• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po trasie PKM pojadą elektryczne pociągi

Krzysztof Koprowski
13 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Wizualizacja przystanku Gdańsk Firoga, który powstanie wraz z elektryfikacją linii PKM.
  • Wizualizacja przystanku Gdańsk Firoga, który powstanie wraz z elektryfikacją linii PKM.
  • Wizualizacja przystanku Gdańsk Firoga, który powstanie wraz z elektryfikacją linii PKM.
  • Wizualizacja przystanku Gdańsk Firoga, który powstanie wraz z elektryfikacją linii PKM.

To już niemal pewne: za kilka lat powstanie nowy przystanek kolejowy Gdańsk Firogazobacz na mapie Gdańska, a gdański odcinek PKM zostanie zelektryfikowany. Kolejowa spółka otrzymała właśnie unijne 85-procentowe wsparcie inwestycji szacowanej na ok. 73,1 mln zł.



Który rodzaj taboru kolejowego jest lepszy?

Elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej była planowana od samego początku. Realizacja tego zadania została jednak odłożona w czasie w związku z brakiem napowietrznej sieci zasilającej na pozostałych odcinkach trasy, zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe, czyli do Gdyni Głównej oraz na Kaszuby.

Ponieważ PLK planuje elektryfikację torów w najbliższych latach, także PKM zdecydowała się wnioskować o niezbędne środki dla budowy infrastruktury energetycznej na swoim odcinku z Wrzeszcza zobacz na mapie Gdańska przez Port Lotniczy zobacz na mapie Gdańska do połączenia z torami PLK za przystankiem Gdańsk Rębiechowo zobacz na mapie Gdańska.

O przyznaniu wsparcia unijnego w wysokości 85 proc. inwestycji wartej ok. 73,1 mln zł poinformowało w poniedziałek Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Nowy przystanek PKM Firoga dla pracowników biurowców



Oprócz elektryfikacji, w ramach inwestycji przewidziano także budowę nowego przystanku kolejowego Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska. Będzie on zlokalizowany między przystankami Gdańsk Matarnia zobacz na mapie GdańskaGdańsk Port Lotniczy zobacz na mapie Gdańska i ułatwi dotarcie do pracy osobom zatrudnionym w okolicznych biurowcach.

Niezbędne miejsce pod jego realizację zostało zabezpieczone przy budowie linii kolejowej. Przejście między peronami będzie odbywało się istniejącym już tunelem dla pieszych.

Obecnie nie wiadomo jeszcze, jakie pociągi elektryczne zostaną skierowane na zelektryfikowaną trasę. Poruszające się obecnie po niej spalinowe zespoły trakcyjne będą natomiast skierowane na inne pomorskie szlaki pozbawione sieci trakcyjnej.

  • Wizualizacja sieci trakcyjnej w obrębie przystanku Gdańsk Port Lotniczy.
  • Wizualizacja sieci trakcyjnej w obrębie przystanku Gdańsk Niedźwiednik.
Oprócz PKM dofinansowanie unijne (także w wysokości 85 proc.) otrzymały PKP PLK na budowę nowego przystanku i przebudowę wiaduktu we Wrocławiu oraz Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, które chce utworzyć Szczecińską Kolej Metropolitalną.

Czytaj też: Przymiarki do budowy dwóch nowych przystanków SKM w Gdyni

Miejsca

Opinie (189) 3 zablokowane

  • SKM PKM ZKM - jeden wielki wałek (28)

    ZKM i Lisicki -Ostatni przetarg firmy renoma 20 mln zł !!!! na kontrole 3 letnią zkm . dziwnym trafem Lisicki został dyrektorem zkm i nagle przetarg wygrywa firma renoma której tak bronił przez kamerami jak pobili niepełnosprawną kobietę . Koniec kadencji i nagle renoma wygrywa przetarg za 20 baniek gdzie nawet jak się policzy 20 kontrolerów po 4000zł miesiecznie biuro 15.000zł plus 5 praconikow biurowych nie powinno to kosztać nawet 4 mln zł . Gdzie reszta 16 mln zł ???? SKM -Bilet porównywalny z przejazdem samochodem stare składy co chwile podwyżki i przystanek skm śródmiescie którego nie dało się zrobić przez dziesiątki lat i nagle powstaje pod galerię handlową . PKM - setki milionów wydanych - ja zrobiłem jeden test pkm chciałem rowerem pojechać do kartuz w lato na kolejkę czekałem 2 h !!! ubikację nieczynne zdewastowane rok po otwarciu nawet pracownicy przez telefon śmiali się - pytanie kto tym zarządza ?

    • 69 34

    • może nie tyle wałek (19)

      ile po prostu państwówka. Czyli bałagan, syf i niekompetencja. A dlatego, że państwowe, czyli niczyje, więc każdy kto tam zajmuje stołki z politycznego nadania ma gdzieś kondycję spółki bo to nie jego. Spółka nie jego, pieniądze nie jego, stanowisko też to następnego rozdania, więc co się będzie wychylać. SPRYWATYZOWAĆ

      • 20 6

      • a nie lepiej - przypilnować? (17)

        Czym się różni własność prywatna od państwowej?
        Nadzorem...

        • 11 5

        • jesteś mentalnym zaściankiem o mentalności niewolnika (1)

          Szkoda czasu na odpowiedź,

          • 3 3

          • widzisz, żabę można ugotować, powoli podnosząc temperaturę

            Podobnie można sterować ludźmi dostarczając im poczucia zadowolenia i kontroli. Śnij...

            • 1 0

        • taka że, (1)

          prywatnemu płacisz kiedy chcesz, a państwowemu płacić musisz - czy korzystasz czy nie.

          • 6 0

          • naruszasz podstawową zasadę zaufania kupieckiego

            skoro uważasz, że możesz płacić kiedy uważasz to za stosowne.
            To zachowanie rynkowego chwasta...
            Poza tym, zauważ, że naczęstsza (i najbardziej pożądana) forma dostępu do czegokolwiek to abonament. Płacisz i używasz lub nie... Ale płacisz zawsze...
            A podatki płacić jest obowiązek. W jakimż to kraju mówi się o dwóch pewnościach świata: śmierci i podatkach? No w jakim?

            • 0 0

        • a państwowe (3)

          powinno być: wojsko, policja, straż pożarna i nic więcej. Prywatni zrobią to lepiej, taniej, szybciej i solidniej.
          Ku...wa. Nie mogę uwierzyć, że jeszcze ktoś zadaje takie pytania.

          • 6 9

          • o naiwności!

            • 0 0

          • (1)

            Dobra zmiana myśli inaczej. Tylko państwowe i czy się stoi, czy się leży to pensyjka się należy...

            • 8 3

            • dobra zmiana nie myśli

              ona zostawia myślenie państwu.

              • 8 1

        • nie. Rozwaliłeś system tym pytaniem. W zasadzie nie wiem, czy jest sens Ci odpowiadać. (5)

          Wiesz, Elon Musk to prywaciarz. I jemu opłaca się wysyłać rakiety na Marsa. A w NASA nie. NASA korzysta z usług Muska. Jest tańszy i lepszy od państwówki.
          Masz mieszkanie prywatne czy państwowe? Przeprowadź się do państwowego. Zobaczysz różnicę.
          prywaciarz (w wolnym rynku) sam dba, aby mieć klientów. Nie trzeba go pilnować, bo jak będzie ujowy, to klienci go oleją i pojadą czym innym. Nadzór tylko bezpieczeństwa.
          No żesz ku...przecież oni nawet nie potrafią internetu w pendolino założyć. Aż mnie strzela.

          • 6 5

          • Sprywatyzowaliśmy wszystko, co przynosiło zyski. (3)

            Państwowe zostały tylko firmy do których trzeba dopłacać, stad to wrażenie.

            Poczta Polska musi donieść list na każdą pipidówę, prywatni dostarczyciele nie.

            Prywatne szpitale mogą leczyć tylko opłacalne przypadki, państwowe muszą wszystkie.

            Musk jest bardzo złym przykładem kapitalisty, bo sam powiedział, że jego firma nigdy nie przyniesie zysków, bo wszystko będzie ładował w badania.

            Bliżej amerykańskiego snu masz ich dostawców internetu, którzy podzielili się krajem i wszędzie jest monopol...

            • 5 4

            • Nieprawda (1)

              Te resztę państwowych, do których trzeba dopłacać, też należy sprzedać.
              Poczta Polska też przynosi straty. Ponadto ma preferencyjne warunki monopolisty, stąd prywatnym się nie opłaca jeździć na każdą pipidówę.
              Opieka zdrowotna też powinna być prywatna, ale to już szerszy temat.
              Musk zarabia fortunę. Jego firmy też. Nie ciągnie kasy od podatników. A badania to inwestycje. Jak ktoś nie inwestuje, do dalej pali węglem w XXI wieku.
              Co do dostawców internetu w USA to nieprawda. Mieszkałem w USA przez 6 lat, w Californi. Miałem do wyboru chyba z 20 różnych dostawców usług telekomunikacyjnych. Za łącze internetowe (chyba 60 Mb/s) + telefon (unlimited calls etc.) płaciłem 9,99 $.

              • 3 5

              • niebezpieczne uproszczenia...

                Poczta nie przynosi strat i jest jednym z najlepszych operatorów na naszym rynku. Nie ma preferencji a realizuje narzucone zadania. Prywatnym się, po prostu, to nie opłaca (powszechnie używana zasada Pareto), podobnie jak ciągnąć światłowodu na suburbia miast. A przecież ubodzy tam nie mieszkają. Prowadzę działalność, która wymaga realizacji setek wysyłek miesięcznie na cały swiat. Mam takie egzotyczne realizacje jak Korea, N. Zelandia, Urugwaj, Izrael, Australia, Japonia.
                Cena/jakość usług PP jest zniezrównana.

                • 2 0

            • bełkot

              nic więcej

              • 3 3

          • Musk ma taką fanaberię i stać go aby kupić sobie miejsce w historii

            Lub kupić sobie dobra zabawę i spełnienie. Do grobu kasy nie zabierze.
            Może jest tańszy ale zauważ, że jeszcze niczego nie dokonał. Więc nie wiadomo czy jest tańszy. Promy też miały być tańsze i lepsze. Nawet, obiektywnie jest to uzasadnione... A jednak nie... I na tym też bazuje Musk, bo doswiadczenia zrobiła i koszty poniosła NASA.
            "prywaciarz ... sam dba, aby mieć klientów" - nie, on dba aby było na kim zarabiać, to subtelna różnica.
            "nie potrafią internetu w pendolino założyć" - a gdzie on jest? jakiej jakości? Pindzilindzi wiezie ok. 1k ludzi, każdemu z 10Mb/s bo ma być "godnie". Jakie łącze wychodzi?
            To po co sobie robić ten kłopot robić, jak każdy ma teraz mobilnego neta? Nie działa? No widzisz, "prywaciarzowi" się nie opłacało... Za pieniądze. To kolejarzom ma się opłacać?
            Problem z łatwymi rozwiązaniami polega na tym, ze prostotę łatwo pomylić z prostactwem...
            I tyle...

            • 2 0

        • dalej nie mogę uwierzyć w pytanie (2)

          Normalnie takie wypowiedzi ignoruje, ale mam chwilkę więc spełni dobry uczynek i spróbuję Cię nauczyć myśleć logicznie. Choć to pewnie kwestia Twojej mentalności.
          Różnica między prywatnym a państwowym jest taka jak między państwowym stomatologiem (na którego bulisz co miesiąc bajońskie kwoty) a stomatologiem prywatnym.

          • 7 3

          • zła odpowiedź

            każdy z tych stomatologów wali cię w rogi tak jak potrafi i może. Nawet ten z "prywatnym" nadzorem ale nie bierze do swojej kieszeni. Jest takim wyrobnikiem jak każdy inny i robi co mu sie każe... A każe się różnie, najczęściej przynosić kasę... Jedyna zauważalna różnica, to że ten "prywatny" robi to z uśmiechem na ustach...

            • 1 0

          • "hałewer"

            istnieje wyjątek

            państwowe firmy i prywatne pod siiilnym państwowym butem, działają lepiej w warunkach gospodarki wojennej, albo innego zamordyzmu. starzy Włosi do dziś pamietają, że ostatni raz ich koleje (róźne, państwowe i prywatne) były punktualne za Mussoliniego. co mówią starzy Niemcy nie wspomnę, bo nie chcę tu fali flejmu. niewazne jakim kosztem, ale dziala. nawet Amerykanie wybrali to podejście, jak ich Ruskie wyprzedzili w kosmos.

            bo politykom tak łatwiej. każdym, czarnym, czerwonym, brunatnym, białym, kazdym kazdym, taka jest natura polityka, że chce więcej waaadzy.

            sam mam wrażenie, że to podejście ("molopol") jest jedyną nadzieją dla dezorganizacji taryf pantrójmiejskiej komunikacji publicznej. przynajmniej do momentu gdy opadnie kurz rozpieprzania obecnych sitew.

            • 3 0

      • Ni....e na pewno nie balagan a zorganizowana akcja...Tu na przypadek nie wyglada.

        • 1 1

    • (1)

      Ziomuś a czemu nie złożyłeś oferty prowadzenia kontroli za 10 baniek?

      • 3 3

      • Bo kazda kontrola to zloooo...

        • 0 1

    • (2)

      Nie ZKM a ZTM prowadzi sprzedarz i kontrole biletow

      • 2 2

      • ztm gda
        zkm gdy

        • 2 0

      • a jak zaczynam podroz to wsiadam z ZTM czy w autobus/pociag? Jeden szrot...

        • 0 2

    • SKM jest przeciez pissuarowa . Glowny udzialowiec to PKP wiec ze walki tam sa to pewne

      • 6 2

    • bełkot - post od usunięcia

      • 8 9

    • Wał jak stąd do Krakowa

      W ciemno można strzelać na pewniaka.

      • 5 5

  • Transport kolejowy w naszym regionie

    Poczytałem sobie w internecie. Jedno już jest pewne. W pierwszym kwartale bieżącego roku nie dojdzie do przetargu dotyczącego zakupu pięciu nowych pociągów elektrycznych. Nie wierzę, że do takowego dojdzie kiedykolwiek. Od samego początku wiedziałem, że to jest bajer. Władze naszego regionu miały osiem lat na to by przejąć SKM i stworzyć regionalnego przewoźnika na kolei. Teraz raptem przed wyborami samorządowymi się obudzili. Teraz będą mieli argument, że wstrętne Pisory nie dały zgody na przejęcie spółki. Przedtem, jak krajem rządziła PO to przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego mówili, że nie przejmą SKM, gdyż jest to ciężar finansowy nie do udźwignięcia a samorządy miast i gmin naszego województwa nie chcą uczestniczyć w finansowaniu. W sprawie utworzenia samorządowego przewoźnika na liniach regionalnych, to zarząd mówił, że jest przeciwnikiem takiego przedsięwzięcia, bo kolej ma integrować regiony a nie dzielić. Owszem władze ładowały kasę w infrastrukturę. Jednak infrastruktura to nie wszystko. Władze innych regionów inaczej podchodziły do sprawy. Samorządy niższych szczebli wspólnie z wojewódzkimi finansowały zarówno infrastrukturę i nowy tabor. Tego nie robiły nasze władze. Co ciekawe, że działo się tak i dzieje w regionach rządzonych przez PO, na przykład Dolny Śląsk. Dał radę pogodzić infrastrukturę z nowym taborem. Ja uważam, że władze naszego regionu nie są zainteresowane liniami regionalnymi, bo uważają to za wrzód na tyłku. Lepiej jest skasować połączenia regionalne a w zamian wpuścić pociągi TLK. Nie trzeba ponosić kosztów związanych z zakupem taboru, a wymieniona infrastruktura świetnie posłuży przewoźnikowi jakim jest TLK. Ponadto wymiana taboru w kraju trochę potrwa, a starych gratów EN 57 i EN 71 jest jeszcze sporo do ściągnięcia na Pomorze. Dlatego uważam, że to własnie te super nowoczesne pociągi klasy złom pojadą po zelektryfikowanej linii PKM. Czytałem trochę internetowych wypowiedzi władz naszego województwa. Dowiedziałem się, że zakup nowego taboru nie należy do zadań samorządów. No tak jest ale dlaczego władze innych regionów mają do tego inne podejście? Dowiedziałem się też że zakup nowego taboru to pieniądze zmarnotrawione. Własnie nasuwa się to samo pytanie. Prezes Polregio wypowiadał się w internecie, że oni by przekazali nowe pociągi, tylko że Skarbnicy Województw są przeciwni finansowaniu zakupów. Pewnie skarbnik naszego województwa jest wśród nich. Jest tez takie podejście naszych władz jak i mieszkańców regionu, że przecież większość ma własne samochody, więc po co bez sensu wydawać kasę. Jakie społeczeństwo w regionie taka jest jego władza samorządowa i to nie zależnie od opcji politycznej. Korzystający z pociągów Polregio i SKM bardzo lubią te "speluny na szynach" więc te stare graty będą jeździły tak długo aż się rozlecą a potem skasuje się połączenia i zastąpi się pociągami TLK. Przecież można sobie kupić samochód lub się wyprowadzić. Kto krytykuje władze naszego regionu ten Pisior, no nie?

    • 5 0

  • Najwyższa pora! Toż Morawiecki zapowiedział że w `prund` idziemy...... z węgla! (20)

    Czyli z deszczu pod rynnę! Zmiany,zmiany,zmiany........

    • 69 37

    • No to cię zadziwię (7)

      Bo dziwnym trafem Niemcy chciały wykupić 4 lata temu 3 kopalnie w Polsce, z perspektywą dwóch kolejnych...dziwne nie ?

      Las Hambach w Nadrenii Północnej-Westfalii - mówi ci to coś ? Pomimo że leży na terenie Natura 2000 ma być w całości wycięty pod planowaną kopalnię odkrywkową.....

      • 4 8

      • Niemcom wolno, polakówom już nie. Czemu? Widać w komentarzach.

        • 1 0

      • No popatrz, niemcowi się opłaca prywatną kopalnię zrobić.. (3)

        ..a polskim kopalniom się nie opłaca panstwówka
        Sprywatyzować skoro nierentowne, wtedy "biedni" górnicy przestaną opony na Wiejskiej palić idąc po kolejną podwyżkę, czy inną siedemnastą pensję..

        • 9 2

        • Poprzedni rząd PiSuarów w latach 2005-2007 połączył nierentowne kopalnie z rentownymi ! (1)

          I tak powstał lud smoleński ! A podatnicy? PiSuary nigdy się tym nie przejmowały!

          • 10 1

          • te 3 miliony mieszkań które wybudowali za poprzedniej kadencji

            ktoś widział?

            • 4 1

        • Chcieli oddać kopalnie górnikom za złotówkę

          Oczywiście górnicy nie chcieli, pewnie bali się, że będą musieli zacząć pracować...

          • 6 0

      • Jeśli chcą wykupić, aby zaczęło dobrze działać niech to robią

        FSM upadło, a Skoda istnieje.

        Znajdź różnicę.

        • 7 1

      • Ale tylko po to żeby je zamknąć na amen!

        100 tysięcy uprzywilejowanych górników sterują polityką energetyczną 38 milionowego kraju! Rozpędzić pałami.

        • 13 5

    • (11)

      gdyby podłączyć całą pierdzącą "opozycję", to mógłby być prąd z biogazu

      • 24 25

      • Pewnie totalna dyktatura PiSuarów chciałaby ten biogaz doprowadzić rurą do biednego zakonnika maślaka z Torunia (6)

        • 18 8

        • ten zakonnik ma geotermię (5)

          ale zaślepione przygłupy tego i tak nie zrozumieją.

          • 5 14

          • Na którą dostał grube miliony z budżetu. (3)

            • 15 2

            • (2)

              ostatnio skarży się w mediach, że jednak tej kasy nie dostaje.
              państwowy fundusz domaga się faktur i wstrzymuje transze dopłat

              • 9 1

              • Hahahahaha.. niech się do bezdomnego zgłosi ;-) (1)

                Oficjalnie dostał 100mln w samym zeszłym roku, a ile nieoficjalnie to się nigdy nie dowiemy, zważywszy że swoje nagrody PiS chce oddać na cele charytatywne - Lux Veritatis zapewne ;-)

                • 14 1

              • Lubisz rozmawiać sam ze sobą, co?

                • 1 0

          • gdzie ta geotermia? ile wody tłoczy na dobę i o jakiej temperaturze?

            • 4 1

      • Chociaż jakiś pożytek, bo #dojna zmiana to tylko straty.. (3)

        A jeszcze nagrody sobie dają po 80tys, wydają 15mln kartami służbowymi, na telewizyjną propagandówkę 2mld i karmią hochsztaplera z Torunia 100mln.. i to nie jest ich ostatnie słowo.

        • 28 16

        • (2)

          a prosty pisowski lud kupuje dojną zmianę jako dobrą zmianę, jak to mówił prezes TVP PiS ciemny lud wszystko kupi

          • 11 4

          • (1)

            Jak suweren debil to czego się spodziewać po rządzących?

            • 4 2

            • Mówisz o sobie i reszcie kolegów z paranoicznej trollnej zmiany pw. 60 gr. za wpis?

              Lepszy już ten "suweren debil", niż "debil elektorat, zadowolony z ciepłej wody w kranie".

              • 1 0

  • Siedzą sobie turyści gdzieś nad jeziorem Kaszub znudzeni i nagle olśnienie ! (2)

    Wsiadamy w PKM ! jEDZIEMY na zakupy do Galeria Radunia a potem na spacer Długą! I w Tramwaj Wodny i na Hel płyniemy !

    I tak to trzeba rozgrywać w dzisiejszych czasach.

    • 20 4

    • Olsnienie to moze i nagle, ale pociag to za 2 dwie godziny. (1)

      • 2 0

      • może i za 2 godziny ale tak przepełniony

        więc nie wsiądą :)

        • 1 0

  • (2)

    A czy jest szansa na przedłużenie PKM do Gdańska Głównego? Albo skieroeanie części składów do Nowego Portu

    • 12 5

    • do Głównego tak, do Nowego Portu nie (1)

      bo nie ma sensu

      • 6 1

      • linia PKM Gdańsk Stadion-PKM Gdynia Stadion

        • 1 0

  • (3)

    Co za durnota. Zbudowali linię kolejową pod spalinowe składy aby za chwile elektryfikować?

    • 3 10

    • budowali na euro w oparciu o specustawę

      ale nie zdążyli :D

      • 0 2

    • nie wiesz? Bo ktoś z zarzadu PKM-PO musi zarobić na przetargu...

      • 0 4

    • Co za durnota pisała ten komentarz...

      ...zamiast przeczytać ze zrozumieniem artykuł!

      • 6 0

  • w Gdańsku bardziej potrzebne przystanki PKM Osowa-Północ (Kielnieńska), Politechnika

    może Zaspa, ale tak wiem tam nie da się :)

    • 2 0

  • Jak ludzie prosza o wygodne dla nich przystanki, w kwestii dojazdu i lokalizacji, to się nie robi, ale korpofrajerom z biurowców stawia sie nowy przystanek, zeby paniczyki miały jak najbliżej..co to ma być, sprawiedliwość???

    • 3 0

  • XXX (1)

    Co z trasą Kartuzy-Lębork, będą chociaż tory wyremontowane ???

    • 3 0

    • A po co wiochę z wiocha laczyc? Lepiej odizolować od cywilizacji..

      • 1 1

  • przystanek Kielnieńska (1)

    A kiedy Przystanek Kielnieńska ????????????

    • 4 0

    • Chyba w czwartek, tak słyszałem...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane