• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plany na przyszłość: więcej inwestycji w okolicach Motławy

Katarzyna Moritz
22 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nabrzeże przy Hiltonie będzie przebudowane
Nabrzeża wokół północnego cypla Wyspy Spichrzów są już prawie gotowe. Będzie można nimi spacerować w najbliższym sezonie letnim. Nabrzeża wokół północnego cypla Wyspy Spichrzów są już prawie gotowe. Będzie można nimi spacerować w najbliższym sezonie letnim.

Marina dwukrotnie większa od obecnej, przebudowa Długiego Pobrzeża, ruchome lub zwodzone mosty oraz przekop, który połączyłyby Starą i Nową Motławę - to pomysły mające pozwolić na pełniejsze wykorzystanie potencjału Motławy i jej okolic.



Czy Gdańsk dobrze wykorzystuje położenie nad wodą?

Nabrzeża Motławy, teoretycznie symbolu morskiego miasta Gdańska, przez lata były raczej powodem do wstydu, niż do dumy. Zarośnięte chaszczami, zaśmiecone, osypujące się, nie ułatwiały bliższego kontaktu z rzeką. Nie korzystali z nich mieszkańcy, a jeśli już, to nie spacerowicze, a raczej amatorzy alkoholowych napitków.

Od kilku lat jednak ten stan rzeczy się zmienia. Dzięki funduszom unijnym w ramach "Programu ożywienia dróg wodnych w Gdańsku" powstały nowe przystanie dla jachtów i białej floty i dwie linie tramwaju wodnego. W ramach programu "Pętla Żuławska" zbudowano zwodzony most w Przegalinie. Trwają ostatnie prace projektowe przy kładce na Ołowiankę, która ma powstać w przyszłym roku.

Na zlecenie Urzędu Morskiego trwają prace przy nabrzeżach wokół Ołowianki, a także pogłębiany jest tor wodny Martwej Wisły. Kończą się też prace związane z przebudową nabrzeża wokół Wyspy Spichrzów. Od lipca będzie można obejść północny cypel wyspy nową promenadą, przy której powstały już pomosty cumownicze dla niewielkich jednostek.

To jednak początek zmian. Przez ostatnie pół roku odbywał się cykl spotkań z urzędami, pomorskim konserwatorem zabytków, właścicielami terenów nad Motławą, stowarzyszeniami wodniaków. Wspólnie, choć każda ze stron ma nieco inne interesy, przystąpiono do tworzenia "Strategii rozwoju Motławy".

- Urząd Morski myśli o remoncie kolejnego nabrzeża, miasto o modernizacji Długiego Pobrzeża i Targu Rybnego (czytaj więcej). Na targu miałby powstać zieleniec, a w przypadku nabrzeża chcemy się pokusić o jego częściowe obniżenie, by schodkowo otrzymać zejście do wody - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w gdańskim magistracie. - W tych planach ważna jest kolejność działań. Zastanawiamy się nad rozwojem mariny, ale wciąż rozważamy, czy rozwijać ją w stronę kanału Na Stępce czy w stronę Nowej Motławy. Dyskutujemy też o zwodzonych mostach, choć wiemy, że wszystkich nie otworzymy.

Z obecnych analiz wynika, że jako pierwszy mechanizmu unoszącego przęsło może doczekać się Most Stągiewny zobacz na mapie Gdańska. Gdy tak się stanie, jachty będą mogły popłynąć kilkaset metrów w kierunku Podwala Przedmiejskiego. Właśnie na tym odcinku Motławy mogłaby powstać nowa część mariny żeglarskiej.

Nie jest wykluczone, że dzięki prywatnej inwestycji odtworzony zostanie nieodbudowany po II wojnie światowej Most Szopy zobacz na mapie Gdańska. Miałby on być obrotowy, nie zwodzony.

Kolejnym z pomysłów jest utworzenie przekopu, który połączyłby Nową i Starą Motławę. Dzięki temu tramwaje wodne i inne jednostki z Żabiego Kruku zobacz na mapie Gdańska zyskałyby nową trasę.

- Coraz uważniej przyglądamy się także opływowi Motławy. To miejsce o dużych walorach środowiskowych, który ma zupełnie inną specyfikę niż Motława, ale dzięki temu można tam stworzyć kolejny ciekawy obszar dla miasta, mieszkańców i turystów. Tym bardziej, że w okolicy trwa rewitalizacja Dolnego Miasta. W przypadku tej inwestycji można by skorzystać z unijnych funduszy środowiskowych - przekonuje Dawidowski.

Pod uwagę brany jest także pomysł budowy kładki przez Motławę, która powstałaby na przedłużeniu ul. św. Ducha zobacz na mapie Gdańska i prowadziła na północny cypel Wyspy Spichrzów. Z tej okazji trzeba by jednak zdecydować, czy z tego - najchętniej odwiedzanego miejsca na Motławie - nie usunąć przystani białej floty.

Kiedy te pomysły mogą doczekać się realizacji?

- Myślę, że pierwsze efekty kolejnych działań zobaczymy jeszcze w okresie tego budżetu unijnego na lata 2014-20. W pierwszej kolejności pokusimy się o rozbudowę mariny, Mostu Stągiewnego, zieleńca na Targu Rybnym i obniżenia nabrzeża, kładkę na Ołowiankę, a Urząd Morski będzie pewnie chciał modernizować nabrzeże XVIII przy ul. Sienna Grobla. Może uda się zrealizować także przekop i opływ Motławy - zapowiada Dawidowski.

Jednak cały plan opracowany jest na lata, dlatego o wymienionych inwestycjach trzeba myśleć raczej w perspektywie 30-letniej. Obecnie powstaje zbiorcze opracowanie wszystkich pomysłów, które ma stać się częścią strategii rozwoju miasta.

Z roku na rok rośnie zainteresowanie miejskimi tramwajami wodnymi.

Zobacz Wyspę Spichrzów i jej okolice widziane z żurawia wieżowego.

Opinie (111) 4 zablokowane

  • Ja bym plan uzupełnił...

    ...o przekop wzdłuż podwala przedmiejskiego na wypadek zasypania przejść podziemnych i kompletnego paraliżu komunikacji naziemnej, co by ewentualnie puścić zastępczy tramwaj wodny.

    • 7 6

  • Bedę mogł skakać z balkonu prosto do tramwaju wodnego płynącego nowym przekopem

    tylko dzisiaj nie primaaprilis.

    • 6 1

  • Kanał Na Stępce... (1)

    ...przydałoby się ożywić kanał Na Stępce. Bardzo fajne miejsce z bardzo dużym potencjałem - choćby dla mniejszych jednostek np. motorówek i kajaków. Chodziły nawet plotki o jego zasypaniu.

    • 17 3

    • to wspaniałe miejsce

      cisza i spokój. Faktycznie małe jednostki pływające mogły by mieć tam swoje miejsce. Swoją drogą byłby to skrajny debilizm zasypanie tego kanału, a przekopywanie innego kawałek dalej. Chyba że Pan Perucki widziałby w tym swój interes. Interesuje mnie również jak Pan Perucki widzi korzystanie z kładki pieszych spacerujących wzdłuż kanału na stępce skoro odcina dojście zamkniętą bramą, czyżby będzie to kladka jedynie dla melomanów?

      • 12 0

  • baju baju

    ida wybory

    • 6 8

  • teraz znowu to samo: teren zielony, kładka, ścieżka rowerowa i tak w kółko...

    Zerowe myślenie perspektywiczne, tylko widok własnego czubka nosa. Jak mnie bezmyślności ludzi irytuje czasem:/ Co z Wami jest nie tak?!?!? Światło ktoś Wam zgasił?!

    • 10 3

  • Przekop

    "kolejnym z pomysłów jest utworzenie przekopu, który połączyłby Nową i Starą Motławę" W Gdyni od kilkunastu lat mówi się przekopie tunelu pod torami SKM przy ul.Puckiej łączącej Chylonię z Obłużem

    • 7 0

  • Most Zielony miał być zwodzony. (1)

    Tak obiecywał Budyń przed pierwszy wyborem. Jak widać kłamał. I tak kolejne kadencje lecą a Most Zielony nawet nie został odmalowany. Dziś jest to most szary brudny a nie zielony

    • 21 5

    • Zwodzony to był aż do II wojny światowej. Po wojnie socjalistyczna technika nie potrafiła naprawić mechanizmu względnie go odtworzyć. I tak zabytkowy most zbywany jest obietnicami miejscowych notabli.
      Dobrze, że zostanie chociaż odtworzona kolej PKM łącząca Gdańsk z lotniskiem.

      • 8 1

  • Władza zabija turystykę żeglarską.

    Wielka szkoda że żeglarze traktowani są jak bogacze,bo wielu ludzi z wybrzeża wybudowało by sobie łodzie żaglowe lub motorowe ale te przepisy i opłaty za pokład jednostki oraz cumowanie to już temat dla bogaczy.Szkoda że władza swoimi zarządzeniami powodują że ludzie stoją plecami odwróceni do morza i wody.

    • 9 4

  • (8)

    Pan Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz jest pierwszym naszym prezydentem, który tak naprawdę rozpoczął modernizacje gdańskiej infrastruktury drogowej i rozpoczął modernizacje naszego miasta. Zaniedbania z poprzednich lat są GIGANTYCZNE! Nec temere nec timide - Bez strachu lecz z rozwagą motto z herbu Gdańska, rodzinnego miasta Pana Prezydenta idealnie pasuje do Jego postępowania. Pan Prezydent jest politykiem Platformy Obywatelskiej, to widać po Jego słowach i czynach. Jaka uderzająca różnica z bandytyzmem ekonomicznym i nieodpowiedzialnością ekipy PiS-u! Pan Prezydent nie obawia podejmować decyzji kontrowersyjnych i to takich które nie zawsze podobają się opinii publicznej. Efekty Jego pracy to m.in. Nowa Słowackiego, Trasa Zielona, Ergo Arena, Park Reagana Tunel pod Martwą Wisłą, Obwodnica Pd, rozpudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy( drogi kołowania, płyta, GZD, stanowiska odladzania i In.) i Terminal II tegoż lotniska, Kolej Metropolitalna, Stadion na Euro i Euro w Gdańsku, ul. Havla, Nowa Wałowa, Tramwaj na Orunię, Chełm i Morenę, kompleksowa modernizacja sieci tramwajowej, Trasa AK, Terminal kontenerowy w Porcie PN, marina i nowe nabrzeża Wyspy Spichrzów, Trasa Sucharskiego, czy najnowocześniejsza flota tramwajowa i autobusowa w Polsce! Działalność władz Gdańska to kwestia odpowiedzialności za miasto ale i za kraj, za Polskę i Polaków i Gdańszczanie, Polacy tą odpowiedzialność doceniają.

    • 10 20

    • przejedż się na Przeróbkę - most Siennicki (4)

      albo do Sobieszewa....

      " Bezstronny" cha,

      • 7 6

      • (3)

        Most Siennicki będzie remontowany w przyszłym roku wraz z remontem linii tramwajowej na Stogi. Obok powstanie nowy most kolejowy. Byłem ostatnio na Wyspie Sobieszewskiej. Most pontonowy po remoncie i w końcu z normalną nawierzchnią a nie z klekocącymi deskami. Zamknięcie i otwarcie mostu( przepływała żaglówka) trwało 5 min. Dopisuje ten wyremontowany most do mojej listy sukcesów prez. Adamowicza!

        • 6 5

        • (2)

          Most Siennicki nie będzie remontowany, a jedynie torowisko na nim.

          • 6 4

          • (1)

            Będzie. Pas drogowy też będzie odnowiony.

            • 5 2

            • tak będzie

              • 0 0

    • 3,50 pln (2)

      Zaliczone po przedstawieniu wydruku opinii na Nowych Ogrodach. Warto się szmacić za taką kasę?

      • 4 4

      • (1)

        Nikt mi nie płaci. Jestem Bezstronny,

        • 4 2

        • Bezstronny? AKURAT!!!

          • 2 1

  • "Kolejnym z pomysłów jest utworzenie przekopu, który połączyłby Nową i Starą Motławę."
    powinno być:
    odtworzenie starego przekopu, gdzie jeszcze w XVII w. między odtworzonym przekopem a kanałem wzdłuż ul. Toruńskiej była wyspa z Dworem Popielnym. ( w 1494 spłonęły dwory Smolny i Popielny.

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane