Fakty i opinie

stat

Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Linia tramwajowa w ciągu al. Havla to najnowszy odcinek tramwajowy w Gdańsku. W budowie jest linia na os. Morena, ale plany rozwoju daleko wykraczają poza te miejsca.
Linia tramwajowa w ciągu al. Havla to najnowszy odcinek tramwajowy w Gdańsku. W budowie jest linia na os. Morena, ale plany rozwoju daleko wykraczają poza te miejsca. fot. Mateusz Ochocki/KFP

W Gdańsku czekają na wsparcie finansowe, by dalej rozbudowywać sieć tramwajową. Niewielu pasażerów wie o planach nowego układu komunikacyjnego. Tymczasem gdyby go zrealizować w pełni, tramwaj dotarłby nie tylko do południowych dzielnic miasta, ale nawet za obwodnicę.



Dzięki wsparciu unijnemu gdańska sieć tramwajowa w ostatnich latach jest rozwijana i modernizowana. Nie licząc trasy na Stogi zobacz na mapie Gdańska, jeździmy praktycznie po nowych torach, od niedawna docierając tramwajami także na tzw. górny taras Gdańska zobacz na mapie Gdańska.

Jednak obecna infrastruktura to zaledwie przedsmak całego układu planowanego od lat przez miejskich urbanistów. Zasadnicza koncepcja rozbudowy sieci znajduje się w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, czyli podstawowym dokumencie planistycznym miasta.

Realizacja tras tramwajowych już teraz wymusza rezerwacje odpowiedniego pasa terenu pod nowe inwestycje. Tak jest m.in. wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska albo w ciągu tzw. Trasy Północ-Południe. W przypadku tej drugiej drogi doskonale widać to na krótkim, niedawno wykonanym fragmencie z szerokim pasem zieleni między jezdniami, prowadzącym na parking lokalnego centrum handlowego.

Podobnie wygląda sytuacja dla tras, które jeszcze nie istnieją i nie są ujęte w studium, ale widnieją za to w planach zagospodarowania. Chodzi tu m.in. o tzw. ul. Nową Świętokrzyską oraz Nową Bulońską Południową (zwaną w studium Nową Jabłoniową), gdzie oprócz jezdni zachowano też rezerwę dla transportu szynowego.

Kolejną kategorią tras są te, które wcześniej zostały wykreślone z planów urbanistów. Najlepszym przykładem jest ul. Nowa Politechniczna, która byłaby znacznym ułatwieniem dla podróży między południową częścią miasta a Wrzeszczem i Zaspą. Dzisiaj nie jest jednak ujęta w planach zagospodarowania ani też w studium, a jedynie analizowana pod kątem możliwości powstania.

Czytaj też: Rosną szanse na tramwaj z południowych dzielnic przez Wrzeszcz na Zaspę

W podobny sposób sprawa wygląda z tramwajem na Szadółki. Wstępne koncepcje wiele osób potraktowało jako automatyczną zapowiedź budowy.

- Nie ma decyzji o budowie tramwaju w ciągu ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska. Trasa ta nie jest uwzględniona w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska, a jej pomysł jest badany pod kątem możliwości technicznych i celowości - dodaje Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Czytaj też: Krok w stronę budowy ul. Nowej Jabłoniowej z tramwajem w Gdańsku

Jeszcze inaczej należy traktować rozważania w zakresie tras tramwajowych, które byłyby zdublowaniem przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowa trasa kolei będzie spełnieniem najśmielszych marzeń transportowców. Co ciekawe, jej realizacji nie przewidzieli, opracowując dokumenty planistyczne. Wprawdzie między wierszami można przeczytać o jej potencjalnej budowie, ale ostatecznie jej teren zapisano jako tzw. ul. Nową Abrahama z tramwajem z Zaspy na osiedle Morena oraz... trasą rowerową.

- Ul. Nowa Abrahama jest w dokumentach planistycznych miasta, ale nie została ujęta w Bazie Priorytetów Inwestycyjnych. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego przy okazji projektowania linii PKM udowadniało, że możliwa jest budowa ulicy po północnej stronie PKM. Tramwaj w ciągu Nowej Abrahama może być zrealizowany jako para odrębnych torów obok PKM, jako wykorzystanie torów PKM dla tramwaju równocześnie z koleją albo system może funkcjonować z przesiadkami, czyli odcinek tzw. cięciwy zachodniej od Rakoczego do Strzyży byłby realizowany poprzez przesiadki na PKM. Nie ma jednak decyzji co do wyboru wariantu - mówi Piskorski.

Który kierunek rozwoju sieci tramwajowej powinien być priorytetowy?

w stronę nowych osiedli na Południu

44%

w rejon obwodnicy, by umożliwić stworzenie tam parkingów Park&Ride

24%

w kierunku wschodnim, na Rudniki i do Rafinerii Gdańskiej

6%

ze Śródmieścia w stronę Oruni

16%

należy dogęścić istniejącą sieć tramwajową na dolnym tarasie

10%
Z powodu budowy PKM-ki wątpliwa wydaje się też sensowność realizacji trasy tramwajowej, która miałaby prowadzić za obwodnicę, do portu lotniczego, a nawet do Osowej. Częściowo trasa ta wykorzystywałaby torowisko kolejowe dzięki zastosowaniu tramwajów dwusystemowych (tzw. koltramów). Podobne rozwiązania stosowane są w wielu niemieckich miastach.

Tramwaje dwusystemowe mogłyby wjeżdżać na torowiska kolejowe w Kokoszkach, w Osowej (do Gdyni) oraz w rejonie węzła integracyjnego Most Czerwony (do Pruszcza Gdańskiego). Na wspomnianym Moście Czerwonym dodatkowo powstałaby nowa zajezdnia tramwajowa oraz autobusowa, przystanek kolejowy (SKM oraz kolei dalekobieżnej lub/i regionalnej), a nawet lądowisko dla helikopterów.

Czytaj też: Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

W studium znaleźć można także propozycje ułatwień w ruchu tramwajowym poprzez budowę bardzo krótkich, ale potrzebnych tras. Wśród nich jest m.in. przejazd między ul. Kartuską zobacz na mapie Gdańska a al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska (w kierunku przystanku SKM Gdańsk Śródmieście), dla którego wiadukt wykonano już wraz z budową Trasy W-Z. Innym proponowanym rozwiązaniem jest przełożenie torowiska przy Operze Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, tak by skierować tramwaje pod przystankiem SKM Gdańsk Politechnika zobacz na mapie Gdańska przy jednoczesnej likwidacji torów między al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska i ul. Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska.

Likwidacje torowisk przewidziano też wzdłuż ul. Mazurskiej zobacz na mapie Gdańska w Brzeźnie oraz w Nowym Porcie - tzw. małej pętli ulicznej. Te propozycje są jednak mało realne do wykonania.

- Nie ma planów likwidacji linii tramwajowych w Nowym Porcie. Raczej też nie będzie likwidowana linia w ulicy Mazurskiej, ponieważ wykonanie dwutorowej linii w ulicy Gdańskiej (co warunkowałoby likwidację linii w ulicy Mazurskiej) byłoby nadzwyczaj trudne technicznie i potencjalnie konfliktowe - zapewnia dyrektor BRG.

Poznaj również historię tramwajów w Gdańsku:
Dotychczasowy rozwój sieci tramwajowej
Początki budowy sieci tramwajowej ponad 140 lat temu

Gdzie szukać informacji o planach i studium?
Obowiązujące studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska oraz obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego są ogólnie dostępne na stronach internetowych miasta Gdańska.

W przypadku poszukiwania planów najpierw najlepiej odnaleźć jego numer na mapie pokrycia miasta planami, a dopiero potem szukać odpowiedniego dokumentu.

W zakresie studium, przy analizowaniu jego rysunków warto uzbroić się w cierpliwość. Rysunki są bowiem dokumentami mocno rozbudowanymi, a tym samym mocno obciążającymi komputer.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (345)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.