• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pobocze obwodnicy jak węzły przesiadkowe

Maciej Korolczuk
28 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Bus i chodzący poboczem piesi to duże zagrożenie na obwodnicy. Ponadto zatrzymywanie auta na drodze ekspresowej jest zakazane. Bus i chodzący poboczem piesi to duże zagrożenie na obwodnicy. Ponadto zatrzymywanie auta na drodze ekspresowej jest zakazane.

Kierowcy korzystający z Obwodnicy Trójmiasta znowu informują o busach, których kierowcy i pasażerowie pobocze drogi traktują jak węzły przesiadkowe. Zatrzymywanie auta na drodze ekspresowej jest nie tylko niebezpieczne, ale też zabronione. Za złamanie zakazu grozi mandat do 300 zł.



Jak rozwiązać problem busów i pieszych na obwodnicy?

O przystankach-widmo, na których codziennie rano i po południu zatrzymują się busy dowożące lub zabierające pracowników z okolicznych firm i placów budowlanych, pisaliśmy wiosną ubiegłego roku.

Podwożeni busami piesi to najczęściej dojeżdżający do Trójmiasta pracownicy okolicznych budów. Rano wysadzani, a po południu zabierani z obwodnicy są najprawdopodobniej z wygody kierowcy, którzy chcą uniknąć korków i zaoszczędzić kilka minut.

Zatrzymywanie się busów na drodze ekspresowej, jej poboczu czy pasie wyłączonym z ruchu tuż przy pędzących samochodach stwarza jednak ogromne zagrożenie nie tylko dla pieszych znajdujących się w obrębie jezdni, ale dla wszystkich pozostałych użytkowników drogi. O tym, że problem nie jest marginalny, świadczą nie tylko liczne komentarze pod poprzednim artykułem, ale też wyniki ankiety. Na ponad 3,5 tys. głosujących prawie 40 proc. albo widziało pieszych korzystających z przystanków-widmo na obwodnicy, albo sami wysadzali lub zabierali kogoś z ekspresówki.

Wideo z kwietnia 2019 r.


Teraz problem powrócił. Kierowcy o busach zatrzymujących się na poboczu w pobliżu węzła Matarnia poinformowali w Raporcie z Trójmiasta. Na zdjęciu z kamery monitoringu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad widać zaparkowanego na poboczu busa oraz kilku pieszych.

- Należy pamiętać, że drogi ekspresowe są drogami o ograniczonej dostępności - dopuszcza się na nich tylko ruch pojazdów samochodowych - przypomina nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Oznacza to, że po drodze ekspresowej nie mogą poruszać się np. piesi, rowerzyści, motorowerzyści czy kierowcy pojazdów zaprzęgowych. Za korzystanie przez pieszego z drogi dla niego niedostępnej grozi mandat w wysokości 50 zł.
Dozwolona, maksymalna prędkość na drodze ekspresowej wynosi 120 km/h. To oznacza, że w ciągu jednej sekundy auto pokonuje 33 metry.

- To bardzo dużo, bo już potrącenie pieszego przez samochód jadący z prędkością powyżej 50 km/h często kończy się śmiercią. Pamiętajmy, że przy wysokich prędkościach kierowca, nawet jeśli dostrzeże pieszego na poboczu, nie jest w stanie zatrzymać auta w miejscu - dodaje Ciska.
Jak podkreśla, na drodze ekspresowej nie wolno cofać, a zawracanie dopuszczalne jest tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Zabronione przepisami jest też zatrzymanie się na pasie między jezdniami, zatrzymanie się lub postój w innym miejscu niż do tego przeznaczone. Za złamanie tych zasad kierującemu grozi mandat w wysokości 300 zł i jeden punkt karny. Poza tym zatrzymywanie pojazdu na drodze ekspresowej w miejscu do tego niewyznaczonym stwarza zagrożenie dla innych uczestników.

- Na pewno przyjrzymy się sprawie, a policjanci ruchu drogowego nadzorujący rejon Obwodnicy Trójmiasta zwrócą uwagę na ten problem i na przestrzeganie przepisów ruchu drogowego w tym miejscu - dodaje Ciska.
Zarządca obwodnicy przyznaje, że równie dużym problemem są piesi chodzący wzdłuż jezdni. Zarządca obwodnicy przyznaje, że równie dużym problemem są piesi chodzący wzdłuż jezdni.
Co ciekawe, podobne zgłoszenia nie docierają do pracowników GDDKiA, utrzymującej na co dzień Obwodnicę Trójmiasta. Jak przyznaje Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA, ani policja, ani miasto, ani żadna inna organizacja nie alarmowała drogowców o problemie, nie było też żadnych rozmów o ewentualnej inicjatywie wyznaczania bezpiecznych miejsc na poboczu typu "Kiss&Drive".

- Problem to nie tylko zatrzymujący się niektórzy kierowcy samochodów, ale też poruszanie się pieszych po drodze ekspresowej i jej węzłach. Warto uczulić wszystkich, że to również poważne zagrożenie i wykroczenie - podkreśla Piotr Michalski z GDDKiA.
Apelujemy do kierowców i ich pasażerów, by nawet jeśli muszą wysiąść lub wsiąść do auta w okolicy ekspresówki, skorzystali z licznych parkingów przy centrach handlowych lub stacji paliw. Znajdują się one praktycznie przy każdym węźle na obwodnicy.

Opinie (155) 9 zablokowanych

  • Problem znany od lat. I jak to u nas, przepisy sobie, a życie sobie. (5)

    Bo przecież zjechać z ekspresówki gdzieś w bok by kogoś bezpiecznie zabrać to nie po polsku. Niech sobie Niemcy czy inni Szwedzi przestrzegają przepisów, my jesteśmy ponad to.
    A drogówka śpi. Tzn. raz na parę miesięcy się obudzą, zrobią "akcję" i uważają temat za załatwiony.
    Państwo prawa ...

    • 24 3

    • (1)

      Bo my w Polsce lubimy mieć przepisy,że niby tacy światowi i ogólnie dbający. A i tak każdy jeden wie lepiej i przepisy olewa. Czy to zabieranie budowlańcow na ekspresówce czy lotyz prezydentem. Jedne i te same geny.

      • 11 1

      • Loty z Pawłem Budyniowiczem na WOŚP?

        Te same geny.

        • 1 0

    • Niemcy przestrzegają przepisów? (2)

      I to jest właśnie typowy Polak patryjota. Na swoich mówi, ale jak Niemiec to święty. Przestańcie wierzyć w te przedawnione stereotypy o "niemieckiej dokładności". Współcześni Niemcy są niechlujni, każdy to wie.

      • 4 2

      • (1)

        Niemcy to ty na mapie widziałeś.
        I to z daleka...

        • 4 0

        • Niemcy leżą pod Stalingradem

          • 2 0

  • (2)

    Więcej mandatów to się nauczą. Jak zobaczę takiego na obwodnicy to nawet nie będę hamować

    • 9 8

    • (1)

      Za próbę morderstwa grozi ci wiele lat więzienia.

      • 1 3

      • Za parkowanie na obwodnicy

        też grozi mandat

        • 0 0

  • karać ,karać ,karać

    Tylko dotkliwe i nieuchronne kary pomogą wyegzekwować prawo a w kosekwencji uniknąć śmierci i kalectwa naszym bliskim.

    • 14 3

  • (2)

    Znowu Ukraińcy.

    • 11 1

    • (1)

      Na pewno Ukraińcy, tak samo jak 8 czy 10 lat temu. :D

      • 3 1

      • Nieśmiało przypominam,

        Oni są już szósty rok po swoim ciamajdanie.
        Przed ciamajdanem też przyjeżdżali do Polski ale nie w ilościach hurtowych.
        Więc, tak osiem i dziesięć lat temu to też bywali na obwodnicy Ukraińcy.

        • 4 0

  • Jakim trzeba być głupkiem żeby iść pieszo wzdłuż obwodnicy?

    Sami proszą się o tragedię.

    • 11 3

  • Ile wypadków spowodowali busiarze zatrzymujący się na kilka sekund

    A ile przedstawiciele handlowi którzy sa ciagle zapatrzeni w ekrany komórek i wiecznie im się spieszy? Nie mówię już o kierowcach tirów którzy musza wyprzedzać jeden drugiego bo jazda kilka km/h wolniej jest dla nich problemem

    • 14 1

  • (2)

    W zatokach przystankowych też można, bo przecież tylko na chwilę. Najlepiej w połowie długości zatoki.

    • 8 1

    • włączyc awaryjne i jak przyjedzie autobus to "przecież sygnalizuję awarię"

      • 3 0

    • Od tego zaczęło się - awaryjne.

      • 0 0

  • (2)

    Dzika Ukraina tylko oni mają tyle fantazji, przed chwilą właśnie przez jednego z nich omal by nie było wypadku koło forum, jechał środkowym ale był korek to zjechal na lewy żeby tuż przed wiaduktem przebijać się na hama na pas na Chełm.

    • 13 1

    • (1)

      Oj tak, ci źli Ukraińcy.
      Za to my, Polacy, to wzór cnót wszelakich.

      • 2 5

      • Takie manewry , że z lewego przebija się na skrajny prawy to wielu Polaków też robi

        Cały czas ns lewym , migają światłami jak jacyś chorzy , a prawy pas zajmują tuż przed skrętem w prawo , zajeżdżając innym drogę. I często w samochodach na B albo A

        • 4 0

  • Aż się,,

    Zastanawiam gdzie grupa speed że swoimi furami............

    • 8 1

  • To w Gdansku jest policja

    Po co ten artykuł?

    • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane