• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Krzysztof Koprowski
20 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Linia tramwajowa w ciągu al. Havla to najnowszy odcinek tramwajowy w Gdańsku. W budowie jest linia na os. Morena, ale plany rozwoju daleko wykraczają poza te miejsca. Linia tramwajowa w ciągu al. Havla to najnowszy odcinek tramwajowy w Gdańsku. W budowie jest linia na os. Morena, ale plany rozwoju daleko wykraczają poza te miejsca.

W Gdańsku czekają na wsparcie finansowe, by dalej rozbudowywać sieć tramwajową. Niewielu pasażerów wie o planach nowego układu komunikacyjnego. Tymczasem gdyby go zrealizować w pełni, tramwaj dotarłby nie tylko do południowych dzielnic miasta, ale nawet za obwodnicę.



Dzięki wsparciu unijnemu gdańska sieć tramwajowa w ostatnich latach jest rozwijana i modernizowana. Nie licząc trasy na Stogi zobacz na mapie Gdańska, jeździmy praktycznie po nowych torach, od niedawna docierając tramwajami także na tzw. górny taras Gdańska zobacz na mapie Gdańska.

Jednak obecna infrastruktura to zaledwie przedsmak całego układu planowanego od lat przez miejskich urbanistów. Zasadnicza koncepcja rozbudowy sieci znajduje się w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, czyli podstawowym dokumencie planistycznym miasta.

Realizacja tras tramwajowych już teraz wymusza rezerwacje odpowiedniego pasa terenu pod nowe inwestycje. Tak jest m.in. wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska albo w ciągu tzw. Trasy Północ-Południe. W przypadku tej drugiej drogi doskonale widać to na krótkim, niedawno wykonanym fragmencie z szerokim pasem zieleni między jezdniami, prowadzącym na parking lokalnego centrum handlowego.

Podobnie wygląda sytuacja dla tras, które jeszcze nie istnieją i nie są ujęte w studium, ale widnieją za to w planach zagospodarowania. Chodzi tu m.in. o tzw. ul. Nową Świętokrzyską oraz Nową Bulońską Południową (zwaną w studium Nową Jabłoniową), gdzie oprócz jezdni zachowano też rezerwę dla transportu szynowego.

Kolejną kategorią tras są te, które wcześniej zostały wykreślone z planów urbanistów. Najlepszym przykładem jest ul. Nowa Politechniczna, która byłaby znacznym ułatwieniem dla podróży między południową częścią miasta a Wrzeszczem i Zaspą. Dzisiaj nie jest jednak ujęta w planach zagospodarowania ani też w studium, a jedynie analizowana pod kątem możliwości powstania.

Czytaj też: Rosną szanse na tramwaj z południowych dzielnic przez Wrzeszcz na Zaspę

W podobny sposób sprawa wygląda z tramwajem na Szadółki. Wstępne koncepcje wiele osób potraktowało jako automatyczną zapowiedź budowy.

- Nie ma decyzji o budowie tramwaju w ciągu ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska. Trasa ta nie jest uwzględniona w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska, a jej pomysł jest badany pod kątem możliwości technicznych i celowości - dodaje Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Czytaj też: Krok w stronę budowy ul. Nowej Jabłoniowej z tramwajem w Gdańsku

Jeszcze inaczej należy traktować rozważania w zakresie tras tramwajowych, które byłyby zdublowaniem przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowa trasa kolei będzie spełnieniem najśmielszych marzeń transportowców. Co ciekawe, jej realizacji nie przewidzieli, opracowując dokumenty planistyczne. Wprawdzie między wierszami można przeczytać o jej potencjalnej budowie, ale ostatecznie jej teren zapisano jako tzw. ul. Nową Abrahama z tramwajem z Zaspy na osiedle Morena oraz... trasą rowerową.

- Ul. Nowa Abrahama jest w dokumentach planistycznych miasta, ale nie została ujęta w Bazie Priorytetów Inwestycyjnych. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego przy okazji projektowania linii PKM udowadniało, że możliwa jest budowa ulicy po północnej stronie PKM. Tramwaj w ciągu Nowej Abrahama może być zrealizowany jako para odrębnych torów obok PKM, jako wykorzystanie torów PKM dla tramwaju równocześnie z koleją albo system może funkcjonować z przesiadkami, czyli odcinek tzw. cięciwy zachodniej od Rakoczego do Strzyży byłby realizowany poprzez przesiadki na PKM. Nie ma jednak decyzji co do wyboru wariantu - mówi Piskorski.

Który kierunek rozwoju sieci tramwajowej powinien być priorytetowy?

Z powodu budowy PKM-ki wątpliwa wydaje się też sensowność realizacji trasy tramwajowej, która miałaby prowadzić za obwodnicę, do portu lotniczego, a nawet do Osowej. Częściowo trasa ta wykorzystywałaby torowisko kolejowe dzięki zastosowaniu tramwajów dwusystemowych (tzw. koltramów). Podobne rozwiązania stosowane są w wielu niemieckich miastach.

Tramwaje dwusystemowe mogłyby wjeżdżać na torowiska kolejowe w Kokoszkach, w Osowej (do Gdyni) oraz w rejonie węzła integracyjnego Most Czerwony (do Pruszcza Gdańskiego). Na wspomnianym Moście Czerwonym dodatkowo powstałaby nowa zajezdnia tramwajowa oraz autobusowa, przystanek kolejowy (SKM oraz kolei dalekobieżnej lub/i regionalnej), a nawet lądowisko dla helikopterów.

Czytaj też: Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

W studium znaleźć można także propozycje ułatwień w ruchu tramwajowym poprzez budowę bardzo krótkich, ale potrzebnych tras. Wśród nich jest m.in. przejazd między ul. Kartuską zobacz na mapie Gdańska a al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska (w kierunku przystanku SKM Gdańsk Śródmieście), dla którego wiadukt wykonano już wraz z budową Trasy W-Z. Innym proponowanym rozwiązaniem jest przełożenie torowiska przy Operze Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, tak by skierować tramwaje pod przystankiem SKM Gdańsk Politechnika zobacz na mapie Gdańska przy jednoczesnej likwidacji torów między al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska i ul. Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska.

Likwidacje torowisk przewidziano też wzdłuż ul. Mazurskiej zobacz na mapie Gdańska w Brzeźnie oraz w Nowym Porcie - tzw. małej pętli ulicznej. Te propozycje są jednak mało realne do wykonania.

- Nie ma planów likwidacji linii tramwajowych w Nowym Porcie. Raczej też nie będzie likwidowana linia w ulicy Mazurskiej, ponieważ wykonanie dwutorowej linii w ulicy Gdańskiej (co warunkowałoby likwidację linii w ulicy Mazurskiej) byłoby nadzwyczaj trudne technicznie i potencjalnie konfliktowe - zapewnia dyrektor BRG.

Poznaj również historię tramwajów w Gdańsku:
Dotychczasowy rozwój sieci tramwajowej
Początki budowy sieci tramwajowej ponad 140 lat temu

Gdzie szukać informacji o planach i studium?
Obowiązujące studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska oraz obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego są ogólnie dostępne na stronach internetowych miasta Gdańska.

W przypadku poszukiwania planów najpierw najlepiej odnaleźć jego numer na mapie pokrycia miasta planami, a dopiero potem szukać odpowiedniego dokumentu.

W zakresie studium, przy analizowaniu jego rysunków warto uzbroić się w cierpliwość. Rysunki są bowiem dokumentami mocno rozbudowanymi, a tym samym mocno obciążającymi komputer.

Miejsca

Opinie (345) 4 zablokowane

  • Tiry na tory

    tramwajowe oczywiście

    • 6 0

  • A tramwaj do Sopotu? (1)

    Przydałby się!

    • 10 3

    • Może odrazu na hel?

      Bo pociąg nie daje rady

      • 1 2

  • linie tramwajowe (9)

    Nowe linie tramwajowe to:
    - przedłużenie do Sopotu jak kiedyś 4
    - wzdłuż Bażyńskiego Kołobrzeskiej i Dąbrowszczaków do pętli w Jelitkowie
    - wzdłuż zielonej drogi - przez Letniewo do Nowego Portu
    - wzdłuż Jana Pawła II - od Wojska Polskiego do Zielonej Drogi
    - wzdłuż Grunwaldzkiej od Wojska Polskiego do Bażyńskiego
    - wzdłuż starej Słowackiego na Morenę
    - wzdłuż Nowej Wałowej na Przeróbkę
    - wzdłuż Armii Krajowej do przystanku kolejowego Gdańsk Kiełpinek
    - wzdłuż Nowej Bulońskiej,przez Zakoniczyn, Łostowice - do pętli Świętokrzyska
    - z pętli Świętokrzyska przez Orunię Górną do dworca kolejowego Gdańsk Orunia
    - wzdłuż Traktu Świętego Wojciecha od Okopowej do dworca kolejowego Gdańśk Orunia - duży węzeł przesiadkowy dla wszystkich od strony Pruszcza
    - wzdłuż ulicy Sikorskiego
    - wzdłuż ulicy Łostowickiej
    - wzdłuż ulicy Elbląskiej do Rafinerii - gdzie powstałby duży węzeł przesiadkowy dla wszystkich od strony Żuław
    - odbudowa odcinka wzdłuż ulicy Łąkowej

    Taki rozwój sieci tramwajowej znacznie poprawiłby komfort jazdy jak i jego dostępność. Ludzie po prostu przesiedli by się z samochodów na komunikacje miejską

    • 23 4

    • Kilka linii rewelacyjnych, zwłaszcza ta z Przymorza do Brzeźna i Nowego Portu jak dawny autobus 148.
      Bardzo potrzebna byłaby linia wzdłuż d. Słowackiego ale właśnie problem w tym że zdjęłaby mnóstwo pasażerów PKM-ce, stąd pewnie utknie w szufladach na amen.

      • 3 1

    • (2)

      Łostowicka odpada, za stromo.

      • 2 1

      • puścić estakadę z moreny (1)

        • 0 1

        • to byłby kawałek estakady

          około kilometra obiektów inżynieryjnych (możnaby zacząć od estakady o nachyleniu 3% po stronie Chełmu). Tym niemniej byłoby to kosztowne rozwiązanie.

          • 1 0

    • Wzdłuż Sobieskiego, tak jak jest wyznaczony trakt wzdłuż potoku Królewskiej Doliny.

      • 3 0

    • Chełm (3)

      To ja poproszę jeszcze od przystanku Łostowice Świętokrzyska do Kowal przez os. Moje Marzenie (Kampinoska), os. Cztery Pory Roku, os. Nowy Horyzont! ;)

      • 1 3

      • Będzie,ale nie przez CPR i NH,tylko koło Biedronki i kościoła na Wielkopolskiej w poprzek (2)

        • 1 0

        • Chełm

          Zawsze coś :)

          • 0 0

        • Ano właśnie na razie nie będzie - wystarczy zapoznać się z planem umieszczonym przy artykule.

          • 0 0

  • A linia Zaspa-Wrzeszcz? (4)

    Dwie sąsiednie dzielnice, a spróbujcie dostać się z Leszczyńskich do centrum Wrzeszcza. Albo 40 minut z buta, albo jedyny autobus 127 (10 minut do przystanku i 10 minut po wysiadce).
    Dlaczego taka linia to mrzonka? Przecież wielkie blokowiska - Przymorze i Żabianka też by na tym skorzystały.

    • 13 5

    • Ale narzekasz

      Przyjedź na przeróbkę lub stogi,tam masz dopiero paranoje

      • 3 3

    • (2)

      a Morena - Chełm?

      • 0 0

      • (1)

        Nierealne, tam musiałaby by być kolejka jak na Gubałówkę. Mowa od wjeździe od strony Kartuskiej na Chełm.

        • 1 2

        • wystarczy estakada nad Kartuską żeby zniwelować różnice

          • 0 1

  • Skoro tak

    to poprosimy tramwaj do Rzeszowa.

    • 14 1

  • Czemu znów nowa budowa? (1)

    Niby nie ma pieniędzy w kasie miasta,torowiska na przeróbce i stogach wymagają jak najszybszej modernizacji a nie tylko spawania i ukrywania że tory są w wspaniałym stanie,jeszcze się zastanawiam czy nie wezwać inspekcji transportu drogowego i urzędu dozoru technicznego,ciekawe co oni by powiedzieli panie BuDyNiOwY betonie z brakiem szarych komórek

    • 10 2

    • może podajmy do sądu ZTM ?

      za niszczenie naszego zdrowia i mienia ? ( hałas wstrząsy wibracje )

      • 2 1

  • cdn (1)

    polaczyc Hallera z marynarki/ obok stadionu amberexpo i skarbowki

    • 6 1

    • No nie zły pomysł

      nie jest aż tak tragiczny jak te molochy typu Przymorze->Wrzeszcz albo Zaspa->Wojska Polskiego...bzdura

      • 0 1

  • (1)

    A kiedy tramwaje pojadą po torowisku nie zagrażającym bezpieczeństwu pasażerów na Przeróbkę i Stogi? Kiedy na tej linii zobaczymy sprawne tramwaje z ogrzewaniem, wszystkimi szybami oraz bez wody lecącej na głowy?

    • 11 0

    • mówię przecież:
      WEZWAĆ UDT(Urząd Dozoru Technicznego) Te tory nie spełniają ani trochę zasad bezpieczeństwa,dziś robię foty i filmik i wysyłam do redakcji trojmiasto.pl oraz dziennik bałtycki,ciekawe co zrobią?

      • 4 1

  • (1)

    Przyszła zima i w tramwajach po super modernizacji tj w Dortmundach oczywiście brak ogrzewania. Dzisiaj prawie przymarzłem do poręczy.

    • 2 5

    • żeby nie przymarzać

      trzeba chuchać na ręce ;) a o rękawiczkach słyszałeś?

      • 1 0

  • Dojazd do tramwajem centrum powinien wynosic max. 10 minut (3)

    Dalekie trasy gdzie podroż trwa 40 minut są bez sensu i powinny zostać zastąpione SKM lub metrem .Nie wyobrażam sobie jeździć codziennie do pracy 40 min. tramwajem który co chwila przystaje albo na przystanku albo na światłach

    • 9 12

    • od razu intercity

      pajacu :D :D :D

      • 8 1

    • SKM to dno i wodorosty, ciesz się ze Ci tramwaj budują

      a nie te gdyńskie dziadostwo

      • 8 6

    • Lepiej jeździć 40 min samochodem,samemu stając na światłach

      A potem 10 min szukać parkingu :)

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane