• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Planiści ustalili jak podróżujemy po Gdańsku

Maciej Naskręt
4 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
W Gdańsku niemal identyczna liczba mieszkańców podróżuje samochodem co komunikacją zbiorową. W Gdańsku niemal identyczna liczba mieszkańców podróżuje samochodem co komunikacją zbiorową.

Specjaliści od transportu ustalili w jaki sposób mieszkańcy poruszają się po Gdańsku, oraz jak będą poruszać się w przyszłości. Ich prognozy wskazują, że nie ma odwrotu od budowy Drogi Czerwonej przez Wrzeszcz, a planowana ul. Nowa Świętokrzyska odciąży tę "starą" o ok. 60 proc.



Planiści z Biura Rozwoju Gdańska przedstawili we wtorek tzw. transportowy model symulacyjny Gdańska. Za jego pomocą mają być przedstawiane efekty realizacji nowych - hipotetycznych i rzeczywistych - inwestycji drogowych. Analizy tego typu pomagają w wyborze wariantu przebiegu przyszłych dróg.

Opracowany przez specjalistów od transportu model odsłania też strukturę ruchu w Gdańsku, na podstawie badań z 2009 r. Według nich 39 proc. osób podróżujących po Gdańsku wybiera komunikację zbiorową, zaś 38 proc. jazdę samochodem. Aż 21 proc. wszystkich podróży po mieście odbywa się piechotą. Przemieszczanie się rowerzystów w Gdańsku stanowi zaledwie 2 proc. ogółu ruchu.

Model prognozuje w jaki sposób mieszkańcy będą przemieszczać się po mieście za dwa, dwanaście i dwadzieścia dwa lata. Utkniemy wtedy w korkach? A może są drogi, które już teraz trzeba budować, by sprostać potrzebom naszych dzieci albo wnuków?

Planiści zwrócili uwagę - choć do tego model akurat nie jest konieczny - że największe natężenie codziennych podróży mieszkańców odbywa się w wzdłuż al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej. To odwieczny argument gdańskich planistów za budową Drogi Czerwonej, która miałaby pobiec przez Wrzeszcz po wschodniej stronie torów kolejowych.

- Prognoza w modelu potwierdza, że z chwilą wybudowania Drogi Czerwonej spadnie natężenie ruchu na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska - przekonuje Marek Piskorski, dyrektor BRG.

Czy kierowcy przesiądą się do komunikacji zbiorowej?

- Droga Czerwona jest podstawowym elementem w strategii rozwoju układu komunikacyjnego miasta. Nie ma ona być prostym dołożeniem kolejnych pasów ruchu do al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej, ale ma pomóc w rewitalizacji i uspokojeniu ruchu na całym tym historycznym układzie alei - dodaje zastępca prezydenta Gdańska Wiesław Bielawski.

Model pokazał jak trudna sytuacja będzie panować w najbliższych latach na południu Gdańska. Planiści spodziewają się tam wzrostu podróży w dzielnicy o 50 proc. Podobny scenariusz czeka też Osowę.

Co ciekawe model transportowy ukazał też, że mimo powstania w przyszłości Obwodnicy Metropolitalnej ruch na Obwodnicy Trójmiasta i tak będzie stale rósł. W 2035. r ma wynieść ok. 3,5 tys. samochodów w szczycie między godz. 15 i 16, podczas gdy dziś w tym okresie obwodnicą jedzie ponad 2 tys. pojazdów.

Transportowy model symulacyjny zbudowano w oparciu o program Visum firmy PTV, który stosuje m.in. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Warszawa lub Szczecin. Program ten jest jednym z najlepszych narzędzi do określania zapotrzebowania na podróże, analizy i oceny istniejących oraz planowanych układów transportowych. Visum jest programem integrującym wszystkie typy transportu prywatnego i publicznego w jednym modelu są to tzw. modele multimedialne.

Założenia transportowego modelu symulacyjnego Gdańska.

Miejsca

Opinie (193)

  • (3)

    a to planiści, mądrale jak tralala, budować budować

    • 69 19

    • (1)

      Panie Naskret, po zenujacym artykule nt. "malego ugiecia drogi na Elblaskiej" nie chce mi sie czytac Pana kolejnego zenujacego artykulu. Jaki potral takie artykuly. Teraz moze Pan usunac ten wpis.

      • 12 6

      • Wolaczkowe "nie znam się, to się wypowiem"

        jak widać dobrze się Ciebie ima. Nie przejmuj się, nikt nie będzie po Tobie płakać, prostaku.

        • 6 6

    • magister srister ale się tutułują - wstyd

      Pracuje w dużej firmie i wszyscy są na Ty i w złym tonie jest pisanie mgr czy inż przed naziwskiem a tu panowie niedowartościowani.... czuje się jak za komuny .... szkoda że to za moje podatki sfora teoretyków wraz z urzędasami z Zarządu Dróg rośnie w tępie 100 tyś na 5 lat . Budować drogi bo te opracowania za 2 miesiące wylądują w niszczarce a setki tysiecy złotyh półdą na nikomu nie potrzebne kilka stron.

      • 11 6

  • (3)

    ciekawe ile za to wzięli o czym wszyscy wiedzą bez tych pianistów...

    • 86 25

    • (1)

      Dlaczego moderator usuwa komentarze ?:)

      • 4 3

      • bo otrzymał wyraźne polecenie z urzędu miasta :)

        • 5 1

    • tyle ile Gold Budyń od swoich przyjaciół

      • 0 0

  • (15)

    Budowa Drogi Czerwonej jest konieczna - bez niej za parę lat w Gdańsku będzie jeden wielki korek.

    • 72 79

    • Dokładnie, ale fani powolnych tramwajów i śmierdzących autobusów wiedzą wszystko najlepiej (2)

      • 20 28

      • Chcesz burzyć domu żeby móc podjechać samochodem wszędzie?

        • 28 12

      • Ta Droga Czerwona znacznie ułatwi i pasażerom tramwajów i autobusów, bo na tej trasie i na skrzyżowaniach z Grunwaldzką i Al. Zwycięstwa znacznie zmaleją korki, które znacznie spowalniają i komunikację miejską.

        • 22 20

    • BZDURA (1)

      Grunwaldzka spokojnie wystarczy. Jak widać nawet z powyższej analizy w 2025 ruch ma być nawet mniejszy niż teraz. W budowie jest wiadukt nad Grunwaldzką w ciągu Słowackiego co mocno odciaży te skrzyżowanie (dłuższe zielone dla Grunwaldzkiej). Po zakończeniu budowy Drogi Zielonej część ruchu ze Zwycięstwa i Grunwaldzkiej przeniesie się na nią. Nie ma sensu budowa drogi właściwie ekspresowej przez sam środek miasta. Zwiększyłaby aby barierę miedzy Wrzeszczem Dolnym, a Górnym (tory + DC).

      • 33 13

      • A Nową Łódzką która zwiększyła barierę miedzy domami też nie było sensu budować? Tam bariera i tak jest i będzie.

        • 9 21

    • szkoda pieniędzy i bałaganu - żadna dodatkowa droga nie uzdrowi sytuacji (7)

      potrzebne są rozwiązania wypierające ruch samochodów z centrum (tak jak to się dzieje w Europie Zachodniej) i rozwiązania sprzyjające tzw. "komunikacji małych odległości" - niech gdańscy planiści poczytają sobie o tym i może zrozumieją, że ich dzisiejszy punkt widzenia jest nieco archaiczny ...

      • 29 13

      • (6)

        A jak to się dzieje w Europie Zachodniej?

        • 6 4

        • Buduje się drogi dwupoziomowe i autostrady w centrum miast. (2)

          • 5 15

          • jakiś przykład autostrady zbudowanej w mieście powyżej 300.000 mieszkańców z ostatnich 3 lat ? (1)

            • 7 3

            • Niw, bo poza Polska, wszędzie w Europie zachodnej już sa...

              • 5 4

        • zwężanie ulic i robienie bus-pasów (2)

          Na obrzeżach parkingi park&ride i dalej komunikacja publiczna - najczęściej kolej. Szefostwo firmy w której pracowałem najczęściej przyjeżdżała komunikacją publiczną. Autostrady też budują ale poza miastami. Na zachodzie nie buduje się już takich dziwolągów jak tunele dla pieszych pod Słowackiego albo ekranów jak na Słowackiego i Zielonej albo lądowiska dla helikopterów na jak na Havla i Havla/Łostowicka/W-Z.

          • 8 4

          • nie buduje się bo już zostało zbudowane (1)

            porównaj gęstość sieci drogowej w stanie istniejących.

            • 6 6

            • zostało zbudowane w latach 70.

              a teraz jest rozbierane. Do tego abonamenty za wjazd do centrum i tania komunikacja miejska.

              • 7 3

    • ten korek już jest

      a myślenie, że budowa nowych lub poszerzanie istniejących jest jedynym sposobem na jego likwidację ma tyle prawdy ile teza że popuszczanie pasa pozwoli na likwidację objawów otyłości

      • 14 2

    • Wystarczy wyremontować SKM

      Wprowadzić szybkie składy SKM co 4 minuty na nowiusieńkich torach i 30% ludzi przesiądzie się z samochodów. Pytam się na co komu droga czerwona?

      • 12 3

  • tramwaje są za rzadko........... (8)

    w porannych i popołudniowych godzinach szczytu jest masakra, zapchane na maksa...........z żabianki do centrum w srodku strefa potu...............

    • 124 9

    • To kup sobie samochód cieniasie. (7)

      I wtedy jak gość lecisz.

      • 11 42

      • Ta, lecisz... 5 km/h za podobnym frajerem od skrzyżowania do skrzyżowania :) (6)

        • 28 6

        • Co, zazdrość zżera kolege z Gdyni? (3)

          Ja sobie na podgrzewanym fotelu, a ty na desce w tramwaju. Też bym, się wkurzył.

          • 7 30

          • jeśli latem nie jesteś w stanie wyłączyć podgrzewania (2)

            to wolę tramwaj od twojego rzęcha. przynajmniej nie poci mi się d..

            • 24 5

            • (1)

              taaak w tramwaju nie poci sie d*pa.. taaak...

              • 5 5

              • U mnie w samochodzie staruszki nie trącają mnie siatami

                I nikomu nie wali kiełbasą z ryja.

                To mi wystarczy. I choć bym jechał tico to i tak mam lepiej.

                • 7 9

        • sam jesteś frajer! (1)

          właśnie obraziłeś mnie, mojego ojca, wujków, kumpli i wielu innych ludzi, którzy poruszają się od niepamiętnych czasów samochodami po mieście!

          • 4 13

          • Stłasne

            I co teraz będzie? Łączę się w bólu.

            • 6 2

  • Podróżujemy jak kretyni. (4)

    W korkach, po dziurach, w cygańskich furach. I jeszcze do tego "mistrzowie kierownicy" z okolicznych wiosek biją do nas z tabunami.

    • 140 15

    • najlepszy komentarz

      popieram

      • 12 2

    • rasista pier..... (2)

      masz coś do cyganów?

      • 5 18

      • Ja mam.

        Niech ktoś wreszcie usunie te cygańskie wyłudzaczki z ulicy Heweliusza. To wstyd, aby na głównej ulicy prowadzącej z dworca PKP na Główne Miasto przyjezdnych od lat witały - romskie naciągaczki i tłumy dzieciaków rozdających ulotki jakichś szkółek policealnych dla przygłupów.

        • 23 2

      • Rasizm to by był jak by Pan bambusów nie lubił.

        Nie wiem jak się nazywa brak szacunku do zwierząt, ale nie jest na pewno rasizm, a cygneria to na pewno nie ludzie.

        • 5 8

  • pięknie Droga Czerwona.... (43)

    za 30 lat będę słyszał płacz moich dzieci po co budowaliśmy autostrady w środku miasta niszcząc w ten sposób jedyna miejską dzielnice tego miasta - Wrzeszcz.... Jesteśmy na tym samym etapie co miasta Europy Zachodniej w latach 70. - wielki zachwyt komunikacja indywidualną który skończy się wielka klapą.

    • 142 43

    • (13)

      co proponujesz?

      • 9 10

      • więc: (9)

        - Parkingi P+R przy stacjach kolejowych i węzłach bus/tram
        - PKM
        - tańsza i częstsza komunikacja miejska
        - więcej ścieżek rowerowych
        - wyższe opłaty za parkowanie (a może i opłaty za wjazd do centrum)

        • 55 11

        • ach, jakiś ty postępowy (2)

          och jakiś ty nowoczesny, europejski ulala! normalnie greenpeace, hipster zioooom

          • 18 46

          • raczej Faszsystowski (1)

            Jadę z towarem do firmy w centrum:
            - Parkingi P+R przy stacjach kolejowych i węzłach bus/tram " nie skorzystam choć fajnie że jest"
            - PKM "wiozę tobie szafę pancerną"
            - tańsza i częstsza komunikacja miejska "jw."
            - więcej ścieżek rowerowych "jw. " PS. dla kogo? czytałeś artykuł?
            - wyższe opłaty za parkowanie (a może i opłaty za wjazd do centrum)"dowiozłem tobie szafę w centrum, i tam parkuję więc ile każesz sobie dopisać do jej ceny za mój wjazd do centrum i parkowanie?"

            • 7 19

            • Ale o czym Ty piszesz

              Stań na Grunwaldzkiej i policz te samochody z szafami pancernymi. Policz też osobówki z jedną osobą w środku. Jak masz firmę przewozową do wrzucasz w koszty (podobnie jak opłaty za przejazdy drogami krajowymi), i tak jest to pikuś w porównaniu do paliwa które spali Twoja ciężarówka (bo przecież matizem takiej szafy nie wieziesz).

              • 21 1

        • (5)

          Spośród tych propozycji tylko i wyłącznie "wyższe opłaty za parkowanie (a może i opłaty za wjazd do centrum)" mogłoby zmusić kierowców aut, by wybrali autobus czy tramwaj. Czyli popierasz drenaż kieszeni, zakazy i mandaty. Zachętą może byłaby "tańsza i częstsza komunikacja miejska"... musiałaby być tańsza znacznie, co patrząc po stale drożejących biletach jest propozycją utopijną, nie do zrealizowania dla tego rządu.

          • 12 8

          • dla mnie (jako kierowcy) wystarczyłoby, żeby sieć komunikacji nie zmuszała mnie do ciągłych przesiadek (1)

            to by mi wystarczyło, abym korzystał z niej jako alternatywy dla auta. póki co, w obecnej postaci komunikacja tego nie zapewnia, w dodatku jest niepunktualna i rzadko kursuje. i jestem przeciwko zakazom dla aut - różnie w życiu bywa, w niektórych sytuacjach samochód jest niezbedny.

            • 23 6

            • wystarczy, aby komunikacja miejska była punktualna

              i tyle w temacie. Komunikacją miejską poruszam się od święta, ale co zamierzam z niej skorzystać, to zawsze coś, ostatnim razem po prostu mój bus nie przyjechał, a pora była wieczorna i korków już nie było, więc chyba jeszcze zostanę przy samochodzie, który chętnie bym zostawił pod domem. Propagowanie komunikaci miejskiej i rowerowej, to najrozsądniejsze wyjście dla miasta i co by nie mówić - najtańsze.

              • 2 2

          • (1)

            niestety rząd nie ma nic do ceny biletów w mieście

            • 6 4

            • A kto to jest dla ciebie "rząd"? Jeśli nie radni miasta ustalają ceny biletów, to kto?

              • 2 1

          • naprawde myślisz że 90% kierowców to idioci?

            Myslisz że ktoś kto szybko i wygodnie jest tramwajem w centrum usilnie będzie się tam, pchał autem? To są nieliczne jednostki. W centrum parkuja auta z tczewa pruszcza z kaszeb czyli auta ludzi którzy nie maja zbytnio wyboru. Zrób P&R przy wjazdach do Gdańska to będą mieli jakis wybór bo teraz to i ja na ich miejscu ciskał bym się w 20 minutowy korek na trakcie.
            Co to jest te 20 min?
            Mogę wsiąść w autobus tylko że poczekam na niego 5 min , będę stawał na przystankach przez 12 min. I stał w tym samym korku co inni czyli w sumie będę jechał 37 a nie 20 min.Juz o wygodzie nie wspominam. Samym czasem przejazdu na trakcie auto miażdży komunikację.

            • 15 3

      • wypieranie ruchu samochodowego z centrum, (2)

        odpowiednia polityka cen biletów komunikacji zbiorowej i cen miejsc parkingowych

        • 19 3

        • (1)

          czyli to takie proste?

          • 7 0

          • tak

            • 5 1

    • Oj chyba nie byłeś na zachodzie Europy (11)

      takich bzdur dawno nie widziałem

      • 11 23

      • W ogóle niewiele widziałeś. (2)

        • 14 6

        • (1)

          To jeszcze raz - co proponujesz?

          • 1 9

          • Nawalmy sie dziś wszyscy!

            • 8 1

      • (7)

        Ja byłem w Berlinie i poczdamie - kolega ma rację.
        Dla przypomnienia. Jak patrzysz na mapę i Morze Bałtyckie masz u góry to zachód jest na PRAWO nie na lewo

        • 4 16

        • Dla ścisłości rację ma ten kolega od rozwoju ścieżek rowerowych, PKM, P+R opłąt

          • 6 2

        • to kolega chyba na mapie się nie zna, centrum Berlina przecina autostrada 100 "stadtring" (2)

          oraz tunel samochodowy pod Potsdamer Platz

          • 8 8

          • magiczne pojęcie - "tunel samochodowy"...

            • 10 0

          • no faktycznie centrum, pozdro

            http :// goo.gl/maps/snWOX

            • 5 0

        • a ja byłem w Kolonii

          tam samochodem możesz podjechać do samego centrum i zaparkować pod ziemią. a jakoś miasto jest gościnne i w nocy tętni życiem bardziej niż Berlin, w którym swoją drogą także swego czasu byłem.

          • 8 3

        • zachód (1)

          to chyba jednak na mapie jest po lewej...

          • 7 0

          • ale czyjej lewej?

            • 0 2

    • bzdury gadasz (4)

      to nie jest niszczenie, tylko ratunek właśnie, ponieważ w końcu al. grunwaldzka zostanie trochę odsamochodowiona i będzie można normalnie się tam przespacerować jak człowiek, a nie w smrodzie i spalinach!

      • 11 12

      • (3)

        ratunek Grunwaldzkiej i budowa nowej Grunwaldzkiej v. 2.00 ok. 0,5 km. od niej, z murem ekranów, przejściami podziemnymi i hektarami trawy na wyspach centralnych. O tym że podzielimy Dolny Wrzeszcz od "centrum Wrzeszcza" nie wspomnę. Zostanie wpompowane więcej aut do Wrzeszcza. Zamiast wyprowadzać ruch Sucharem+Trasa Słowackiego będziemy wpuszczać jeszcze więcej aut...

        • 19 4

        • tragedia się nie stanie, jak 10 metrów tunelem się przejdziesz w drodze do galerii bałtyckiej (2)

          pomyślałbyś lepiej o innych, którzy codziennie tracą paliwo stojąc w korkach, kolego z dolnego wrzeszcza

          • 8 19

          • ale miasto jest-POWINNO BYĆ (1)

            dla mieszkańców, a nie samochodów. Dlaczego mam z jednej części dzielnicy do drugiej iść syfiastym, ciemnym, kryminogennym tunelem? Niech samochody jadą tunelami...Już teraz z cudem graniczy zrobienie zakupów w mięsnym na Grunwaldzkiej albo załatwienie czegoś w banku (na piechotę), bo człowiek od smrodu spalin i hałasu dostaje bólu głowy! I nie sądzę, żeby wybudowanie takiej drugiej Grunwaldzkiej coś pomogło w tym względzie...

            • 7 3

            • nie mam nic przeciwko tunelowi dla samochodu

              byle jechać a nie stać w korku. poza tym kierowcy też są mieszkancami, nie zapominaj o tym

              • 2 0

    • faktycznie, wielki powód do płaczu (3)

      w jakim sensie droga zniszczy dzielnicę? że wyburzą kilka ruder wzdłuż torów? no faktycznie tragedia, lepiej tłuc się tramwajem albo stać w korkach!

      • 10 17

      • nawet nie wiesz jak upadło dolne miasto (2)

        po wybudowaniu podwala przedmiejskiego

        • 10 2

        • dolne miasto

          upadło bo całą patologię się tam przesiedla

          • 0 2

        • Taaa akurat od wybudowania drogi

          Migracja ze starego budownictwa do nowo budowanych osiedli to normalna rzecz. Na Dolnym Mieście nie ma gdzie coś powstać, gdy w innych dzielnicach ciągle są wolne miejsca. RM skupia się na kolejnych inwestycjach zapominając o starych, bo tam już zrobione itp. Brak drogi w niczym nie pomoże, a tylko zaszkodzi bardziej, niż pojawienie się jej.

          • 0 2

    • takie farmazony (4)

      to sobie mogą pisac w zachodniej europie, gdzie kazde duze miasto ma rgularną sieć dużych ulic, a część(np. Berlin) autostrady między dzielnicami-polecam google maps:) i zapewniam Cię, że nikt ich nie zamyka.
      na tym polega plan: szybki transport między dzielnicami, najlepiej za ekranami i uspokojenie ruchu wewnatrz dzielnic(strefy do 30 km/h).
      w gdansku, gdzie mamy jedną 3 pasmówke, stwierdzenia typu 'po co budowaliśmy autostrady w środku miasta niszcząc w ten sposób jedyna miejską dzielnice tego miasta' nie mają racji bytu.

      • 11 11

      • masz rację, ale ekooszołomy zawsze znajdą jakiś problem żeby się powymądrzać i poprotestować

        • 7 10

      • zauważyłeś zapewne, że Gdańsk nieco się różni od Berlina ? (2)

        niezmiernie ciekawi mnie jak będzie wyglądała ta "piękna arteria" w stylu berlińskim na odcinku od Kościuszki do Wyspiańskiego, zwłaszcza okolice dworca we Wrzeszczu, gdzie obok siebie trzeba pomieścić: rozbudowującą się galerię bałtycką, dworzec PKP - 3 perony - węzeł przesiadkowy z kolei metropolitalnej, cenrtrum handlowe "Górski" i drogę czerwoną, gdzie po sąsiedzku w knajpkach przy zrewitalizowanej Wajdeloty będzie przesiadywała bohema tego miasta

        • 7 5

        • Tak, różni się sporo i dlatego ta Droga Czerwona jest bardziej potrzebna jak ta berlińska autostrada miejska.

          • 4 1

        • a to

          akurat najmniejszy problem, jeśli czytałeś artykuł o centrum górskiego- on ma wybudować ten fragment w tunelu pod centrum i będzie to pierwszy nowy fragment tej trasy..

          • 2 0

    • guano mnie obchodzi ta droga czerwona w tym zasyfiałym bastionie platformy. (1)

      Wyprowadzam się za dwa tygodnie do domu za miasto i mam gdzieś Budyniolandie :)

      • 9 4

      • Nie bój, nie bój...

        Nie bój, nie bój Tobie też mogą przy domku obwodnicę lub inną trasę wybudować i już tak guano Ciebie nie będzie obchodzić :D

        • 7 0

    • sorry, ale za 30 lat nie będziesz żył - taka smutna prawda

      • 4 0

  • To pozostaje tylko jedno - BUDOWAĆ!

    przemielić ECS i z tego gruzu zrobić podkład pod Drogę Czerwoną albo pod Nową Świętokrzyską.

    • 95 18

  • (15)

    Czy kierowcy przesiądą się do komunikacji zbiorowej?

    Tak i to masowo - kiedy przejazdy komunikacją miejską będą darmowe. Myślę, że biorąc pod uwagę konieczność budowy nowych pasów ruchu dla stale wzrastającej liczby aut kalkulacja ekonomiczna przemawia za darmowymi przejazdami tramwajami i autobusami.

    • 77 12

    • Darmowe? Kierowcy pracują za darmo, a autobusy rosną na drzewach? (8)

      Musisz brać dobry towar....

      A tak na poważnie może najpierw przedstaw "kalkulację ekonomiczną" (ale taką poważną poparta badaniami, a nie swoje "widzimisie"), bo jak na razie twoje stwierdzenie to pusty populistyczny slogan.

      Poza tym skąd brać na to pieniądze? Bo chyba nie z budżetu miejskiego dopinanego kredytami

      • 12 11

      • Darmowa Komunikacja miejska jest w Korei Północnej

        Dowozi mieszkańców na plac apelowy przed pałacem Najukochańszego Następcy, i potem dalej na cmentarz. Tłoku w komunikacji nie ma, bo tam wszyscy szczupli.

        • 13 8

      • Darmowa może nie, ale TANIA (2)

        ceny takie jak w Warszawie, wspólny bilet z SKM i PKM i... jedziemy!

        • 14 3

        • nie znasz cen w Warszawie.. (1)

          W Warszawie podnieśli ceny i obecnie jest podobnie lub drożej niż u nas.
          Jednorazowy normalny: 3,60 (1 strefa) lub 5,20 (1+2)
          Jednogodzinny noramlany - 5,20 - ale mają jeszcze 20i 40 minutowe - szkoda że u nas takich brak

          • 7 1

          • 12 PLN

            Całodobowy na wszystko.

            • 2 1

      • (2)

        Nie rozumiesz co znaczy darmowe? Ano że ja wsiadam i ja jadę za darmo, bo za ten mój przejazd płacisz ty i wszyscy my, by żyło się nam lepiej.

        A tak na poważnie to oczywiście że ten mój post jest taką propozycją, by inni przedstawili mi tą "kalkulację ekonomiczną". Z jednej strony zakup nowych pojazdów komunikacji miejskie, z drugiej takie nowe i bardzo kosztowne inwestycje jak Droga Czerwona nie byłyby koniecznie potrzebne jak to ma miejsce teraz.

        • 1 2

        • co z tego ,że nie zapłacisz za przejazd z punktu A do punktu B (1)

          jak dalszy odcinek do tego punktu B z SKMki będziesz musiał pokonać na nogach -dajmy na to z 15- 20 minut. Nie wiele osób na to pójdzie wiedząc nawet, że w samochodzie i tak zmarnuje się więcej czasu... Wygoda Panie wygoda...

          • 7 3

          • Korzystam z komunikacji miejskiej i stwierdzenie, że "dalszy odcinek do tego punktu B z SKMki będziesz musiał pokonać na nogach -dajmy na to z 15- 20 minut" jest nieprawdą, a przynajmniej grubą przesadą.

            Ja rozumiem to "wygoda" i dlatego ukazałem propozycję do rozważenia, jak zachęcić ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej - tutaj by "ekonomia" wygrała z "wygodą".

            • 0 1

      • A jednak darmowy transport publiczny to nie utopia

        funkcjonuje w Belgijskim Hasselt i to od 15 lat - i całkowity bilans miastu wychodzi na plus. Różne są modele finansowania darmowego transportu. Darmowy to znaczy, że opłata nie jest pobierana przy wsiadaniu do środka komunikacji miejskiej. Oczywiście musi być sfinansowany w innym czasie i/lub przez inne podmioty. Z najpopularniejszych modeli to funkcjonuje podatek transportowy lub opłata od pracodawców za dojazd pracowników. Darmowy transport publiczny gwarantuje wyrównanie szans mobilności niezależnie od stanu zamożności oraz ma mnóstwo ekologicznych pozytywnych efektów. A argument, że nie chcę płacić bo nie korzystam z góry odrzucam - opłata jest za możliwość korzystania, czyli za oferowany poziom życia, za lepsze powietrze, mniejsze zanieczyszczenie powietrza itd. W przeciwnym razie właściciele samochodów niech płacą za zanieczyszczanie naszego wspólnego czystego powietrza i zajmowania na potrzeby własne naszej wspólnej przestrzeni - ja nie korzystam więc niech mi zrekompensują fakt wydawania moich pieniędzy na budowę dróg i parkingów.

        • 0 0

    • (3)

      Niestety, gdyby przejazdy komunikacją miejską były darmowe - byłby problem z bezdomnymi, którzy by sobie w niej po prostu mieszkali.

      • 9 1

      • (2)

        oni i tak jeżdżą za darmo ile chcą, nawet - jak jeden w 127 - mieszkają czyli tutaj nic by się nie zmieniło

        • 8 1

        • (1)

          Byłoby ich więcej - gdyż byliby tam legalnie. Aczkolwiek możnaby spróbować wprowadzić darmowe karty, uprawniające do przewozu komunikacją miejską. Oczywiście za brak karty byłyby mandaty, a po przyłapaniu kogoś na mieszkaniu w komunikacji miejskiej te karty byłyby im zabierane.

          • 0 3

          • Zrozum, to są ludzie bezdomni, bez dochodów, bez adresów i od wielu lat jadą za darmo kiedy chcą, gdzie chcą i ile chcą. Ew. darmowe przejazdy - tutaj nic nie byłoby ich więcej czy mniej. A wyrzucać ich z pojazdów służby mogłyby zawsze na podstawie uciążliwego dla współpasażerów smrodku. Np. w kodeksie pracy mamy zgodę na zwolnienie z pracy "śmierdzącego" pracownika.

            • 3 0

    • a ja się nie przesiądę na tramwaj, dopóki nie będę miał bezpośredniego połączenia z centrum!

      cena biletów nie gra tu żadnej roli

      • 8 0

    • zawsze pozostanie koszt czasu i inne koszty niepieniężne

      • 5 0

  • BIELAWSKI I PISKORSKI (2)

    skonsultujcie się z lekarzem albo farmaceutą!

    • 60 12

    • PO jak POpapraństwo czyli i straszna POrażka zwolenników PO

      ale ten wpis? kto wysyłał do lekarza specjalisty?

      jakie to sowieckie, jakie to wasze

      • 3 5

    • na dzialke grządki pielić dziady glupie

      • 3 1

  • (1)

    bielawski wielki strateg i menadżer od wyspy spichrzów i młodego miasta

    żenada

    • 62 6

    • Tak to jest, kiedy do rządzenia miastem i regionem biorą się

      byli ministranci i lebiody z partyjnych młodzieżówek.

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane