• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płażyński obiecuje budowę linii tramwajowej z południa Gdańska do Wrzeszcza

Maciej Naskręt
13 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Tramwaj na ul. Łostowickiej to propozycja Kacpra Płażynskiego na szybszy dojazd między południem Gdańska a Wrzeszczem. Tramwaj na ul. Łostowickiej to propozycja Kacpra Płażynskiego na szybszy dojazd między południem Gdańska a Wrzeszczem.

Kolejny dzień - kolejne obietnice kandydatów na prezydenta Gdańska. Tym razem Kacper Płażyński zapowiedział, że jeżeli wygra wybory, to będzie chciał stworzyć linię tramwajową z południa Gdańska do Wrzeszcza. Jej koszt to ok. 600 mln zł. Swoje wizje na usprawnienie komunikacji - krytykując zarazem pomysł Płażyńskiego - przedstawił także Paweł Adamowicz. Wcześniej na temat komunikacji w mieście wypowiedzieli się także przedstawiciele Lepszego Gdańska.



Jak oceniasz pomysł stworzenia szybkiego tramwaju?

W czwartek, podczas specjalnie zwołanej konferencji, Kacper Płażyński, przedstawił pomysł budowy trasy tramwajowej tzw. szybkiego tramwaju, która miałaby połączyć dzielnice południowe z Wrzeszczem i stanowić nową alternatywę komunikacyjną dla 100 tys. osób zamieszkujących m.in. Ujeścisko, Orunię Górną czy Łostowice. Kandydat przyznał też, że w wypadku wygranej w wyborach nie zamierza odchodzić od dotychczasowych planów administracji Pawła Adamowicza i dokończy realizację ul. Nowej Bulońskiej i ul. Nowej Warszawskiej.

Zapowiedziana przez Płażyńskiego trasa szybkiego tramwaju miałaby się zaczynać, patrząc od strony południa Gdańska, na wysokości ul. Wilanowskiej. zobacz na mapie Gdańska Konieczne byłoby wykonanie tam rozjazdu na istniejącym torowisku. Tramwaje miałyby jeździć dalej środkiem w kierunku ul. Kartuskiej. Pierwszym problemem, który należałoby rozwiązać, to duże natężenie ruchu samochodów na skrzyżowaniu trasy w-z i ul. Łostowickiej. zobacz na mapie Gdańska Poprowadzenie tramwaju całkowicie zakorkowałoby tę trasę.

- W tym celu wybudowalibyśmy estakady dla kierowców jadących z obwodnicy do centrum, jak i w drugą stronę. Ruch w poziomie obecnej jezdni uspokoiłby się - tramwaj przejechałby szybciej - stwierdził Kacper Płażyński.
Budowa estakady mogłaby wywołać większe korki na Węźle Groddecka. zobacz na mapie Gdańska Kandydat na prezydenta nie obawia się jednak przesunięcia porannych korków bliżej centrum twierdzi, że skoro niedawno skrzyżowanie przy Forum Gdańsk zostało mocno rozbudowane, to problemów z większym ruchem być nie powinno.

Trasa Szybkiego tramwaju według projektu pokazanego przez Kacpra Płażyńskiego. Trasa Szybkiego tramwaju według projektu pokazanego przez Kacpra Płażyńskiego.

Nachylenia wyższe niż pozwalają na to przepisy



Czy realizacja zaproponowanej przez Płażyńskiego inwestycji jest w ogóle możliwa? Problemem byłoby nachylenie, które musiałby pokonać pojazd szynowy, a to wynosi na ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska 5,7 proc., czyli o 0,7 proc. więcej niż przewidują przepisy.

- W tym celu należałoby się pofatygować do ministerstwa infrastruktury w celu uzyskania odstępstwa od przepisów. Sądzę, że nie byłoby z tym problemów. Zaznaczę jeszcze, że jeżdżące dziś po Gdańsku tramwaje Pesa mają homologację na znacznie wyższe nachylenia - zapewnił Płażyński.
Zdaniem kandydata należałoby też nieco przemodelować mury oporowe w celu zapewnienia miejsca pod tramwaj. Obowiązkowym elementem infrastruktury tramwajowej na ul. Łostowickiej musiałaby być również estakada tramwajowa nad ul. Kartuską. Według przedstawionego przez Płażyńskiego wstępnego projektu, dalej tory wpinałyby się w istniejącą trasę na Morenę.

Szybki tramwaj wg. Kacpra Płażyńskiego from Trojmiasto.pl

Tramwaj do Wrzeszcza pojechałby ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska



Kacper Płażyński przekonuje, że szybki tramwaj powinien zjechać z ul. Nowolipie i pojechać ul. Schuberta. Następnie trasa pobiegłaby rezerwą terenową pod ul. Nową Politechniczną do ul. Do Studzienki.

- Nie chcemy jednak budować tam drogi o dwóch jezdniach po dwa pasy, a wyłącznie ograniczyć się do torowiska i dwóch jezdni po jednym pasie w obu kierunkach. Przewidujemy tam za to, podobnie jak wzdłuż całej trasy, ścieżki rowerowe - mówił kandydat.
Szybki tramwaj dalej miałby jeździć w kierunku pl. Komorowskiego i tam wjeżdżać już na istniejące tory. W tym celu konieczna byłaby modernizacja wiaduktu kolejowego w ciągu ul. Miszewskiego.

Plany Płażyńskiego zakładają, że na całej trasie powstałoby tylko siedem przystanków, co umożliwiłoby pokonanie jej w 15 minut.

Doradcy Kacpra Płażyńskiego wyliczyli na podstawie obecnie budowanych linii tramwajowych, że koszt budowy szybkiego tramwaju wyniósłby ok. 600 mln zł. Są to jednak bardzo wstępne szacunki.

Skąd miasto miałoby wziąć tak gigantyczne środki? Płażyński przekonuje, że udałoby się je uzyskać ze środków unijnych, miejskich oraz rządowych.

Plan najbliższej rozbudowy tras tramwajowych na południu Gdańska według administracji Pawła Adamowicza. Plan najbliższej rozbudowy tras tramwajowych na południu Gdańska według administracji Pawła Adamowicza.

Paweł Adamowicz obiecuje budowę drogi z Gdańska Południa



Niemal jednocześnie z konferencją Kacpra Płażyńskiego swoją wizję przedstawił w portalu społecznościowym komitet Wszystko dla Gdańska, w którego skład wchodzi Paweł Adamowicz. Tu także skoncentrowano się na zapewnieniu lepszej komunikacji z rejonu Gdańska Południa. W jaki sposób?

W ramach inwestycji powstać miałyby nowe linie tramwajowe:
  • Nowa Warszawska
  • Nowa Bulońska
  • linia tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz

Zaprezentowany przez kandydata projekt przewiduje też nowe ulice, którymi jeździć miałyby autobusy elektryczne po specjalnie wydzielonych buspasach:

Ponadto zastępca prezydenta Gdańska, Piotr Grzelak, skrytykował pomysł kandydata PiS, twierdząc, że nie będzie można poprowadzić linii właśnie z powodu stromego zjazdu. Co więcej, przyznał, że pomysł Płażyńskiego, tak naprawdę nie jest pomysłem kandydata Prawa i Sprawiedliwości, bo jakiś czas temu miał być już analizowany przez urzędników z gdańskiego magistratu. Ostatecznie uznano, że jest on niemożliwy do realizacji.

Lepszy Gdańsk: tramwaj na torach kolejowych



Ruch społeczny Lepszy Gdańsk, który wystartuje w wyborach samorządowych, również przedstawił wizję rozwoju komunikacji tramwajowej w Gdańsku. Lepszy Gdańsk chce przywrócić połączenia SKM do Nowego Portu, a potem zastąpić je dwusystemowym tramwajem, który pojedzie z Nowego Portu na Morenę, a stamtąd linią PKM do Oliwy.

Opinie (420) 4 zablokowane

  • Likwidacja centrali Lotosu w Gdansku to pomysł Płażyńskiego na likwidację korków

    • 35 9

  • sasiad budynia

    ludzie kazdy tylko nie ten mafioso!!!!! wywalic budynia wreszcie z miasta na taczce!!!

    • 16 25

  • Czego to Pis nie obieca? Szkoda, że nie powiedział za czyje pieniądze to zbuduje, ile to będzie kosztowało i o ile wzrosną na tą rzecz miejscowe podatki( w Pisie daniny)

    • 24 9

  • ok

    ale niech najpierw przywrócą autobusy które zlikwidowali,a tramwaje ciągle sie psują z Chełmu do Gdańska przeładowane do granic możliwości

    • 10 8

  • Kacperku, a byłeś ty kiedyś na południu Gdańska? (1)

    Nim zaczniesz cokolwiek dewastować, to wpierw zwiedź miasto.

    • 37 12

    • Budyń już zdewastował

      Tworem zwanym Forum Gdańsk.

      • 4 6

  • (2)

    z kąd na to wszystko pieniądze , duzo tych obietnic ....

    • 14 5

    • z UNII, którą duduś opluwa jak się nachleje, ostatnio wczoraj był nawalony

      • 7 3

    • Jak skąd. Dołoży się podatków( o przepraszam danin) i kasa się znajdzie. To ich metody.

      • 2 2

  • i frytki do tego

    • 17 2

  • co za skończone d**ile planują te trasy????????????? (5)

    na morene to niedługo już chyba samoloty będą latały, bo 20 autobusów i 5 linii tramwajowych będzie za mało. a na południu 2 autobusy stojące w korku. z ujeściska tramwaj na... morene.......... po co? morena jest chyba najlepiej skomunikowaną dzielnicą w Polsce. tramwaje, autobusy, pkm... czemu ten tramwaj ma iść na morene a nie od lawendowych wzgórz do linii na havla gdzie wszyscy rano jadą do centrum. nikt nie jedzie na morene rano. to samo z tym kawałkiem od siedlec do havla. kupić 1-2 nowe tramwaje które by tam podjeżdżały, zrobić ten kawałek torów i połączyć linie. ale nieeeeee.... wypakujmy kolejne miliony na nikomu nie potrzebną linie na morene...

    • 19 13

    • ale linię na Morene planuje Mieszkaniowicz

      a nie Płażyński. To o co się ciskasz????

      • 4 2

    • Przecież będzie itramwaj i na Morenę i w Warszawskiej

      • 0 1

    • Dlatego tramwaj powinien iść bokiem Moreny w ciągu rezerwy terenowej (wzdłuż Piekarniczej, pod wiaduktem Rakoczego, przy GPNT

      Wciąganie tramwaju na Morenę przez Wileńską po poroniony pomysł, zero oszczędności czasu.

      • 1 0

    • Nie martw się, na pewno na Jabłoniową coś ma nowego niebawem ruszyć

      • 1 0

    • Tak samo linia tramwajowa przez Sobieskiego

      Przecież tam są domki jednorodzinne, to ile osób skorzysta? Kilka rodzin? Linie buduje się w miejscach gęsto zaludnionych.

      • 0 0

  • Ok, wcześniej nie wierzyłem w ten pomysł bez kopania metra ale teraz ma to sens, trzymam kciuki za realizację!

    • 6 18

  • Co może jeszcze obiecać Kacper? (4)

    Typujemy:
    1) 5 linii metra w Gdańsku?
    2) drugie lotnisko w Gdańsku?
    3) mieszkanie dla każdego dziecka (drugiego)?
    4) zniesienie wiz do USA dla mieszkańców Gdańska?
    5) ??

    • 46 11

    • z rydzykiem załatwi zakaz zalewania gdańska za jedyne 100mln pln

      • 3 2

    • Mnie boli co innego (2)

      Wałęsa wczoraj zagłosował za ACTA 2.0. jeeeeeej.

      • 7 5

      • (1)

        Poczytaj sobie dokładnie o co chodzi. Niewiele to zmieni, ale Ty i tak wiesz lepiej...

        • 0 5

        • "2zł za wpis" dostały przekaz dnia

          I teraz walą wszędzie posty i acta. nie kumają pisiory o co chodzi ale piszą, bo im każą.

          • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane