• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plany zakupów nowych pociągów dla Trójmiasta

bra
23 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pociąg Impuls z 2016 roku jest ostatnim nowy zakupem SKM. Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na 10 nowoczesnych składów. Pociąg Impuls z 2016 roku jest ostatnim nowy zakupem SKM. Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na 10 nowoczesnych składów.

Jesienią SKM planuje ogłosić zapowiadany od dawna przetarg na zakup 10 nowych pociągów, które mogą kosztować nawet blisko 400 mln zł. Z kolei województwo pomorskie zamierza do 2030 roku nabyć 20 pojazdów elektrycznych, z których niewykluczone, że część trafi na linię SKM.



Doczekamy się nowych pociągów na linii SKM?

Od kilku lat Szybka Kolej Miejska zgłasza chęć kupienia 10 nowych tzw. elektrycznych zespołów trakcyjnych. Każdy pojazd ma mieć od pięciu do siedmiu członów i długość do 150 metrów. W 2018 roku spółce udało się uzyskać gwarancję dofinansowania unijnego w wysokości ok. 160 mln zł. Drugą połowę środków SKM miała pozyskać biorąc kredyt lub emitując obligacje.

Brakuje 234 mln zł



Nowe pociągi jednak nadal nie pojawiły się w Trójmieście. Co więcej, wciąż nie został ogłoszony przetarg na ich zakup. Jednak jak podaje portal rynek-kolejowy.pl, ma się to stać w trzecim lub czwartym kwartale tego roku.

Według obecnych szacunków zakup 10 składów został wyceniony na 393,8 mln zł. To oznacza, że spółka musi znaleźć jeszcze niemal 234 mln zł. SKM złożyła wniosek o kredyt do Europejskiego Banku Inwestycyjnego, którego gwarantem miałby być Skarb Państwa. Większościowym udziałowcem są bowiem Polskie Koleje Państwowe.

Dla SKM równie ważna co kredyt jest też wieloletnia, co najmniej na 10 lat, umowa przewozowa, którą przewoźnik stara się od dawna wywalczyć od Urzędu Marszałkowskiego. Samorząd nie chce na to przystać, dopóki PKP nie zgodzi się na to, by to on miał większościowe udziały.

65 pociągów do 2040 roku



Tymczasem Urząd Marszałkowski, w związku z planami elektryfikacji linii PKM i 201, również przymierza się do zakupu pociągów elektrycznych.

Obecnie Urząd Marszałkowski użycza SKM swoje pociągi do obsługi połączeń na linii PKM. Obecnie Urząd Marszałkowski użycza SKM swoje pociągi do obsługi połączeń na linii PKM.
Portal rynek-kolejowy.pl informuje, o planowanych zakupach nowych pociągów przez województwo pomorskie.

Do 2030

  • 20 pojazdów czteroczłonowych do ruchu aglomeracyjnego na trasie Gdańsk - Wejherowo
  • 20 pojazdów pięcioczłonowych do ruchu regionalnego

Do 2040

  • 25 pojazdów do ruchu aglomeracyjnego

Niewykluczone, że część z nich kursować będzie na linii SKM. Obecnie Urząd Marszałkowski użycza swojego taboru spalinowego spółce SKM do obsługi połączeń na linii PKM i dalej na Kaszuby.
bra

Opinie (161) 8 zablokowanych

  • W Gdansku widac negatywny wplyw rzadzacej PO. (5)

    Spojrzcie na miasta zarzadzane przez PiS. Ogromna dynamika rozwoju, nowoczesnosc w kazdym calu. Wstyd mi ze Gdansk popiera PO.

    Wanda z Zaspy

    • 27 31

    • to może jakieś przykłady tych miast (2)

      • 5 1

      • Wandzie płacą za post, z sensem być nie musi

        Jurek z Olszynki

        • 7 3

      • Włoszczowa

        • 2 0

    • ***** *** (1)

      zyjesz w jakims matrixie dziecko

      • 1 3

      • chyba piszesz o sobie

        !!!!!

        • 0 1

  • Moje kolejowe marzenie na Pomorzu:

    4 Trasy "starej" SKM w relacjach:
    Pruszcz Gd ( cześć do Tczewa)-Gdańsk-Gdynia-Gdynia Oksywie,
    Pruszcz Gd (Tczew)-Gdańsk-Gdynia-Wejherowo,
    Pruszcz Gd (Tczew)-Gdańsk-Gdynia-Hel (po elektyfikacji),
    Gdańsk Południe (docelowo Kowale i dalej w stronę Kolbud)-Gdańsk-Gdynia,
    Co 5 minut w szczycie między Gdańskiem a Gdynia, co 10 poza nim i w weekendy
    PKM:
    Gdańsk Główny (nie Wrzeszcz)-Lotnisko-Gdynia Głowna-część do Oksywia/Kosakowa,
    Gdańsk Główny-Lotnisko- (część przez Kokoszki)-Kartuzy/Kościerzyna,
    co 10-15 minut w szczycie, co 20-30 poza nim
    Reaktywacja nowej, starej linii: Pruszcz-Juszkowo-Straszyn-Kolbudy-Stara Piła i potem po linii PKM, co 20-30 minut w szczycie, co 40-60 poza nim.
    Większość to nowe, elenktyczne pociągi, ile osób by zostawiło auta w garażu wtedy?

    • 20 3

  • Do 2030.... (2)

    To obecne dkłady będą dobijały do sześćdziediątki......

    ....

    • 15 0

    • i odjadą na emeryturę

      jedyną taką na świecie

      • 0 0

    • Do 2037 ;)

      Na emeryturę będą mogły przejść dopiero jak będą miały 67 lat ;P

      • 1 0

  • Komedia

    Urząd Marszałkowski zakupił nowe impulsy z których żaden nie trafił do SKM. Tak wiec niech pan Strug przestanie pitolić że części z tych składów ma trafić to tego przewoźnika.

    • 12 3

  • Pan Labuda (PolRegio) i Pan Struk (Marszałek Województwa) to rodzina.

    Co w rodzinie to nie zginie.

    • 21 1

  • W2052!?

    Grunt że bilety drożeją i nadal brak możliwości skasowania biletów na peronie tylko nieliczne stacje to oferują przez co turyści wysiadają skasować bilet.. ech był czas na pójście naprzód niestety SKM Trójmiasto to ciągle nie może się odnaleźć w 21wieku.

    • 11 2

  • Raczej tego nie dożyję...

    • 7 0

  • SKM

    Stan umysłu.

    • 3 2

  • Skm

    To porażka
    wieczne zmiany rozkladu
    Wieczne spuznienia
    Stare składy
    SKM staje daleko od peronu trzeba schodzić jeden stopień albo przeskoczyć
    Mamy 2020
    Komunikaty są za głośno a raz za cicho
    Perony nie wszystkie wyremontowane
    Rozwiązać ta SKM i zrobić coś innego
    A nie ze udział ma dwa miasta

    • 8 9

  • Do 2040 25 pojazdów do ruchu aglomeracyjnego buahahahahahahha

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane