• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plany zakupów nowych pociągów dla Trójmiasta

bra
23 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pociąg Impuls z 2016 roku jest ostatnim nowy zakupem SKM. Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na 10 nowoczesnych składów. Pociąg Impuls z 2016 roku jest ostatnim nowy zakupem SKM. Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na 10 nowoczesnych składów.

Jesienią SKM planuje ogłosić zapowiadany od dawna przetarg na zakup 10 nowych pociągów, które mogą kosztować nawet blisko 400 mln zł. Z kolei województwo pomorskie zamierza do 2030 roku nabyć 20 pojazdów elektrycznych, z których niewykluczone, że część trafi na linię SKM.



Doczekamy się nowych pociągów na linii SKM?

Od kilku lat Szybka Kolej Miejska zgłasza chęć kupienia 10 nowych tzw. elektrycznych zespołów trakcyjnych. Każdy pojazd ma mieć od pięciu do siedmiu członów i długość do 150 metrów. W 2018 roku spółce udało się uzyskać gwarancję dofinansowania unijnego w wysokości ok. 160 mln zł. Drugą połowę środków SKM miała pozyskać biorąc kredyt lub emitując obligacje.

Brakuje 234 mln zł



Nowe pociągi jednak nadal nie pojawiły się w Trójmieście. Co więcej, wciąż nie został ogłoszony przetarg na ich zakup. Jednak jak podaje portal rynek-kolejowy.pl, ma się to stać w trzecim lub czwartym kwartale tego roku.

Według obecnych szacunków zakup 10 składów został wyceniony na 393,8 mln zł. To oznacza, że spółka musi znaleźć jeszcze niemal 234 mln zł. SKM złożyła wniosek o kredyt do Europejskiego Banku Inwestycyjnego, którego gwarantem miałby być Skarb Państwa. Większościowym udziałowcem są bowiem Polskie Koleje Państwowe.

Dla SKM równie ważna co kredyt jest też wieloletnia, co najmniej na 10 lat, umowa przewozowa, którą przewoźnik stara się od dawna wywalczyć od Urzędu Marszałkowskiego. Samorząd nie chce na to przystać, dopóki PKP nie zgodzi się na to, by to on miał większościowe udziały.

65 pociągów do 2040 roku



Tymczasem Urząd Marszałkowski, w związku z planami elektryfikacji linii PKM i 201, również przymierza się do zakupu pociągów elektrycznych.

Obecnie Urząd Marszałkowski użycza SKM swoje pociągi do obsługi połączeń na linii PKM. Obecnie Urząd Marszałkowski użycza SKM swoje pociągi do obsługi połączeń na linii PKM.
Portal rynek-kolejowy.pl informuje, o planowanych zakupach nowych pociągów przez województwo pomorskie.

Do 2030

  • 20 pojazdów czteroczłonowych do ruchu aglomeracyjnego na trasie Gdańsk - Wejherowo
  • 20 pojazdów pięcioczłonowych do ruchu regionalnego

Do 2040

  • 25 pojazdów do ruchu aglomeracyjnego

Niewykluczone, że część z nich kursować będzie na linii SKM. Obecnie Urząd Marszałkowski użycza swojego taboru spalinowego spółce SKM do obsługi połączeń na linii PKM i dalej na Kaszuby.
bra

Opinie (161) 8 zablokowanych

  • SKM ma ogromną w stosunku do innych przewoźników kolejowych liczbę klientów (1)

    Pociągi innych operatorów świecą pustkami. Niech ktoś mi wyjaśni, jak inni przewoźnicy dają radę funkcjonować, skoro często widać, że ich pociągi jeżdżą puste?

    • 4 0

    • Bo w większości są to firmy państwowe (np. PKP Intercity) / dotowane przez państwo w ramach wykonywania ustawowych obowiązków (np. PolRegio).

      • 1 0

  • (1)

    Odstrzelić SKM bo to jest kpina i wstyd na całą Polskę. Tak starego taboru kolejowego nie widzi się już w innych regionach Polski. Podobnie wagony na trasie Białystok-Gdańsk-Szczecin - żywy skansen kolejowy, wstyd i rozpacz polskich kolei

    • 6 3

    • Trasa Szczecin-Białystok/Olsztyn, wystaczy, że wsiadziesz w IC i masz najnowsze wagony po modernie w 2019, polecam troszkę się doinformować :)

      • 0 0

  • Czemu '' tzw. Elektrycznych zespołów trakcyjnych''?

    To ich fachowa nazwa, nie trzeba dodawać '' tzw. ''

    • 4 0

  • (1)

    LOL! Ja proponuje już zacząć planować co będzie kupowane w 2100 roku, bo tępo zabójcze. Pytanie do dyrektorów, jak często i jakie samochodu kupują sobie i dlaczego nie inwestują w państwowe spółki tylko we własną kieszeń?

    • 2 1

    • Michał, ale jak się pisze publicznie to się nie pisze tępo,ale tempo!!

      • 0 0

  • Mam nadzieję, (4)

    że tym razem będą z Polskiej Pesy a nie jak za POprzedników z Włoch ...!!!! :/ :( Słowacy nie chcieli Pendolino a nam POkemony wcisneły !!!

    • 3 5

    • Oby nie

      Oby wlasnie tylko nie z pesy... To najgorsze g*****.. Ich szynobusy to porażka a co do ich ezt to wogole brak slow...

      • 3 0

    • Pendolino to bardzo dobre pociagi, najmniej awaryjne w taborze PKP, choc oczywiscie nie kazdemu beda sie podobac (np. wysokim).

      • 0 0

    • Hmmm

      Lubisz trzeszczące elementy i odpadajace siedzenia po miesiącu użytkowania?

      • 0 0

    • MRX,Ja miłośnik kolejnictwa,jednakowoż wolę sklady z Newagu,są poprostu ładniejsze

      • 0 0

  • 2040??????

    W tym roku mam planowane przejście na emeryturę, więc raczej nie skorzystam.
    Tempo zakupu / wymiany taboru wprost proporcjonalne do czasu przejazdu i częstotliwości SKM na trasie Gdynia / Gdańsk lub dłuższe odcinki.
    Z punktualnością sobie dam spokój bo Grecy i Włosi też mają swoje poczucie czasu a nikt nie narzeka.

    • 4 0

  • Marszałek jak zwykle 10-20 lat za resztą Polski.
    Zach-Pomorskie w barwach Regio juz tylko nowe pociągi. Za chwile to samo w reszcie kraju.

    A pomorski Marszałek plany i to na 2030rok.
    Pogonić trzeba go i jego świte.
    Widać że jest słaby.

    • 3 0

  • 2050? (1)

    Rok 2040 Marszałek nadal rozmyśla nad nowymi pociągami:]

    Może niech na szkolenie pojedzie do Wielkopolski? Zobaczy jak sie tabor wymienia.

    • 3 0

    • Wystarczy na Pomorze Zachodnie

      • 1 0

  • W Polregio Ci starzy kontrolerzy mega wredni. Szczególnie taki mały. Nieuprzejmy opryskliwy łamiący RODO.

    • 2 1

  • To tego Marszałka pasuje pkp plk gdańsk.

    To jest dopiero abstrakcja. 1km remontują po 10lat...

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane