• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plany na przyszłość: więcej inwestycji w okolicach Motławy

Katarzyna Moritz
22 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nabrzeże przy Hiltonie będzie przebudowane
Nabrzeża wokół północnego cypla Wyspy Spichrzów są już prawie gotowe. Będzie można nimi spacerować w najbliższym sezonie letnim. Nabrzeża wokół północnego cypla Wyspy Spichrzów są już prawie gotowe. Będzie można nimi spacerować w najbliższym sezonie letnim.

Marina dwukrotnie większa od obecnej, przebudowa Długiego Pobrzeża, ruchome lub zwodzone mosty oraz przekop, który połączyłyby Starą i Nową Motławę - to pomysły mające pozwolić na pełniejsze wykorzystanie potencjału Motławy i jej okolic.



Czy Gdańsk dobrze wykorzystuje położenie nad wodą?

Nabrzeża Motławy, teoretycznie symbolu morskiego miasta Gdańska, przez lata były raczej powodem do wstydu, niż do dumy. Zarośnięte chaszczami, zaśmiecone, osypujące się, nie ułatwiały bliższego kontaktu z rzeką. Nie korzystali z nich mieszkańcy, a jeśli już, to nie spacerowicze, a raczej amatorzy alkoholowych napitków.

Od kilku lat jednak ten stan rzeczy się zmienia. Dzięki funduszom unijnym w ramach "Programu ożywienia dróg wodnych w Gdańsku" powstały nowe przystanie dla jachtów i białej floty i dwie linie tramwaju wodnego. W ramach programu "Pętla Żuławska" zbudowano zwodzony most w Przegalinie. Trwają ostatnie prace projektowe przy kładce na Ołowiankę, która ma powstać w przyszłym roku.

Na zlecenie Urzędu Morskiego trwają prace przy nabrzeżach wokół Ołowianki, a także pogłębiany jest tor wodny Martwej Wisły. Kończą się też prace związane z przebudową nabrzeża wokół Wyspy Spichrzów. Od lipca będzie można obejść północny cypel wyspy nową promenadą, przy której powstały już pomosty cumownicze dla niewielkich jednostek.

To jednak początek zmian. Przez ostatnie pół roku odbywał się cykl spotkań z urzędami, pomorskim konserwatorem zabytków, właścicielami terenów nad Motławą, stowarzyszeniami wodniaków. Wspólnie, choć każda ze stron ma nieco inne interesy, przystąpiono do tworzenia "Strategii rozwoju Motławy".

- Urząd Morski myśli o remoncie kolejnego nabrzeża, miasto o modernizacji Długiego Pobrzeża i Targu Rybnego (czytaj więcej). Na targu miałby powstać zieleniec, a w przypadku nabrzeża chcemy się pokusić o jego częściowe obniżenie, by schodkowo otrzymać zejście do wody - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w gdańskim magistracie. - W tych planach ważna jest kolejność działań. Zastanawiamy się nad rozwojem mariny, ale wciąż rozważamy, czy rozwijać ją w stronę kanału Na Stępce czy w stronę Nowej Motławy. Dyskutujemy też o zwodzonych mostach, choć wiemy, że wszystkich nie otworzymy.

Z obecnych analiz wynika, że jako pierwszy mechanizmu unoszącego przęsło może doczekać się Most Stągiewny zobacz na mapie Gdańska. Gdy tak się stanie, jachty będą mogły popłynąć kilkaset metrów w kierunku Podwala Przedmiejskiego. Właśnie na tym odcinku Motławy mogłaby powstać nowa część mariny żeglarskiej.

Nie jest wykluczone, że dzięki prywatnej inwestycji odtworzony zostanie nieodbudowany po II wojnie światowej Most Szopy zobacz na mapie Gdańska. Miałby on być obrotowy, nie zwodzony.

Kolejnym z pomysłów jest utworzenie przekopu, który połączyłby Nową i Starą Motławę. Dzięki temu tramwaje wodne i inne jednostki z Żabiego Kruku zobacz na mapie Gdańska zyskałyby nową trasę.

- Coraz uważniej przyglądamy się także opływowi Motławy. To miejsce o dużych walorach środowiskowych, który ma zupełnie inną specyfikę niż Motława, ale dzięki temu można tam stworzyć kolejny ciekawy obszar dla miasta, mieszkańców i turystów. Tym bardziej, że w okolicy trwa rewitalizacja Dolnego Miasta. W przypadku tej inwestycji można by skorzystać z unijnych funduszy środowiskowych - przekonuje Dawidowski.

Pod uwagę brany jest także pomysł budowy kładki przez Motławę, która powstałaby na przedłużeniu ul. św. Ducha zobacz na mapie Gdańska i prowadziła na północny cypel Wyspy Spichrzów. Z tej okazji trzeba by jednak zdecydować, czy z tego - najchętniej odwiedzanego miejsca na Motławie - nie usunąć przystani białej floty.

Kiedy te pomysły mogą doczekać się realizacji?

- Myślę, że pierwsze efekty kolejnych działań zobaczymy jeszcze w okresie tego budżetu unijnego na lata 2014-20. W pierwszej kolejności pokusimy się o rozbudowę mariny, Mostu Stągiewnego, zieleńca na Targu Rybnym i obniżenia nabrzeża, kładkę na Ołowiankę, a Urząd Morski będzie pewnie chciał modernizować nabrzeże XVIII przy ul. Sienna Grobla. Może uda się zrealizować także przekop i opływ Motławy - zapowiada Dawidowski.

Jednak cały plan opracowany jest na lata, dlatego o wymienionych inwestycjach trzeba myśleć raczej w perspektywie 30-letniej. Obecnie powstaje zbiorcze opracowanie wszystkich pomysłów, które ma stać się częścią strategii rozwoju miasta.

Z roku na rok rośnie zainteresowanie miejskimi tramwajami wodnymi.

Zobacz Wyspę Spichrzów i jej okolice widziane z żurawia wieżowego.

Opinie (111) 4 zablokowane

  • Kpijcie, że ,,to nigdy nie powstanie", ,, kolejne bajki". (16)

    A jeszcze 5 lata temu niektórzy pisali tak o: Trasie Słowackiego, Trasie Sucharskiego, tunelu pod Martwą Wisłą, pierwszym odcinku Trasy Zielonej, rozbudowie lotniska, PKM, Teatrze Szekspirowskim, tramwaju na Chełm, tramwaju na Morenę, PGE Arenie, dokończeniu trasy W-Z, węźle Karczemki, Południowej Obwodnicy Gdańska, Nowej Wałowej, kompleksowej modernizacji linii tramwajowych. Sporo co? Więc ja jestem spokojny, w ciągu najbliższych 6-8 lat te inwestycje powstaną.

    • 218 28

    • a glowa Cie nie boli ? (3)

      slowaka - budowa 20 lat
      sucharskiego - ok
      tunel - jak skończą to pogadamy
      wz - ok, budowa 15 lat
      rozbudowa lotniska - jak juz to jednego terminala
      tramwaj na chelm - buhahahaha 25 lat, mialem tym do szkoly jezdzic, sie chlopaki nie wyrobili
      nowa walowa - to jakas pomylka

      brzmisz trochę jak klakier propagandy

      tak Cie to dziwi? ze nie podniecają mnie budowy dróg które powinny powstac 20 lat temu.

      • 37 67

      • A co ma wspólnego obecna władza z chłopakami z przed 25 lat? Jaki ty tezy jesteś kolego

        • 32 4

      • Panie narzekalski

        to co ty jeszcze tu robisz won tam gdzie wszystko robia "na czas"

        • 26 7

      • blebleble

        • 5 1

    • Fajnie napisane! Pełna zgoda!

      • 26 1

    • (1)

      Zgadzam się ,w ostatnim czasie w Gdańsku ,ale i w całej Polsce zaszły kolosalne zmiany .Jednak ta Wyspa Spichrzów to jest PORAŻKA ! Podtrzymywanie dechami rozsypujących się resztek cegieł to mistrzostwo świata .Przecież żaden normalny budowlaniec nie dobuduje do tych ruin nowej konstrukcji ! Najpierw trzeba to dziadostwo rozebrać a potem ewentualnie wkomponować w nowe budynki !!!

      • 25 7

      • Po drugiej stronie motławy też były rozpadające się rudery

        I jakoś problemu nie było.

        • 11 1

    • no nie za twoje a za 1% mojego to sie buduje za moj podatek (3)

      ktory wzrosł o 100% a zadne trojmiasto.pl i tvn o tym nie trąbią - ze zamiast placic 400 za mieszkanie place 850 a za gora 2 lata zaplace 1400 !!! DZIEKUJE CI ZA TE INWESTYCJE, drogi do nikad dla dewelopera

      • 7 10

      • (2)

        Komunalne/socjalne? To straszne!

        • 2 4

        • nie czlowieku bez wiedzy zyciowej WLASNOSCIOWE (1)

          mieszkanie z dzialka uzytkowanie wieczyste - czyli jak wlasnosc tyle ze nie do konca.... to cos co ma 80% terenow gdanska - no moze poza szadolkami i okolica.

          NIE MASZ pojecia co komentujesz..... dalej wierzysz w MDM i inne cuda D>T.

          • 5 5

          • Hmmm - straszne..

            przy takich oplatach to masz pewnie ze 120m2?! jak cie nie stac na oplaty to kup sobie 60m2 bedziesz placil polowe - tyle co ja.. mozemy sie zaminic nawet;)

            • 2 0

    • Panie Adamowicz!

      nie chwal się nie chwal, to co wymieniłeś to twój psi obowiązek by powstało, ale wiele jest rzeczy które być powinny a ich nie ma i wiele które są kompletnym bezsensem jak np. ECS czy stadion który trzeba spłacać i do niego dokładać

      • 14 9

    • czemu zawsze tak negatywnie? (1)

      Wszyscy syczą jadem a fakt faktem w Gdańsku w ostatnich latach dużo się zmieniło i ciągle się zmienia !!! I oby tak dalej...

      • 9 0

      • Przyjeżdżają do mnie krewni z głębi Polski i zazdroszczą tych wszystkich inwestycji i ukończonych i projektowanych.

        A my Gdańszczanie potrafimy tylko ględzić i narzekać. Nie wierzę, że wszyscy są z PiSu.

        • 4 0

    • i przypadkiem Hydrobudowa padła nie płacąc podwykonawcom?

      • 0 0

    • orunia

      Wiadukt łączący dolną Orunię/ za torami był w planach w latach 70-ych ubiegłego wieku. Teraz przy modernizacji torów Gdańsk -Warszawa nie powstał. Mówiło się o tunelu dla samochodów powstały dwa tunele dla pieszych na wy...zd..wie do których trzeba dojść kilkaset metrów żeby dostać się z okolicznych osiedli do sklepów lub na przystanki ZKM. Nasz "wspaniały" prezydent na spotkaniu z mieszkańcami odburknął coś że nie ma kasy i żeby mieszkańcy dogadywali się z kolejami - piękna postawa, po czym szybko opuścił spotkanie - zresztą zorganizowane tak aby nie musiał przeprawiać się przez tory i w szkole na uboczu dzielnicy żeby nie było za dużej frekwencji - ludzie starsi nie mieli szans " doczołgać " się na to spotkanie. Tunel kosztował by ok 30mln natomiast wiadukt ok połowę tej kwoty. Dodam że za torami rościągają się hektary ziemi"niczyjej", są to tereny idealne na przemysł i magazyny, ale przy braku dojazdu nikt rozsądny nie zainwestuje, a kaska idzie na Nową Wałową - ulica do?

      • 2 1

  • Dawać tramwaj na Hel, a nie dalej trwonić nasze pieniądze!!! (14)

    Fanie się inwestuje nie swoje pieniądze na pi*****y.
    Tymczasem brakuje raptem kilkuset tysięcy złotych na dofinansowanie tramwaju wodnego na Hel!
    Dla mnie,rodziny i wielu turystów to byłby realny wymiar troski o zwiększenie atrakcyjności Gdańska jako bazy noclegowej i do fantastycznych wypraw pieszych i rowerowych na półwysep.
    A tak, zostają drogie statki Żeglugi albo godziny stania autem w korkach.

    • 56 80

    • (8)

      Dlaczego gdańszczanie mają wspierać rozwój Helu, tamtejszej bazy noclegowej oraz gastronomicznej?

      • 32 5

      • bo tak... (1)

        • 6 14

        • nie "bo tak..." tylko "bo TAK!"

          • 5 0

      • Baza noclegowa na Helu??? (1)

        Co ty za brednie wypisujesz????
        Ile miejsc noclegowych ma miasto Hel? 100, może trzysta?
        Ci co zapełniają kwatery i hotele w Jastarni czy Juracie, nie korzystają ze stateczków, bo dojeżdżają swoimi furkami z W na początku rejestracji.
        W skali prawie półmilionowego Gdaśska te 800 tys. to pikuś (więcej kosztują bibki radnych, czy dziwaczne pseudokonkursy). Dla Maleńkiego Helu (coś k. 2,5 tys) to kwota niewyobrażalna.

        • 10 3

        • Debil jesteś

          • 1 7

      • A dlaczego gdańszczanie wspierają mordownie w Sopoćkowie i płacą kędziorkowi za wstęp na molo?

        Bo kolega z peło i dlatego jest ok?

        • 7 8

      • Nie muszą (2)

        Po prostu turyści wybiorą bazę noclegową gdzie indziej - dobra komunikacja z półwyspem to gwarancja większej ilości turystów. Po co wybierać bazę noclegową w Gdańsku, skoro najlepsze plaże są poza zasięgiem. Tak samo jak popieram Tramwaj wodny na półwysep, tak samo walczę o tramwaj wodny na wyspę Sobieszewską. Chodzi o to, aby można było łatwo i przyjemnie dotrzeć na plażę. Naprawdę turyści doceniali te tramwaje...

        • 5 2

        • Skoro doceniali, to czemu nikt nie zrobil prywatnej konkurencji? (1)

          Dobry biznes wszak.

          • 3 0

          • Przecież to proste

            Konkurencja jest - ale Ty ogarniasz swój region, jak język polski tzn. nie ogarniasz (zrobil?). Pływa Żegluga Gdańska. Potrzebny byłby jednak ktoś, kto zapłacił by za nowe jednostki - aktualne nie są za bardzo energooszczędne i na dodatek wymagają częstych serwisowań (tak kiedyś pisał ktoś, kto podawał się za pracownika ŻG). Może to by pomogło obniżyć ceny. Idąc Twoim tokiem myślenia trzeba zlikwidować kolej - wszak szynobus też jest dotowany.

            • 0 0

    • jest jeszcze opcja kolej na Hel (1)

      Przesiadka w Redzie

      • 9 3

      • To może Słoneczny...

        Problem jest taki, że szynobus zbiera pasażerów z części Gdyni, Rumii i Redy oraz Wejherowa - on jest zapchany do granic możliwosći. Ludzie szukaja nowych możliwosci. Tramwaj wodny na Hel naprawdę był dla niektórych decydujący, aby wybrać Trójmiasto jako bazę noclegową.

        • 3 2

    • daj to chinski sprzedawca jaj.

      • 5 0

    • pociąg

      • 3 1

    • "Tymczasem brakuje raptem kilkuset tysięcy złotych na dofinansowanie tramwaju wodnego na Hel!"
      Na Hel i z powrotem kursują statki białej floty a nie przez jakiegoś laika nazwane pomyłkowo, czy też dla szpanu tramwajami wodnymi. Aby nazwać coś tramwajem wodnym, czy elekrtycznym musi mieć na trasie co najmniej kilka przestanków a nie tylko A i B.
      Za przejazdy na trasie He l- Gdańsk i z powrotem niech płacą turyści i wczasowicze tak jak jest np. w Zakopanem a nie mieszkańcy Gdańska.

      • 8 1

  • (1)

    Słaby ten plan. Przydałaby sie Droga Niebieska przez Motławę dla obciążenia Nowej Wałowej.

    • 17 33

    • słaby ten dowcip
      czyżby przepustowość już nikogo nie śmieszyła?

      • 7 1

  • perspektywa 30 lat???? (5)

    czyli jak dla mnie to juz będzie prawie emerytura, mimo iż teraz mam 30tkę.
    Równie dobrze można powiedzieć o tym co powstanie w perspektywie 60 lat... tylko że większości z nas to nie będzie dotyczyć i większość z nas tych zmian nie doczeka... masakra!

    • 32 32

    • wierzysz w emeryturę koło 60tki? (1)

      ja raczej bym celował na 85...

      • 13 3

      • ja sie nie spodziewam emerytury panstwowej

        zaluje jedynie, ze musze placic zus i ciagle obiecuja mi, ze z tego cos dostane. Moja babcia - tak, moi rodzice - moze. Ja - nie ma szans.

        • 7 1

    • (1)

      Jak teraz masz 30stkę to do emeryturki jeszcze prawie 40 lat :]. Chyba, że do tego jeszcze bardziej nam podwyższą wiek emerytalny lub zniosą możliwość przejścia na nią.... :)

      • 5 2

      • Za 40 lat nikt nie będzie pamiętał że były emerytury.

        • 11 1

    • wyobraź sobie, jak czuli sie ludzie, którzy byli świadkami budowy Bazyliki Mariackiej. Budowano ją o 100 lat, więc nie jeden urodził sie i zumarł, nie widząc zakończenia budowy. Ciesz się, że żyjesz w takich czasach, gdzie buduje się obiekty o podobnych gabarytach w 2-3 lata

      • 8 4

  • Idą wybory, oj idą - trzeba czymś ludek otumanić, a najlepiej kolejnymi wizualizacjami (1)

    • 64 43

    • w gdańsku też się pojawił szajsbuk realnych? :D

      • 4 4

  • Wszystko niby OK, ale ... (1)

    Motława po prostu śmierdzi ...

    • 27 44

    • To nic, wazne, ze beda fajne agencje towarzyskie.

      • 5 6

  • Kładka peruckiego to debilizm (1)

    Ta kładka peruckiego to durny wymysł POpapranców.Lepiej zrobic tam tunel skoro uważają że to połączenie jest aż tak niezbędne.Koszt niwiele wiekszy a mniej uciążliwe dla ruchu na motławie

    • 30 43

    • oczywiscie

      Przeciez obok bedzie most/tunnel na Nowej Walowej...

      • 0 1

  • ważne by przy budowie kładek, mostów i nabrzeży (7)

    myśleć nie tylko o pieszych ale i o rowerzystach

    • 44 25

    • takie czasy (6)

      bo teraz takie czasy, że rowerzysta jest najważniejszy

      • 13 8

      • (4)

        nieprawda. U nas najważniejszy jest od lat już kierowca i ruch samochodowy. Oby się to zmieniło.

        • 16 12

        • Aleś wymyślił obcisłogaci.... (3)

          Żal pedały ściska, ze nie wjedziecie do tunelu pod Martwa Wisła, najlepiej jeszcze pod prąd na specjalnym kontrapasie dla idiotów.
          Przecież wy nawet znaków nie umiecie odczytać, a co dopiero ruch na kładce czy w tunelu.
          A najpierw zacznijcie się ubezpieczać jak kierowcy, albo płaćcie podatek drogowy, wtedy możecie wysuwać jakieś roszczenia.

          • 15 11

          • Zrozum matołku (2)

            że im więcej ludzi na rowerach tym mniejsze korki, a co dla ciebie jako zagorzałego, jak rozumiem samochodziarza powinno mieć znaczenie, oczywiście gdybyś tylko myślał.

            • 9 9

            • mniejsze korki??? (1)

              przez rowerzystow udajacy ze znaja przepisy drogowo i stanowia wieksze zagrozenie nic pijany kierowca ciezarowki???

              • 2 7

              • Zwłaszcza

                jak jeżdżą po ścieżkach rowerowych to stwarzają zagrożenie na drogach, litości..

                • 2 0

      • naprawdę mi ciebie żal

        • 0 2

  • Fajnie, że są plany. Życzę realizacji tych najbardziej sensowych.

    • 25 2

  • Urzędnicy mają fajnie, dostają górę forsy i mają wymyśleć na co by tu ją zmarnotrawić... (1)

    ...ważne jest też by "projekt" był jak najdroższy bo wtedy wiadomo...

    • 28 17

    • Debil

      • 4 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane