• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po wypadkach przy Galerii Bałtyckiej ZDiZ skontroluje sygnalizację

Maciej Naskręt
17 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Na felernym skrzyżowaniu wystarczy duży pojazd, by zasłonić kierowcy, jadącemu lewym pasem w kierunku Matarni, sygnalizator umieszczony na słupie. Część osób wjeżdża wtedy na jezdnię, nie ustępując pierwszeństwa pojazdom zmierzającym do centrum Gdańska. Na felernym skrzyżowaniu wystarczy duży pojazd, by zasłonić kierowcy, jadącemu lewym pasem w kierunku Matarni, sygnalizator umieszczony na słupie. Część osób wjeżdża wtedy na jezdnię, nie ustępując pierwszeństwa pojazdom zmierzającym do centrum Gdańska.

Jest szansa, że dzięki naszej interwencji na skrzyżowaniu ul. Słowackiego z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku będzie bezpieczniej. Inżynierowie ruchu z ZDiZ sprawdzą, czy na lewoskręcie w kierunku Matarni należy zamontować dodatkowy sygnalizator.



Skutki poniedziałkowego wypadku przy Galerii Bałtyckiej.

Wypadek z 14 sierpnia br. Wypadek z 14 sierpnia br.
Wielu kierowcom niesłusznie wydaje się, że sygnalizator wyposażony w zieloną strzałkę do skrętu w lewo zawsze umożliwia uprzywilejowany przejazd przez skrzyżowanie. Mylne wrażenie kierowcy odnoszą jadąc al. Grunwaldzką od strony centrum i skręcając w lewo w kierunku Matarni przy Galerii Bałtyckiej. W efekcie doszło już tam do trzech groźnych wypadków i niezliczonych kolizji.

Przypomnijmy: w poniedziałek po południu na skrzyżowaniu ul. Słowackiego z al. Grunwaldzką skręcający w lewo kierowca dacii nie zastosował się do sygnalizatora - czerwonego światła i wjechał przed nadjeżdżającą z prawej strony Toyotę. W efekcie dacia dachowała, a podróżująca w niej jedna z osób została odwieziona do szpitala.

Natomiast 14 sierpnia 45-letni mężczyzna jadąc al. Grunwaldzką w kierunku Sopotu samochodem marki Volkswagen Transporter, chcąc skręcić w lewo na skrzyżowaniu w ul. Słowackiego, nie zastosował się do sygnalizacji świetlnej, wjechał na przeciwległy pas ruchu i został uderzony przez pojazd audi, którym kierował 31-latek. W wyniku tego zdarzenia samochód VW Transporter dachował, a sygnalizacja świetlna została uszkodzona.

W maju z kolei miał miejsce podobny incydent. 55-letni mężczyzna jechał Toyotą Land Cruiser od Galerii Bałtyckiej w kierunku ul. Słowackiego. Przejechał na czerwonym świetle, zderzył się z ogromną siłą z jadącą al. Grunwaldzką Toyotą Corollą. Land Cruiser dachował. Do szpitala przewieziono pasażera - 11-letniego chłopca i kierowcę Corolli.

Co należy zrobić, by poprawić bezpieczeństwo przy Galerii Bałtyckiej?

Na szczęście podobnych sytuacji może być mniej w przyszłości. Nasze wnioski dotyczące przebiegu wspomnianych zdarzeń przed Galerią Bałtycką przekazaliśmy urzędnikom Zarządu Dróg i Zieleni. Ci szybko znaleźli rozwiązanie, które wymaga jednak jeszcze sprawdzenia.

- Możliwe, że bezpieczeństwo w ruchu poprawi dołożenie sygnalizatora na wysięgniku nad drogą. Zanim jednak takie rozwiązanie wykonamy, musimy się upewnić co do jego słuszności - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Warto pamiętać, że sygnał świetlny S-3 (zielona strzałka w lewo lub prawo) informuje nas, że nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu. W przypadku splotu przy Galerii Bałtyckiej dotyczy to ruchu tramwajowego relacji Wrzeszcz - Oliwa. Kilka metrów za torowiskiem mamy linię warunkowego zatrzymania i kolejny sygnalizator, do których musimy się bezwzględnie zastosować.

Instruktorzy nauki jazdy przekonują, że zielona strzałka jest tam potrzebna, bo pomaga rozładować ruch. I jeśli wszyscy znaliby przepisy, nie stanowiłaby problemu.

- Zielona strzałka ustawiona jest tam nie bez powodu. To rozwiązanie zaczerpnięte z miast Europy Zachodniej. Kierowcy najpierw upewniają się jak wygląda ruch z naprzeciwka bądź po bokach, dopiero na końcu upewniają się jak jadą pojazdy za nimi. Zielona strzałka przy Galerii Bałtyckiej ma skutecznie zapobiegać kolizjom samochodów z pojazdami szynowymi, ale także przeciwdziałać korkowaniu skrzyżowania poprzez wpuszczanie aut na jego środek - mówi Dariusz Tarnowski, właściciel trójmiejskiej szkoły nauki jazdy Vektra.

Miejsca

Opinie (139) 1 zablokowana

  • Skrzyżowanie jest żle oznakowane.

    Według Rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych nieprawdą jest że:

    "Wielu kierowcom niesłusznie wydaje się, że sygnalizator wyposażony w zieloną strzałkę do skrętu w lewo zawsze umożliwia uprzywilejowany przejazd przez skrzyżowanie."

    Otóż Par 97.3 tego rozporządzenia mówi:
    "Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3 oznacza, że podczas jazdy we wskazanym
    kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu".

    Oznacza to iż pod żadnym pozorem nie powinno być podczas przejazdu przez skrzyżowanie innych sygnalizatorów, które pokazywałyby czerwone światło.

    • 10 2

  • Na tym skrzyżowaniu powinien kursować prom.

    • 3 0

  • Bo swiatła tam programował idiota.

    Masz zielone do skrętu w lewo. Ruszasz skręcasz,i ...
    masz czerwone przed torami. Dotychczas zielone światło w postaci strzałki skierowanej w lewo uprawniało do skrętu w lewo. Teraz tylko do dojazdu w linii prostej do następnego sygnalizatora. Zresztą nie jest to jedyne tak głupio oznakowane miejsce. Dodać należy, że skręcająco w lewo z lewego pasa kierowca nie widzi sygnalizatora kawałek dalej po prawej stronie- wystarczy że coś większego jedzie obok. Taki sam problem jest przy ETC i ALFie. Jakieś nieuk zaczął stawiać światła. Powinien teraz płacić odszkodowanie. "Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3 oznacza, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu".

    • 5 1

  • Chciałbym zwrócić uwagę, że po lewej stronie jezdni również jest sygnalizator. Jeżdzę tam codziennie i muszę powiedzieć, że ludzie świadomie przejeżdżają to skrzyżowanie na czerwonym. A jest to po części wina POLICJI, Kórej w tym mieście nie widać!

    • 1 2

  • Zielona strzalka w Europie Zachodniej

    Mieszzkam w Uk od 8 lat, jezdze samochodem i nigdy nie widzialem zielonej strzalki. Moze Uk nie jest w Europie Zachodniej?
    Obowiazuje jazda w jednym kierunku albo drugim. Bez pieszych na przejsciach. Jesli jest zielone swiatlo dla pieszych - obowiazuje to we wszystkich kierunkach na typowym X skrzyzowaniu. Nie ma mowy o ruchu pojazdow przecinajacych ruch pieszych (zielone strzalki), podobnie jak zielone strzalki w relacji pojazd-pojazd na skrzyzowaniu.

    • 1 2

  • Bzdurny artykuł (1)

    cytuję: "Wielu kierowcom niesłusznie wydaje się, że sygnalizator wyposażony w zieloną strzałkę do skrętu w lewo zawsze umożliwia uprzywilejowany przejazd przez skrzyżowanie." Dalej w artykule brak poparcia tej tezy. Skrzyżowanie jest źle oznakowane i tyle. Opinia instruktora nauki jazdy tego nie zmieni. Owy instruktor tylko stwierdza - nie uzasadnia, dlatego nie należy go traktować jak autorytet.

    Drodzy czytelnicy. Wystarczy zmienić strzałkę kierunkową na pełne światło. Wtedy sytuacja będzie klarowna - zielone światło oznacza, że trzeba przepuścić kierowców z naprzeciwka a zielona strzałka to bezkolizyjny zjazd.

    Dlaczego ZDiZ nie zmieni strzałki na pełny sygnalizator i będzie szło w zaparte, że skrzyżowanie jest dobrze oznakowane? Odpowiedź jest prosta - osoby, które miały wypadek pozwałyby ZDiZ o odszkodowanie i głowy urzędasów by poleciały.

    • 6 1

    • osoby, które miały wypadek pozwałyby ZDiZ o odszkodowanie i głowy urzędasów by poleciały.

      głowy urzędasów nie polecą, spoko bo to Ryśki i Staśki "dyrechtora". Niech zainteresowani sfilmują/sfotografują to miejsce bo nagle zmienią znaki i po ptakach

      • 1 0

  • (1)

    bo wsiowe ludziska są ciemne i "myślą" że zielona strzała oznacza ZAMKNIJ OCZY I W RURĘ

    a to jest znak STOP nakaz zatrzymania się i rozejrzenia i dopiero potem ostrożnej jazdy

    ale skoro przeciętny polski blacharz prawko KUPUJE...

    • 1 4

    • Łosiu, na tamtym skrzyżowaniu to nie żadna strzałka,

      tylko sygnalizator kierunkowy.
      BEZKOLIZYJNY skręt w lewo na skrzyżowaniu.

      • 3 0

  • Światła tam działają jak najbardziej ok, przejeżdżam tym skrzyżowaniem kilka razy dziennie. Tylko powinna tam stanąć czasami policja albo powinni skorzystać z monitoringu(który pewnie nie działa tak jak powinien) i wlepiać srogie mandaty tym co przejeżdżają na czerwonym świetle, ale mało tgo widziałem tam już takie cuda jak skręcanie w lewo z pasa za wysepką omijając sygnalizator, to trzeba mieć talent. Pojedźmy kawałek w stronę sopotu, skrzyżowanie z wojska polskiego nagminne zawracanie, tylko czekać kiedy znowu ktoś tam zginie. A jazda pod prąd na wielkim HUCISKU to już prawie norma co najmniej cztery auta dziennie jadą tam pod prąd a najbardziej wytrwali nie zwracają uwagi nawet na uwagi innych kierowców którzy wskazują właściwą drogę.

    • 2 1

  • A jak wygląda to

    na Hucisku w stronę Kartuskiej? Samochody jadące od dworca nie mogą wjechać na skrzyżowanie bo stoją na nim inne pojazdy i co dalej od Lotu w kierunku Kartuskiej-można opuścić skrzyżowanie czy czekać na "coś" , bo nie ma sygnalizacji która by wyjaśniała sytuację-sygnalizator jest tylko dla ul.Wały Jagiellońskie.

    • 0 0

  • do poprawy sygnalizacja rondo św Jana de la Salle po prostu tragedia !!! a poza tym sprawę takich skrzyżowań rozwiązałyby tunele dla pieszych ! no ale w naszym Gdańsku raczej panuje wsteczniactwo !!!!!!!!!!

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane