• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plan miejscowy dla terenów po Naucie gotowy

Patryk Szczerba
23 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zagospodarowanie terenu ma iść w parze z budową nowej drogi pod roboczą nazwą Nowa Węglowa. Zagospodarowanie terenu ma iść w parze z budową nowej drogi pod roboczą nazwą Nowa Węglowa.

W tym tygodniu radni Gdyni przyjmą plan zagospodarowania dla rejonu ulic Waszyngtona i Węglowej zobacz na mapie Gdyni określający m.in. przebieg planowanych dróg. To także zielone światło dla inwestycji na byłych terenach Stoczni Nauta, jednak niewykluczone, że równocześnie początek konfliktu z działającym tam przedsiębiorstwem.



Czy plan miejscowy będzie punktem zwrotnym w kwestii zagospodarowania tego terenu?

Pierwsze informacje o tym, że Agencja Rozwoju Przemysłu, będąca faktycznym właścicielem Nauty, znalazła poprzez fundusz inwestycyjny MS TFI partnera gotowego zagospodarować tereny poprodukcyjne, pojawiły się w lutym w tego roku. Do zagospodarowania jest obszar o łącznej powierzchni ok. 174 tys. m kw.

Według założeń część mieszkaniowa powstanie na 28 tys. m kw., część handlowa - 45 tys. m kw., usługowo-biurowa - 23 tys. m kw., hotelowa - 8 tys. m kw., magazynowa - 35 tys. m kw. Na parkingi przeznaczono 35 tys. m kw. Według informacji z początku roku inwestor miałby dysponować kapitałem 130 mln euro do wykorzystania na zagospodarowanie terenu.

Na dwa dni przed uchwaleniem planu zagospodarowania przedstawiciele Nauty zapewniają, że zainteresowanych jest sześć podmiotów, ale ich nazw wciąż nie chcą ujawniać.

- To mogłoby zaszkodzić negocjacjom. Wszyscy potencjalni inwestorzy czekają na uchwalenie planu miejscowego, który jest punktem wyjścia do dalszych rozmów. Nie przewidujemy procedury przydzielenia wyłączności na negocjacje jednej ze spółek - wyjaśnia Andrzej Szwarc, prezes Stoczni Nauta.

Przypomnijmy, że firma za 60 mln zł wykupiła w celu kontynuowania produkcji 14 ha zwolnionych przez Stocznię Gdynia. By sfinalizować transakcję, potrzebne były obligacje wyemitowane przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Czas ich wykupu jest uwarunkowany sprzedażą nadmorskich gruntów, a te - uchwaleniem planu zagospodarowania terenu.

Na najbliższej sesji Rady Miasta dokument wreszcie zostanie przyjęty. Ma określać konkretne warunki zabudowy oraz zabezpieczyć teren pod projektowaną drogę nazwaną roboczo Nową Węglową. Trasa połączy dwiema jezdniami - każda po dwa pasy - ul. Jerzego Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni z ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni. W tej sprawie ma być podpisany specjalny dokument.

- Dla nas najważniejsze były ustalenia, które pozwalały na tym terenie prowadzić inwestycję drogową, mające przyspieszyć rozwój północnej części gdyńskiego śródmieścia, ale także wypchnąć z centrum ruch tranzytowy, zmierzający do i z portu oraz stoczni. Udało się dojść do porozumienia. W kwestii zabudowy czekamy na ruch właściciela terenu - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Szacunkowy koszt drogi może wynieść nawet 100 mln zł. Inwestycja zakłada przebudowę torowiska kolejowego na terenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Przy ul. Nowej Węglowej i prowadzących do niej dojazdów zostaną wybudowane ścieżki rowerowe. Zaplanowano m.in. rozbudowę - przedłużenie - ul. Waszyngtona z dowiązaniem do istniejącego układu drogowego. Powstanie też ul. Nowa Władysława IV z połączeniem do ul. Nowej Węglowej.

Budowa ul. Nowej Węglowej ma ruszyć w latach 2015-2020. Zakres inwestycji uzależniony jest od dofinansowania przedsięwzięcia z Unii Europejskiej. Miasto liczy na co najmniej 50 proc. wkładu z budżetu UE. Mówi się jednak nawet o 70 i 80 proc. Część pozostałych kosztów mogłaby zostać rozdzielona pomiędzy Polski Holding Nieruchomości, dysponujący gruntami po Dalmorze, MS TFI i miasto. Umowy o partycypacji w infrastrukturze drogowej zostały podpisane. Otwartą kwestią pozostaje ich zakres.

- To minimalne dofinansowanie, jakie powinniśmy otrzymać na to, by zrealizować drogę. Oczywiście będziemy zabiegać o wyższe kwoty, jednak póki co, ciężko powiedzieć, jak to się zakończy - tłumaczy Stępa.

Swoje interesy wciąż próbuje zabezpieczyć firma Sword - producent pił taśmowych zatrudniająca 80 osób, znajdująca się przy ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni. Właściciele rozważają skierowanie sprawy do sadu, ponieważ w planie miejscowym budynek z siedzibą i halą produkcyjną ma zostać zrównany z ziemią. Firma w zamian ma otrzymać odszkodowanie i przenieść się w inne miejsce.

Sytuacji nie zmieniły negocjacje z miastem ani właścicielem terenu. Według pracowników firmy obydwie strony nie były zainteresowane ich pozytywnym zakończeniem. W ramach zastraszania miało nawet dochodzić do czasowych wyłączeń energii elektrycznej.

Czytaj też: Dwa wysokościowce zmienią krajobraz Gdyni

- Jeśli plan zostanie przyjęty w takiej formie, to jest to początek otwartego konfliktu, ponieważ dokument naszym zdaniem będzie niezgodny z prawem. To także stwarza problem dla potencjalnego inwestora, który nie będzie prawdopodobnie skłonny wyłożyć swoich pieniędzy, gdy nie będzie uregulowanych w pełni spraw własnościowych - tłumaczy Roman Wójcik, właściciel firm Sword.

Dodaje, że ze strony firmy była gotowość pójścia na kompromis w postaci przeniesienia produkcji w inne miejsce przy pozostawieniu w centrum części biurowej. Do porozumienia nie doszło, a sprawa wciąż jest w zawieszeniu.

Miasto tłumaczy, że odszkodowanie oraz nowa działka wyceniona na warunkach rynkowych to wszystko, co można zaoferować przedsiębiorstwu. Zmiana przebiegu drogi nie wchodzi "w grę", a problemem są m.in. są warunki techniczne. W ostateczności niewykluczone jest wszczęcie procedury wywłaszczenia.

Zobacz, jak w lutym wyglądał teren, gdzie obecnie trwa budowa hotelu Marriot Courtyyard.

Miejsca

Opinie (185) 1 zablokowana

  • wyborcy ! - nie pozwólcie już demolować i niszczyć miasta !!! (15)

    dzisiejsza Gdynia to efekt kilkudziesięciu lat funkcjonowania tu przemysłu stoczniowego ,wielu poważnych firm związanych z gospodarką morską ,firm armatorskich , Przede wszystkim prężnie i pracującego i rozwijającego się do niedawna Poru !!! -To wszystko było Gdyńskim kapitałem -skarbem ,tak jak skarbem Dubaju jest ropa na której leży ! ! -I nie dajmy się zwieść tym ,że jakiś Idiota nazywa dziś Gdynie Dubajem północy !- Dubaj swój skarb mam! - a nas Banda oszołomów naszego skarbu nas pozbywa i już pozbyła !!!

    • 40 11

    • Wyborco Gdańska pomyśl też o tym (4)

      dzisiejszy Gdańsk to efekt kilkudziesięciu lat funkcjonowania tu przemysłu stoczniowego , wielu poważnych firm związanych z gospodarką morską ,firm, Przede wszystkim prężnie i pracującego i rozwijającego się Portu !!! -To wszystko było Gdańskim kapitałem -skarbem , nie dajmy się zwieść tym ,że jakiś Idiota nazywa dziś Gdańsk Dubajem północy !-- a nas Banda oszołomów naszego skarbu nas pozbywa i już pozbyła !!!

      • 7 3

      • (1)

        popieram. to co zrobiono w ostatnich siedmiu latach musi być dokładnie zbadane i rozliczone. zniszczenie gospodarki morskiej to jeden z " sukcesów" rządów obecnej partii przewodniej.

        • 4 3

        • Nie myl pojęć .te likwidacje trwają od sierpnia 80 .

          • 0 0

      • tylko, że w Gdańsku i stocznie i porty sobie dobrze radzą (1)

        a nawet port się rozbudowuje znacznie

        • 3 0

        • Stocznia Gdańska ?

          A gdzie ona jest ? Moze Guzikiewicz coś wie .

          • 2 0

    • Gdzie do pracy ? (7)

      Pracowałem w Naucie,Marynarce Wojennej,Komunie ... dla mnie to paranoja żeby państwo leżące nad morzem nie miało przemysłu stoczniowego ! a gdzie nasza flota ja się pytam ?! Dalmor,PLO .... Polska paranoja ... chory kraj !

      • 9 5

      • (4)

        Masz rację, jednak Angela Merkel lepiej sobie radzi niż Donald Tusk - dlatego jest jak jest. Stocznia Gdynia upadła, bo woleli uratować Hamburg.

        • 7 5

        • (3)

          Tak sobie dobrze radzi, że Remontowa przejęła kilka kontraktów od upadających stoczni niemieckich.

          • 4 0

          • (2)

            Nie twierdzę, że nie, ale Hamburg przetrwał niestety kosztem Gdyni.

            • 4 5

            • (1)

              Która stocznia w Hamburgu przetrwała kosztem Gdyni? Blohm + Voss czy może J.J. Sietas, która w 2011 r. ogłosiła upadłość a obecnie należy do Rosjan? A może stocznie w Wismarze i Warnemunde "przetrwały" kosztem Gdyni? Tylko, że one też ogłosiły upadłość, też przejęli je Rosjanie a 1500 osób poleciało na bruk. A może stocznie w Stralsundzie czy Wolgaście przetrwały kosztem Gdyni? Tylko kurcze, no one też są bankrutami.

              • 5 1

              • dopiero teraz... ale to prawda, że ratowali (próbowali ratować) je kosztem stoczni w Polce

                • 1 0

      • Oczywiście, nie mamy przemysłu stoczniowego, nic a nic, tylko tak się składa, że Remontowa wg. Drydock jest w pierwszej piątce najbardziej cenionych stoczni na świecie i portfel zamówień mają wypełniony na lata do przodu, nasze stocznie jachtowe to też światowa czołówka, jesteśmy drugim terminalem przeładunkowym na Bałtyku a za Stocznię Gdańską podziękuj Jaworskiemu i ekipie PiS.

        • 4 2

      • Stocznie muszą przynosić zyski

        Każde przedsiębiorstwo które sobie nie radzi musi upaść. Koniec dotowania z pieniędzy podatników!!!

        • 4 2

    • Jakie to niszczenie miasta?
      Pięknie zagospodarowany teren jest twoim zdaniem gorszy od obdrapanych i walących się budynków jakie stoją tam teraz?
      Nie rozśmieszaj mnie!

      • 4 2

    • za poźno, co miało być sprzedane, sprzedano, kto miał wziąć w łapę, wziął jeszcze w latach 90.

      • 1 0

  • tereny Nauty

    a co ma Nauta do tych terenów ? Gdy będzie plan zagospodarowania i znajdzie się ewentualny chętny do zakupu to on zdecyduje co i jak tam będzie budowane - oczywiście z uwzględnieniem planu przyjętego przez miasto Gdynia. Z artykułu wynika , że potencjalny inwestor powinien dysponować sumą około 300 milionów złotych na zagospodarowanie tych terenów. Stocznia Nauta nie jest stroną w tej sprawie. Prawda jest też i taka , że od kilku lat FIZ MARS szuka chętnego na kupno terenów przy ul. Waszyngtona w Gdyni chodzi o uzyskanie pieniędzy (168 mln zł ) na zwrot za obligacje stoczni Nauta, jest to sprawa dla nich dość pilna bo koszty obsługi są dość wysokie i Nauta co jakiś czas szuka pieniędzy gdyż ze swej działalności gospodarczej nie umie uzyskać środków.A problemów stocznia Nauta ma dużo np. wysokie koszty utrzymania terenów dawnego wydziału K-3 w Gdańsku obecnie oddział nowych budów Nauty, który to generuje straty.A wybory zbliżają się szybkimi krokami. Czy będzie to kolejna sprawa tak jak inne zfery stoczniowe o jakich pisze p. Świeczkowski w sej książce " Afery czasów Donalda Tuska" ?Co firmy SWORD to nie dziwię się właścicielom , którzy działają w interesie własnej firmy i chcą uzyskać jak najkorzystniejsze rozwiązanie.

    • 12 2

  • Wywłaszczenie (2)

    Jeden z najbardziej niemoralnych i parszywych zapisów współczesnego ustawodawstwa. Niezależnie od tego, czy wywłaszcza się nędzarzy, czy krezusów. Mowa o wymiarze moralnym.

    • 13 2

    • Tak to byś z pracy do domu nie doszedł. (1)

      • 2 3

      • To są tylko zabobony usprawiedliwiające łamanie jednego z kilku zaledwie naturalnych praw każdego człowieka - prawa własności.

        Podkreślam jeszcze raz, bo niektórzy zapewne gotowi mnie zjeść za "służenie spasionym złodziejom" - nie jest ważne, czy chodzi o wywłaszczenie bogatego, czy biednego. Chodzi o sam fakt.

        • 4 2

  • (1)

    Wywłaszczenie może być tylko za odszkodowaniem, tak więc nie ma co płakać.

    • 2 5

    • nie chodzi tu o odszkodowanie. w tym przypadku próba wywłaszczenia firmy SWORD nie jest dbaniem o interes społeczny lecz tu chodzi o interesy cwaniaków i łobuzów , którzy od kilku lat żerują na państwie polskim . popatrzcie co zrobili ze stoczniami - do dziś trwa likwidacja stoczni Gdynia, kolesie żyją nie na swój koszt., zmarnowane miliardy złotych jakie utopili marsjanie, zniszczona stocznia marynarki wojennej i stocznia nauta.Strefa ekonomiczna buduje sobie pałace na ul. Czechosłowackiej w Gdyni. Teraz dla swych przyziemnych interesów próbują zniszczyć firmę SWORD. tak dalej być nie może.

      • 2 2

  • UCIĄĆ ŁEB SZCZURKOWI !!! (7)

    i jego KLICE przekręciarzy...panie SZCZUREK wyjedz pan do PSIEJ WÓLKI i tam sobie buduj betonowce...GDYNIA TO MIASTO Z MORZA ,a pan zdaje się o tym kompletnie zapomniał...

    • 22 11

    • Niezłych wyborców ma Pan Horała :) ho ho, poziom krawężnika.

      • 6 7

    • Akurat Szczurek to ma tu najwięcej do powiedzenia

      • 4 0

    • co ciebie tadek interesuje dynamiczna Gdynia (4)

      jeśli mieszkasz na wsi, a nawet jeśli nie to sie czym prędzej tam wyprowadź i nie zatruwaj swoim smrodkiem tego forum.

      Pan Szczurek musi budować Gdynię i ją rozbudowywać zgodnie z naszymi marzeniami.

      • 4 2

      • w GDYNI mieszkam (1)

        od ZAWSZE...moi dziadowie grali w brydża razem z KWIATKOWSKIM gdy budował GDYNIĘ...omawiali wtedy także jak ma wyglądąć rozwój miasta w przyszłości ...według tych planów to miało być MIASTO Z MORZA I DLA MORZA !!!

        • 5 1

        • Jakby Szczurek przysiadł się do tego stołu, to by go Kwiatkowski nieźle opierd......lił

          • 4 2

      • "zgodnie z naszymi marzeniami" (1)

        Tylko, że marzenia pracowników UM Gdynia niekoniecznie muszą być tożsame z marzeniami mieszkańców Gdyni. Ostatnio zresztą co do zasady nie są...

        PS: Ale ładnie piszesz, premia będzie.

        • 1 1

        • "marzenia pracowników UM Gdynia niekoniecznie muszą być tożsame z marzeniami mieszkańców Gdyni"

          Chiałeś napisać najszej ulubionej partii PiS i jej przewodniczącego Jarosława oraz NP i ukochanego lidera "Muszki" Korwina-Mick-iego

          • 0 0

  • Trzeba przyznać, że wygląda imponująco

    Powinni jak najszybciej zagospodarować ten teren, bo krócej będziemy czytać biadolących internetowych ujadaczy :D

    • 7 11

  • PEWNIE (1)

    tylko my,,cudowni bogacze'' mamy prawo do mieszkania w Gdyni a reszta tej biedy to won,,,to tylko tak jest w tym cudownym,kwitnącym raju zwanym Polską

    • 8 5

    • kiedyś żył tu biedniejszy i bogatszy i było dobrze

      • 1 0

  • będzie pięknie!

    • 3 9

  • WYZNANIE (3)

    Uwielbiamy Pana Marka Stępę za wizjonerstwo i obietnice idące w dziesiątki lat!!!

    • 7 4

    • Każdy go za to kocha, nawet sam Szczurek

      • 1 0

    • Ktoś was siłą osiedlił w tej Sokółce? (1)

      Znowu deportacje jakies były?

      • 2 3

      • Człowiek zarabiający ponizej 10 tysi to nie człowiek

        Gdynia miastem dla 20 tys. mieszkańców Orłowa i Kamiennej. Reszta to chamy, które mogą umrzeć.

        • 1 1

  • Kolejne inwestycje w centrum Gdyni - a co z dzielnicami ??? Kiedy tam będą inwestycje na taką skalę ??? (3)

    Zapomnieli, że Gdynia to nie tylko centrum.

    • 22 5

    • Nie zapomnieli, tylko mają to w du....ie (2)

      Podczas wyborów ty im możesz pokazać środkowy palec. Warto, bo poparcie oscyluje w okolicach 50%. Może więc być druga tura.

      • 5 2

      • (1)

        w kółko te same teksty z tego samego komputera

        • 0 2

        • skąd wiesz, ze z tego samego? czyżby urzad miasta gdynia miał dostęp do IP piszących na tym portalu?

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane