• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plany dla Wrzeszcza: większa Galeria Bałtycka, nowy wieżowiec i browar

Krzysztof Koprowski
25 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Tak zgodnie z wizjami BRG może docelowo wyglądać okolica dworca we Wrzeszczu. Wizualizacja nie uwzględnia przekształceń "wysepki". Tak zgodnie z wizjami BRG może docelowo wyglądać okolica dworca we Wrzeszczu. Wizualizacja nie uwzględnia przekształceń "wysepki".

Tydzień temu pisaliśmy o planie budowy nowego centrum handlowego przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu, jednak również po drugiej stronie torów dojdzie do sporych zmian. Galeria Bałtycka się powiększy, a przed dworcem powstanie wieżowiec.



Wkrótce ul. Wajdeloty wieńczyć może nawet 90 metrowy wieżowiec. Wszystko zależy od jego dokładnego usytuowana przed dworcem. Wkrótce ul. Wajdeloty wieńczyć może nawet 90 metrowy wieżowiec. Wszystko zależy od jego dokładnego usytuowana przed dworcem.
Rejon dworca we Wrzeszczu wraz z planowanymi inwestycjami. Rejon dworca we Wrzeszczu wraz z planowanymi inwestycjami.
Tworzony właśnie plan zagospodarowania przestrzennego tej części Wrzeszcza ma nie tylko umożliwić powstanie nowego dworca kolejowego we Wrzeszczu, lecz przede wszystkim "obudowanie" go galeriami handlowymi. Co ciekawe, koncepcja planistów z Biura Rozwoju Gdańska różni się od wstępnych wizji architektów nowego dworca, czyli pracowni Fort.

Zgodnie z projektem Fortu, przed dworcem miał powstać budynek, który przykryłby istniejącą pętlą autobusową zobacz na mapie Gdańska, jednak o wysokości dostosowanej do otoczenia.

- W tym miejscu nasz projekt sugerował realizację sześciopiętrowego budynku o funkcji hotelowej lub biurowej. Na parterze znajdowałyby się miejsca postojowe dla autobusów. Taka wysokość wynikała z ówczesnego planu zagospodarowania przestrzennego - tłumaczy Piotr Mazur, współwłaściciel pracowni Fort.

Tymczasem gdańscy planiści uznali, że to zbyt nisko. Proponują, by w tym miejscu powstał obiekt nie niższy niż Olimp czy powstające Quattro Towers (55 metrów) oraz nie wyższy niż 90 m (czyli więcej niż Bazylika Mariacka - 82 m).

- Nowy projekt MPZP dla tego rejonu uwzględnia wytyczne Studium Lokalizacji Obiektów Wysokościowych. Obszar centralnego Wrzeszcza jest zalecany dla lokalizacji takiej zabudowy - tłumaczy Agata Piszczek z zespołu urbanistycznego Wrzeszcz w Biurze Rozwoju Gdańska.

Niewykluczone, że nowy wieżowiec będzie również wieńczyć oś widokową ul. Wajdeloty, wypełnionej kameralnymi kamienicami z przełomu XiX i XX wieku. Co ciekawe, w ogóle nie uwzględniono tej perspektywy w analizie SLOW, natomiast pod uwagę wzięto widok z... Pachołka w Oliwie zobacz na mapie Gdańska.

- Zgodnie z procedurą SLOW dla proponowanego budynku wykonano analizy krajobrazowe z wyznaczonych punktów obserwacji krajobrazu miejskiego, w tym przypadku z Pachołka. Natomiast zostaną również wykonane analizy widokowe z wybranego punku lokalnego (może to być oś ulicy Wajdeloty), który to punkt mogą zaproponować mieszkańcy - dodaje Piszczek.

Czy przed dworcem we Wrzeszczu powinien powstać wieżowiec?

Zgodnie z planem powiększona zostanie również powierzchnia handlowa Galerii Bałtyckiej. Obejmie ona teren zajmowany obecnie przez biurowiec Hydrobudowy zobacz na mapie Gdańska, który będzie sięgać niemal do kamienic przy ul. Lendziona. O rozbudowie na razie nie chcą wypowiadać się właściciele obiektu (ECE Projektmanagement).

Kilka dni temu, mimo braku uchwalonego planu zagospodarowania (gotowy będzie dopiero pod koniec roku), podpisano już umowę pomiędzy właścicielem dawnego wrzeszczańskiego browaru oraz miastem na realizację podziemnego zbiornika retencyjnego Strzyży nakładem finansowym dewelopera w zamian za możliwość budowy nowego centrum handlowego.

Jak już informowaliśmy ponad tydzień temu obiekt powstanie na trójkątnej działce zobacz na mapie Gdańska wytyczonej ulicami: Kilińskiego, Nad Stawem oraz torami kolejowymi. Nowy podziemny zbiornik retencyjny ma zastąpić istniejący wyschnięty staw przy ul. Kilińskiego i odbierać wody m.in. ze "starej" i "nowej" ul. Słowackiego. Jego realizacja jest niezbędna dla zapewnienia bezpieczeństwa przeciwpowodziowego po budowie Nowej Słowackiego, która wymusi zabetonowanie kanału Strzyży wzdłuż dawnych koszar wojskowych oraz zmniejszy powierzchnie terenów zieleni. Zbiornik gotowy ma być do końca przyszłego roku i przejdzie wówczas na własność miasta.

Inwestor centrum handlowego Hevelius (bo tak będzie się nazywać obiekt) wyremontuje również istniejące tunele pod torami kolejowymi oraz przedłuży istniejące przejście z dworca kolejowego na perony dalekobieżne i SKM, w kierunku swojej działki. Będzie realizowana również specjalna nadbudowa nad Drogą Czerwoną, która powstanie w bliżej nieokreślonym czasie.

Obecnie plan zagospodarowania dla tego terenu jest w trakcie tworzenia i na tym etapie można składać do niego własne wnioski. Do końca lipca można również przesyłać propozycje wykonania punktów do analizy wpływu nowego wysokościowca na otoczenie oraz opinie na temat pomysłu jego realizacji (listownie lub elektronicznie na adres brg@brg.gda.pl).

Wrzeszcz niczym baza kosmiczna

Najnowsze wizje Biura Rozwoju Gdańska dla Wrzeszcza przywołują na myśl koncepcje budowy baz kosmicznych na innych planetach układu słonecznego. W obu przypadkach przewiduje się, że ludzie będą poruszać się wyłącznie w zamkniętych przestrzeniach i opuszczać budynki tylko w celach transportowych.

Zgodnie z koncepcjami urzędników nowe centrum Wrzeszcza ma składać się hektarów betonowych molochów - przebudowanej "Wysepki", powiększonej Galerii Bałtyckiej i jeszcze jednego centrum handlowego na terenach po browarze. Nad tymi obiektami górować będą wieżowce: przed dworcem, na działce po domu towarowym Neptun, Quattro Towers oraz Olimp.

Ulice natomiast nie będą już pełnić funkcji przestrzeni publicznej i miejsca spotkań, lecz zostaną przekształcone w "ścieki komunikacyjne". Nie chodzi tu wyłącznie o tranzytową Drogę Czerwoną pogłębiającą jeszcze bardziej podział Wrzeszcza i całego Gdańska na dwie części, ale również betonową, sztampową estakadę nad al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska czy (na szczęście) niespełnione wizje budowy tuneli dla pieszych pod al. Grunwaldzką na wysokości ul. Klonowej zobacz na mapie Gdańska oraz przy Manhattanie zobacz na mapie Gdańska. Należy też pamiętać o zlikwidowanych przejściach dla pieszych - przy Miniaturze zobacz na mapie Gdańska (nie będzie odtwarzane ze względu na brak pieniędzy), Manhattanie zobacz na mapie Gdańska oraz dużo wcześniej na wysokości ul. Waryńskiego/ul. Sobótki zobacz na mapie GdańskaDT Neptun/Poczty Polskiej zobacz na mapie Gdańska.

Takie pomysły jasno pokazują, że gdańskie planowanie utknęło w latach 60 i 70. XX w., podczas gdy w kalendarzu mamy jednak drugą dekadę XXI wieku.

Opinie (378) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    Wrzeszcz był piękny ale w latach 50tych 60tych A budynia jeszcze na świecie nie było

    • 52 4

    • przy następnych wyborach po prostu trzeba głosować na kogo innego (1)

      • 7 1

      • Najpierw trzeba ruszyc 4 litery i pójśc na to głosowanie...

        • 1 0

  • niech ktoś w tym gdańsku się opamięta! kto pracuje w BRG? kim są ci ludzie? ile mają lat? (1)

    betonowy odhumanizowany moloch, oto wizja miasta według podwładnych adamowicza.

    • 78 5

    • zgadzam się w 100 %-ach

      Wrzeszcz mógłby być piękny. Ale niestety dawno już nie jest, bo działa się tak, jakby chciano, żeby nie przysłonił piękna centrum Gdańska

      • 6 1

  • po co???? (2)

    po co nam tyle centrow handlowych??? czy juz nie dosyc tych sklepow, lepiej dac ludziom prace, bo za co to wszystko kupowac?? ,a tak wogole to ten pomysl na rozbudowe przestrzena wrzeszcza nie jest pieknym i rozsadnym pomyslem !!!
    Troche przestrzeni powinno byc!

    • 69 7

    • jak to za co....za franki :-)

      frankensztajnow u nas dostatek...

      • 2 1

    • centrum handlowe = sklepy = pracownicy sklepów + pracownicy techniczni = praca

      • 2 1

  • (1)

    najpierw sobie pożadne drogi zróbcie potem szalejcie z powiekszaniem czego kolwiek...

    • 38 6

    • Sprawdź czy piszesz PORZĄDNIE aby ludzie nie musieli poprawiać CZEGOKOLWIEK.

      • 3 1

  • Zamiast remontowac, rwitalizowac budujemu markiety.

    Miast olewa mieszkańców i samo nic w ich sprawie nie robi. Miasto pomaga budowac markiety i centra których jest juz dosc.

    • 55 3

  • (1)

    wieksza galeria więcej miejsca dla galerianek.. ;)

    • 46 3

    • Czyli jednak więcej "miejsc pracy".... ;)

      • 3 0

  • Pierwsza koncepcja była lepsza: mini browar i budynki mieszkalne w miejscu dawnego browaru. Poza tym rewitalizacja ul. Wajdeloty i ulic przyległych, przebudowa dworca kolejowego. Nowemu centrum handlowemu wróżę taką samą przyszłość jak CH Oliwa gdzie został jeden duży sklep - reszta zbankrutowała.

    • 37 3

  • podziemny zbiornik??? to ten niby darmowy - " niewidoczny"

    czyli nie widoczny

    a to ciekawe!!!
    teraz rozumiem interesy Górski- Miasto Gdańsk

    • 19 1

  • Dziwi mnie wasze zdziwienie

    Bo mnie już nic nie zdziwi jeżeli chodzi o gospodarkę przestrzenną Gdańska

    • 49 0

  • Droga czerwona (13)

    Najgłupszy pomysł, a wciąż się go trzymają :/

    • 37 7

    • (12)

      Zbudowanie Drogi Czerwonej zrobi z Dolnego Wrzeszcza to co zrobiło Podwale Przedmiejskie z Dolnym Miastem. Planiści zamiast łączyć Wrzeszcz w całość (wprowadzenie torów od stoczni do Zaspy w tunel - szczyt marzeń) to dzielą jeszcze bardziej. Przez plany DC które są od kilkudziesięciu lat nic się nie dzieje na pustych działkach np. przy Białej, a istniejące kamienice popadają w ruinę, bo po co inwestować skoro ma być kiedyś do rozbiórki.

      Ja proponuję ogrodzić Dolny Wrzeszcz wysokim murem z drutem kolczastym, wysiedlić mieszkańców, a na ich miejsce dać patologię z całego Gdańska.

      • 18 1

      • o nie! za blisko mojego domu!

        w Górnym Wrz.

        • 1 1

      • Zbudują Drogę Czerwoną jak Piramidę Cheopsa na Manhattanie.

        • 6 0

      • No tak najlepiej wszystko w tunel (6)

        A gdzie pieniądze na tunele. A jak robią jakiś tunel to zaraz protest po co na to wydajemy kasę.
        Nie porównój Podwala do drogi czerwoenej, bo Wrzeszcz od dawna jest rozdzielony torami, a to co jest za torami to w większości ruiny tylko o niecolepszym wyglądzie niż dolne miasto.

        A droga biegnąca wzdłuż Wyspiańskiego i Białej (na obu i tak w tym miejscu są głównie tylko parkingi dzikie. Wyburzyć trzeba by raptem 5 budynków. Potem pod nowym Centrum Browar i wpadamy na ulicę nad Stawem i tam pewnie 3 budynki musiały by zostać wyburzone.

        A co zyskujemy idealną drogę uzupełniającą grunwaldzką łączącą węzeł kliniczna z nowym wezłem nowej Kościuszki. Odciążamy ulicę wyspiańskiego, która będzie mogła znowu się stać drogą lokalną, a nie główną drogą miasta.

        Czyli jak najbardziej droga czerwona jest na +

        • 4 7

        • Głupoty piszesz! (5)

          Nie orientujesz się wogóle w temacie. Do tranzytu są obwodnice, a nie centrum dzielnicy.

          Ruch z Węzła Kliniczna nie obciąża aktualnie w najmnieszym stopniu Wyspiańskiego.

          Do szybkiego przejazdu do Sopotu będzie Droga Zielona.

          Droga Czerwona będzie problemem nie tylko Wrzeszcza, ale i Zaspy, Przymorza i Żabianki.

          • 7 2

          • Obwodnice są do przejazdu między miastami, a nie dzielnicami (4)

            Nie wiem, gdzie ty odczytałeś, że tędy miałby iśc tranzyt. Tranzyt jak najbardziej ma iść na obwodnice. A ta droga miałaby połączyć kliniczną z kościuszki, aby odciążyć i tak już zakorkowaną Grunwaldzką.

            Tak Wyspiańskiego nic nie obciąża, bo obecnie jest to ulica beż żadnego połączenia umożliwiającego jakiś rozsądny objazd. Ponadto w wielu punktach jest jednokierunkowa i źle skomunikowana ze skrzyżowaniem Hallera.

            Nikt tu nie mówił o szybkim dojeżdzie do Sopotu a jedynie drogi rezerwowej dla Grónwaldzkiej, dla któej nie ma alternatywy.

            Droga czerwona akurat dla tych dzielnic byłaby znakomitym rozwiązanim.

            • 4 4

            • alternatywą dla Grunwaldzkiej jest ciąg przez Zaspę (Różowa Droga?) (2)

              do którego dojazd będzie Kościuszki.

              Na autostrady w środku miasta poza urbanistyką nie wywala się pieniędzy z jeszcze jednego powodu. SĄ NIEEFEKTYWNE.

              To nie PGR, żeby z pola na pole jeździć SUVem, parkować w dowolnym miejscu, którego wystarczy dla wszystkich chętnych. W mieście jest większa gęstość zaludnienia, więcej potrzeb transportowych niż z pola na pole. I mniej przestrzeni, którą można zawalić blachosmrodami.

              Grunwaldzka wyznacza obecnie górną granicę tolerancji przez ludzi ciągu komunikacyjnego gruchotów. Tego się trzymajmy.
              Miasta NIE SĄ DLA SAMOCHODÓW.

              A ze sie korkuje? Czas przyspieszac transport zbiorowy. Im wiecej ludzi sie na niego przesiadzie, tym bedzie lużniej na drogach.

              • 4 1

              • Droga Czerwona to nie autostrada (1)

                Mateuszu nikt tu nie mówi o walnięciu w tym miejscu autostrady, bo to nie ma żadnego sensu.

                Droga czerwona dla mnie miałaby mieć 2x2 pasy i być drogą z maksymalną prędkością do 70km2.

                Droga różowa nie udrożni Wrzeszcza, bo jak sam wiesz codziennie w tym miejscu mamy korki. Jedna dodatkowa droga spowodowałaby alternatywę w razie jakiegoś zakorkowania na Grunwaldzkiej.

                Droga Różowa będzie super alternatywą dla osób chcących ominąć centrum miasta.

                Do tego droga czerwona byłaby dobrym przedłużeniem Nowej Wałowej. Ponadto zaplanowanie tego ciągu umożliwiłoby rozładowanie przyszłych korków, bo nie patrzmy na to co jest teraz, bo wrzeszcz od dawna domaga się nie jednej ale wielu alternatyw.

                Ta droga może być spokojnie kolizyjna i ze światłami grunt aby była jakaś alternatywa.

                • 3 3

              • tę drogę projektują jako bezkolizyjną autostradę przez miasto

                spójrz na wizualizację - nawet zjazd na Dmowskiego to wiadukt nad torami kolejowymi! to oznacza, ze w tym miejscu, DCz będzie jakieś 10 metrów nad poziomem obecnej ulicy. 3 kondygnacje! BRG się zatrzymało w wizjach planowania miasta na latach 70-ych. Holendrzy swoje "wzorcowe" dzielnice z tego okresu... zaorali. Były nie do życia. Pozostawili fragment jednej, aby pokazać, jak się nie buduje. A teraz co? My robimy to samo?

                • 2 0

            • Nie wiesz gdzie jest Wyspiańskiego

              Odcinek od placu Komorowskiego do wiaduktu wiecznie zapchany.

              • 2 1

      • Same tory to pół biedy (2)

        są na powierzchni od czasów niemieckich, jakoś je trzeba przeżyć. Owszem, schowanie ich do tunelu byłoby dobre dla tkanki miejskiej - ale zamknięcie tej trasy (w celu budowy metodą odkrywkową) nie wchodzi w grę. Drążenie z kolei byłoby piekielnie drogie. Miasta nie stać ani na drążenie, ani na paraliż komunikacyjny.

        Co do DCz, mogłaby ona powstać w tunelu budowanym odkrywkowo. Dzięki dotychczasowym zaniedbaniom, kamienice i tak trzeba będzie zaraz wyburzyć. DCz powinna zejść pod ziemię na wysokości Węzła Kliniczna, a ewentualne zjazdy powinny być na Kościuszki i JP2. Ale nad ziemią? na estakadzie? Nie te czasy...

        • 3 0

        • (1)

          Równie dobrze można budować tunel kolejowy obok istniejących torów - w miejscu przeznaczonym na DC. Po przeniesieniu pociągów do tunelu na powierzchni można zbudować ulicę.

          • 0 0

          • tylko po kiego te tunele ? I skąd kasa? ;)

            Linia kolejowa nie stanowi jakiejś wielkiej bariery dla mieszkańców - przejścia i przejazdy drogowe są dość często (porównajcie z Poznaniem).Owszem, architektonicznie dzieli to Wrzeszcz.Gdańsk komunikację "wzdłuż" ma opanowaną i z rezerwami. Do ciągu wzdłuż zaspy będzie można świetnie dostać się z tunelu, zjeżdżając na most wantowy - omijając całe śródmieście.W ciągu Grunwaldzkiej konieczne jest przyznanie bezwarunkowego priorytetu dla tramwajów dla jego przyspieszenia.Po tej i kolejnej modernizacji składów SKM pod względem napedu, będzie można powalczyć o jej przyspieszenie. Największa bolączką jest komunikacja w poprzek i betonowa maszkara koło GB tego problemu nie rozwiązuje. W Kościuszki bezwzględnie konieczny jest tramwaj do Legionów. Adamowicz chce go budować wzdłuż Abrahama i Hynka. Ciężko powiedzieć po co - ciąg Kościuszki jest naturalnym wyborem dla zjazdu do Wrzeszcza i dalej wzdłuż Słowackiego. Przez Abrahama to konieczność objazdu całej Strzyży i zapychanie dalej Grunwaldzkiej (bo nie będzie gdzie uciec tymi tramwajami). Wzdłuż Kościuszki tramwaje mogłyby jechać prosto dalej w Słowackiego, umożliwiając przesiadkę i upraszczając sterowanie ruchem na skrzyżowaniu. Także upraszczalyby objazdy, będąc bliżej Hallera niż Hynka/Olsztyńska. Ten ciąg też się przyda, ale dopiero w drugiej - trzeciej kolejności. Z przebiciem tramwaju w ciągu Czarnego Dworu na przykład. Inna konieczna inwestycja to ominięcie politechniki jakoś i doprowadzenie tramwaju z Wrzeszcza na Suchanino po nasypie przygotowanym w latach 30. Budyń planuje tam drogę 2x2 .No i coś, co można by już zacząć stawiać, to parkingi P+R. Tabuny ludzi wjeżdżające do Gdańska z każdej strony nie mają gdzie zostawić aut, to pchają się nimi do celu. Przede wszystkim coś od strony Elbląskiej jest potrzebne, aby móc przesiąść się na tramwaj a nie zawalać Podwale. Nie ma tam zbyt wiele miejsca, to ew. na Stogach. Ale trzeba w końcu most Siennicki wybudować od nowa. Kolejne dwa parkingi, które miasto powinno budować to1) CIeplewo/Pruszcz (dla pchających się "91") - w gminie ziemia tania, mozna by jakiś deal w ramach nowego stowarzyszenia upiec. Od Cieplewa obowiązują bilety metropolitalne i bez remontów dojazd w 12-15min do centrum 2) Pętla tramwajowa pzy Nowej Łodzkiej/Chełmie, dla wjeżdżających z obwodnicy W-Z. Z tego co czytalem ma być parking na 150pojazdow - smeich na sali. 500-1000 to perspektywiczna inwestycja.Pozostale kierunki beda obstawione w ramach budowy PKM.

            • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane