• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po Gdańsku w wakacje jeździmy wolniej niż przed rokiem

Maciej Naskręt
14 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oni zarabiają też w deszczowe lato
Korki w wakacje w Gdańsku to codzienność, ale z roku na rok jest coraz gorzej. Korki w wakacje w Gdańsku to codzienność, ale z roku na rok jest coraz gorzej.

Eksperci przekonują, że pomimo otwarcia tunelu im. abp. Tadeusza Gocłowskiego - dawniej tunelu pod Martwą Wisłą - latem jeździmy jeszcze wolniej niż przed rokiem, nie tylko w ścisłym centrum, ale też w pozostałych dzielnicach Gdańska. Warto jednak zaznaczyć, że wpływ na złą sytuację drogową ma m.in. budowa Forum Gdańsk.



Jak często korzystasz obecnie z samochodu?

Sezon wakacyjny rozpoczęty, więc jak co roku, specjaliści z serwisu Korkowo.pl przygotowali raport podsumowujący prędkości w 10 największych polskich miastach. Jak zatem jeździmy od początku czerwca i czy zmieniło się coś w porównaniu z ubiegłym rokiem?

Jest wolniej. Biorąc pod uwagę wyniki ostatnich pomiarów, nie jest to zaskakujące. Od miesięcy utrzymuje się sytuacja, w której prędkości rozwijane w poszczególnych aglomeracjach są coraz niższe. Z jednej strony jest to pozytywny trend pod względem bezpieczeństwa, jednak niezwykle frustrujący dla kierowców, którzy codziennie w miejskiej dżungli muszą zmagać się z korkami i innymi utrudnieniami na drodze.

W rankingu najwolniejszych miast jesteśmy na czwartym miejscu. W rankingu najwolniejszych miast jesteśmy na czwartym miejscu.
45 km/h na terenie Gdańska

W najnowszym badaniu zmierzono średnie prędkości od początku czerwca do połowy lipca w 2015 i 2016 r. Chociaż w tym czasie większość osób wyjeżdża na wakacje, to sytuacja na drogach w miastach wcale się nie poprawia. Gdańsk w tym zestawieniu zajmuje czwarte miejsce ex aequo z Katowicami i Lublinem. Na obszarze w obrębie 10 km od centrum Gdańska jeździmy z prędkością 45 km/h.

W najnowszym rankingu niechlubna pierwsza pozycja najwolniejszego miasta przypada Warszawie. W stolicy w ciągu dnia w całym mieście średnia prędkość nie przekracza 41 km/h. Niewiele lepiej jest w Łodzi i Poznaniu - tam kierowcy jeżdżą ok. 42 km/h. Spośród wszystkich badanych miast, sytuacja wygląda najlepiej w Bydgoszczy, gdzie średnia prędkość wynosi 49 km/h.

Średnia prędkość w ścisłym centrum Gdańska to 35 km/h, co plasuje nas na 8 miejscu wśród 10 największych miast. Średnia prędkość w ścisłym centrum Gdańska to 35 km/h, co plasuje nas na 8 miejscu wśród 10 największych miast.
3 km/h wolniej niż przed rokiem po Gdańsku

Niestety mimo otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą nie udało nam się poprawić wyniku sprzed roku za ten sam okres. Wtedy to kierowcy jeździli w obszarze 10 km ze średnią prędkością 48 km/h. Wynik jest bardzo zaskakujący, bowiem chociażby otwarto tunel im. abp. Tadeusza Gocłowskiego - dawniej nazywany tunelem pod Martwą Wisłą - który odkorkował m.in. Podwale Przedmiejskie, czy ul. Jana z Kolna do centrum.

Winę można próbować zrzucić na korki, które powstały w obrębie m.in. budowy Forum Gdańsk, gdzie kierowcy niejednokrotnie tracili nawet do pół godziny.

W odległości 10 km od centrum kierowcy - w porównaniu z ubiegłym latem - jeżdżą wolniej o 3 km/h. W odległości 10 km od centrum kierowcy - w porównaniu z ubiegłym latem - jeżdżą wolniej o 3 km/h.
W ścisłym centrum Gdańska kierowcy jadą 35 km/h

Specjaliści z Korkowo.pl postanowili również zmierzyć średnie prędkości w centrach miast - tzn. w obszarze 2 km od centrum. Tutaj zmieniają się liderzy, a miastem z najwolniejszym śródmieściem okazuje się być Wrocław. W stolicy Śląska kierowcy jeżdżą z prędkością ok. 25 km/h w ciągu dnia.

Centrum Gdańska przejedziemy średnio z prędkością 35 km/h i jest to 2 km wolniej niż przed rokiem.

Najlepiej w tym rankingu wypadają Katowice - tam serce miasta wydaje się być najmniej zakorkowane, a samochody w ciągu dnia poruszają się ze średnią prędkością 41 km/h. W przeciwieństwie do pomiaru prędkości w całym mieście, żadne z badanych śródmieść nie osiągnęło lepszego rezultatu niż przed rokiem.

3 km/h wolniej niż przed rokiem kierowcy jeżdżą po obszarze 10 km od centrum Gdańska. 3 km/h wolniej niż przed rokiem kierowcy jeżdżą po obszarze 10 km od centrum Gdańska.

Opinie (398) 5 zablokowanych

  • Wczoraj tramwaj w stronę pętli Łostowice stał na wszystkich światłach do Tesco na Chełmie po Płocką. Nawet na tym przejeździe koło BP minutę czekał, aż przejadą samochody.

    Na przystanku Wilanowska bywa, że postój trwa ponad cztery minuty.

    • 38 4

  • (1)

    Pierwsze efekty 500+. Juz wolniej jedziemy a co to dopiero będzie.

    • 23 11

    • Drugi efekt jest taki że zdechła ci ostatnia szara komórka.

      • 7 12

  • WINA TRISTARA (3)

    Od kiedy jest Tristar, "czerwona fala" stała się normą.

    Czy sprawą pieniędzy na Tristar nie powinna zająć się prokuratura?

    • 39 6

    • i o to chodzi (1)

      precz z blachosmrodami

      • 5 14

      • A rowerem i na piechotę to na światłach się nie trzeba zatrzymywać?

        • 13 2

    • Kolejny dowód że tristar to złom. Miało być szybciej, potem szybciej tylko dla komunikacji miejskiej a na końcu urzędnicy modlili się by tylko działał

      • 13 3

  • (2)

    Miasta dla luddzi, nie dla samochodow!!!!!

    • 11 28

    • chyba dla ludzi?

      Na pewno przede wszystkim dla ludzi.

      Bez wprowadzenia systemu zarządzania popytem na parkowanie niestety miasto nie będzie tak wygodne dla ludzi, jak dla kierowców (też są ludźmi, ale warto by się nad swoimi przyzwyczajeniami parkowania zastanowili).

      • 3 5

    • a samochody są dla ludzi

      a po co miasta są takie duże, że transport mechaniczny człowiek wymyśłił?

      może zlikwidujmy ludzi bo jest ich za dużo,
      miasta zniejszmy do wiosek i będzie można rowerami jeździć
      lub piechotą, bo wszędzie blisko,
      korków i spalin też ine będzie

      • 0 0

  • Wolne Miasto Gdansk. ...ponizej 40 km bedzie... (3)

    • 10 7

    • Chyba prawie najszybsze w Polsce

      • 2 2

    • To jest 40 km/h średnia a nie maksymalna

      Czyli na każdą minutę stania w korku przypada minuta jazdy 80km/h

      • 3 1

    • będzie już niedługo jeśli dotychczasowe trendy będą kontynuowane

      nadmiar samochodów i skłonności do korzystania z nich zadusi każde miasto, nawet takie, które prowadzi prosamochodową politykę taką jak realizuje większość polskich miast.

      Jakieś symptomy otrzeźwienia pojawiają się w Poznaniu i Wrocławiu, w Gdańsku mamy politykę aktywnej mobilności na pół gwizdka: Panu Bogu świeczkę i diabłu ogarek. (por. dyskusja nt. drogi zielonej i tunelu pod Pachołkiem).

      • 4 3

  • (4)

    Proponuje kupowac jeszcze wiecej samochodow!

    • 16 9

    • (3)

      Rzad rozdaje po 500 to ludzie kupuja

      • 10 5

      • za 500 to roweru dobrego nie kupisz (2)

        • 5 3

        • Nie ma być dobry (1)

          ma jeździć :)

          • 4 1

          • No co ty!

            Każdy cyklista z forum ma rower za minimum pisiont tysięcy, przynajmniej deklaratywnie.

            • 4 3

  • tylko wg ankiety 60% ludzi (22)

    codziennie korzysta z auta

    macie swoją odpowiedź na pytanie o efekt koków

    a miasto, zamiast inwestować w zbiorkom, który odjeżdżałby co 5 minut w dowolnym kierunku i sprawnie docierał do celu, tak, żeby zachęcić ludzi do zmiany, pakuje kasę w tristar, który ma priorytet dla pojedynczych osób w autach, nie dla tramwajów, albo w dwujezdniowe autostrady, a ludzi spycha do tunelu.

    Dodajmy do tego, że parkowanie jest tanie i nadal możliwe (nawet w centrum) za darmo (przed przejściem, na chodniku, na skrzyżowaniu, na trawniku, a jak - polskie "porządki") i jak tutaj oczekiwać, że ktoś zostawi auto w domu?

    miasto powinno NAJPIERW zaoferować komunikację miejską na poziomie, a później oczekiwać, że ludzie się przesiądą, nie na odwrót.

    • 52 11

    • komunikacja jest już na przyzwoitym poziomie (8)

      bardziej brakuje poprzecznych połączeń na Dolnym Tarasie takich jak tramwaj da Obrońców Wybrzeża, Czarnym Dworze czy Kołobrzeskiej

      potrzebny szybki tramwaj z Górnego Tarasu do Wrzeszcza a nie jak teraz dookoła przez Śródmieście

      • 11 6

      • na przyzwoitym poziomie będzie JAK (5)

        przynajmniej w godzinach szczytu, nie będę musiał stać na przystanku dłużej, niż 5 minut i jak już tramwaj ruszy, np z takiego Huciska, to nie będzie spędzał większości czasu na światłach, zanim dojedzie do placu zebrań ludiowych

        • 22 2

        • ale to jest do zrobienia od ręki

          Tristar może dać priorytet dla komunikacji miejskiej, ale jak było tak na Hucisku to korek sięgał do Opery

          • 6 1

        • dla wielu przyspawanych do siedzenia samochodu (3)

          nigdy nie będzie na przyzwoitym poziomie.

          Bez obciążania kierowców kosztami, które generują, sprawa nie ulegnie poprawie: kierowcy będą przeszkadzali sobie wzajemnie coraz bardziej.

          Stąd potrzeba programów edukacyjnych, same rozwiązania inżynieryjne nie poprawią sytuacji.

          • 6 5

          • oczywiście, że poprawią, polecam przykład Warszawy (2)

            Wprowadzenie "inżynieryjnych rozwiązań" z roku na rok poprawia przepustowość wszystkich (!) uczestników ruchu pomimo gwałtownego wzrostu ich liczebności

            • 0 1

            • nie znalazłem...:(

              • 0 0

            • to nie podważa tezy o potrzebie działań informacyjnych i perswazyjnych

              Rozwiązania inżynieryjne w Warszawie prowadzą między innymi do zwężania jezdni i poszerzania chodników i stref pieszych, nie mówiąc o budowie tras rowerowych i systemie Veturilo.

              • 0 1

      • (1)

        Tramway przydałby się Czarnym Dworze i Obrońców Wybrzeża, na Kołobrzeskiej miejsca raczej nie ma

        • 0 2

        • jest kosztem samochodów ;)

          • 1 0

    • (7)

      Do pracy autem jade 20-30 min a komunikacją miejską co najmniej 2x tyle i nie zamierzam rozkorkowywac miasta dla Januszów a sam jeździc ponad 1h w jedna strone.

      • 21 7

      • ja mam to samo (3)

        próbowałem komunikacji miejskiej i podmiejskiej nie jeden raz - drożej, gorzej, dłużej i zamiast robić zakupy np. w Auchan lub Lidlu musiałbym zapłacić w osiedlowym sklepie lub innej Żabce, Biedronce czy czymś podobnym znacznie drożej lub kupić coś gorszego.
        No i to poczucie winy, że z biednego budyniowego lub marszałkowskiego budżetu wszyscy dopłacają do mnie ca. drugie tyle co kosztuje bilet ( autobusy i tramwaje ) albo kilkadziesiąt złotych do każdego biletu PKM.
        Więc jeżdżę autem - spalam benzynę, korkuję drogi ale nikt do mnie nie dopłaca.

        • 15 8

        • ale pewnie masz dodatni bilans na mieszkanku na Szadółkach (2)

          pozdro dla kumatych

          • 6 7

          • Nie ma to jak kątem u mamy w falowcu (1)

            • 2 5

            • wspominasz dobre czasy?

              • 5 2

      • Witaj w klubie (1)

        Samochodem 40 minut. Komunikacją 1:10 przy dobrych wiatrach. Niestety czas spędzony wieczorem z dziećmi jest dla mnie wart więcej niż dobre samopoczucie aktywistów w rajstopkach.

        • 13 11

        • a okno otwiersza czy jeszcze nie przyzwyczaiłeś się do zapachów okolicy

          • 5 7

      • spróbuj wariantu rower wspomagany elektrycznie

        lub taki rower plus SKM.

        W każdym razie nie psiocz na miasto wtedy, gdy buduje drogi rowerowe kosztem niektórych jezdni.

        Ponadto nie parkuj na wymalowanych na jezdniach lub chodnikach pasów dla rowerów.

        • 6 5

    • (3)

      Nieprawda. W stanie powszechnego autoholizmu - odwyk. Najpierw kij, potem marchewka.

      • 7 6

      • Czyli terror garstki cyklistów (2)

        Kosztem podatników jeżdżących samochodami... Jak zwykle.

        • 7 10

        • podatki pobierane od kierowców nie wystarczają na budowę i utrzymanie dróg (1)

          miasto nie obciążające kierowców kosztami budowy parkingów dla nich dusi się dosłownie i w przenośni.

          Kolejny kierowca na drodze przeszkadza każdemu kierowcy. Kolejny rowerzysta na drodze rowerowej nie przeszkadza ani kierowcy ani pieszym.

          Twoja uporczywość w tworzenie przejawów pogłębionej, uprzejmej refleksji dobrze rokuje - niedługo zaczniesz zmieniać nie tylko zdanie ale i zachowania na drodze.

          Rozumiem, że już zawsze z uśmiechem zwracasz się do kierowców, którzy zajmują twoje ulubione miejsce do parkowania.

          • 8 6

          • Wyłączcie już tego uprzejmego pogłębionego bota

            I bez niego wystarczy nawiedzonych cyklistów do podkręcania dyskusji.

            • 4 8

    • niechcący dałem minusa, choć popieram ostatni akapit

      i przypominam też o przystępnej cenie...

      • 1 0

  • A kiedy decyzja o nowej Politechnicznej? (2)

    A kiedy decyzja o nowej Politechnicznej? Urzędnicy do końca czerwca mieli zdecydować o wariancie budowy....

    • 6 6

    • to nie urzędnicy ale projektanci, mieszkańcy i wybieralni radni podejmują decyzję w mieście

      • 2 0

    • Przedłużył o miesiac

      Bo czekają na referat gościa z PG od samochodów

      • 1 0

  • Wolniej, wolniej ..

    Pewnie dlatego, że za mało wydano na niepotrzebnego TRISTARA !

    • 15 6

  • Wynikiem programu 500+ (3)

    jest import ogromnej ilosci wraków do Poski. Nie tylko wiec bedzie wolniej ale przede wszystkim bardziej toksycznie. No i głośniej.
    Wspolczuje mieszkancom przy ulicach i tym mieszkajacym ponizej 3 pietra, jak wiadomo wielopierscieniowe wegowodory i benzen głównie tam wystepują. Trzeba budowac kliniki onkologiczne.

    Czas na jakis podatek od wraków lub solidne badania techniczne.

    • 27 15

    • ginekolog amator (2)

      ty koles pewnie masz puste jaja ,bo twoja zazdrosc jest na pograniczu debilizmu

      • 9 8

      • (1)

        A czego tutaj zazdrościć - prawdę facet napisał - to co wychodzi z rur wydechowych starych dizli woła o pomstę do nieba. Afera już była ze spalinami jednego niemieckiego producenta... Reszta samochodów niewiele lepsza, ludziom mieszkającym przy głównych trasach należy współczuć - sama mam w domu 2 samochody niestety - ale właśnie uciekłam z Gdańska na podmiejską wieś od spalin bo przejazd przez wrzeszcz to jak paczka fajek w płuca. Wykonuje wolny zwód mąż też i na nasze szczęście do centrum wpadamy tylko 1-2 razy w tygodniu.

        • 4 5

        • no tak, jak inni jeżdżo to źle - jak ja to dobrze, bo mószeee

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane