• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Krzysztof Koprowski
20 stycznia 2014 (artykuł sprzed 8 lat) 
Opinie (345)
Linia tramwajowa w ciągu al. Havla to najnowszy odcinek tramwajowy w Gdańsku. W budowie jest linia na os. Morena, ale plany rozwoju daleko wykraczają poza te miejsca. Linia tramwajowa w ciągu al. Havla to najnowszy odcinek tramwajowy w Gdańsku. W budowie jest linia na os. Morena, ale plany rozwoju daleko wykraczają poza te miejsca.

W Gdańsku czekają na wsparcie finansowe, by dalej rozbudowywać sieć tramwajową. Niewielu pasażerów wie o planach nowego układu komunikacyjnego. Tymczasem gdyby go zrealizować w pełni, tramwaj dotarłby nie tylko do południowych dzielnic miasta, ale nawet za obwodnicę.



Dzięki wsparciu unijnemu gdańska sieć tramwajowa w ostatnich latach jest rozwijana i modernizowana. Nie licząc trasy na Stogi zobacz na mapie Gdańska, jeździmy praktycznie po nowych torach, od niedawna docierając tramwajami także na tzw. górny taras Gdańska zobacz na mapie Gdańska.

Jednak obecna infrastruktura to zaledwie przedsmak całego układu planowanego od lat przez miejskich urbanistów. Zasadnicza koncepcja rozbudowy sieci znajduje się w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, czyli podstawowym dokumencie planistycznym miasta.

Realizacja tras tramwajowych już teraz wymusza rezerwacje odpowiedniego pasa terenu pod nowe inwestycje. Tak jest m.in. wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska albo w ciągu tzw. Trasy Północ-Południe. W przypadku tej drugiej drogi doskonale widać to na krótkim, niedawno wykonanym fragmencie z szerokim pasem zieleni między jezdniami, prowadzącym na parking lokalnego centrum handlowego.

Podobnie wygląda sytuacja dla tras, które jeszcze nie istnieją i nie są ujęte w studium, ale widnieją za to w planach zagospodarowania. Chodzi tu m.in. o tzw. ul. Nową Świętokrzyską oraz Nową Bulońską Południową (zwaną w studium Nową Jabłoniową), gdzie oprócz jezdni zachowano też rezerwę dla transportu szynowego.

Kolejną kategorią tras są te, które wcześniej zostały wykreślone z planów urbanistów. Najlepszym przykładem jest ul. Nowa Politechniczna, która byłaby znacznym ułatwieniem dla podróży między południową częścią miasta a Wrzeszczem i Zaspą. Dzisiaj nie jest jednak ujęta w planach zagospodarowania ani też w studium, a jedynie analizowana pod kątem możliwości powstania.

Czytaj też: Rosną szanse na tramwaj z południowych dzielnic przez Wrzeszcz na Zaspę

W podobny sposób sprawa wygląda z tramwajem na Szadółki. Wstępne koncepcje wiele osób potraktowało jako automatyczną zapowiedź budowy.

- Nie ma decyzji o budowie tramwaju w ciągu ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska. Trasa ta nie jest uwzględniona w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska, a jej pomysł jest badany pod kątem możliwości technicznych i celowości - dodaje Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Czytaj też: Krok w stronę budowy ul. Nowej Jabłoniowej z tramwajem w Gdańsku

Jeszcze inaczej należy traktować rozważania w zakresie tras tramwajowych, które byłyby zdublowaniem przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowa trasa kolei będzie spełnieniem najśmielszych marzeń transportowców. Co ciekawe, jej realizacji nie przewidzieli, opracowując dokumenty planistyczne. Wprawdzie między wierszami można przeczytać o jej potencjalnej budowie, ale ostatecznie jej teren zapisano jako tzw. ul. Nową Abrahama z tramwajem z Zaspy na osiedle Morena oraz... trasą rowerową.

- Ul. Nowa Abrahama jest w dokumentach planistycznych miasta, ale nie została ujęta w Bazie Priorytetów Inwestycyjnych. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego przy okazji projektowania linii PKM udowadniało, że możliwa jest budowa ulicy po północnej stronie PKM. Tramwaj w ciągu Nowej Abrahama może być zrealizowany jako para odrębnych torów obok PKM, jako wykorzystanie torów PKM dla tramwaju równocześnie z koleją albo system może funkcjonować z przesiadkami, czyli odcinek tzw. cięciwy zachodniej od Rakoczego do Strzyży byłby realizowany poprzez przesiadki na PKM. Nie ma jednak decyzji co do wyboru wariantu - mówi Piskorski.

Który kierunek rozwoju sieci tramwajowej powinien być priorytetowy?

Z powodu budowy PKM-ki wątpliwa wydaje się też sensowność realizacji trasy tramwajowej, która miałaby prowadzić za obwodnicę, do portu lotniczego, a nawet do Osowej. Częściowo trasa ta wykorzystywałaby torowisko kolejowe dzięki zastosowaniu tramwajów dwusystemowych (tzw. koltramów). Podobne rozwiązania stosowane są w wielu niemieckich miastach.

Tramwaje dwusystemowe mogłyby wjeżdżać na torowiska kolejowe w Kokoszkach, w Osowej (do Gdyni) oraz w rejonie węzła integracyjnego Most Czerwony (do Pruszcza Gdańskiego). Na wspomnianym Moście Czerwonym dodatkowo powstałaby nowa zajezdnia tramwajowa oraz autobusowa, przystanek kolejowy (SKM oraz kolei dalekobieżnej lub/i regionalnej), a nawet lądowisko dla helikopterów.

Czytaj też: Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

W studium znaleźć można także propozycje ułatwień w ruchu tramwajowym poprzez budowę bardzo krótkich, ale potrzebnych tras. Wśród nich jest m.in. przejazd między ul. Kartuską zobacz na mapie Gdańska a al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska (w kierunku przystanku SKM Gdańsk Śródmieście), dla którego wiadukt wykonano już wraz z budową Trasy W-Z. Innym proponowanym rozwiązaniem jest przełożenie torowiska przy Operze Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, tak by skierować tramwaje pod przystankiem SKM Gdańsk Politechnika zobacz na mapie Gdańska przy jednoczesnej likwidacji torów między al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska i ul. Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska.

Likwidacje torowisk przewidziano też wzdłuż ul. Mazurskiej zobacz na mapie Gdańska w Brzeźnie oraz w Nowym Porcie - tzw. małej pętli ulicznej. Te propozycje są jednak mało realne do wykonania.

- Nie ma planów likwidacji linii tramwajowych w Nowym Porcie. Raczej też nie będzie likwidowana linia w ulicy Mazurskiej, ponieważ wykonanie dwutorowej linii w ulicy Gdańskiej (co warunkowałoby likwidację linii w ulicy Mazurskiej) byłoby nadzwyczaj trudne technicznie i potencjalnie konfliktowe - zapewnia dyrektor BRG.

Poznaj również historię tramwajów w Gdańsku:
Dotychczasowy rozwój sieci tramwajowej
Początki budowy sieci tramwajowej ponad 140 lat temu

Gdzie szukać informacji o planach i studium?
Obowiązujące studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska oraz obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego są ogólnie dostępne na stronach internetowych miasta Gdańska.

W przypadku poszukiwania planów najpierw najlepiej odnaleźć jego numer na mapie pokrycia miasta planami, a dopiero potem szukać odpowiedniego dokumentu.

W zakresie studium, przy analizowaniu jego rysunków warto uzbroić się w cierpliwość. Rysunki są bowiem dokumentami mocno rozbudowanymi, a tym samym mocno obciążającymi komputer.

Miejsca

Opinie (345) 4 zablokowane

  • Karczemki poprosimy ! (16)

    Centrum-Jasień-Karczemki-Kokoszki.
    Ale bym się jarał wtedy !

    • 124 31

    • a niby którędy (5)

      zastanawia mnie tylko jak chciałbyś poprowadzić tam tramwaj. Jabłoniowa ma być 2 pasmowa i szczerze nie widzę tam jeszcze tramwai

      • 2 4

      • Armii Krajowej - tam jest rezerwa pod linię tram. (2)

        Problemmem jest tylko przejście przez obowdnicę w Karczemkach.

        • 15 1

        • Dokładnie :/ (1)

          Jakaś mądra głowa wymysliła że tramwaj tamtędy nie musi jechać...

          • 4 0

          • czy wybory ida czy mi sie tylko wydaje?

            plany, sukcesy, pieniądze, praca, zegarki, mieszkania, cygara, wakacje w dolomitach...ech jak piękne jest zycie za PO

            • 3 4

      • "tramwajów" jak już (1)

        boszsz, takie to trudne słowo, że odmiany nie nauczyli?

        • 6 4

        • a może można by było jakąś kładke lub mostek ?

          • 1 0

    • dostaniesz PKM i autobusy dowozowe. (1)

      te tramwaje na wygwizdowia można sobie podarować, zwłaszcza że większość tych relacji obsłużu PKM i będzie bardziej atrakcyjna czasowo. Za to na Dolnym Tarasie bardzo brakuje łączników: linii brzeźnieńskiej z przymorską przez Obrońców Wybrzeża, linii przymorskiej z wrzeszczańską przez Nw. Słowackiego, linii nowoporckiej z brzeźnieńską przez Nw. Uczniowską.

      • 23 3

      • i to są krótkie odcinki, nie powinny być drogie

        a jak by ułatwiły i przyspieszyły podróże!

        • 13 0

    • będziecie mieć PKM przecież

      • 6 0

    • Na Orunię, Wojciech a nawet granicy Pruszcza! (1)

      Tylko jest problem z miejscem... aczkolwiek od czego mamy naszych wspaniałych inżynierów, żeby coś wymyślili...

      • 3 1

      • do ww. relacji

        wydzielone tory SKM, częstotliwość co 15 minut i po sprawie. Temat korków z Pruszcza od razu by się rozwiązał.

        • 4 1

    • Autobus Karczemki - Wrzeszcz (3)

      Dziś dojazd komunikacją z Karczemek do Wrzeszcza to masakra. Mieszkam na Jaśminowym Stoku. Bardzo przydał by się autobus z ronda przy Netto na karczemkach na Wrzeszcz!

      • 6 2

      • nie "na wrzeszcz" tylko "do wrzeszcza" (1)

        poza tym zgadzam się w 100%

        • 9 2

        • Na Zaspe, na Przymorze, na Wrzeszcz

          forma "Do Wrzeszcza", podobnie jak "do Oliwy", jest zwyczajowa forma Gdanszczan. Po tym latwo poznac, ze ktos sie wychowal w Gdansku.

          Skad taka forma? Dawniej Wrzeszcz jak i Oliwa byly osobnymi miescowosciami.

          Dziwi mnie, ze nikt nie mowi "do Oruni", mimo ze Orunia jeszcze na poczatku XIXw. byla takze osobna jednostka administracyjna.

          • 2 1

      • słoiczku - na Jaśminowy Stok to może pasuje, ale już "na" Wrzeszcz to nie...

        • 6 1

    • popatrz na STUDIUM

      tramwaj planowany jest w miejscu aktualnej linii napowietrznej 110kV biegnącej przy kosciele w Kokoszkach (ul.Inżynierska) ,ciekawe który w to uwierzy ze tam cos powstanie... no chyba ze zlikwidują linię napowietrzną.... a jak wybudują to za 10lat kiedy bedziesz juz myslał o zmianie lokalizacji.... no ale w planach jest

      • 0 0

  • Jestem za (27)

    jak największą ilością połączeń tramwajowych. Dzięki temu Gdańsk będzie dostępny bezkorkowo.

    • 202 13

    • to nic nie zmiwni (4)

      to nic nie zmieni bo ci co jeżdżą autem to i tak będą nim jeździć!!!

      • 4 25

      • wcale nie... (1)

        Ja bym jeździł tramwajem, ale najbliższy mam 7km.

        • 27 1

        • zbuduja i co dalej? jechac z lostowice swietokrzyska do pkm bretowo przez centrum??

          dobre sobie

          • 3 3

      • sam bym się przesiadł na komunikację miejską (1)

        ale przy obecnych wariantach czas dojazdu do pracy mi się wydłuża z 30 min do 1 godziny. W lato to jeżdżę na rowerze ale jak jest zimno to nie mam alternatywy dla samochodu. Po za tym to nie chodzi tylko o utworzenie nowych linii ale o to żeby często kursowały i żeby na przesiadkę nie trzeba było zbyt długo czekać.

        • 20 1

        • Ble, ble, ble

          Nie znam nikogo kto jeżdżąc już samochodem przesiadłby się do komunikacji miejskiej... Dziecku bułki nie kupią aby tylko mieć na paliwo.
          Brutalne ale prawdziwe...

          • 0 0

    • TROLEJBUS (14)

      Chyba tańsze wykonanie połączenia. Zasilanie z sieci, jak w tramwaju, ale nie ma kosztownych torowisk. Trolejbus porusza się po zwykłych drogach.

      • 3 15

      • myśl, to na prawdę nie boli (5)

        wojennego tramwaju dla biedaków nie chcemy

        • 2 7

        • Rozwiń swoją myśl, bo na razie wyraża tylko (4)

          Twoje kompleksy.

          • 4 0

          • Trlejbusy powstaly, bo Niemcy potrzebowali ropy, wiec woleli zbudowac elektryczna autobusy w Gdyni (3)

            Dla mnie problem "niemieckosci" jest drugorzedny.

            Raczej przeszkadza mi to, ze trolejbus ma wiekszosc wad autobusu (np. stoi w korku) i tramwaju (np. wymaga sieci energetycznych...)

            • 7 1

            • Jak by były bus pasy to by nie stał a tory tramwajowe też (2)

              (tak jak bus-pasy) jakąś przestrzeń muszą zająć. Bus-pasy można wykorzystać w wielu okolicznościach i do różnych celów (karetka, straż pożarna, itd), po torach pojedzie tylko tramwaj. W razie likwidacji musisz likwidować i trakcję i torowisko, w przypadku trolejbusu znika problem niepotrzebnego torowiska. Poza tym koszty inwestycji w trolejbusy są niższe.

              • 5 2

              • jest rozwiązanie pośrednie (1)

                wydzielone torowiska ułożone na płytach węgierskich. autobus może wjechać.

                • 3 0

              • tak, bo Polacy juz nawet plyt nie potrafia wyprodukowac!

                Tusk z Michnikiem sprowadzili Polakow do roli slug Nimieckich SS-manow w berlinskich domach seniora.

                Gdzie polski przemysl? Gdzie mieszkania komunalne? I jeszcze do 67 roku zycia pracowac, a potem maly ZUS, bo OFE okradl Tusk.

                Och, czemu zginal ostatni Polski Prezydent we mgle zdradzony o swicie...

                • 1 2

      • spoko, spoko (3)

        tylko trolejbusem korków nie ominiesz....

        • 14 2

        • (2)

          Za to ominiesz rozwalony tramwaj;)

          • 3 7

          • Korki są codziennie (1)

            a awarie nie koniecznie - wbrew tym wszystkim "narzekaczom".

            • 4 1

            • Ale prawie co dzień

              • 1 1

      • Trolejbus porusza się po zwykłych drogach (3)

        ^ Zdanie klucz

        Trolejbus nie ma nic wspólnego z tramwajem poza trochę podobną nazwą i nie jest jego substytutem. Trolejbus to dokładnie to samo co autobus, tylko z innym napędem.
        Nie dość, że będzie stał w korkach, to żeby przewieźć tyle samo ludzi trzeba kupić więcej trolejbusów niż tramwajów, bo tramwaje są bardziej pojemne.

        • 5 0

        • Zamiast torowisk można budować bus-pasy (1)

          • 3 3

          • Miało być taniej niż tramwaj, heloł? :)

            • 5 1

        • No, nie wiem. Ja w tramwaju czuję się bardzo ściśnięty. Tylko bombardiery są przyjemne.

          A trajtku mogę tańczyć.

          • 1 3

    • (3)

      Pozwolę się nie zgodzić. Z tramwajami będzie wkrótce jak z SKM - nieustanne awarie. W momencie kiedy prawie wszystko przejeżdża przez centrum, jeden zepsuty pojazd może kompletnie zablokować całe miasto. Autobusy były by lepsze. Niestety, mało gdzie zmieścił by się wydzielony buspas w miejscu istniejących torów.

      • 4 5

      • a na buspasie ominiesz autobus? jak na pasach obok będzie korek? (1)

        przefrunie? podkopie się?

        • 1 6

        • wjedzie na moment na pas obok i minie...

          Nie lubie autobusow. Jednak niezaprzeczalnym faktem jest, ze awaria jednego autobusu najmniej wplywa na kursowanie pozostalych

          • 4 1

      • A o ile bus-pas jest szerszy od torowiska?

        • 0 0

    • Co z zawieszona linia nr 4 ?!? Długo jeszcze bedzie zawieszona ??

      • 6 0

    • (1)

      bzdura. tramwaje zajmują masę miejsca. wydzielone torowiska zajmują miejsce na drogi asfaltowe, po których mogłyby jeździć autobusy i samochody.

      • 5 3

      • jesli moglby jezdzic samochody,

        to autobusy stalyby w korkach jak dzis. i jeszcze wiecej ludzi przerzuciloby sie na wlasny samochod, bo komunikacja wolna...

        jesli opierac komunikacje o autobusy to tylko kiedy sa bus pasy na wszystkich newralgicznych drogach

        • 4 0

  • (8)

    Stogi to parodia, tam ludzie starsi muszą dobrze się nagimnastykować, aby wejść do tramwaju. Zapraszm pana Adamowicza aby przejechal się tramwajem i spróbował wysiąść na przystanku na ul. Stryjewskiego.

    • 160 13

    • No i? (3)

      Bądźmy szczerzy - gdzie są najbardziej rozwojowe tereny Gdańska i gdzei rodzi się najwięcej dzieci? Na górnym tarasie - ujeścisko, jasień, szadółki, kokoszki, kiełpinek, osowa itp.

      Po co miasto ma pchać kasę w starsze pokolenie skoro młode nie ma nawet minimum (tramwaju).

      A na pytanie po co się wyprowadzili na takie zadupie odpowiadam - bo starzy okupują centrum i nie spuszczają cen. Poza tym co chwilę protesty że im bloki obok budują (vide Zaspa, Żabianka, Wrzeszcz).

      • 14 42

      • ceny w starym budownictwie nie są wcale wyższych od tych w nowym (1)

        stare budownictwo ma jednak swoje wady, takie jak słabe ocieplenie budynku, często potrzebne są generalne remonty a w nowym budownictwie masz mieszkanie dobrze ocieplone, ściany równe, klatki ładne. Po za tym na osiedlach jako że jest dużo młodych to nie ma tylu meneli co np. we wrzeszczu. Dużo ludzi wybiera górny taras dlatego że tam się po prostu lepiej i spokojniej mieszka.

        • 17 9

        • no nie wiem,czy tak lepiej

          Bo ledwo jak sie przeprowadza tam (choc dokladnie wiedza, dlaczego cena mieszkania mniejsza) to zaczynaja wysuwac kolejne zadania...

          Ja nie chce sie akurat ruszac poza centrum, bo tu zycie jest wygodniejsze. Mozna nawet nie posiadac samochodu. Mieszkajac dalej niz 20 minut pieszo od SKM samochod staje sie niezbedny

          • 5 2

      • bloki mogą sobie budować w centrum

        byle z nich nie robili gett, które trzeba obchodzić, nadrabiając drogi np. do tramwaju

        • 0 0

    • Ale stogi i przeróbka to najbardziej zaniedbane dzielnice miasta

      A w okresie wakacji chce się dojechać na plaże i westerplatte co nie pajace?

      • 27 4

    • tak,na Stogi powinni zmienic w koncu tory na nowsze (2)

      Mieszkam na Ujescisku i czesto jezdze na plaze na Stogi,bo akurat tam mi sie podoba najlepiej i widze jak turysci sa przerazeni jakoscia tych tramwajow i torow,boja sie ze tramwaj sie wykolei zaraz tak nimi trzesie.
      Panie prezydencie,az wstyd!

      • 28 0

      • Niech przyjedzie na stogi albo przeróbkę

        jakaś delegacja najlepiej z CBA i zobaczy na co idą pieniądze,wszystkie dzielnice tylko nie stogi(wypoczynkowe) i przeróbka(dzielnica przemysłowa) a przypominam,PRACY BRAKUJE!

        • 16 3

      • Tramwaje i kolejki plażowe są zwykle w stylu retro :)

        • 1 0

  • nowa sobieskiego (6)

    kiedyś czyalem, ze planowana jest tzw nowa Sobieskiego...która przebigalaby przez działki rownolegle do starej i laczyla się z wiaduktem kolo kerfura (kolo parkingu policyjnego). ciekawee czy plany już szlag trafil.

    stara sob to maaaaasakra, eh

    • 57 4

    • Będzie pod wiaduktem.

      Tylko nie wiem kiedy :P

      • 4 0

    • czyli Nowa Politechniczna

      plany są...

      • 12 0

    • nowa politechniczna?

      Weź człowieku. A dla kogo oni mają to budować?
      Wąskim gardłem będzie i tak ulica miszewskiego i korek pewnie będzie codziennie jak na słowaka. Jeśli miszewskiego jakimś cudem poszerzą (SKM i PLK się kłania) to zakorkuje się na placu komorowskiego.

      Przez te głupie plany nowej politechnicznej wrzeszcz i okolice politechniki wyglądają jak po wojnie. Bo po co inwestować w budynki które "za chwilę" będą wyburzać.

      Nowa politechniczna nie powstanie i trzeba się z tym pogodzić.

      • 3 13

    • Nowa Politechniczna

      nie ma jej w planach, tylko rozważa się jej ewentualność.
      Cytując za artykułem: "Kolejną kategorią tras są te, które wcześniej zostały wykreślone z planów urbanistów. Najlepszym przykładem jest ul. Nowa Politechniczna, która byłaby znacznym ułatwieniem dla podróży między południową częścią miasta a Wrzeszczem i Zaspą. Dzisiaj nie jest jednak ujęta w planach zagospodarowania ani też w studium, a jedynie analizowana pod kątem możliwości powstania."

      • 0 1

    • Wystarczyłoby ją wyremontować i poszerzyć o dwa dodatkowe pasma w pasie działek, a dalej poszerzyć też Do Studzienki. Ale niechby już to wreszcie zrobili, bo słusznie ktoś napisał, że przez te ciągle odkładane, ale co jakiś czas przypominane plany dzielnica rzeczywiście wygląda jak tuż po wojnie.

      • 4 0

    • Tzw. Nowa Politechniczna

      • 0 0

  • Mam nieodparte wrażenie, że tekst ten (12)

    ma charakter propagandy sukcesu, obecnej ekipy budyniowej.

    Co do linii które powstać by miały. Bardzo ciekawą i potrzebną byłaby linia Rakoczego - Strzyża. Problem jednak w tym że pokrywa się z linią PKM.i nasuwa się pytanie czy PKM jest w stanie uciągnąć brzemię swego istnienia, bo mam tu wątpliwości spore. Wedle mych obserwacji stanie się tak, że linia tramwajowa nie powstanie by nie kolidować z PKM, natomiast PKM nie osiągnie zakładanej przepustowości, będzie bardzo deficytowa i za lat kilka czy kilkanaście zostanie zamknięta jak jej poprzedniczka w latach 20-tych.

    • 86 58

    • Chyba nie wiesz co mówisz. (1)

      Niby dlaczego PKM mają ludzie nie jeździć? Może przejedź się i popatrz gdzie budowane są stacje i ile ludzi tam mieszka.

      • 10 6

      • Jeśli nie będzie odpowiednich (mniej niż co 10 minut w szczycie) częstotliwości w kursowaniu składów PKM a zanosi że nie będzie, to całość inwestycji jest jednak wątpliwa jeśli o rentowność chodzi.
        Jeśli ma być aby była, to piszmy otwarcie że chodzi tylko o to.

        • 11 3

    • Dobre (7)

      Poprzedniczka PKM została zamknięta, bo była deficytowa?
      Naprawdę dobre :)))

      • 24 1

      • Wymuszą (4)

        Zapoznaj się z planami komunikacji po uruchomieniu PKM. Wymuszają one korzystanie z PKM. Np. autobusy z Banina dojadą tyko do stacji przesiadkowej Banino (nazwanej tak, mimo, że one wcale nie będzie w Baninie). Podobnie z autobusami z Matarni, Rębiechowa i Kokoszek do Wrzeszcza. Dojadą tylko do Potokowej. W obu przypadkach, czy nam się to podoba, czy nie, będziemy musieli przesiąść się na PKM. Nie wiem, jak z innymi kierunkami, bo nie jestem nimi zainteresowany i nie śledziłem dokładnie nowych tras. Oczywiście pytanie, czy PKM wydoli takie obciążenie.

        • 11 1

        • O tym właśnie piszę, że zostanie wszystko WYMUSZONE. Za czas jakiś okazać się może, że powstaną linie autobusowe prywatne na tych odcinkach i to one ściągną do siebie pasażerów. Idea PKM wcale nie jest taka różowa jak się ją przedstawia.

          • 9 4

        • Jeżeli ktoś mnie zmusza do przesiadania się z kilka razy podczas podróży komunikacją miejską... (1)

          wówczas wybieram samochód. Tak właśnie walczy się z korkami.

          • 9 5

          • niestety masz racje

            wspieram idee miasta bez samochodow (chocby przez kupno samochodu niedawno :P ), jednak brak mozliwosci wygodnego i szybkiego dojazdu bardzo powaznie szkodzi opcji korzystania tylko z komunikacji miejskiej.

            • 6 0

        • PKM musi mieć zachęcający takt przejazdów

          wtedy przesiadki będą miały sens. Przesiadka zabiera mniej czasu, niż stanie w korkach.

          • 3 0

      • (1)

        Poprzedniczka to linia którą rozebrano budując PKM. Nie udawaj głąba.

        • 1 9

        • przewidujesz III wojnę światową ? Bo poprzedniczka została rozwalona w trakcie działań wojennych, a tory rozkradzione.

          • 5 0

    • Budyń, Ciągle pracuje! Wszystkiego przypilnuje i jeszcze inni, niektórzy, wtykają mu szpilki. To nie ludzie to wilki!

      • 14 3

    • za najważniejszą i najbardziej przydatną trasę

      która zresztą nie powstanie uważam odcinek od hallera wzdłuż kościuszki przez słowackiego na lotnisko połączyłoby to 3 linie tramwajowe z pkm i lotniskiem (wbrew propagandzie zwolenników kolei na lotnisko takie warianty w europie istnieją). ale po co, lepiej wszystkie linie budować równolegle do siebie...

      • 1 1

  • Teraz jak nasi prezydenci się dogadali to będzie wreszcie kasa, (7)

    żeby przedłużyć linię tramwajową z Oliwy do centrum Gdyni i dalej do Kosakowa na lotnisko.

    • 57 12

    • (3)

      To może od razu na Hel?!
      Lisicki by się nawet ucieszył by nie dawać kasy na połączenia Żeglugi Gdańskiej.

      • 14 2

      • To nie lisicki daje (2)

        Tylko my wszyscy się na to zrzucamy osiołku...

        • 16 1

        • (1)

          Skoro nam zabiera to potem daje a że nieswoje !?.
          Masz kontrole nad zabranymi tobie, mnie i innym pieniędzmi.

          • 1 0

          • Mi chodzi o to

            Że uważam za słuszny jego opór przed trwonieniem kasy na stateczki dla turystów. Chcesz to sobie pływaj ale za swoje.

            • 7 2

    • Gdynia niechce tranwaji!!! (2)

      Gdynia nie chce tramwajów!! Tylko korkują ruch i zabierają jedną nitkę miejsca dla samochodów i autobusów....którym więcej osób by przejechało niż tramwajem.

      • 1 27

      • no tak, kolejny inteligentny gdynianin się odezwał

        "inteligentny"...

        • 15 3

      • a tyś pewnie z maista Bydgoszczy?

        WW Gdańsku na palcach ręki można policzyć gdzie linia tramwajowa nakłada się na trasę ruchu kołowego, a zatem tekst może byłby z sensem, ale gdzie indziej.

        • 6 0

  • No to może (25)

    do Pruszcza?

    • 93 10

    • (4)

      A Pruszcz to Gdańsk?
      Dlaczego Gdańsk ma budować tory do Pruszcza?

      • 14 28

      • Żeby Gdańszczanie mogli do tego Pruszcza dojechać :) (1)

        Żeby kierowcy z GDA na blachach nie korkowali wolnego miasta. A poza tym cała gmina Pruszcz Gdański i samo miasto, to część Aglomeracji, a przynajmniej jej przedmieścia, a przecież jedziemy na jednym wózku. A w ogóle, to styknęłaby linia do Św. Wojciecha, dalej Pruszcz sam by sobie sam poradził :) A teraz serio: myślę, że inwestycja miałaby sens, gdyby była to inwestycja: Gdańsk+Pruszcz+Województwo, wtedy można o jakieś dofinansowanie zabiegać. Ale ogólnie chyba lepiej popracować na sensowną ofertą kolejową...

        • 24 2

        • a moze oddzielne tory dla SKM?

          I ze 2-3 stacje miedzy Gdanskiem i Pruszczem?

          Najlepiej regularne kursy do samego Tczewa.

          • 7 0

      • zapominasz że po drodze do pruszcza są inne dzielnice gdańska

        i pruszcz jestem pewny że u siebie sam chętnie by zapłacił za te tory. Miasta powinny się dogadywać między sobą tak jak jest to na zachodzie, chociaż akurat niemiec bym nie brał za przykład, bo mimo że mają dobrze zorganizowaną komunikację miejską i podmiejską, to mają bardzo drogie ceny, przez co ludzie wolą jeździć samochodami.

        • 17 2

      • Dlatego

        żebym mógł dojechać (przeciecz nie za darmo) do Gdańskiej firmy i współuczestniczyć w zarabianiu przez nią pieniędzy które częściowo zostaną w podatkach właśnie w Gdańsku.

        • 7 2

    • Po co, skoro z Pruszcza idą tory kolejowe? (11)

      Powiem więcej: przez te wszystkie Straszynyny, Goszyny, Kolbudy i Bielkowa też idzie stara linia kolejowa, którą można by wykorzystać. Jakby połączyć Rotmankę z Juszkowem kładką nad obwodnicą to i ta miejscowość miałaby dostęp do torów. Jakby to wszystko zebrać, to będzie 50 tys. ludzi, którzy głównie walą do Trójmiasta do pracy/szkoły/na rozrywkę. Uważam, że to powinno się wykorzystać: zbudować w Pruszczu porządny węzeł integracyjny, taki jak w Tczewie, przywrócić SKM-ki do Pruszcza i dalej wypuszczać je do Kolbud, zrobić jakąś sensowną ofertę transportową i biletową dla pasażerów i z samochodu korzystaliby tylko masochiści.

      • 39 5

      • Tak jest!

        Nic dodać, nic ująć.

        • 14 0

      • puknij sie z ta kładką, idąc pieszo szybciej dojdę do PKP w Pruszczu niz w Juszkowie (6)

        kolejny pomysł który nie daj boże podchwycą barany

        • 5 6

        • (5)

          Po pierwsze: trochę grzeczniej proszę, pod drugie: licząc w linii prostej od Kościoła na Rotmance (nie wiem dlaczego jest on uznany za centrum wsi) do stacji w Pruszczu masz 4 km, do stacji w Juszkowie 2 km, po trzecie, teraz masz dalej bo musisz chodzić na około, po czwarte przystanek w Juszkowie możesz w zasadzie ulokować w dowolnym miejscu, nie musi stać tam gdzie był kiedyś, a po piąte: Rotmanka liczy może 3 tys. osób, kładka kosztowałaby z 15 mln zł, więc i tak nikt jej nigdy nie wybuduje, nie siej paniki.

          • 6 5

          • jak żeś to obliczył? przecież w Juszkowie trzeba przejść przez most przez Radunię który jest jak do tej pory jeden (4)

            a w tym celu trzeba by zatoczyć mega kółko, a centrum Rotmanki jest na ulicy Świerkowej gdzie mieszka Cezary Bieniasz Krzywiec starosta gdański znany z tego że podatnicy płacili mu za studia i z innych wyczynów opisanych na gazeta.pl

            • 4 3

            • Ja tu chcę przerzucić kładkę nad obwodnicą, a ty zawracasz mi głowę jakimś strumykiem w Juszkowie? (3)

              Nic nie liczyłem, sprawdziłem na GPS ile teoretycznie mogłaby wynosić odległość do hipotetycznej stacji w Juszkowie, z rzeczywistą odległością ze stacją w Pruszczu. A Świerkowa zaczyna się 50 m od kościoła, więc na jedno wychodzi. Dobra, nie ma co się kłócić o zagadnienia z granic fantastyki.

              • 3 3

              • ktoś kto nazywa najbardziej pracowitą pod względem energetycznym rzekę Radunię "strumykiem" (2)

                ktoś kto nazywa najbardziej pracowitą pod względem energetycznym rzekę Radunię "strumykiem" niech nie gapi się jak jełop w gps tylko wysiądzie ze swojej wziętej na kredyt skody fabii i spojrzy w nurt z mostu w Juszkowie, Straszynie albo w Pruszczu. Trochę pokory gepeesowcy

                • 5 2

              • (1)

                No tak, rzeka rwąca jak Niagara i szeroka jak Jangcy - postawienie na niej mostu to zadanie niewykonalne. EDYTA: kierowca Skody musiał zrobić Ci coś złego...

                • 2 0

              • nie, po prostu denerwują mnie takie jełopy gadające przez telefon w skodzinach

                akwizytorzy i inne małorolne mośki

                • 0 1

      • Z samochodu korzystaliby tylko masochiści... Boże. (2)

        On nie czuje potęgi radości jaką daje władza nad własną osobą.

        • 2 5

        • Tak, jazda samochodem moze przyniesc radosc

          Jednak stanie w korku radosci nie niesie zadnej.

          I o tym wlasnie mowil przedmowca.

          • 3 1

        • brzmi jak wyznania onanisty

          • 4 0

    • Nie piszcie o Pruszczu bo to portal trojmiasto.pl i redaktor Stąporek sobie tego nie życzy (7)

      A wg niego Pruszcz to nie trójmiasto i mieszkańcy Pruszcza i okolic nie czytają lub nie powinni czytać tego portalu. Jak mu napisałem dlaczego nie pisze o skandalu ze starostą gdańskim Cezarym bieniaszu Krzywcu który urządzał pijackie burdy opisane na gazeta.pl to mi odpisał tak:

      Dzień dobry,

      nie piszemy o tym ponieważ:

      1. portal Trojmiasto.pl nie opisuje życia Pruszcza Gdańskiego, lecz Gdańska, Gdyni i Sopotu
      2. sprawa nie jest świeża, ponieważ opisane zdarzenia miały miejsce w 2010 roku, a więc 3 i pól roku temu

      pozdrawiam

      Michał Stąporek
      zastępca redaktora naczelnego
      e-mail: m.staporek@trojmiasto.pl
      Tel. 058 321 95 18

      • 11 9

      • Nie bój, nie bój.

        Przejdzie mu. Ludzie z wiekiem mądrzeją.

        • 12 0

      • No i dobrze ci napisał.

        Załóż sobie portal pryszcz.pl i pisz co ci się zachce.

        • 3 15

      • (1)

        ale za to o Rumi Redzie i Wejherowie pisze i jest wszystko gut...
        Nawet jak chcesz dać ogłoszenie to może to być ogłoszenie nawet i z Helu, Bolszewa czy Szemudu gdzie jest w cholere daleko od trójmiasta, a jak dodasz ogłoszenie z Wocław, Koszwał czy Ceder które oddalone są 10, 14 i 18km to powiedzą ci też, że zajmują się tylko trójmiastem.

        Z takim podejściem ten portal długo nie pociągnie!

        P.S, Usuń to, a pojawi się znowu!!!

        • 15 0

        • żadna nowość, ten portal to rynsztok, ogłoszenia towarzyskie, cichodajki, burdele gdynia pańska rządzi

          • 2 0

      • dodam jeszcze że sprawa jest świeża ponieważ wyszła na jaw w zeszłym tygodniu

        ale media liżące d.. peło nie kwapią się o tym wspominać

        • 5 1

      • zgadza się, pruszcz jest tylko cacy jak ktoś kogoś zastrzeli tam (1)

        • 10 0

        • no tak bo wtedy mają newsa i oglądalnośc dużą i wpływy z reklam i ogłoszeń towarzyskich

          nędza

          • 5 0

  • Jaki jest sens budowania sieci tramwajowej na skraj miasta... (13)

    kiedy sa takie potrzeby jej zageszczenia w centrum i dotychczas najbardziej zaludnionych dzielnicach? Nie ma co ulatwiac odplywu ludnosci na tereny podmiejskie, to dzialanie na szkode miasta. Jak ktos mieszka z dala od srodmiescia to niech sie liczy z tym, ze dojazd bedzie gorszy niz np. z Zaspy czy Moreny.

    • 66 113

    • Zmniejszenie ruchu samochodów osobowych w centrum? (3)

      • 16 0

      • (1)

        Fałszywa teza.

        • 1 17

        • bo?

          • 0 0

      • dokładnie tak

        • 0 0

    • mysle że ustawowy zakaz rozbudowy infrastruktury w całej "Polsce" załatwilby sprawe
      wszak wiadomo ze za rogatkami nie mieszkają ludzie nie?

      • 14 9

    • A gdzie młodzi mają zamieszkać? (6)

      W klitkach po 40 metrów po 6000zł/m2 na malowniczej zaspie?
      Pomijam że średnia wieku tam to 70lat.

      Wszelkie nowe bloki które maja powstać są wcześniej oprostestowane przez staruszki którym przeszkadza każdy nowy budynek. Zostaje więc tylko pula starych mieszkań z rozsypującej się wielkiej płyty, z przeważnie malutkimi mieszkankami.

      • 26 10

      • (3)

        1. w budynkach na Zaspie nie ma klitek; 4 pokoje 62 m, 3 pokoje 56 m, 2 pokoje 46, kawalerka 30 coś. To są najmniejsze metraże.
        2. zgadzam się za to, że Zaspa jest bardzo ładna, "malownicza", zwłaszcza w porównaniu z południowymi osiedlami.
        3. wielka płyta nie rozsypuje się, ma się dobrze i mocno
        4. średnia wieku to nie 70lat. A nawet gdyby, co w tym złego?

        • 5 5

        • mam 3 pokoje 73m

          i uważam to za mały metraż na 3 pokoje...(nie , nie w nowym budownictwie, w starszym niż płyta:) )
          oj i rozsypuje się płyta, rozsypuje:)

          • 4 3

        • 62m2 i4 pokoje to jakaś parodia (1)

          mieszkanie poniżej 80m2 to klitki nie do użycia. Zaspa to ponure blokowisko, nie porównuj jej to czystych, spokojnych dzielnic na południu i wschodzie miasta. Z kameralnymi bloczkami, zadbaną zielenią. Bez chlejących obszczymurów biegających ze sprayami. Co prawda lepiej na zaspie niż w slumsach żabianki, wrzeszcza, oliwy czy przymorza, no ale to już jest dno

          • 1 6

          • poczekaj 10-15 lat jak dzieciaki twoich sąsiadów podrosną to wtedy przekonamy się czy na południu będzie tak spokojnie jak teraz

            • 5 0

      • taaak a w tych nowych "apartamentach" z plyty gipsowej... (1)

        Na zadupiu rotmanki to rozumiem ze będzie Cię stać na setki metrów kwadratowych??

        • 5 2

        • ty masz te swoje ceglane ściany

          albo raczej gazobetowowe i napewno dzięki nim żyje ci się komfortowo w mieszkaniu wielkości sypialni :)

          • 0 1

    • Podobnie myśląc

      Można wysnuć tezę, że każdy kto mieszka w centrum miasta powinien liczyć się z tym, że będzie stał w ciągłych korkach - więc likwidujmy tam tramwaje:)

      • 13 4

  • Tramwaj powinien łączyć a nie dzielić (2)

    • 84 3

    • Myśl dnia

      • 20 0

    • Chyba sobie taką frazę wytatuuję

      • 20 0

  • Najbardziej ciekawi mnie najkrótszy planowany odcinek od opery do Klinicznej. (3)

    Ciekawe jak ?

    • 35 3

    • (2)

      Nad torami chyba?!

      • 3 0

      • (1)

        A może pod torami ?

        • 4 0

        • No to jedna linia nad a druga pod!!!
          A co tam KASA UNIJNA etc

          • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.