Fakty i opinie

stat

Plany dla Wrzeszcza: większa Galeria Bałtycka, nowy wieżowiec i browar

Tak zgodnie z wizjami BRG może docelowo wyglądać okolica dworca we Wrzeszczu. Wizualizacja nie uwzględnia przekształceń "wysepki".
Tak zgodnie z wizjami BRG może docelowo wyglądać okolica dworca we Wrzeszczu. Wizualizacja nie uwzględnia przekształceń "wysepki". mat. BRG

Tydzień temu pisaliśmy o planie budowy nowego centrum handlowego przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu, jednak również po drugiej stronie torów dojdzie do sporych zmian. Galeria Bałtycka się powiększy, a przed dworcem powstanie wieżowiec.



Wkrótce ul. Wajdeloty wieńczyć może nawet 90 metrowy wieżowiec. Wszystko zależy od jego dokładnego usytuowana przed dworcem.
Wkrótce ul. Wajdeloty wieńczyć może nawet 90 metrowy wieżowiec. Wszystko zależy od jego dokładnego usytuowana przed dworcem. fot. Krzysztof Koprowski/trojmiasto.pl
Rejon dworca we Wrzeszczu wraz z planowanymi inwestycjami.
Rejon dworca we Wrzeszczu wraz z planowanymi inwestycjami. oprac. własne
Tworzony właśnie plan zagospodarowania przestrzennego tej części Wrzeszcza ma nie tylko umożliwić powstanie nowego dworca kolejowego we Wrzeszczu, lecz przede wszystkim "obudowanie" go galeriami handlowymi. Co ciekawe, koncepcja planistów z Biura Rozwoju Gdańska różni się od wstępnych wizji architektów nowego dworca, czyli pracowni Fort.

Zgodnie z projektem Fortu, przed dworcem miał powstać budynek, który przykryłby istniejącą pętlą autobusową zobacz na mapie Gdańska, jednak o wysokości dostosowanej do otoczenia.

- W tym miejscu nasz projekt sugerował realizację sześciopiętrowego budynku o funkcji hotelowej lub biurowej. Na parterze znajdowałyby się miejsca postojowe dla autobusów. Taka wysokość wynikała z ówczesnego planu zagospodarowania przestrzennego - tłumaczy Piotr Mazur, współwłaściciel pracowni Fort.

Tymczasem gdańscy planiści uznali, że to zbyt nisko. Proponują, by w tym miejscu powstał obiekt nie niższy niż Olimp czy powstające Quattro Towers (55 metrów) oraz nie wyższy niż 90 m (czyli więcej niż Bazylika Mariacka - 82 m).

- Nowy projekt MPZP dla tego rejonu uwzględnia wytyczne Studium Lokalizacji Obiektów Wysokościowych. Obszar centralnego Wrzeszcza jest zalecany dla lokalizacji takiej zabudowy - tłumaczy Agata Piszczek z zespołu urbanistycznego Wrzeszcz w Biurze Rozwoju Gdańska.

Niewykluczone, że nowy wieżowiec będzie również wieńczyć oś widokową ul. Wajdeloty, wypełnionej kameralnymi kamienicami z przełomu XiX i XX wieku. Co ciekawe, w ogóle nie uwzględniono tej perspektywy w analizie SLOW, natomiast pod uwagę wzięto widok z... Pachołka w Oliwie zobacz na mapie Gdańska.

- Zgodnie z procedurą SLOW dla proponowanego budynku wykonano analizy krajobrazowe z wyznaczonych punktów obserwacji krajobrazu miejskiego, w tym przypadku z Pachołka. Natomiast zostaną również wykonane analizy widokowe z wybranego punku lokalnego (może to być oś ulicy Wajdeloty), który to punkt mogą zaproponować mieszkańcy - dodaje Piszczek.

Czy przed dworcem we Wrzeszczu powinien powstać wieżowiec?

tak, to świetna lokalizacja dla takiej zabudowy 40%
nie, zniszczy on cały układ przestrzenny tego rejonu 51%
mógłby powstać, ale nie nad pętlą autobusową 9%
zakończona Łącznie głosów: 2347
Zgodnie z planem powiększona zostanie również powierzchnia handlowa Galerii Bałtyckiej. Obejmie ona teren zajmowany obecnie przez biurowiec Hydrobudowy zobacz na mapie Gdańska, który będzie sięgać niemal do kamienic przy ul. Lendziona. O rozbudowie na razie nie chcą wypowiadać się właściciele obiektu (ECE Projektmanagement).

Kilka dni temu, mimo braku uchwalonego planu zagospodarowania (gotowy będzie dopiero pod koniec roku), podpisano już umowę pomiędzy właścicielem dawnego wrzeszczańskiego browaru oraz miastem na realizację podziemnego zbiornika retencyjnego Strzyży nakładem finansowym dewelopera w zamian za możliwość budowy nowego centrum handlowego.

Jak już informowaliśmy ponad tydzień temu obiekt powstanie na trójkątnej działce zobacz na mapie Gdańska wytyczonej ulicami: Kilińskiego, Nad Stawem oraz torami kolejowymi. Nowy podziemny zbiornik retencyjny ma zastąpić istniejący wyschnięty staw przy ul. Kilińskiego i odbierać wody m.in. ze "starej" i "nowej" ul. Słowackiego. Jego realizacja jest niezbędna dla zapewnienia bezpieczeństwa przeciwpowodziowego po budowie Nowej Słowackiego, która wymusi zabetonowanie kanału Strzyży wzdłuż dawnych koszar wojskowych oraz zmniejszy powierzchnie terenów zieleni. Zbiornik gotowy ma być do końca przyszłego roku i przejdzie wówczas na własność miasta.

Inwestor centrum handlowego Hevelius (bo tak będzie się nazywać obiekt) wyremontuje również istniejące tunele pod torami kolejowymi oraz przedłuży istniejące przejście z dworca kolejowego na perony dalekobieżne i SKM, w kierunku swojej działki. Będzie realizowana również specjalna nadbudowa nad Drogą Czerwoną, która powstanie w bliżej nieokreślonym czasie.

Obecnie plan zagospodarowania dla tego terenu jest w trakcie tworzenia i na tym etapie można składać do niego własne wnioski. Do końca lipca można również przesyłać propozycje wykonania punktów do analizy wpływu nowego wysokościowca na otoczenie oraz opinie na temat pomysłu jego realizacji (listownie lub elektronicznie na adres brg@brg.gda.pl).

Wrzeszcz niczym baza kosmiczna

Najnowsze wizje Biura Rozwoju Gdańska dla Wrzeszcza przywołują na myśl koncepcje budowy baz kosmicznych na innych planetach układu słonecznego. W obu przypadkach przewiduje się, że ludzie będą poruszać się wyłącznie w zamkniętych przestrzeniach i opuszczać budynki tylko w celach transportowych.

Zgodnie z koncepcjami urzędników nowe centrum Wrzeszcza ma składać się hektarów betonowych molochów - przebudowanej "Wysepki", powiększonej Galerii Bałtyckiej i jeszcze jednego centrum handlowego na terenach po browarze. Nad tymi obiektami górować będą wieżowce: przed dworcem, na działce po domu towarowym Neptun, Quattro Towers oraz Olimp.

Ulice natomiast nie będą już pełnić funkcji przestrzeni publicznej i miejsca spotkań, lecz zostaną przekształcone w "ścieki komunikacyjne". Nie chodzi tu wyłącznie o tranzytową Drogę Czerwoną pogłębiającą jeszcze bardziej podział Wrzeszcza i całego Gdańska na dwie części, ale również betonową, sztampową estakadę nad al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska czy (na szczęście) niespełnione wizje budowy tuneli dla pieszych pod al. Grunwaldzką na wysokości ul. Klonowej zobacz na mapie Gdańska oraz przy Manhattanie zobacz na mapie Gdańska. Należy też pamiętać o zlikwidowanych przejściach dla pieszych - przy Miniaturze zobacz na mapie Gdańska (nie będzie odtwarzane ze względu na brak pieniędzy), Manhattanie zobacz na mapie Gdańska oraz dużo wcześniej na wysokości ul. Waryńskiego/ul. Sobótki zobacz na mapie GdańskaDT Neptun/Poczty Polskiej zobacz na mapie Gdańska.

Takie pomysły jasno pokazują, że gdańskie planowanie utknęło w latach 60 i 70. XX w., podczas gdy w kalendarzu mamy jednak drugą dekadę XXI wieku.

Opinie (376) ponad 20 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.