnymi Nowak, które - tak jak wspomnieliśmy - są członkiem jednego z konsorcjów, które do 27 lutego mają złożyć ofertę na zabudowę północnego cypla wyspy. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, chociaż pozwolenie na zabudowę zostało wydane w styczniu 2013 roku, zarząd firmy z decyzją o rozpoczęciu budowy czeka na wynik obecnych negocjacji. W planach jest budowa hotelu, biur, punktów handlowych, usługowych i gastronomicznych oraz mieszkań.

Obecne postępowanie w sprawie zagospodarowania północnego cypla wyspy w formule partnerstwa publiczno-prywatnego to kolejne podejście miasta do tego tematu. Od 2009 roku samorządowcy negocjowali podobny pomysł z różnymi deweloperami. Ostatecznie zabudowa miała być realizowana przez spółkę celową powołaną przez miasto i firmę deweloperską Polnord, w której 51 proc. udziałów miało należeć do dewelopera. Miasto miało wnieść do niej grunt o wartości szacowanej w 2010 roku na ponad 50 mln zł. Ostatecznie rok później deweloper wycofał się inwestycji, ale na północnym cyplu Wyspy Spichrzów prowadzone są także inne inwestycje budowlane.

Opinie (87)

  • W tym roku w maju minie 70 lat od zakończenia wojny.

    Trudno uwierzyć w rychłą realizację zabudowy na wyspie spichrzów.

    • 125 13

  • Społeczki-pierdzietki. Zaraz będzie brak odpowiedzialnego za nieudaną inwestycje, rozparcelowanie na setki małych działek... Z perspektywy czasu dochodzę do wniosku, że już lepiej było tam zrobić te wszystkie nieudane inwestycje, jak Teatr Szekspirowski, ECS i może nowe targi AmberExpo, dzięki czemu teren nie wyglądałby jak po bombardowaniu.

    • 29 21

  • Podstawowe pytanie

    A czy miasto zapewniło w MPZP bezpłatne parkingi dla dojeżdżających zza obwodnicy? Czy kolejny raz zapomniano o najważniejszej i najzamożniejszej części społeczeństwa, dzięki której centrum żyje i dynamicznie rozwija się.

    • 26 52

  • póki auto będzie Bogiem w Polsce, póty BRG będzie kreslilo chore wizje modernistycznego miasta z autostradami, parkingami i tunelami dla pieszych.

    • 20 11

  • Inwestycja ma trwać nawet 15 lat?

    Jak ci ludzie ponad 1000 lat temu zbudowali ten Gdańsk, bez tej całej inżynierii, maszyn, technologii skoro taki kawałek dzisiaj to 15 lat? Aha, wtedy nie było tu Budynia i jego protoplastów. Wtedy opłacało się coś zbudować a nie tylko budować. Nawet w starożytnym Egipcie piramidę Cheopsa budowano ok 20 lat a tu taki cypelek 15 lat? Dziecko mi urośnie, doczekam się wnuków a tam wciąż będzie trwać realizacja inwestycji. Czy zagospodarowanie Wyspy Spichrzów to życiowe dzieło Budynia? Już 4 kadencje minęły a tam ledwo co uporządkowano kawałek terenu i jeszcze następne 4 będą grzebać.

    • 102 15

  • Zejman.

    A Klub Morza Zejman musi opuścić XVII-wieczny spichlerz Steffen, Jedyny spichlerz na północnym cyplu wyspy z oryginalnym drewnianym sklepieniem z XVII wieku.
    W tym przypadku władze miasta Gdańska reprezentowane przez prezydenta poniosły zupełną klęskę.
    Gdańsk jest miastem istniejącym od wieków dzięki morzu, a morze to również żeglarze, którzy potrzebują klubów morskich i nie chodzi tu o dyskoteki.
    To klub cenny, ze względu na bliskość miejsca, jakim jest marina, do którego to żeglarze docierają po trudach na wodzie. Władze Gdańska, to że są władzami tego miasta również zawdzięczają morzu, więc powinny te władze chylić czoła przed reprezentantami tego oto morza na lądach, czyli żeglarzami i pytać czym możemy wam służyć.
    Nowy Zejman będzie dalej sprawiał frajdę jego bywalcom, ale wyobraź sobie czytelniku że przeniesiemy Gdańsk o 30 kilometrów od morza i bez dostępu do niego, też będzie pięknie, ale to już nie to samo.

    • 76 9

  • Zamożny zza obwodnicy

    Dowiedz się, że w miastach jeździ się przedewszystkim dobrze zorganizowaną komunikacją publiczną. Tzw samochód to pojazd drugiej kategorii, w tym przypadku. On się sprawdza jako środek komunikacji w luźnej zabudowie.

    • 18 7

  • Niestety

    Za te wyobrażenia dziadków z tamtej, słusznie minionej epoki o organiowaniu miasta gdzie to samochód jest w centrum a nie mieszkańcy przyjdzie nam kiedyś zapłacić. Szkoda bo moglibyśmy uczyć się na cudzych błędach ale widzę, że musimy wszystko przerobić na własnej skórze.

    • 15 3

  • Taaaa...

    ...umowa zostanie zapewne podpisana, plac budowy - przekazany, wykopią dziurę i na tym tradycyjnie będzie koniec, bo termin realizacji 15 lat, więc nie ma co się spieszyć.

    • 38 5

  • Ten Klub to też bardzo oryginalne, niepowtarzalne muzeum.

    Tysiące eksponatów, zbierane latami, powinny przyciągać turystów, właśnie tu, w centrum, a nie gdzieś na uboczu. To tak jakby bunkier Solidarności postawić gdzieś koło Rafinerii...

    • 18 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.