• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po 40 latach przerwy barka z kontenerami popłynie Wisłą

Maciej Naskręt
18 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Barka z kontenerami płynie z Gdańska do Warszawy

Żegluga śródlądowa powinna wrócić na Wisłę - uważają organizatorzy rejsu badawczego barką, który w środę wyruszy z Gdańska do Warszawy. Wyprawa jest wstępem do pomysłu, z którym nie chcą się zgodzić ekolodzy.



Wierzysz w odtworzenie żeglugi na Wiśle?

Żegluga śródlądowa na Wiśle funkcjonowała w latach 70. Główną przyczyną, dla której zrezygnowano z tego rodzaju transportu, były pogarszające się warunki żeglugowe.

- Przez lata zaniedbywana była infrastruktura na Wiśle, co doprowadziło do powstania płytkiego koryta, a wymycie ostróg rzecznych spowodowało poszerzenie rzeki. Nikt nie był zainteresowany odbudową tej infrastruktury. Do tego doszedł rozkwit transportu drogowego w latach 90., który skutecznie wypierał pomysły odtworzenia żeglugi - mówi prof. Zygmunt Babiński z Katedry Rewitalizacji Dróg Wodnych Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Królowa polskich rzek - Wisła. Od XV wieku po lata 70 XX w. odbywał się tu regularny transport rzeczny. Królowa polskich rzek - Wisła. Od XV wieku po lata 70 XX w. odbywał się tu regularny transport rzeczny.
Warto pamiętać, że po Wiśle można bezpiecznie żeglować ok. 180 dni w roku - pozostały okres to letnia susza i zlodowacenie, gdy po prostu jest to niemożliwe. Eksperci twierdzą, że nakłady finansowe mogłyby wydłużyć ten okres do 250 dni. Stąd też pojawił się pomysł promowania tego typu transportu.

Porównanie środków transportu. Porównanie środków transportu.
W 9 dni z Gdańska do Warszawy - 450 km wodą

Województwo kujawsko-pomorskie i Miasto Bydgoszcz zorganizowały rejs, którym chcą pokazać, że nawet przy niekorzystnych warunkach nawigacyjnych możliwy jest ograniczony transport kontenerów w górę rzeki do centrum kraju.

- W portach Gdańska i Gdyni rosną przeładunki kontenerów przewożonych drogą morską i dalszy transport w głąb kraju, drogami i koleją, stanie się niewydolny - przekonuje Stanisław Wroński, pełnomocnik marszałka województwa kujawsko-pomorskiego ds. dróg wodnych.
W środę z Portu Gdańsk wyruszy w kierunku Warszawy ponad 70-metrowy zestaw rzeczny, złożony z pchacza oraz barki załadowanej 20 kontenerami o zanurzeniu 80 cm. W ciągu dziewięciu dni pokona 450-kilometrowy odcinek Wisły przez m.in. Tczew, Bydgoszcz, Włocławek. Powrót zajmie cztery dni, czyli tyle, ile realnie potrzeba na przebycie takiego odcinka.

- Rejs ma promować żeglugę śródlądową jako transport ekologiczny i najbardziej ekonomiczny, pokazać możliwość przemieszczania towarów drogą wodną z portów morskich w Gdańsku i Gdyni do centrum kraju - częściowo już teraz - w warunkach dużej degradacji szlaku żeglugowego. Rejs ma wspierać ideę powstania w regionie platformy multimodalnej - wylicza Wroński.
Wyprawa będzie miała także aspekt badawczy. Studenci Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz pracownicy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku zbiorą specjalistyczne dane, które wskażą zagrożenia dla prowadzenia żeglugi śródlądowej na tym odcinku Wisły. Będą też przydatne przy opracowywaniu studium wykonalności dla Wisły i studium lokalizacyjnego platformy multimodalnej w regionie.

Latem żegluga na Wiśle jest niemożliwa z uwagi na niski poziom wody. Zimą natomiast problemem jest zlodowacenie. Latem żegluga na Wiśle jest niemożliwa z uwagi na niski poziom wody. Zimą natomiast problemem jest zlodowacenie.
Ekolodzy nie popierają transportu śródlądowego na Wiśle

Jednak dla ekologów idea przywracania ruchu barek na rzece Wiśle jest niezrozumiała.

- Przede wszystkim jest to podcinanie gałęzi, na której siedzimy. Ogromne pieniądze wydajemy z budżetu państwa i UE na rewitalizację linii kolejowych. Dając zielone światło żegludze śródlądowej, podcinamy kolei skrzydła - mówi Dominik Dobrowolski, ekolog i kajakarz.
Ponadto, dostosowując rzekę do ruchu śródlądowego i próbując betonować jej brzegi, rośnie ryzyko wystąpienia powodzi.

- Sądzę, że lepszym rozwiązaniem byłoby zadbanie o walory turystyczne nad Wisłą. Można by wtedy osiągnąć dużo lepszy wizerunek i większe zyski finansowe, niż z przepływu jednej czy dwóch barek dziennie - tłumaczy ekolog.
Porównanie środków transportu. Porównanie środków transportu.
Eksperci: ważne względy ekonomiczne

Zdaniem specjalistów żegluga śródlądowa jest jednym z najbardziej ekologicznych i ekonomicznych sposobów transportu towarów.

- Jedna barka z 72 kontenerami odprawiana codziennie z portu w Gdańsku oznaczałaby 15 tysięcy tirów mniej na drogach w ciągu roku. Niestety, zaniedbana i dziczejąca Wisła przestała dawać gwarancję stabilności warunków żeglugowych - mówi Piotr Dwojacki, który w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni naukowo zajmuje się zagadnieniami żeglugi śródlądowej.
Naukowcy przeliczają też koszt tonokilometra. Przewóz kontenera ciężarówką na odcinku 100 km kosztuje tyle samo, co transport tego samego kontenera barką na odcinku 375 km i 300 km koleją.

Jedna z dwóch barek na Wiśle, która została zacumowana w rejonie Kwidzyna z myślą o miejscu lęgowym rybitwy rzecznej. Jest to rekompensata za budowę mostu drogowego w Kwidzynie. Jedna z dwóch barek na Wiśle, która została zacumowana w rejonie Kwidzyna z myślą o miejscu lęgowym rybitwy rzecznej. Jest to rekompensata za budowę mostu drogowego w Kwidzynie.

Opinie (274) 7 zablokowanych

  • Absurd

    Ta barka z 20 kontenerami to jakiś absurd ekonomiczno/logistyczno/eoklogiczny. Barka ze starym dieslem który spali setki litrów ropy płynie 9dni tylko w jednym kierunku. TIR ma nowoczesny silnik może nie super ekonomiczny ale juz dawno płyny adblue sprawiają że za ciężarówka nie ciągnie się czarny dym. Poza tym TIR pojedzie z Gdańska do Warszawy w kilka godzin a nie w kilka dni, już nie mówiąc o tym że z barki trzeba dowieźć też towar

    • 0 0

  • Bardzo dobrze

    Oby jak najszybciej! Kolej i drogi maja ograniczona przepustowość, ludzie którzy piszą ze słaba oszczędność w stosunku do kolei zapominają ze kolej ma mała przepustowość. A drogi to już nie ma co mówić bo każdy widzi jak to wyglada.

    • 0 0

  • kiedyś Pan Tusk obiecał budowę zbiorników retencyjnych i regulację Wisły. (11)

    Szkoda, że nie było środków.

    • 40 71

    • Chyba trzeba by powiedzieć wprost i dosadnie - szkoda, że po raz kolejny nie dotrzymał słowa.

      • 0 0

    • każdemu coś obiecał

      • 1 1

    • Jest coś czego Tusk nie obiecał?

      • 4 3

    • środki już w kieszeni Platfusów

      • 5 2

    • obiecywali i nic wiecej schetyna teraz terz tylko obiecuje 600 na kazde dziecko i wieksze merytury

      • 2 2

    • Ledwo do koryta starczało...

      Środki były ale starczyło tylko dla ówcześnie rządzących czyli PO.

      • 7 2

    • Bo nie było a weszli ci zamienili cenę 1 dolara z 3zł na 4zł i mają dużo tańszą siłę roboczą i jeszcze się durny naród cieszy...

      • 5 0

    • a pisiorowy troll na stanowisku (1)

      nie potrafi wytzrymać

      • 10 30

      • Nasze Rządowe Pany wszystko wybudują!

        I drogi i lotnisko i milion samochodów elektrycznych i stocznie!
        Kraj rozkwitnie jak Grecja!

        • 21 8

    • (1)

      Wszyscy ci cyniczni gnoje wiele obiecuja.
      Nie ważne jakiej opcji
      Ale przy tym stopniu zidiocenia społeczeństwa trafiają na podatny grunt.
      Do tego napuścić jednych na drugich i można wszystko.

      • 29 3

      • Kiełbasa wyborcza

        Lud palaszuje ze smakiem.

        • 15 6

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Barka z kontenerami płynie z Gdańska do Warszawy

    (2)

    Rozumiem że we Włocławku Macierewicz będzie na nią czekał z helikopterami i ja przez tamę przeniesienie

    • 1 3

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Barka z kontenerami płynie z Gdańska do Warszawy

      (1)

      We Włocławku jest śluza. Polecam czasami poczytać i zainteresować się zanim się wypowiesz na forum.

      • 1 1

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Barka z kontenerami płynie z Gdańska do Warszawy

        Tak a'propos..

        Śluza we Włocławku jest zamknięta dla żeglugi od sierpnia 2017.
        Z powodu awarii.
        Do odwołania...
        Jedynej śluzy na jedynej od morza do Krakowa zaporze nie potrafią utrzymać, a chrzanią coś o żegludze na Wiśle...

        • 0 0

  • 9 dni mam czekac az cos dopłynie ? (20)

    to chyba jakiś żart ;)

    • 40 100

    • nie 9 dni ale ok 35 godzin (2)

      prędkość nurtu wisły to ok 2km/h barki na tak szerokiej rzece mogą płynąć bez problemu 8 węzłów względem wody co daje nam ok 13km/h pod prąd i 17km/h z prądem. Barki to nie tylko kontenery, ale i paliwa płynne np do rafinerii Płock.
      Wisła ma ogromny potencjał który się niestety marnuje. A dzikich rzek na kajaki mamy mnóstwo. Największa nieuregulowana rzeka w europie - to raczej nie powód do dumy.

      • 20 6

      • Małe ale - żeby barka mogła płynąć w rzece musi być...woda

        A w Wiśle przez 10 miesięcy w roku - niskie stany - które w wielu miejscach oznaczają, że można tą "królową rzek" przejść w kaloszach...

        • 0 0

      • Czas dla statków pasażerskich Warszawa-Gdansk to było 48h z postojami po drodze

        • 1 1

    • A co ci za różnica czy kontener gaci z Aliexpress przyjedzie kilka dni szybciej czy później (13)

      • 26 6

      • Tylko czy warto betonować rzekę, niszcząc bezpowrotnie skarb, który może przyciągnąć turystów, (12)

        żeby koszt przesyłki sr*jfona spadł o 10%?

        • 18 26

        • Jakich turystów o czym ty mówisz??

          • 0 1

        • jakie betonowac rzeke, zacznijmy od tego ze wisla jest 'zamulona' i potrzebuje poglebienia i oczyszczenia (4)

          • 15 3

          • Hehe, płynie od tysięcy lat i nagle potrzebuje pogłębienia? (3)

            A to ciekawostka! Lepiej wykorzystać w pełni transport kolejowy, który ma olbrzymie rezerwy przepustowości, a nie topić miliardy w regulowanie dzikiej rzeki.

            • 3 5

            • idiota (2)

              • 1 5

              • dokldnie. kij nie argument.

                skonczyly sie argumenty zaczely wyzwiska.

                • 1 0

              • niezły argument...

                • 2 1

        • (1)

          Jakie 10% debilu?

          • 11 9

          • chyba jakie spadł: tu mi kaktus wyrośnie jak koszt dostawy barką będzie tańszy od dostawy koleją

            • 4 2

        • nie 10% a 4x czyli 400% (1)

          w art porównanie kosztów transportu

          • 0 3

          • Wskaż, gdzie kolej jest 4x droższa tłuku jeden?

            • 2 0

        • Widziałeś kiedyś turystów nad wisłą?bo ja nie. (1)

          • 12 3

          • Jak widać, nie ruszasz się z domu...

            • 1 2

    • A na Ciebie

      trzeba było czekać 9 mies. i co opłaciło się? Na takiego marudę tyle czasu!!!

      • 2 0

    • Ta żart

      Lepiej rozebrać konstrukcję na elementy przez 9 dni następnie ją wozić 1 dzień i składać kolejne 9 dni.
      O transporcie materiałów sypkich który niszczy drogi zapewne nie słyszałeś.

      • 4 2

    • Żartem jest twoje pojęcie o tym jak świat działa

      • 9 0

  • anba

    Pan "ekolog" jest ekologiem czy lobby kolejowe? Skoro transportu stakiem spala o 30 % mniej paliwa. Jestem za poglebieniem Wisly. Urobek z poglebienia powinien byc wykorzystany do wzmocnienia walow prezciwpowodziowych.

    • 1 2

  • Brawo PIS (1)

    Oby tak dalej

    • 4 4

    • Ile kasy dostałeś za ten wpis propagandowy ?

      • 2 0

  • tir

    bardzo dobrze usprawni to transport przez Polskę w kierunkach północ południe, ma to duze znaczenie poniewaz laczy śląsk z portami, jednak kompletnie inną rolę mają tiry w transporcie miedzynarodowym, spedycje z okolic Poznania typu M&W Spedition robią co moga żeby jak najlepiej usprawniać transport w Niemcami Belgią czy Holandią

    • 0 1

  • aliexpres

    i popłyną telefony i tanie majtki z chińskie allegro

    • 0 1

  • 9 dni to troche... (8)

    przegięcie - ile kontener idzie z chin ? 14 dni? a potrm jesze 9 na dotarcie do warszawy?... i to możliwe przez ąż 2/3 roku?

    niezły bubel

    • 41 78

    • Doucz się,jakie 14 dni z Chin,wiesz gdzie leżą Chiny człowieku,właśnie dlatego na szczęście tacy jak Ty nie decydują o tak ważnych sprawach

      • 0 1

    • Nie samo pływanie.

      Parowe pasażerskie bocznokołowce z z Gdańska do Warszawy płynęły 2,5 doby z kilkugodzinnymi postojami na zwiedzanie mijanych miast. Barka testowa nie płynie non-stop, ale zatrzymuje się na noce i testowy za i rozładunek. Chodzi nie tylko o sprawdzenie możliwości żeglugi na Wiśle ale i o przetestowanie infrastruktury.

      • 0 1

    • To rejs badawczy, normalny czas takeigo rejsu z rozkładów statków z lat 40-tych to 48h

      • 4 1

    • od 4 do 6 TYGODNI (2)

      pozatym ta droga nie transportuje sie zywnosci tylko np ciuchy czy elektronike. I nie detalicznie a hurtowo. Przedsiebiorcy zdecyduja czy wola zaplacic mniej ale poczekac czy szybciej ale drozej a nie ty wąsaczu. Nie znam sie a wypowiem sie. Jestes ekologiem?

      • 24 5

      • masz cos do wąsaczy ??

        skrzywdził cię kiedyś taki ?

        • 2 2

      • Nie, ministrem eksploatacji środowiska.
        Nadszyszkownik.

        • 7 1

    • *kontener z chin płynie ~30 dni (1)

      • 30 0

      • Dokładnie, 14 to miał koleją jechać.

        • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane