• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plany na przyszłość: więcej inwestycji w okolicach Motławy

Katarzyna Moritz
22 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nabrzeże przy Hiltonie będzie przebudowane
Nabrzeża wokół północnego cypla Wyspy Spichrzów są już prawie gotowe. Będzie można nimi spacerować w najbliższym sezonie letnim. Nabrzeża wokół północnego cypla Wyspy Spichrzów są już prawie gotowe. Będzie można nimi spacerować w najbliższym sezonie letnim.

Marina dwukrotnie większa od obecnej, przebudowa Długiego Pobrzeża, ruchome lub zwodzone mosty oraz przekop, który połączyłyby Starą i Nową Motławę - to pomysły mające pozwolić na pełniejsze wykorzystanie potencjału Motławy i jej okolic.



Czy Gdańsk dobrze wykorzystuje położenie nad wodą?

Nabrzeża Motławy, teoretycznie symbolu morskiego miasta Gdańska, przez lata były raczej powodem do wstydu, niż do dumy. Zarośnięte chaszczami, zaśmiecone, osypujące się, nie ułatwiały bliższego kontaktu z rzeką. Nie korzystali z nich mieszkańcy, a jeśli już, to nie spacerowicze, a raczej amatorzy alkoholowych napitków.

Od kilku lat jednak ten stan rzeczy się zmienia. Dzięki funduszom unijnym w ramach "Programu ożywienia dróg wodnych w Gdańsku" powstały nowe przystanie dla jachtów i białej floty i dwie linie tramwaju wodnego. W ramach programu "Pętla Żuławska" zbudowano zwodzony most w Przegalinie. Trwają ostatnie prace projektowe przy kładce na Ołowiankę, która ma powstać w przyszłym roku.

Na zlecenie Urzędu Morskiego trwają prace przy nabrzeżach wokół Ołowianki, a także pogłębiany jest tor wodny Martwej Wisły. Kończą się też prace związane z przebudową nabrzeża wokół Wyspy Spichrzów. Od lipca będzie można obejść północny cypel wyspy nową promenadą, przy której powstały już pomosty cumownicze dla niewielkich jednostek.

To jednak początek zmian. Przez ostatnie pół roku odbywał się cykl spotkań z urzędami, pomorskim konserwatorem zabytków, właścicielami terenów nad Motławą, stowarzyszeniami wodniaków. Wspólnie, choć każda ze stron ma nieco inne interesy, przystąpiono do tworzenia "Strategii rozwoju Motławy".

- Urząd Morski myśli o remoncie kolejnego nabrzeża, miasto o modernizacji Długiego Pobrzeża i Targu Rybnego (czytaj więcej). Na targu miałby powstać zieleniec, a w przypadku nabrzeża chcemy się pokusić o jego częściowe obniżenie, by schodkowo otrzymać zejście do wody - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w gdańskim magistracie. - W tych planach ważna jest kolejność działań. Zastanawiamy się nad rozwojem mariny, ale wciąż rozważamy, czy rozwijać ją w stronę kanału Na Stępce czy w stronę Nowej Motławy. Dyskutujemy też o zwodzonych mostach, choć wiemy, że wszystkich nie otworzymy.

Z obecnych analiz wynika, że jako pierwszy mechanizmu unoszącego przęsło może doczekać się Most Stągiewny zobacz na mapie Gdańska. Gdy tak się stanie, jachty będą mogły popłynąć kilkaset metrów w kierunku Podwala Przedmiejskiego. Właśnie na tym odcinku Motławy mogłaby powstać nowa część mariny żeglarskiej.

Nie jest wykluczone, że dzięki prywatnej inwestycji odtworzony zostanie nieodbudowany po II wojnie światowej Most Szopy zobacz na mapie Gdańska. Miałby on być obrotowy, nie zwodzony.

Kolejnym z pomysłów jest utworzenie przekopu, który połączyłby Nową i Starą Motławę. Dzięki temu tramwaje wodne i inne jednostki z Żabiego Kruku zobacz na mapie Gdańska zyskałyby nową trasę.

- Coraz uważniej przyglądamy się także opływowi Motławy. To miejsce o dużych walorach środowiskowych, który ma zupełnie inną specyfikę niż Motława, ale dzięki temu można tam stworzyć kolejny ciekawy obszar dla miasta, mieszkańców i turystów. Tym bardziej, że w okolicy trwa rewitalizacja Dolnego Miasta. W przypadku tej inwestycji można by skorzystać z unijnych funduszy środowiskowych - przekonuje Dawidowski.

Pod uwagę brany jest także pomysł budowy kładki przez Motławę, która powstałaby na przedłużeniu ul. św. Ducha zobacz na mapie Gdańska i prowadziła na północny cypel Wyspy Spichrzów. Z tej okazji trzeba by jednak zdecydować, czy z tego - najchętniej odwiedzanego miejsca na Motławie - nie usunąć przystani białej floty.

Kiedy te pomysły mogą doczekać się realizacji?

- Myślę, że pierwsze efekty kolejnych działań zobaczymy jeszcze w okresie tego budżetu unijnego na lata 2014-20. W pierwszej kolejności pokusimy się o rozbudowę mariny, Mostu Stągiewnego, zieleńca na Targu Rybnym i obniżenia nabrzeża, kładkę na Ołowiankę, a Urząd Morski będzie pewnie chciał modernizować nabrzeże XVIII przy ul. Sienna Grobla. Może uda się zrealizować także przekop i opływ Motławy - zapowiada Dawidowski.

Jednak cały plan opracowany jest na lata, dlatego o wymienionych inwestycjach trzeba myśleć raczej w perspektywie 30-letniej. Obecnie powstaje zbiorcze opracowanie wszystkich pomysłów, które ma stać się częścią strategii rozwoju miasta.

Z roku na rok rośnie zainteresowanie miejskimi tramwajami wodnymi.

Zobacz Wyspę Spichrzów i jej okolice widziane z żurawia wieżowego.

Opinie (111) 4 zablokowane

  • Oplyw Motlawy

    Przed wojna tetnil zyciem,sportami wodnymi.Zobaczcie stare przewodniki po Gdansku.Stadion sportowy-dzis zuzlowy,skocznia plywacka-zburzona wiele lat temu to wszystko tam bylo ale nasi wladcy to co dobre to zniszczyli a teraz niby cos chca zbudowac.Budyn jako stary gdanszczanin na pewno pobieral nauki plywania w wodach Motlawy.Ale wyglada na to ze nie umie plywac W WODZIE.

    • 1 0

  • Wywalić Sołdka i białą flotę za kładkę.

    Przenieść statki białej floty za przyszłą kładkę na Ołowiankę.

    • 3 0

  • Most Szopy prowadzi do płotu hotelu Novotel. zamiast bez sensu marnować kasę na jego odbudowę lepiej puścić dalej Wałową nad Motławą na druga stronę. Teraz aby dostać sie na drugą stronę trzeba objechać pół miasta.

    • 1 1

  • Dawać tramwaj na Hel, a nie dalej trwonić nasze pieniądze!!! (14)

    Fanie się inwestuje nie swoje pieniądze na pi*****y.
    Tymczasem brakuje raptem kilkuset tysięcy złotych na dofinansowanie tramwaju wodnego na Hel!
    Dla mnie,rodziny i wielu turystów to byłby realny wymiar troski o zwiększenie atrakcyjności Gdańska jako bazy noclegowej i do fantastycznych wypraw pieszych i rowerowych na półwysep.
    A tak, zostają drogie statki Żeglugi albo godziny stania autem w korkach.

    • 56 80

    • (8)

      Dlaczego gdańszczanie mają wspierać rozwój Helu, tamtejszej bazy noclegowej oraz gastronomicznej?

      • 32 5

      • Nie muszą (2)

        Po prostu turyści wybiorą bazę noclegową gdzie indziej - dobra komunikacja z półwyspem to gwarancja większej ilości turystów. Po co wybierać bazę noclegową w Gdańsku, skoro najlepsze plaże są poza zasięgiem. Tak samo jak popieram Tramwaj wodny na półwysep, tak samo walczę o tramwaj wodny na wyspę Sobieszewską. Chodzi o to, aby można było łatwo i przyjemnie dotrzeć na plażę. Naprawdę turyści doceniali te tramwaje...

        • 5 2

        • Skoro doceniali, to czemu nikt nie zrobil prywatnej konkurencji? (1)

          Dobry biznes wszak.

          • 3 0

          • Przecież to proste

            Konkurencja jest - ale Ty ogarniasz swój region, jak język polski tzn. nie ogarniasz (zrobil?). Pływa Żegluga Gdańska. Potrzebny byłby jednak ktoś, kto zapłacił by za nowe jednostki - aktualne nie są za bardzo energooszczędne i na dodatek wymagają częstych serwisowań (tak kiedyś pisał ktoś, kto podawał się za pracownika ŻG). Może to by pomogło obniżyć ceny. Idąc Twoim tokiem myślenia trzeba zlikwidować kolej - wszak szynobus też jest dotowany.

            • 0 0

      • Baza noclegowa na Helu??? (1)

        Co ty za brednie wypisujesz????
        Ile miejsc noclegowych ma miasto Hel? 100, może trzysta?
        Ci co zapełniają kwatery i hotele w Jastarni czy Juracie, nie korzystają ze stateczków, bo dojeżdżają swoimi furkami z W na początku rejestracji.
        W skali prawie półmilionowego Gdaśska te 800 tys. to pikuś (więcej kosztują bibki radnych, czy dziwaczne pseudokonkursy). Dla Maleńkiego Helu (coś k. 2,5 tys) to kwota niewyobrażalna.

        • 10 3

        • Debil jesteś

          • 1 7

      • A dlaczego gdańszczanie wspierają mordownie w Sopoćkowie i płacą kędziorkowi za wstęp na molo?

        Bo kolega z peło i dlatego jest ok?

        • 7 8

      • bo tak... (1)

        • 6 14

        • nie "bo tak..." tylko "bo TAK!"

          • 5 0

    • jest jeszcze opcja kolej na Hel (1)

      Przesiadka w Redzie

      • 9 3

      • To może Słoneczny...

        Problem jest taki, że szynobus zbiera pasażerów z części Gdyni, Rumii i Redy oraz Wejherowa - on jest zapchany do granic możliwosći. Ludzie szukaja nowych możliwosci. Tramwaj wodny na Hel naprawdę był dla niektórych decydujący, aby wybrać Trójmiasto jako bazę noclegową.

        • 3 2

    • "Tymczasem brakuje raptem kilkuset tysięcy złotych na dofinansowanie tramwaju wodnego na Hel!"
      Na Hel i z powrotem kursują statki białej floty a nie przez jakiegoś laika nazwane pomyłkowo, czy też dla szpanu tramwajami wodnymi. Aby nazwać coś tramwajem wodnym, czy elekrtycznym musi mieć na trasie co najmniej kilka przestanków a nie tylko A i B.
      Za przejazdy na trasie He l- Gdańsk i z powrotem niech płacą turyści i wczasowicze tak jak jest np. w Zakopanem a nie mieszkańcy Gdańska.

      • 8 1

    • pociąg

      • 3 1

    • daj to chinski sprzedawca jaj.

      • 5 0

  • ważne by przy budowie kładek, mostów i nabrzeży (7)

    myśleć nie tylko o pieszych ale i o rowerzystach

    • 44 25

    • takie czasy (6)

      bo teraz takie czasy, że rowerzysta jest najważniejszy

      • 13 8

      • (4)

        nieprawda. U nas najważniejszy jest od lat już kierowca i ruch samochodowy. Oby się to zmieniło.

        • 16 12

        • Aleś wymyślił obcisłogaci.... (3)

          Żal pedały ściska, ze nie wjedziecie do tunelu pod Martwa Wisła, najlepiej jeszcze pod prąd na specjalnym kontrapasie dla idiotów.
          Przecież wy nawet znaków nie umiecie odczytać, a co dopiero ruch na kładce czy w tunelu.
          A najpierw zacznijcie się ubezpieczać jak kierowcy, albo płaćcie podatek drogowy, wtedy możecie wysuwać jakieś roszczenia.

          • 15 11

          • Zrozum matołku (2)

            że im więcej ludzi na rowerach tym mniejsze korki, a co dla ciebie jako zagorzałego, jak rozumiem samochodziarza powinno mieć znaczenie, oczywiście gdybyś tylko myślał.

            • 9 9

            • mniejsze korki??? (1)

              przez rowerzystow udajacy ze znaja przepisy drogowo i stanowia wieksze zagrozenie nic pijany kierowca ciezarowki???

              • 2 7

              • Zwłaszcza

                jak jeżdżą po ścieżkach rowerowych to stwarzają zagrożenie na drogach, litości..

                • 2 0

      • naprawdę mi ciebie żal

        • 0 2

  • (8)

    Pan Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz jest pierwszym naszym prezydentem, który tak naprawdę rozpoczął modernizacje gdańskiej infrastruktury drogowej i rozpoczął modernizacje naszego miasta. Zaniedbania z poprzednich lat są GIGANTYCZNE! Nec temere nec timide - Bez strachu lecz z rozwagą motto z herbu Gdańska, rodzinnego miasta Pana Prezydenta idealnie pasuje do Jego postępowania. Pan Prezydent jest politykiem Platformy Obywatelskiej, to widać po Jego słowach i czynach. Jaka uderzająca różnica z bandytyzmem ekonomicznym i nieodpowiedzialnością ekipy PiS-u! Pan Prezydent nie obawia podejmować decyzji kontrowersyjnych i to takich które nie zawsze podobają się opinii publicznej. Efekty Jego pracy to m.in. Nowa Słowackiego, Trasa Zielona, Ergo Arena, Park Reagana Tunel pod Martwą Wisłą, Obwodnica Pd, rozpudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy( drogi kołowania, płyta, GZD, stanowiska odladzania i In.) i Terminal II tegoż lotniska, Kolej Metropolitalna, Stadion na Euro i Euro w Gdańsku, ul. Havla, Nowa Wałowa, Tramwaj na Orunię, Chełm i Morenę, kompleksowa modernizacja sieci tramwajowej, Trasa AK, Terminal kontenerowy w Porcie PN, marina i nowe nabrzeża Wyspy Spichrzów, Trasa Sucharskiego, czy najnowocześniejsza flota tramwajowa i autobusowa w Polsce! Działalność władz Gdańska to kwestia odpowiedzialności za miasto ale i za kraj, za Polskę i Polaków i Gdańszczanie, Polacy tą odpowiedzialność doceniają.

    • 10 20

    • przejedż się na Przeróbkę - most Siennicki (4)

      albo do Sobieszewa....

      " Bezstronny" cha,

      • 7 6

      • (3)

        Most Siennicki będzie remontowany w przyszłym roku wraz z remontem linii tramwajowej na Stogi. Obok powstanie nowy most kolejowy. Byłem ostatnio na Wyspie Sobieszewskiej. Most pontonowy po remoncie i w końcu z normalną nawierzchnią a nie z klekocącymi deskami. Zamknięcie i otwarcie mostu( przepływała żaglówka) trwało 5 min. Dopisuje ten wyremontowany most do mojej listy sukcesów prez. Adamowicza!

        • 6 5

        • (2)

          Most Siennicki nie będzie remontowany, a jedynie torowisko na nim.

          • 6 4

          • (1)

            Będzie. Pas drogowy też będzie odnowiony.

            • 5 2

            • tak będzie

              • 0 0

    • 3,50 pln (2)

      Zaliczone po przedstawieniu wydruku opinii na Nowych Ogrodach. Warto się szmacić za taką kasę?

      • 4 4

      • (1)

        Nikt mi nie płaci. Jestem Bezstronny,

        • 4 2

        • Bezstronny? AKURAT!!!

          • 2 1

  • Nie będe lamentował, ale... (1)

    Czy projektant/projektanci mogą wyjaśnić dlaczego przy siennej grobla i wiosny ludów nowe nabrzeża są pionowymi ścianami, a nie jak poprzednio pochylone?

    • 3 0

    • Spytaj projektanta, a nie nas.

      • 1 0

  • Na bruku nad Motławą dalej się będą turyści

    wywalać i kaleczyć ,bo pełno w nim dziur , a to przecież nie ważne. Balustrada brudna ,a tak nie duzo czarnej farby trzeba. Szkoda ,że nie widzicie jak z powodu tych nierówności ile tragedii tam się dzieje.

    • 2 3

  • Inwestycje Gdanska

    Wszystkich niezadowolonych i nie doinformowanych odsyłam na strone
    http://www.drmg.gdansk.pl - Tam mozna zobaczyc jak dużo Inwestycji realizuje miasto.

    Jest naprawde sporo

    • 5 0

  • PGE Arena, nowy stadion i organizacja EURO to pieniądze wyrzucone w błoto.

    Można je było dużo sensowniej wydać. Szkoda... Ale cieszę się z modernizacji linii tramwajowych i nowych połączeń. Z niecierpliwością czekam na nowe inwestycje w sercu Gdańska. Cały czas mam nadzieję, że będzie lepiej :)

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane