• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plan miejscowy dla terenów po Naucie gotowy

Patryk Szczerba
23 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zagospodarowanie terenu ma iść w parze z budową nowej drogi pod roboczą nazwą Nowa Węglowa. Zagospodarowanie terenu ma iść w parze z budową nowej drogi pod roboczą nazwą Nowa Węglowa.

W tym tygodniu radni Gdyni przyjmą plan zagospodarowania dla rejonu ulic Waszyngtona i Węglowej zobacz na mapie Gdyni określający m.in. przebieg planowanych dróg. To także zielone światło dla inwestycji na byłych terenach Stoczni Nauta, jednak niewykluczone, że równocześnie początek konfliktu z działającym tam przedsiębiorstwem.



Czy plan miejscowy będzie punktem zwrotnym w kwestii zagospodarowania tego terenu?

Pierwsze informacje o tym, że Agencja Rozwoju Przemysłu, będąca faktycznym właścicielem Nauty, znalazła poprzez fundusz inwestycyjny MS TFI partnera gotowego zagospodarować tereny poprodukcyjne, pojawiły się w lutym w tego roku. Do zagospodarowania jest obszar o łącznej powierzchni ok. 174 tys. m kw.

Według założeń część mieszkaniowa powstanie na 28 tys. m kw., część handlowa - 45 tys. m kw., usługowo-biurowa - 23 tys. m kw., hotelowa - 8 tys. m kw., magazynowa - 35 tys. m kw. Na parkingi przeznaczono 35 tys. m kw. Według informacji z początku roku inwestor miałby dysponować kapitałem 130 mln euro do wykorzystania na zagospodarowanie terenu.

Na dwa dni przed uchwaleniem planu zagospodarowania przedstawiciele Nauty zapewniają, że zainteresowanych jest sześć podmiotów, ale ich nazw wciąż nie chcą ujawniać.

- To mogłoby zaszkodzić negocjacjom. Wszyscy potencjalni inwestorzy czekają na uchwalenie planu miejscowego, który jest punktem wyjścia do dalszych rozmów. Nie przewidujemy procedury przydzielenia wyłączności na negocjacje jednej ze spółek - wyjaśnia Andrzej Szwarc, prezes Stoczni Nauta.

Przypomnijmy, że firma za 60 mln zł wykupiła w celu kontynuowania produkcji 14 ha zwolnionych przez Stocznię Gdynia. By sfinalizować transakcję, potrzebne były obligacje wyemitowane przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Czas ich wykupu jest uwarunkowany sprzedażą nadmorskich gruntów, a te - uchwaleniem planu zagospodarowania terenu.

Na najbliższej sesji Rady Miasta dokument wreszcie zostanie przyjęty. Ma określać konkretne warunki zabudowy oraz zabezpieczyć teren pod projektowaną drogę nazwaną roboczo Nową Węglową. Trasa połączy dwiema jezdniami - każda po dwa pasy - ul. Jerzego Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni z ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni. W tej sprawie ma być podpisany specjalny dokument.

- Dla nas najważniejsze były ustalenia, które pozwalały na tym terenie prowadzić inwestycję drogową, mające przyspieszyć rozwój północnej części gdyńskiego śródmieścia, ale także wypchnąć z centrum ruch tranzytowy, zmierzający do i z portu oraz stoczni. Udało się dojść do porozumienia. W kwestii zabudowy czekamy na ruch właściciela terenu - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Szacunkowy koszt drogi może wynieść nawet 100 mln zł. Inwestycja zakłada przebudowę torowiska kolejowego na terenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Przy ul. Nowej Węglowej i prowadzących do niej dojazdów zostaną wybudowane ścieżki rowerowe. Zaplanowano m.in. rozbudowę - przedłużenie - ul. Waszyngtona z dowiązaniem do istniejącego układu drogowego. Powstanie też ul. Nowa Władysława IV z połączeniem do ul. Nowej Węglowej.

Budowa ul. Nowej Węglowej ma ruszyć w latach 2015-2020. Zakres inwestycji uzależniony jest od dofinansowania przedsięwzięcia z Unii Europejskiej. Miasto liczy na co najmniej 50 proc. wkładu z budżetu UE. Mówi się jednak nawet o 70 i 80 proc. Część pozostałych kosztów mogłaby zostać rozdzielona pomiędzy Polski Holding Nieruchomości, dysponujący gruntami po Dalmorze, MS TFI i miasto. Umowy o partycypacji w infrastrukturze drogowej zostały podpisane. Otwartą kwestią pozostaje ich zakres.

- To minimalne dofinansowanie, jakie powinniśmy otrzymać na to, by zrealizować drogę. Oczywiście będziemy zabiegać o wyższe kwoty, jednak póki co, ciężko powiedzieć, jak to się zakończy - tłumaczy Stępa.

Swoje interesy wciąż próbuje zabezpieczyć firma Sword - producent pił taśmowych zatrudniająca 80 osób, znajdująca się przy ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni. Właściciele rozważają skierowanie sprawy do sadu, ponieważ w planie miejscowym budynek z siedzibą i halą produkcyjną ma zostać zrównany z ziemią. Firma w zamian ma otrzymać odszkodowanie i przenieść się w inne miejsce.

Sytuacji nie zmieniły negocjacje z miastem ani właścicielem terenu. Według pracowników firmy obydwie strony nie były zainteresowane ich pozytywnym zakończeniem. W ramach zastraszania miało nawet dochodzić do czasowych wyłączeń energii elektrycznej.

Czytaj też: Dwa wysokościowce zmienią krajobraz Gdyni

- Jeśli plan zostanie przyjęty w takiej formie, to jest to początek otwartego konfliktu, ponieważ dokument naszym zdaniem będzie niezgodny z prawem. To także stwarza problem dla potencjalnego inwestora, który nie będzie prawdopodobnie skłonny wyłożyć swoich pieniędzy, gdy nie będzie uregulowanych w pełni spraw własnościowych - tłumaczy Roman Wójcik, właściciel firm Sword.

Dodaje, że ze strony firmy była gotowość pójścia na kompromis w postaci przeniesienia produkcji w inne miejsce przy pozostawieniu w centrum części biurowej. Do porozumienia nie doszło, a sprawa wciąż jest w zawieszeniu.

Miasto tłumaczy, że odszkodowanie oraz nowa działka wyceniona na warunkach rynkowych to wszystko, co można zaoferować przedsiębiorstwu. Zmiana przebiegu drogi nie wchodzi "w grę", a problemem są m.in. są warunki techniczne. W ostateczności niewykluczone jest wszczęcie procedury wywłaszczenia.

Zobacz, jak w lutym wyglądał teren, gdzie obecnie trwa budowa hotelu Marriot Courtyyard.

Miejsca

Opinie (185) 1 zablokowana

  • Gdynia podąża w programach rewitalizacji struktur nadwodnych za przodującym światem (2)

    Jest to naturalny element procesów przekształceń i ewolucji miast portowych
    zachodnioeuropejskich i amerykańskich w sytuacji zmian gospodarczych.
    Mam nadzieje, że będzie to udany przykład programu przekształceń z zachowywaniem jego autentyzmu i kompleksowego wielkoskalarnego miejsca na mapie.

    Liczy się odpowiedni dobór funkcji ujętych w poszczególnych przedsięwzięciach inwestycyjnych. Otwarcie ciekawej przestrzeni publicznej dla mieszkańców i turystów. Konsekwentne kształtowaniem marki miejsca, jego tożsamości i autentyzmu.
    Ważne, aby przygotowanie tego wspaniałego miejsca i wdrożenie projektów było konsekwentne, kompleksowe w tym o charakterze wielkoskalarnym i niepowtarzalnym.

    • 4 11

    • Co to jest wielkoskalarne?

      Wiem, co to jest np. pole skalarne, ale wielkoskalarnego nie napotkałem. Poszukam, popytam...

      • 3 1

    • słuchaj Bezstronny, Twoje brednie nie stają się ani trochę sensowniejsze po zmianie nicku.

      Ciagle jest to odzwierciedlenie twojej choroby psychicznej, z którą ciągle nie poszedłeś do lekarza. To jest szkodliwe nie tylko dla Ciebie, ale także dla otoczenia.

      Wokół Szczurka narodził się kult jednostki, a Ty jesteś jego klinicznym przykładem.

      • 5 1

  • oby tylko nie zrobili zamkniętych osiedli dla elity (6)

    to miejsce zasługuje na coś lepszego i napewno nie na ciasną zabudowę, jak przy Sea Towers jedno na drugim.

    • 6 3

    • MPZ przewiduje ogólnodostęne nabrzeża, więc nie ma takiej opcji. (5)

      • 4 0

      • Nie może przewidywać nic innego

        Grodzenie brzegu morskiego (z wyjątkiem zamkniętych terenów portowych) jest w PL nielegalne...

        • 3 0

      • (3)

        Pozwolenie na budowę Sea Towers też przewidywało ogólnodostępny taras i co z tego wyszło?

        • 5 1

        • (2)

          ale mieszkańcy się zbuntowali

          • 1 1

          • (1)

            Ale mieszkańcy nie mieli nic do buntowania się, ogólnodostępny taras był warunkiem pozwolenia na wybudowanie tego klocka i nikt tego wcześniej nie ukrywał, więc jak ktoś się decydował na mieszkanie tam - wiedział o tym

            • 4 0

            • Ale kasa jest wpłwowa i wszystko załatwia .

              • 2 0

  • Marych ... (3)

    przejedz się do Hamburga -albo nawet do Rostocku i przestań piepszyć !

    • 7 2

    • to nowa ksywa "bezstronnego'

      więc nie licz na to że przestanie.
      Zyć z czegoś musi a nieudzcznicy z samorządności niczego innego nie potrafią.

      • 3 2

    • wolę do (1)

      Crystal Palace, UNESCO Laboratory and Workshop koło Genui, Green Building w Londynie czy Catanii

      No, ale niemcom bliżej - wiadomo do Hamburga czy Rostocku, rozumiem to

      • 0 2

      • Marych ...Polecam

        Fortalezę w brazyli ,deptałem tam parę miesięcy temu piasek plaży gołymi nogami kilometrami !!!...Tak jak kilometrami ciągną się tam apartamentowce w liczbie ponad dwustu...W kilku rzędach ,takich samych jak nam zafundował szczurek w liczbie jeden ,tak dosłownie jeden .......

        • 2 0

  • Unia tak wstrętna, ale kasę Wojtek bierze, aż mu się uszy trzęsą... 50% a nawet bez kozery powiem 80%.

    • 5 0

  • Brawo

    Ciekawy pomysł. Bardzo dobrze, że Gdynia się rozwija a nie jest zaściankowym miasteczkiem. Tylko wiecznym malkontentom nie podoba się piękniejąca Gdynia.

    • 3 10

  • toczy się dyskusja ....o KOMPETENCJACH SZCZURKA do kierowania (1)

    Miastem !!!....To ja się zapytam pana szczurka !!! Tylko jedno pytanie ...Czy w nowym jorku ktos odwazył by się zabudować teren central parku ??? A teren jest niesłychanie drogi ...No jak panie szczurek ??? Pan by pewnie zabudował !!!...I to wystarczy aby stwierdzić że pan nie ma kompletnie wizji gdyni na dziesiątki lat do przodu ...Miasto nie powstaje w ciagu jednej kadencji ani nawet dwu ,do tego są potrzebne dziesiątki lat i wizja której panu brakuje,pan nigdy takiej nawet nie próbował przedstawić......Pozdrawiam...

    • 8 3

    • moje trzy grosze

      Nie wiem czy Pan Szczurek w N.J. porwalby się na zabudowanie Central Parku, ale z cała pewnoscią ulokowałby w sercu tego parku minibrowar portowy, taki , na jakiego powstanie zezwolił w centralnym punkcie Bulwaru Nadmorskiego , w kontynuacji zmiany jego charakteru z funkcji typowo relaksowo- spacerowej na funkcję gastronomiczną, a browar na nulwarze to juz przegiecie szczytowe. W NJ. wylecielby za taki pomysł mna drugi dzien na pysk ze stanowiska a pobudkami takiej inwestycji zaintreresowałyby się organy kontrolne.

      • 1 0

  • SZCZUREK zabudowuje GDYNIĘ

    bez żadnego planu ,ŻADNEJ DŁUGOLETNIEJ WIZJI...stąd taki chaos w tym co robi i totalny brak spójności architektonicznej...tak NAPRAWDĘ to on jednak niewiele zrobił dla MIASTA mając taką szansę w wielu kadencjach które pełnił jako prezydent...

    • 8 3

  • tak naprawdę ...

    To gdynia rozrosła się tylko dzięki incjatywie i zaradnosci jej obywateli ...Sami pamiętacie chyba ile kłopotów mieliście w urzędzie miasta zakładając biznes ,czy budując dom...Co najgorsze to nikt w urzędzie miasta tak naprawdę nie słucha głosu gdynian ,oczywiście ,nie neguję ze jakieś konsultacje były przeprowadzane ,ale to tylko aby dopełnić wymaganych przepisów a z opiniami mieszkańców nikt tam w um nigdy się nie liczył....Taka prawda...

    • 5 2

  • he he zamiast gospodarki morskiej (1)

    będzie kilka bloczków suuper.

    • 10 2

    • jak to mówią radni w prywatnych rozmowach:

      "kto powiedział,że Gdynia ma mieć 250 tys. byle jakich mieszkańców? Lepiej, zeby miała 20 tys. bogatych. A tym jakieś tam przemysły potrzebne nie są. Jachtu nie ma gdzie zaparkować i to jest problem!"

      • 2 0

  • Informacja tylko dla wtajemniczonych. Co to jest PHN ?

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane