• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plany transportowe Gdyni: więcej trolejbusów i integracja z PKM

Patryk Szczerba
7 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Ekspansję trolejbusów zapowiadają odpowiedzialni za transport zbiorowy w Gdyni. Nie będzie to jednak związane z budową nowej sieci trakcyjnej. Ekspansję trolejbusów zapowiadają odpowiedzialni za transport zbiorowy w Gdyni. Nie będzie to jednak związane z budową nowej sieci trakcyjnej.

Rozszerzenie linii trolejbusowych, przebudowa węzłów przesiadkowych dla planowanych gdyńskich stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz utrzymanie częstotliwości kursowania komunikacji miejskiej to główne cele, jakie stawia przed sobą Gdynia w zakresie polityki transportowej.



Krajobraz transportowy Gdyni zmieni również budowana Pomorska Kolej Metropolitalna. Krajobraz transportowy Gdyni zmieni również budowana Pomorska Kolej Metropolitalna.

Na czym przede wszystkim powinni skupić się w najbliższych latach zarządzający gdyńską komunikacją?

Wszystkie cele zostały zawarte dokumencie pod nazwą "Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Gdyni oraz miast i gmin objętych porozumieniami komunalnymi na lata 2014-2025". Ponad stustronicowe opracowanie zostało przyjęte przez radnych Gdyni. Do jego sporządzenia i zatwierdzenia zobowiązane jest każde większe miasto.

- Stawiamy na zrównoważony rozwój transportu trolejbusowego, kolei miejskiej, utrzymanie wysokich standardów obsługi komunikacyjnej oraz węzły integracyjne - podkreśla Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM Gdynia.

Przyszłość gdyńskiej komunikacji miejskiej, zdaniem autorów raportu nie będzie zła, choć zakładany jest spadek popytu na jej usługi. W porównaniu do 2012 roku, kiedy z usług ZKM Gdynia skorzystało 89 mln pasażerów, tylko do 2015 roku ma się zmienić niewiele. 10 lat później popyt ma się zmniejszyć już o 11 proc. Zmiany dotyczą również taboru. W latach 2014-2020 na gdyńskich ulicach ma się pojawić 16 nowych trolejbusów i 78 autobusów.

Współpraca z Pomorską Koleją Metropolitalną


Nowe pojazdy będą też potrzebne w przypadku, gdy średnia prędkość trolejbusów i autobusów z powodu korków będzie się zmniejszała. W ostatnich sześciu latach zmalała o 7,5 proc. i 4,5 proc. W zatrzymaniu spowalniania pojazdów pomóc ma Tristar. Jeśli się nie uda, potrzebnych będzie kolejnych 20 pojazdów, by obsłużyć dotychczasową sieć połączeń, która ma pozostać bez zmian.

Wyzwaniem jest też Pomorska Kolej Metropolitalna. Cztery gdyńskie przystanki: przy Rivierze, na Karwinach, przy miejskim stadionie oraz w Gdyni Głównej, które powstaną w 2015 roku mają, w perspektywie kilku lat stać się węzłami przesiadkowymi z prawdziwego zdarzenia z parkingami rowerowymi i nowymi pętlami autobusowymi. Gdy PKM pojawi się na Fikakowie, Obłużu i Babich Dołach, transport szynowy może zacząć być równorzędnym dla autobusowego i trolejbusowego.

- Dalsza integracja transportu miejskiego i kolejowego jest nieunikniona, możliwy będzie również inny podział zadań przewozowych między kolej, autobusy i trolejbusy, niż ma to miejsce w chwili obecnej. Na pewno integracja nie może opierać się tylko na jednym wspólnym bilecie, choć wprowadzenie biletu metropolitalnego było ważnym krokiem w żmudnym procesie integracji. Integracji taryfowo-biletowej towarzyszyć musi tworzenie węzłów integracyjnych przy przystankach kolejowych. To proces, który wymusza wzajemną współpracę samorządów i podmiotów rynku kolejowego. W odniesieniu do powstającej linii PKM nie wiemy, kto będzie realizował na niej przewozy - opowiada Marcin Wołek, radny Samorządności i pracownik Katedry Rynku Transportowego Uniwersytetu Gdańskiego.

To ważne, bowiem cały czas pobrzmiewa postulat większej integracji biletowej wszystkich trójmiejskich przewoźników, chociażby w zakresie wprowadzenia 1-godzinnych biletów. Sprawa ma zostać rozwiązana w ciągu pięciu lat. Wiele zależy od dofinansowania budżetowego. Gdyński ZKM, którego przychody z usług wyniosły 68 mln zł, otrzymał w 2013 roku dopłaty w wysokości 88 mln zł, z czego 78 mln pochodziło z Gdyni. 10 mln dołożyły gminy ościenne, które także są przez ZKM obsługiwane. Dopłaty pokryły jednak tylko 56,5 proc. ponoszonych kosztów.

Więcej trolejbusów, mniej sieci trakcyjnej

Wśród planów istotną rolę odgrywa zwiększenie udziału trolejbusów, które mają obsługiwać już nie tylko centrum, ale także dzielnice, gdzie nie ma i prawdopodobnie nie będzie sieci trakcyjnej. Wszystko za sprawą baterii trakcyjnych, które pozwolą na przejazd nawet ok. 15 km bez zasilania z sieci. Nowe pojazdy mają wjechać do Demptowa, na Chwarzno i Wiczlino w ciągu najbliższych lat.

- Testy trolejbusów wyposażonych w najnowsze baterie trakcyjne mogą zacząć się jeszcze w tym roku w ramach unijnego projektu Civitas Dynamo, a postęp technologiczny w tym zakresie jest niesamowity. Gdyńska komunikacja trolejbusowa, należąca do wiodących w całej Europie, stała się poligonem doświadczalnym dla innowacyjnych rozwiązań, podpatrywanych przez wiele miast europejskich. Oczywiście trolejbusy nie zastąpią autobusów, ale mogą być ich uzupełnieniem i poszerzyć możliwości obsługi wybranych obszarów w Gdyni w oparciu o napęd bateryjny bez konieczności budowy sieci zasilającej - zaznacza Marcin Wołek.

Więcej ma być także linii midibusowych, zwłaszcza w Małym i Wielkim Kacku oraz pojazdów wyposażonych w klimatyzację - za 10 lat wszystkie będą ją miały. Niezmienne ma być zagęszczenie przystanków oraz częstotliwość kursowania oraz utrzymanie relacji cen jednorazowych biletów w stosunku do okresowych. Jako konieczną określono współpracę z Zarządem Dróg i Zieleni w zakresie premiowania pojazdów komunikacji miejskiej pierwszeństwem przejazdu. Niewykluczone są też inwestycji w automaty biletowe, na które ostatnio zabrakło pieniędzy.

- Podeszliśmy do sprawy kompleksowo, bazując w jak największym stopniu na badaniach realizowanych przez Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni i solidnych danych statystycznych. To pozwala uchwycić odpowiednie i najważniejsze zagadnienia i wyzwania. Oczywiście, ciężko dokładnie przewidzieć, co będzie za 10 lat w transporcie zbiorowym, ale to opracowanie pozwoli nam wytyczyć kierunki, w których będzie następował rozwój transportu w mieście- wyjaśnia Marcin Wołek.

Miejsca

Opinie (90) 3 zablokowane

  • (1)

    Dlaczego Trajtki ? tego nie rozumiem Tu 1 km jest bardzo drogi i jak padnie jakas stacja to sa olbrzymie problemy Myślę ze lepszym rozwiązaniem będą ekologiczne autobusy bo nie ma z nimi tyle problemów Przynajmiej jak potrzeba to moga zmienić trasę Juz nie raz spóźniłem sie do pracy przez brak możliwości przejazdu przez trajtek

    • 12 3

    • popieram

      eksploatacja i zakup nowych trolejbusów i do tego trakcja,podstacje jest o wiele droższa niż nowoczesny autobus a ekologia i tak wyjdzie na niezdrowie w Koninie ,Bełchatowie i innych regionach gdzie" zdrowo" produkuje się prąd dla ekologii Gdyni i powoduje to znaczne podwyżki biletów

      • 7 0

  • Idą wybory (1)

    "Sprawa ma zostać rozwiązana w ciągu pięciu lat. Wiele zależy od dofinansowania budżetowego."
    na razie będą nowe naklejki na autobusach i trolejbusach taka innowacja. 100 stron wypocin a jelcze jak jeżdżą tak jeżdżą. panie wołek gratuluję będę na pana głosował.

    • 7 2

    • kiedy

      Kiedy pojedzie trajtek na Fikakowo

      • 3 1

  • A mnie się marzy przegubowe S. Chociaż w godzinach szczytu

    • 6 2

  • Gdynia

    Napisałem zwyczajny komentarz, a Wy napisaliście, ze jest on wulgarny??!!
    Szok!!??

    Jakie słowa uważanie za wulgarne???
    Panie Dyrektorze, a może: proszę???
    Szok!

    • 4 0

  • linja tramwajowa

    Jedynym rozwiązaniem jest wprowadzenie alternatywnego transportu, który nie będzie przebiegał po coraz bardziej zakorkowanych ulicach i skrzyżowaniach. Zamiast poszerzania taboru trajtkowego należy szybko zbudować JEDNĄ LINIĘ TRAMWAJOWĄ łączącą centrum z rozbudowującymi się dzielnicami. Wystarczy spojrzeć na mape i jasno widać , że wystarczy puścić jedno kółko w dwie strony na trasie :Wzgórze, Redłowo, Orłowo wielkopolska, oba Kacki, Karwiny, Dąbrowa, Wiczlino, Chwazno, Witomino , Miejsce na zbudowanie toru jest i koszt jednej linii raczej nie powinien być wysoki. Kolej metropolitalna transportu wewnątrz Gdyni nie usprawni bo jej 2-3 przystanki w mieście to jest tyle co nic. Pozdrawiam i życzę prawdziwych pomysłów!!!

    • 10 6

  • szlachciury a szczury.

    obserwuje portal od paru tygodni, co jakis dziennikarz dostal kolejny z reszta mieszkanie w Gdynia lub pani niedorzecznik zadzalala, zescie tacy nie do czytania ze pierdykna . w gdynia i juz na bacznosc, i jeszcze raz gratuluje ladowiska imienia grubego R. za ktorym zebrano kilka szlachciur i mam nadzieje ze dostana porzadna nauczke jak szlachciury z akcentem na szczury. A na koniec to pan z telewizji jRZadowego programu jest wam wdzieczny za mistrzostwa do ktorych zescie nawt lapki zwiedlel nie przylozyli toc jest to dopiero szczyt jak z ta kupa postawiona na wycieraczce i poproszenie o papier toaletowy

    • 7 1

  • koniec estakady

    koniec estakady w kierunku na pogórze to jeden wielki korek!!!!!! Panie Szczurek od lat tak samo!!!!!! miejsce na kolejny pas jest ale nie w d*pie ma pan ludzi niech się męczą kolejną dekadę!!!! czas na zmiany!!!!!!

    • 17 2

  • a kiedy przystanek zkm przy wiczlinie ogród ?

    • 6 1

  • ?

    Ja bym poczekał.Niech się Putin określi z czerwonym przyciskiem.

    • 2 1

  • autobus z Wiczlina do Koleczkowa!!! poproszę!!! (1)

    • 3 1

    • Tak, to jest problem!!! Nie ma jak dojechać z Wiczlina do Koleczkowa...

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane